Taaperon syömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti78

Vieras
Minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet itse syömään? Tuntuu, että "kaikki" syövät itse jo tosi nuorina, suurinpiirtein vuoden ikäisinä...
Meillä poika, tasan 1v3kk, eikä todellakaan vielä syö itse. Kaikki, mitä käteen antaa, lentää lattialle saman tien (hiekka, kivet, kävyt ym. kyllä osaa laittaa suuhun :)). Mutta siis ruokaa ei ole kiinnostunut syömään itse. Joskus harvoin saattaa syödä jotain kurkun palasta vähän aikaa, ennen kuin sekin lentää lattialle. Lusikkaa ei kiinnosta yhtään pidellä, saati viedä sitä kohti ruokalautasta.
Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, millä saisi houkuteltua syömään.
Poika syö kyllä syöttämällä isoja annoksia ja on melkein kaikkiruokainen.

Meillä tyttö on 1v 5kk ja en ole mitenkään patistellut syömään itse, välillä hän haluua oman lusikan mutta minä saan kuitenkin syöttää samalla. Välillä hän haluaa ottaa lusikasta kiinni ja kahvotaan sitten yhdessä ruokaa suuhuun:) leipää hän kyllä syö itse. Meillä tyttö on hoidossa jo ja siellä hän kuulemma haluua harjoitella syömistä itse eli siis kun muutkin lapset niin sitten hänkin. Mutta ei varmasti teillä ole mikään kauhea hoppu....nauti vielä kun kyökki säilyy puhtaana

Alkuperäinen kirjoittaja äiti78:
Minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet itse syömään? Tuntuu, että "kaikki" syövät itse jo tosi nuorina, suurinpiirtein vuoden ikäisinä...
Meillä poika, tasan 1v3kk, eikä todellakaan vielä syö itse. Kaikki, mitä käteen antaa, lentää lattialle saman tien (hiekka, kivet, kävyt ym. kyllä osaa laittaa suuhun :)). Mutta siis ruokaa ei ole kiinnostunut syömään itse. Joskus harvoin saattaa syödä jotain kurkun palasta vähän aikaa, ennen kuin sekin lentää lattialle. Lusikkaa ei kiinnosta yhtään pidellä, saati viedä sitä kohti ruokalautasta.
Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, millä saisi houkuteltua syömään.
Poika syö kyllä syöttämällä isoja annoksia ja on melkein kaikkiruokainen.

meillä alkoi juuri tuossa iässä oma syöminen onnistua, etenkin kun hommasin taaperolle oman tukevan haarukan, sillä on helpompi napsia ruokaa suuhun kuin lusikalla.

Turha ottaa stressiä tosta omatoimisesta syömisestä. Anna syödä käsin ja tarjoa lusikkaa. Kyllä se joku päivä kelpaa. Ja jos ei kelpaa, niin eipähän tule ongelmaa ylipainosta :D Tuskin joudut kuitenkaan kouluun syöttämään ja jos lapsi menee päiväkotiin, niin siellä viimeistään muiden esimerkki kyllä opettaa!

Olen edellisen kanssa ihan samaa mieltä!
Meillä 2v tyttö, ei syö itse. Osaa kyllä ja on muutamia kertoja syönytkin koko lautasen itse, mutta nyt on taas menossa kausi, että äidin pitää syöttää. Voi johtua siitä, että syötän 5kk ikäistä pikkusiskoa ja haluaa samat edut :) Kyllä ne jossain vaiheessa haluaa olla omatoimisempia. Minua ei ainakaan haittaa, että joudun syöttämään. Selviän siitä kolme kertaa nopeammin ja aika paljon vähemmällä sotkulla.

Yhteistyössä