Taas kun aamupalaksi haalin ketjuja täältä, kysyn onks täällä ketään, joka on mun kans samaa mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nadia

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
3 616
0
36

Tai tekee samoin.
Tuntuu kun luin tuota pitkää yöllistä ketjua alkaen lapsen nukuttamisesta, ettei ole ketään toista äitiä, joka toimii lasten kanssa juuri niinkuin ITSE parhaakseen näkee ja mikä parhaiten sopii perheen arkeen. Tai vaikka miten omat vanhemmat on kasvattaneet.
Useat tuntuvat sokeasti uskovan kaikenmaailman lastenpsykologejen suosituksia ja tutkimuksia jne. En sano et ne kaikki ois hölynpölyä, mutta onko enää ketään maalaisjärkeä suosivia äitejä?? Minä ilmottaudun :wave:

Yhtään lastenkasvatusopusta tai sääntökirjaa en ole lukenut, enkä lue. Hyvin nuo penskat silti kasvaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä tuumisin niin päin, että moni todella ajattelee, että se miten itse toimii, on se paras ja ainoa tapa ja soisivat muidenkin toimivan juuri samoin.

No tämä on toinen näkökanta asioihin täällä usein...

Lisätään siis, että onko muita jotka toimii lasten kanssa juuri niinkuin tahtoo, eikä ala neuvomaan muita, eikä myöskään aio alkaa noudattaan kenenkään kasvatusneuvoja orjallisesti? =)
 
Se, että jokin menetelmä toimii jossain perheessä, ei tarkoita, että ko. menetelmällä olisi parhaat tulokset tai ettei mikään muu menetelmä voisi ko. perheessä toimia. Tällä palstalla on todella usein ihmisiä, jotka tekevät puutteellisen logiikan perusteella suuria ratkaisuja huolimatta esim. kasvatuspsykologian toisensuuntaisista tutkimustuloksista. Miksei näitä voisi integroida? Tarvitseeko kaiken tieteellisen olla huonoa ja oman deduktion olla ykkösluokkaista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Lisätään siis, että onko muita jotka toimii lasten kanssa juuri niinkuin tahtoo, eikä ala neuvomaan muita, eikä myöskään aio alkaa noudattaan kenenkään kasvatusneuvoja orjallisesti? =)

Minä saatan kertoa miten itse toimin, jos joku kysyy neuvoa, mutta toivoakseni en tuputa omia käsityksiäni totuutena. Kasvatusoppaille, etenkin tosi paksuille, on kyllä ainakin yksi hyvä käyttötarkoitus, jota ilolla suosittelen kyllä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Lisätään siis, että onko muita jotka toimii lasten kanssa juuri niinkuin tahtoo, eikä ala neuvomaan muita, eikä myöskään aio alkaa noudattaan kenenkään kasvatusneuvoja orjallisesti? =)

Minä saatan kertoa miten itse toimin, jos joku kysyy neuvoa, mutta toivoakseni en tuputa omia käsityksiäni totuutena. Kasvatusoppaille, etenkin tosi paksuille, on kyllä ainakin yksi hyvä käyttötarkoitus, jota ilolla suosittelen kyllä :D

En ole lukenut enkä lue.
Tähänä tyylin kuten kirjoitat pyrin toimimaan,en halua tuputtaa missään nimessä.
 
itse toimin maalaisjärjellä paljon lapsenkasvatuksessa. paljon hyviä neuvoja olen kyllä saanut niin vanhemmilta ihmisiltä, neuvolasta kuin tuttavilta. mutta paljon on neuvoja ollut ristiriidasssa oman näkemykseni kanssa.

itse kuuntelen ja lueskelen aika paljon lasten kasvatus neuvoja, mutta yritän itse kumminkin järkeillä asiat niin että ne kuulostaa omalta eikä toisen kasvatukselta.

tässäpä yksi tapaus neuvolasta:
oli kuopuksen vauvaaikainen neuvola, oli noin 4kk silloin. kerroin lapsen heräilevän tosi paljon ja sanoin että lapsi rupeaa nukkumaan yönsä mun vieressä samassa sängyssä. no neuvola täti tuumasi että ei missään nimessä. saatat pyörähtää päälle jne...
kyllä mä kuuntelin kovasti neuvolatätin jutut mutta kun kotiin pääsin niin muksu nukkui mun vieressä jokaisen yön. jos olisin omaan sänkyynsä laittanut nukkumaan heräilyt olisi olleet tunnin välein.. ja mitä olisi seurannut? väsynyt äiti tietenkin. mutta muksu rupesi nukkumaan tosi nätisti yönsä vieressäni yössä heräsi vain 4kertaa.
 
Täällä kans yks nostaa käden pystyyn. Meillä menään mun ja miehen maalaisjärjen mukaan, mikä sopii parhaiten meidän perheelle ja ennen kaikkea meidän lapsille.

