Taaperon syömättömyys! Kohta sekoan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loppuuuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loppuuuuu

Vieras
Meillä siis poika on nyt 1v7kk. Sen jälkeen kun täytti 1v syöminen on ollut hänellä hankalaa. Syö mitä syö, jos syö. Imetin 1v2kk ikään saakka, mutta sitten kun lopetin, niin tämä syömättömyys saa itkun partaalle. Haluaa syödä itse, on halunnut sitä 1v asti. Jos yritän syöttää alkaa hirveä huuto ja raivoaminen. Itse syöminen on leikkimistä, sylkemistä, pelleilyä, ihan epätoivoista. Joskus saan vaivihkaa ujutettua lusikan suuhun, siitäkin suuttuu. Aluksi poistin pöydästä, mutta ei poika syönyt sitten seuraavallakaan kerralla. Ihan samaa pelleilyä. Maitoa ei suostu juomaan ollenkaan. Vettä juo mielellään nokkamukista. Ei tässä muuten mitään ongelmaa kai olisikaan, mutta poika painaa n. 8kg ja on pieni kuin sintti. On pieni muutenkin ja jo syntyessään, mutta neuvolassa ollaan koko ajan neuvomassa, että syötä sitä ja tätä ja lisää sitä ja tätä siihen ruokaa. Mitä se lisääminen auttaa kun ei tuo syö! Makaroni ja jauheliha on ainoa mitä suostuu syömään ja rahka ja jugurtti. Syötänkö vain niitä vai mitä? Neuvolasta ei kyllä saa mitään apua! Fyysisesti on terve, nukkuu hyvin, ulkoillaan, säännöllinen päivärytmi eikä ole ensimmäinen lapsi, vaan meidän kolmas. Hermoja raastaa ja itkettää!!!

Syötät sitä mitä syö nyt ihan ensimmäiseksi. Jos ei saa tarpeeksi maitotuotteista kalsiumia (ei syö/juo) niin kalsiumtabut avuksi. Muuten kyllä se siitä... sun pitää nyt lopettaa se hermoilu ja itku ja ajatella ettei se lapsi koko elämäänsä yksipuolisesti syö.

Makaronilla ja jauhelihalla + rahkoilla pääsee yllättävän pitkälle. Ootko kokeillu maustaa eri tavalla? Lisätä kasvista mukaan piilottuna?

[QUOTE="hmm";27644030]Syötät sitä mitä syö nyt ihan ensimmäiseksi. Jos ei saa tarpeeksi maitotuotteista kalsiumia (ei syö/juo) niin kalsiumtabut avuksi. Muuten kyllä se siitä... sun pitää nyt lopettaa se hermoilu ja itku ja ajatella ettei se lapsi koko elämäänsä yksipuolisesti syö.

Makaronilla ja jauhelihalla + rahkoilla pääsee yllättävän pitkälle. Ootko kokeillu maustaa eri tavalla? Lisätä kasvista mukaan piilottuna?[/QUOTE]

joo. Niin kai pitäisi lopettaa tämä hermoilu, mutta vaikeaa se on :( Olen laittanut herneitä ja porkkanoita yms. sekaan. menee ainakin hiukan jos menee. Maustetusta tykkää selvästi enemmän ja mausteita käytän. Alkaa vaan hermot menemään kun yritän kaikkeni ja laitan eteen mitä tahansa niin ei :( ja sitten tuo painokin on tuollainen ja neuvolassa ollaan vihaisia, ja mies on vihainen kun ei syö ja kaikki vaan ihmettelee miksi ja miksi on pieni ja etkö muka saa syömään . Muiden samanikäiset tuntuu syövän älyttömän hyvin ja kaikkea. Hedelmiä, vihanneksia yms. Oikein kateeksi käy. Itse aloitin 6kk iässä kiinteät ja sormiruokailun ym. niin ei. Tuntuu, että olen täysin epäonnistunut.

Oma keskonen (syntyi rv 27) on kasvanut yllättävän hyvin, mutta mitä olen muiden keskosten äitien kanssa keskustellut, niin kasvun kanssa enemmän tai vähemmän haastetta. Juuri rahkat paljolti käytössä, jos ei lapsi muutakaan suostu syömään. Jos maitoa joskus saat menemään, niin punaisena se. Ja entäs sitten öljylisä? Oletko sitä koettanut?

Söisikö poika paremmin jos saisi syldä itse? Kannattaa kokeilla. varmasti on sotkuista, mutta helpompaa. Meillä on alussa syötiin hyvin soseita, mutta pian alkoi syödä todella huonosti hampaiden tulon ym. takia. Yli puoli vuotta syö ollaan menty siten että syö sormin itse ja samalla työnnön myös ruokaa suuhun. Muuten vain sylkisi ruuan pois/itkisi ym.

Hyvä, jos teillä syödään jugurttia, jos sitä useamman kerran päivässä syö saa kalsiumia kohtuullisesti. Piimää kannattaa kokeilla, muistuttaa ehkä enemmän maustamatonta jugurttia kuin maito.

