Taas meidän sukunimi on kirjoitettu väärin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Ärsyttää ku ite kirjoitan sen oikein ja aina tavan sen esim puhelimes mut silti se on AINA kirjoitettu väärin:(
Siis ei o iso juttu laittaa kaikki kirjaimet siihen nimeen. En tiedä teenkö kärpäsestä härkäsen mutta ärsyttää ku pojan todistuksessakin lukee "väärä" sukunimi
Tosissaan meidän nimessä on 2 samallaista kirjainta mut se toinen jää aina puuttumaan:(
Vähän niiku nimi olis Aaltonen mutta siinä todistukses lukis Altonen
Mitä voisin tehdä vai voinko vaikuttaa siihen et ihmiset oppis kirjoittamaan nimemme oikein?? Jopa viraston papereissa se on ollut väärin kirjoitettuna ja oon aina joutunut korjailee virheitä..

Mulla sukunimi kirjoitettu aina miten sattuu, olen lähinnä yllättynyt kun kyse on kuitenkin toisesta kotimaisesta kielestä, eikä edes kovin vaikea nimi, mutta ei se mua vaivaa PAITSI kun anoppikin oli sen kirjottanu väärin |O

Meillä on ulkomaalainen sukunimi, muttei mikään järin vaikea. Nimi on tyyliin Nurmi Aho, ilman väliviivaa, mutta usein se kirjoitetaan NurmiAho.

Ei se kyllä mua sinänsä haittaa.

Mulla menee sekä etu- että sukunimi väärin. Virallisiin papereihin vaadin nimen oikein, eli esim. pojan todistuksen pistäisin takaisin koululle korjattavaksi. Muuten ei ole niin nuukaa, kun tiedän että etunimi ei ole niin yleinen ja sukunimi on sellainen, että aivot väkisinkin haluavat lisätä siihen yhden "puuttuvan" kirjaimen, jotta muodostuu järkevä sana. :) Eli ymmärrän hyvin, että ihmiset huomaamattaan vääntävät nimeni johonkin käsitettävään muotoon.

Sama juttu osotteiden kanssa, eli olen aina asunut "vaikeissa" osoitteissa, tyyliin Ellen Bögerdorfin katu tai Kinnajallanlaanpolku, mutta posti on tullut perille hyvinkin mielenkiintoisilla osoitevariaatioilla varustettuina. Pahimmillaan kirjekuoressa on vain postinumero ja kaupunki oikein, muut päin mäntyä. :D

yleensä väärin. lausun suomalaisen nimeni varmasti oikein (olen suomalainen ja lausunut sen oikein keskimäärin 26 vuoden ajan). esittelen itseni, mutta kun minua esim esitellään eteen päin, olenkin väärä henkilö. joudun aina korjaamaan.

ja kyllä, kyllä se ärsyttää!

Mulla sukunimi tyyliin Metsäaho. Joka kerta saa korjata, että ihan yhteen, ei väliviivalla. Tosin syytän Pohjanmaan nimikulttuuria, joka toinen on Iso-/Ala-/Ranta-/Ym- jotain :)

Niin ja olen oppinut etenkin tuon sukunimen kanssa ääntämään painotetusti, eli korostan sitä erikoista kohtaa ja toistan sukunimeni vaikkei kuulija sitä edes kysy (siis jos kuulija on puhelimessa tai tiskin takana tms. asiayhteyksissä). Yleensä tuolla toistolla huomaa, että kuulija oli jo kuullut väärin ja toiston myötä herää korjaamaan virheen.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Niin ja olen oppinut etenkin tuon sukunimen kanssa ääntämään painotetusti, eli korostan sitä erikoista kohtaa ja toistan sukunimeni vaikkei kuulija sitä edes kysy (siis jos kuulija on puhelimessa tai tiskin takana tms. asiayhteyksissä). Yleensä tuolla toistolla huomaa, että kuulija oli jo kuullut väärin ja toiston myötä herää korjaamaan virheen.

