taas aloin pelkäämään syöpää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TooQT2BSTR8

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
3 251
0
36
Tossa tota ylävatsaa tunnustelin niin siinä tuntuu pari semmoista palleroa. Menin sit googlettaa ja hetihän löysin vaikka mitä syöpiä taas mikä vois olla.
Leukosyytit oli viikko sitten 16,2 ja viitearvo on 8,2. Lääkärin mukaan hiivatulehdus tai lievä flunssa olis ne voinut nostaa.
Silti pelottaa. Pelkään päivittäin syöpää. Etsin itsestäni patteja ja muita epänormaaliuksia. Tuo vatsan alue on viime aikona ollu jatkuvassa kopeloinnissa ja iltaisin itken miehelleni kun tunnustellessa löydän aina jotain. tuttu terkkari sanoi pattien ja möykkyjen olevan normaalia vatsanpeitettä, joka nyt raskaana ollessa tuntuu vaan helpommin. En vaan osaa uskoa että noin olisi.
Etsin itsestäni syövän oireita koko ajan. jos väsyttää, se on syöpää. Jos on huono olo, se on syöpää. Arvatkaa onko ollut hankalaa olla raskaana kun on noita vaivoja niin koko ajan saa pelätä.
uusimpana on nyt tämä että tuntuu välillä että kurkkua puristaa. Terkan mukaan johtuu joko kireistä niskoista tai sit vaan kohtu jo istuessa painaa niin et tuntuu kurkussa. Itse googletin ton ja nyt pelkään sit kilpirauhassyöpää...
En kehtaa valittaa enää lääkärissä noista peloistani, koska viimeksi kun sanoin niistä niin se sanoi vaan et raskauden aikana on todennäköisempää sairastua syöpään ja että kasvaimet saattaa alkaa kasvaa huimasti raskauden aikana. Ei paljon oloa helpottanut...
Voi kun olisi olemassa verikoe, josta näksi heti jos jotain vikaa on. En jaksaisi enää näitä ahdistuksen ja kuolemanpelon täyttämiä päiviä.
Olen aina ollut hieman luulosairas, mutta nyt viime vuosian niin moni nainen on sairastunut juuri raskausaikana syöpään ja kuollut hetikohta synnytyksen jälkeen.
Pelottaa.

Pelkään niin paljon sitä että joku päivä lääkäri sanoo etrtä mitään toivoa ei ole ja että joudun kuolemaan tietäen itse aikani vähyyden.
Psykiatrille en osaa mennä, vaikka tiedän että pitäisi. Nekään eivät ota mua tosissaan. Kaikki vaan sanovat että pitää lakata ajattelemasta tolleen, mutta en vaan voi olla ajattelematta.

Ota itseäsi niskasta kiinni. Mitä elämää se sellainen on, jota eletään pelko mielessä koko ajan. Pian et edes huomaa, mistä kaikesta jäät paitsi. Olematon syöpä kalvaa mieltä, etkä enää huomaa muuta.

Mitäs sitten, kun lapsesi kasvaa? Menevätkö nekin vuodet sinulta ohi olemattomia murehtiessa. Carpe diem, nainen! Muuten elämäsi menee ihan hukkaan.

:hug:
Kuulostat ihan yhdeltä kaveriltani..hän on viel terveysalaa opiskelemassa,niin saa kuulla vielä tarkemmin kaiken maailman sairauksista ja nuo syövät on hälläkin päällimmäisenä mielessä.
Käy lääkärissä jos oikein käy ahdistamaan, pyydät kunnon tutkimusket, tai voihan ne ottaa vaikka koepalat,jos alkavat jotain epäilemään.

:hug: :hug:

Et todellakaan ole ainut hullu täällä! Itse olen aivan samanlainen ja minulla kolmas raskaus laukaisi nuo luulosairaudet pahempana kuin koskaan. Toisen ja kolmannen lapsemme välissä mieheni sairasti syövän, josta on siis parantunut. Se varmasti on lisännyt paniikkiani.

Tuo tunne kurkussa on muuten erittäin yleinen oire luulosairailla. Ylipäätään mielikuvituksen avulla on mahdollista saada aikaan itselleen mitä tahansa oireita. Ja jos alat seurata jotain nyppyä, pattia tms. jossain päin kroppaasi niin taatusti tunnet siinä pistelyitä, kutinaa ja muuta aina välillä.

Itselläni myös kaikenlaiset oireet ovat muka syöpää ja panikoin herkästi. Välillä menen enemmän paniikkiin ja välillä auttaa nopeastikin järkipuhe.