Tuo iänikuinen kiista siitä "kenen tapa on paras" on surullisen huvittava. Yksilöllisyys unohtuu täysin. On erillaisia perheitä ja erillaisia lapsia. Miks kaikki pitäs tunkee samaan muottiin.

Toki on hyvä kuunnella muiden kokemuksia, niistä voi oppia paljona. Mutta suodatuksen täytyy olla toimiva. Joillekin ehkä on tarpeen kasvatusopukset, kukin tavallaan. Maalaisjärki vaan tosiaan tuntuu monelta kadonneen ja tuetaan mieluummin kirjan oppeihin. Toki taustalla voi olla sekin että entisaikoinen ihmisyhteisöt olivat tiiviimpiä ja siinä samassa opittiin näintä "maalaisjärjen" asioita. Mummojen neuvot siirtyivät äideille ja taas tyttärille. Ja perhekootkin olivat yleensä suht isoja, näin vanhimmat lapset hoitivat nuorempiaan ja oppi siirtyi lapsiin jo nuorella iällä.
 
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.


Keittokirjoistako tässä olikin kyse?
Juu kyllä mä kirjoja luenkin ja paljon.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.


Keittokirjoistako tässä olikin kyse?
Juu kyllä mä kirjoja luenkin ja paljon.

Kristus sä osaat olla tinalo :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.


Keittokirjoistako tässä olikin kyse?
Juu kyllä mä kirjoja luenkin ja paljon.

Kristus sä osaat olla tinalo :D



Kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.

Kriittisiä voidaan näköjään olla vain toisten (ammattilaisten) mielipiteitä kohtaan. Oma "maalaisjärki" on ylivertainen kollektiiviseen tietoon verrattuna. Aika kiva juttu, että palstan naiset, joilla on usein ongelmia parisuhteissaan, taloudessaan jne. ovat kuitenkin hankkineet ylivoimaisen tietouden lasten kasvattamisesta ja heillä on puhtain ja aidoin tieto ja jota ei voi tilastoida tai todentaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.

Luen itsekkin paljon, mutta en lastenkasvatusoppaita. Se juuri siksi, etten sekoittaisi maalaisjärkeä ja oppaan neuvoja, eli antaisi oppaiden "aivopestä" itseäni :D
Mutta en sano, etteikö oppaissa olisi asiaakin ja en myöskään sano, ettei niitä saisi lukea, tietenkin saa. Meillä vaan näin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lukenut Jari Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion kirjoja. Ei se herrajjumala tarkoita että niitä pitäisi orjallisesti noudattaa. Suhtautuisin ihmiseen todella ihmettelevästi jos hän olisi ylpeä siitä ettei lue kirjoja. Mitens keittokirjat? Niitäkin tulee luettua, ja jopa reseptejä kokeiltua, joskus taas sävellettyä oman mielen mukaan.
Kukin tavallaan.

Luen itsekkin paljon, mutta en lastenkasvatusoppaita. Se juuri siksi, etten sekoittaisi maalaisjärkeä ja oppaan neuvoja, eli antaisi oppaiden "aivopestä" itseäni :D
Mutta en sano, etteikö oppaissa olisi asiaakin ja en myöskään sano, ettei niitä saisi lukea, tietenkin saa. Meillä vaan näin =)

Tää on muuten yleinen harhaluulo että nykyisin kukaan ei osaisi tehdä mitään ilman kirjoja tai nettipalstoja.
Eihän minkään kirjan "oppeja" täydy noudattaa, joskus niitä voi lukea ihan senkin takia että saa vahvistusta omalle tyylilleen tai sitten ihan uteliaisuudesta.
Tuskin kukaan orjallisesti noudattaa mitään ohjetta, miettimättä itse.
 
Täällä maalla asuva , maalaisjärjellä maatilla lapsiaan kasvattava äiti.

Esikoinen mm. 1 vuotiaana nukkui yksin yläkerrassa , ja tuli rappuset alas pylly edellä kertaakaan kompuroimatta , kaatumatta ymym.

Kakkonen silloin syntyi , ja nukuimme alakerrassa. Näin esikoinen sai hyvät ja rauhalliset yöunet eikä herännyt pikkusiskon itkuun. Kaikki kauhistelivat tapaamme - mutta TOIMI !

Tytöillä ikä eroa vuosi !
 
Maalaisjärki on loistava juttu mikäli sellaisen omistaa. Enkä niele purematta sitäkään väitettä että jokainen kasvattaa parhaiten omat lapsensa, uskon että monilla olisi lisää opittavaa.
Mutta toisaalta mun mielestä ei oppimisessa ole mitään pahaa, minä olen muutaman Sinkkosen kirjan lukenut ja ymmärrän kyllä lapsen uhmakohtauksista paljon enemmän yms.
 

Yhteistyössä