Sama täällä. Mutta se menee silti väärin, koska se toinen versio olisi kuulijan korvaan loogisempi. Ei kuitenkaan nimitilaston mukaan yhtään yleisempi kuin oikein kirjoitettunakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mulla menee sekä etu- että sukunimi väärin. Virallisiin papereihin vaadin nimen oikein, eli esim. pojan todistuksen pistäisin takaisin koululle korjattavaksi. Muuten ei ole niin nuukaa, kun tiedän että etunimi ei ole niin yleinen ja sukunimi on sellainen, että aivot väkisinkin haluavat lisätä siihen yhden "puuttuvan" kirjaimen, jotta muodostuu järkevä sana. :) Eli ymmärrän hyvin, että ihmiset huomaamattaan vääntävät nimeni johonkin käsitettävään muotoon.

Sama juttu osotteiden kanssa, eli olen aina asunut "vaikeissa" osoitteissa, tyyliin Ellen Bögerdorfin katu tai Kinnajallanlaanpolku, mutta posti on tullut perille hyvinkin mielenkiintoisilla osoitevariaatioilla varustettuina. Pahimmillaan kirjekuoressa on vain postinumero ja kaupunki oikein, muut päin mäntyä. :D

meille tuli joulukortti:

sukunimi oli kortissa -lä, vaikka oikein olisi -nen
osoite oli ilman katu-päätettä ja ilman asunnon numeroa (oli siis vain 1 A, vaikka piti olla 1 A 1
lisäksi postinumero oli väärin, sentään kaupunki oikein.

loppu viimein etunimet ja kaupunki oli oikein. että näin.

Mun molemmat sekä etu- että sukunimi kirjoitetaan väärin, sukunimeä yritetään lausua jotenkin erikoisesti vaikka se sanotaan ihan kuin kirjoitetaan, etunimeä väännellään miten sattuu.. Oon ihan yllättynyt nyt kun vähään aikaan ei ole tullut esim. postia väärällä nimellä :D Se on kivaa, joskus näinkin.

Musta tuli viimeksi Johanna, etunimestä yhtäläisyyksiä löytyy vain kahden kirjaimen verran. Keskellä mullakin on an. Ja sukunimen tavasin, mutta vain viimeiset kirjaimet olivat oikein. En oikein tiedä miten konsonantista saa vokaalin tavattaessa tyyliin k niin kuin kalle. Y:llä se kuitenkin oli kirjoitettu...

Oma nimi on kaikista sanapareista se tutuin ja siksi se tulee niin helposti mumistua. Miksi artikuloida selvemmin, kun kerran on hyvin tutuista sanoista kyse? Minä kuulen muminaa töissäni päivät pitkät ja jollei kuulemani näköistä nimeä löydy viimeisimpien lähetteiden listalta, pyydän syntymäaikaa. Numeroita on vaikeampi kuulla päin helkkaria. Usein olen sen näpyteltyäni unohtanut koko nimen ja pyydän loppuosaakin. Samoja henkilötunnuksia ei onneksi ole käytössä.

Jee, kävin tänään jättämässä passihakemuksen johon tulee vihdoin itse lisäämäni etunimi! Alkuperäinen ja alunperin ainoa nimeni on vierasperäinen ja herätti suomalaisissa yleensä rektion "ai mikä?", jonka jälkeen painotus meni aina väärin. Ei muuten, mutta inhoan sitä väärää painotusta. Vasta aikuisiällä satuin kuulemaan yleisesti käytettävän lempinimen samannimisistä kaimoistani ja nimi tuntui heti omalta. Nykyään saan ainoastaan kysymyksiä erikoisesta nimestäni, mutta kaikki oppivat sen heti :)

Meidän sukunimi joko kirjoitetaan tai lausutaan aina väärin.

Sinänsä hauskaa, sillä nimi EI ole vaikea.

Lasten lääkärireissuhuvia on odottaa, millä nimellä heidät huudetaan sisään :D

Yhteistyössä