Kuka lääkäri on noin tyhmä, että toteaa, että raskausaikana tulee helpommin syöpiä ja kasvaimet kasvaa nopeammin?!?!?! Tekisi mieli mennä henk.koht. tirvaisemaan nokkaan moista idioottia. Enkä ole kyllä koskaan kuullut, että raskausaikana saisi syövän herkemmin. Tuon kasvainten kasvamisen olenkin kuullut, mutta todenperäisyydestä en tiedä. Vaikuttaisikohan enemmänkin se, että mikä syöpä on, että kasvaako se helpommin raskausaikana vai ei.

Jos haluat niin laita yv:tä.

Raskauden aikana ei kannata ottattaa mitään syöpämarkkereita. Kurkun "kuristumisen" tunne on ihan psyykkistä!! Älä hyvä ihminen stressaa raskausaikana tuollaisia juttuja koska keho muuttuu koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Kuulostat ihan yhdeltä kaveriltani..hän on viel terveysalaa opiskelemassa,niin saa kuulla vielä tarkemmin kaiken maailman sairauksista ja nuo syövät on hälläkin päällimmäisenä mielessä.
Käy lääkärissä jos oikein käy ahdistamaan, pyydät kunnon tutkimusket, tai voihan ne ottaa vaikka koepalat,jos alkavat jotain epäilemään.

Terkka sanoi et mitään ei tutkita ennenku oon synnyttänyt koska mitään ei voida tehdä jos jotain olisikin vialla.
Haluisin vaan kuulla et muillakin on muhkurainen toi maha jos sitä painelee. Mä en oikeesti tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :'(

Mulla oli ennen samaa... mut mut on oikeesti tutkittu päästä varpaisiin, ultrattu varmaan lähemmäs 10krt, röntgen, aivojen viipalekuvaus. Siis kaikki mahdollinen ja tietty verikokeet. Nyt alan pikkuhiljaa uskoa, että kai mä terve olen. Itse asiassa n. vuosi ollut hyvää aikaa, se pelko oli niin hirveän stressaavaa ja koko ajan sellainen paniikkijännitys päällä. En mä voinut normaalielämään keskittyä ollenkaan kun suunnilleen jo hautajaisia mietin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:

Terkka sanoi et mitään ei tutkita ennenku oon synnyttänyt koska mitään ei voida tehdä jos jotain olisikin vialla.
Haluisin vaan kuulla et muillakin on muhkurainen toi maha jos sitä painelee. Mä en oikeesti tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :'(

Kaverini muuten sanoi taannoin juuri, että hänellä tuntuu jokin plotti mahassa. On synnyttänyt 4kk sitten. Opiskelee sairaanhoitajaksi. Ei pitänyt sitä kummempana eikä kuvitellut siitä syöpää tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta:

Et todellakaan ole ainut hullu täällä! Itse olen aivan samanlainen ja minulla kolmas raskaus laukaisi nuo luulosairaudet pahempana kuin koskaan. Toisen ja kolmannen lapsemme välissä mieheni sairasti syövän, josta on siis parantunut. Se varmasti on lisännyt paniikkiani.

Tuo tunne kurkussa on muuten erittäin yleinen oire luulosairailla. Ylipäätään mielikuvituksen avulla on mahdollista saada aikaan itselleen mitä tahansa oireita. Ja jos alat seurata jotain nyppyä, pattia tms. jossain päin kroppaasi niin taatusti tunnet siinä pistelyitä, kutinaa ja muuta aina välillä.

Itselläni myös kaikenlaiset oireet ovat muka syöpää ja panikoin herkästi. Välillä menen enemmän paniikkiin ja välillä auttaa nopeastikin järkipuhe.

Kuka lääkäri on noin tyhmä, että toteaa, että raskausaikana tulee helpommin syöpiä ja kasvaimet kasvaa nopeammin?!?!?! Tekisi mieli mennä henk.koht. tirvaisemaan nokkaan moista idioottia. Enkä ole kyllä koskaan kuullut, että raskausaikana saisi syövän herkemmin. Tuon kasvainten kasvamisen olenkin kuullut, mutta todenperäisyydestä en tiedä. Vaikuttaisikohan enemmänkin se, että mikä syöpä on, että kasvaako se helpommin raskausaikana vai ei.

Toi mun lääkäri sano tosta jo sillon ekalla käynnillä, kun keeroin sille peloistani. Mun puolituttu nuori äiti sairastu syöpään raskausaikanaan ja kuoli ennenkuin lapsi oli vuoden vanha. Kerroin siitä niin sit se sano et vastustuskyky alenee ja sairastuu helpommin. Oon yrittänyt uudelleen ottaa puheeksi noita mun luulosairauksia, mutta ei se oikein ota mua tosissaan. Sanoin noista vatsan kuhmuroista niin se ei edes kokeillu vaan sano et raskausaikana vatsa voi tuntua kuhmuraiselta. Enää en halua edes yrittää puhua sille tai muillekaan lääkäreille, koska ne ei oo yksikään ottanu mua tosissaan.