Syötä rauhassa niitä ruokia mitä syö, kunhan saa vain ravintoa.

Munkaan eka ei syönyt pienenä mitään, vaikka olisin päällä seissyt. Ongelmat alkoi helpottaa kaksivuotiaana ja nyt 3,5 vuotiaana syö kuten ikäisensä.

Ihmettelin, kun toinen lapsi alkoi heti syömään mitä vain.

Anna syödä itse! Hyvänen aika meillä söi itse jo vuoden iässä. Mitä se sotku haittaa! Ja itse kyllä syöttäisin eri ruokia, enkä vain niitä, jotka kelpaavat. Kyllä lapsi syö, kun on nälkä, ei ole Suomen maassa yksikään lapsi itseään vielä saanut nälkään tapettua :)

Jos lähdet sille linjalle, että tehdään taaperon herkkuruokia, niin saat kokkailla sille vielä teininäkin omat annokset.

öljylisää olen kokeillut kyllä. Kiitos lohduttavista sanoista ja neuvoista. Helpottaa hiukan. Jugurttia ja rahkoja olen yrittänyt syöttää vähän joka välissä, kun neuvolasta tuli ehto, että 6dl pitää mennä maitotuotteita päivässä. Viiliäkin syö kun on sillä päällä. D-vitamiinia saa. Tuota piimää pitää kokeilla.

Meillä aika sama homma, poika nyt 1v 9kk ja enpä muista koska olisi jotain oikeaa ruokaa edes syönyt?

Tasan kelpaa tietyt yogurtit, kaurapuuro, rahkat, banaani, kurkku, rusinat, ruisleipä, juusto, näkkileipä, maito, mehut, Piltin illan tullen täysjyväpasta, säilyke ananakset ja nakki..

Ja itse syöden, auttaa ei saa tippaakaan. Ei syö mitään mikä on vierasta/uutta, meinasi hepulin saada kun iskin eteen joulutortun itki ja pudisteli päätään lopulta huitaisi sen kädellä lattialle.

Isommat lapset (tyttöjä) ei ikinä ole olleet tuollaisia nirsoja ja syömättömiä, eipä ole kumpikaan päivää paria pidempään lakkoillut ruuan kanssa.. Kuopus taas on ihan mahdoton, ja vaikka muut söisi niin ei edes koske jos ei tiedä mitä on..

niin,että annan pojan syödä toisaankin vain sitä mitä syö. On tosi yksipuolista syömistä,leipää vähän, välillä jogurttia parilusikallista, kananpaloja, juustoa ja maitoa joi jonkin verran.
Poika tehnyt tuota suunnilleen sieltä 1v alkaen ja edelleenkäään ei syö kunnolla ja nyt on 1v11kk.
Nyt on menny siihen,että ei suostu koko päivänä syömään kuin puolikkaan omenan ja sit viiden kuuden aikaa syö pari kananpalaa ja ottaa maitoa. illalla ennen nukkumaan menoa juo myös maitoa.
Hyvin tuo jaksaa leikkiä ja riehata ja en ole sen enempiä paineita ottanut syömisestä alkukauhistelujen jälkeen. Kohta tulossa 2v neuvola ja saas nähdä mitä siellä sanotaan. Poika on kyllä isompi kuin sinun ainakin painoltaan kun 1,5v neuvolassa painoi 11,8kg ja pituutta oli 86cm

Meillä tyttö oli ihan samanlainen tuossa iässä ja joutuikin silloin käymään keliakiakokeet aja testatiin maitoallergia ym,mut mitään ei ollu. Vuodessa paino nousi tytöllä 50g ja siksi kokeisiin joutui. Siitä se sit lähti syöminen ajan mittaan ja nyt syö kaiken näköosta ruokaa,eikä nirsoile. Tyttö oli todella pieni silloin kun ei syönyt, katsoin juuri,että oli 1,5v neuvolassa painanut 7,8kg ja pituutta oli 80 cm

[QUOTE="hmm";27644030]Syötät sitä mitä syö nyt ihan ensimmäiseksi. Jos ei saa tarpeeksi maitotuotteista kalsiumia (ei syö/juo) niin kalsiumtabut avuksi. Muuten kyllä se siitä... sun pitää nyt lopettaa se hermoilu ja itku ja ajatella ettei se lapsi koko elämäänsä yksipuolisesti syö.

Makaronilla ja jauhelihalla + rahkoilla pääsee yllättävän pitkälle. Ootko kokeillu maustaa eri tavalla? Lisätä kasvista mukaan piilottuna?[/QUOTE]

Kalkkitabletit eivät ole terveellisiä! Kalsium ravinnosta:kasvikunnassalkin on paljon kalsiuminlähteitä esim. mantelijauhetta rahkan sekaan niin saa varmasti riittävästi kalsiumia. Tuonikäiselle 50µg D3 vitamiinia, pieninä kapseleina tai TehoDtippoina. Voita kannattaa myös käyttää jos on laiha.