Voiko ne olla suolistoo tai vatsalihaksia mitä sun vatsassa tuntuu? Mulla varsinkin aamulla suolet pullottaa omituisesti mahassa, välillä ihan näkyy kohouma (oon aika laiha) ja jos mahaan painaa, suoli ikään kuin muljahtaa karkuun käden alta. Lääkäri on tunnustellut tota mahaa kans ja esim. paksusuolen mutka on tossa keskellä mahaa jonka voi tuntea helposti itsekin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko ne olla suolistoo tai vatsalihaksia mitä sun vatsassa tuntuu? Mulla varsinkin aamulla suolet pullottaa omituisesti mahassa, välillä ihan näkyy kohouma (oon aika laiha) ja jos mahaan painaa, suoli ikään kuin muljahtaa karkuun käden alta. Lääkäri on tunnustellut tota mahaa kans ja esim. paksusuolen mutka on tossa keskellä mahaa jonka voi tuntea helposti itsekin...

Miehen mielestä noi muhkurat on vatsalihaksia. Mä en tiedä...
Tossa pallean kohdalla tuntuu pari semmoista pientä pattia, jotka vois olla imusolmukkeita. En vaan tiedä onko niitä tossa kohtaa.

Toi mun lääkäri sano tosta jo sillon ekalla käynnillä, kun keeroin sille peloistani. Mun puolituttu nuori äiti sairastu syöpään raskausaikanaan ja kuoli ennenkuin lapsi oli vuoden vanha. Kerroin siitä niin sit se sano et vastustuskyky alenee ja sairastuu helpommin. Oon yrittänyt uudelleen ottaa puheeksi noita mun luulosairauksia, mutta ei se oikein ota mua tosissaan. Sanoin noista vatsan kuhmuroista niin se ei edes kokeillu vaan sano et raskausaikana vatsa voi tuntua kuhmuraiselta. Enää en halua edes yrittää puhua sille tai muillekaan lääkäreille, koska ne ei oo yksikään ottanu mua tosissaan.

Ei syöpä taatusti tule raskausaikana sen takia, että vastustuskyky alenisi. Eihän syöpä siitä synny, että vastustuskyky on heikentynyt. Ja olen enemmänkin lukenut, että raskausaikana ei tule niin helposti kipeäksi kun luonto jotenkin suojelee sitä tulevaa äitiä ja raskautta ja vastustuskyky on vähän normaalia parempi jopa.

Mutta syövän synty ei taatusti johdu vastustuskyvyn alenemisesta. Sen minäkin tiedän.

Unohda nyt sen lääkärin kommentit. Selvästi tietämätön eikä käsittänyt sinun tilannettasi yhtään. Mutta minäkin olen varma, että siellä vatsassasi ei ole mitään hälyttävää, vain se ihana pieni vauva. :)

Tossa pallean kohdalla tuntuu pari semmoista pientä pattia, jotka vois olla imusolmukkeita. En vaan tiedä onko niitä tossa kohtaa.

rasvakudos voi tuntua sellaisina patteina...

Imusolmukkeita on JOKA PUOLELLA, myös pallean ylä ja alapuolella. Ja tiedän tämän, koska mieheni on sairastanut imusolmukesyövän ja levinneisyysaste määritellään myös sen mukaan miten ne pallean alueella sijoittuu.

Mutta sinulla ei mitään imusolmukesyöpää tai muutakaan syöpää ole. :hug:

Tota mä yritän itsellni aina sanoa, et läskiä se vaan on. Silti se pelko välillä iskee.
Mä koplaan tissit ja kainalot joskus parikin kertaa päivässä ja tunnustelen kyhmyjä. Mun rinnat on luonnostaan muhkuraiset niin pelkään et jää se "oikea" kyhmy huomaamatta niin siksi kokeilen usein. Oon jatkuvassa hälytystilassa ja kärsin välillä hengitysveikeuksista kun alan pelkäämään.
Välillä en uskalla yöllä nukahtaa kun pelkään etten herää enää aamulla. Aivoverenvuoto, sydänkohtaus jne jne. pelkään siis niitäkin.
Tossa välillä meni useempi viikko että en edes ajatellut koko asiaa, mutta mitä pitemmälle raskaus etenee niin sen suuremmaksi pelko kasvaa.

Imusolmukkeita on JOKA PUOLELLA, myös pallean ylä ja alapuolella. Ja tiedän tämän, koska mieheni on sairastanut imusolmukesyövän ja levinneisyysaste määritellään myös sen mukaan miten ne pallean alueella sijoittuu.

mut onko se normaalia et ne tuntuu sormiin jos tarkasti kokeilee. Ne on semmoisia ehkä herneen kokoisia.

Tota mä yritän itsellni aina sanoa, et läskiä se vaan on. Silti se pelko välillä iskee.
Mä koplaan tissit ja kainalot joskus parikin kertaa päivässä ja tunnustelen kyhmyjä. Mun rinnat on luonnostaan muhkuraiset niin pelkään et jää se "oikea" kyhmy huomaamatta niin siksi kokeilen usein. Oon jatkuvassa hälytystilassa ja kärsin välillä hengitysveikeuksista kun alan pelkäämään.
Välillä en uskalla yöllä nukahtaa kun pelkään etten herää enää aamulla. Aivoverenvuoto, sydänkohtaus jne jne. pelkään siis niitäkin.
Tossa välillä meni useempi viikko että en edes ajatellut koko asiaa, mutta mitä pitemmälle raskaus etenee niin sen suuremmaksi pelko kasvaa.

Mun tulee melkein itku täällä, kun mä tunnen ihan kropassani ton sun ahdistuksen, koska olen itse tuon kokenut niiiiiiiin monet kerrat.
:'(

Koita olla ajattelematta äläkä tunnustele ja koplaa niitä rintojasi. Saat ne vain kipeäksi ja jahka vauva syntyy niin niihin tulee taatusti lisää patteja, kun maitoa kerääntyy rauhasiin. Itse olen kieltänyt itseltäni täysin nyt imetysaikana tuon rintojen koplailun, koska saisin sillä itseni vain sekoamispisteeseen.

Minulla on hyvin toiminut se, että hoen itselleni sitä, että tämä on päässäni. Järkeistän asiaa ja yritän työntää sen pois mielestäni. Nykyisin monesti auttaa se, että saan itseni uskomaan siihen että se on vain sitä luulosairautta eikä kenelläkään ole näin montaa syöpää tai muuta vakavaa sairautta pienellä aikaa.

Mutta auttaa myös se, että puhuu asiasta muiden kanssa ja erityisesti niiden kanssa jotka kamppailee tai on kamppailleet samojen asioiden kanssa.

Edelleen toistan, että saat laittaa yv:tä. Kirjoitan mielelläni.

mut onko se normaalia et ne tuntuu sormiin jos tarkasti kokeilee. Ne on semmoisia ehkä herneen kokoisia.

Kyllä voi tuntua. Toisilla ihmisillä osa imusolmukkeista voi olla luonnostaankin hieman suurentuneita. Lisäksi imusolmukkeet suurenee herkästi vähän mistä tahansa syystä, ihan pienestäkin tulehduksesta tai ärsytyksestä.

Meidän nyt 5v pojalle tuli 3kk ikäisenä nivustaipeeseen suurentunut imusolmukepatti. Vähän hernettä isompi. Selvästi nähtävissä edelleen tänä päivänäkin ja tuskin se koskaan siitä pienenee. Luultavasti aikuisena sitä ei enää lihasten seasta näy, mutta kun se ei ole pienentynyt siitä pois tämän viiden vuoden aikana niin tuskin se siitä koskaan myöhemminkään häviää.

Miehelläni oireina oli yöhikoilu (ja se on siis oikeesti voimakasta se yöhikoilu eikä mitään normi hikoilua mitä raskaus ja imetysaikanakin erityisesti on), urheilu ei tuntunut hyvältä vaan sen suorittaminen tuntui jotenkin raskaalta, selkäranka ja selkä oli todella kipeät (johtui suurentuneista imusolmukkeista ja siitä että ne painoi lihaksia ja hermoja), kutina kropassa joka puolella ja kaulasta löytyi diagnoosin teon jälkeen suurentunut imusolmuke. Selvästi havaittavissa oleva siis eikä mikään herneenkokoinen.

Kyllä miullakin on välillä ollut pelkotiloja,etenkin nyt lasten synnyttyä..päänsärkyjä oon pelännyt että tulee joku veritulppa tai rinnat (maidon noustua) "möykkyisemmät", että nyt siel on syöpä.
Sitä pitää vaan yrittää olla ajattelematta,luottaa siihen että kaikki on hyvin..Niin ainakin yritän ite tehdä, ja itken vasta sitten kun jotain vakavaa todetaan. :hug:

En muista kokeilleeni vatsan alueelta mitään raskaana ollessa niin en osaa auttaa tuohon mietiskelyys.

Yhteistyössä