[QUOTE="vieras";27644112]Anna syödä itse! Hyvänen aika meillä söi itse jo vuoden iässä. Mitä se sotku haittaa! Ja itse kyllä syöttäisin eri ruokia, enkä vain niitä, jotka kelpaavat. Kyllä lapsi syö, kun on nälkä, ei ole Suomen maassa yksikään lapsi itseään vielä saanut nälkään tapettua :)

Jos lähdet sille linjalle, että tehdään taaperon herkkuruokia, niin saat kokkailla sille vielä teininäkin omat annokset.[/QUOTE]

olin varmaan epäselvä. Itse hän on syönytkin 1v lähtien, mutta kun ei syö silloinkaan. Heittelee ruokaa, sylkee, pelleilee. Ei minua sotku haittaa, mutta syömättömyys haittaa. Enkä tietenkään haluaisi mennä tuolle herkkuruoka-linjalle, mutta kun paino laskee!!!!

olin varmaan epäselvä. Itse hän on syönytkin 1v lähtien, mutta kun ei syö silloinkaan. Heittelee ruokaa, sylkee, pelleilee. Ei minua sotku haittaa, mutta syömättömyys haittaa. Enkä tietenkään haluaisi mennä tuolle herkkuruoka-linjalle, mutta kun paino laskee!!!!

No turhaan sinä mulle huudat. Oletko miettinyt, että lapsi huomaa että syömättömyydellä hän saa niitä herkkujaan?

[QUOTE="vieras";27644170]No turhaan sinä mulle huudat. Oletko miettinyt, että lapsi huomaa että syömättömyydellä hän saa niitä herkkujaan?[/QUOTE]

En kyllä huutanut, mutta kun et lue aloitusta. Johan sanoin, että syö itse! Ja enkö jo aloituksessa kertonut, että alkuun poistettiin pöydästä jne. ei vaikutusta, koska ei syönyt seuraavallakaan kerralla. Kyllä minusta olisi aika tärkeää myös se lapsen paino.

Mitä jos vaan antaisit olla? Tarjoaisit samaa ruokaa kuin muillekin ja lapsi syö jos syö. Meillä oli sama tilanne pojan kanssa ja annoin ruoan eteen mutta en kiinnittänyt temppuiluun mitään huomiota. Alkoi ruoka maistua aika äkkiä :) Nyt poika on 2v 5kk ja syö melkein kaikkea mutta painaa edelleen vain alle 9kg ja on n. 80cm pitkä. Luotan siihen että aika tekee tehtävänsä ja lapsi kasvaa omaa tahtiaan...

Isosiskonsa oli samanlainen ja nyt eskarissa on edelleen hoikka mutta ryhmänsä pisimpiä, eli ainakin on vertailukohtaa että meillä tuo huomiotta jättäminen ruokapöytätemppuilussa auttoi.

Kaikillahan tämä ei tietysti toimi mutta kannattaa yrittää. Tsemppiä :)

meillä 2v9kk teki samat vuoden vanhana,ainut että maito oli mikä meni. Siitä tuli anemia jne. Paino kulkee -10käyrällä ja ruokailut eivät ole yhtään helpottuneet. Nyt saadaa apua neuvolasta siis henkilöltä joka on erikoistunut lasten syömishäiriöihin. Tänään sain erävoiton kun riisipuuroa meni 2-3lautasellista, mielessäni juhlin! :xmas:

meitä ei kauheesti ravitsemusterapeutti auttanut sillä se ei avannut sitä ongelmaa MITEN sen ruuan saa alas. Kyllä sitä listaa tuli ruuista mutta se ei paljoa lämmittänyt. Voimia!! :hug:

yksi keino on kuulemma picnic tilanne missä on ruokia joita saa ottaa käteen ja tutkia, ei ole väliä syökö mitään kunhan tutustuu eri ruokiin. Syöttää niitä nallelle tai äidille, sisarukisille ja ehkä itsekin maistaa. Olkkarin lattialle vaan viltti ja siinä sitten sotkee ja sylkee jos haluaa, ei siis kiinnitä noihin huomiota.

mullakin tuli mieleen että jos annat syödä muualla kuin pöydässä, jos on jo mieltänyt sen pöytäruokailun jotenkin epämielyttäväksi. kokeile edes jonkun aikaan antaa niitä ruokia mitä syö edes vähän, ja et kiinnitä ollenkaan huomiota ruoka määrään tms. Ja onhan nyt kalsium valmisteet tyhjää parempia. Meillä esim maito allergia ja poika jätti itse erityiskorvikkeet juomatta jo 6kk iässä, kuten muutkin nesteet. hyvin on kasvanut. Nyt vuoden iässä juo vettä ehkä vuorokauden aikana n.1dl. tykkääkö hedelmistä, rusinoista tms. pienistä naposteltavista. Niin ettei ruokailu olisikaan niin ruokailun kaltainen kuin ennen.