Taas persut pulassa: poliisi tutkii lahjontana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunnukseton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408381:
En jaksa etsiä pykäliä, mutta luotan pomooni joka paheksui kun kuvasin oman vaalilipukkeeni (tosin tyhjänä!) :saint: ja sanoi sen olevan kiellettyä. Hän on ollut 30 vuotta vaalilautakunnassa, oletan tietävän.

Pointtini: minä paheksun tuollaista lahjusmainontaa.

Jumalauta, muija täällä toistelee pomonsa mielipiteitä totuutena kuin joku opetettu papukaija :D Ei itse edes viitsi perehtyä siihen, mitä varmana tietona esittää!

Käännät varmaan takkiasikin, kun puolueesi pomo käskee? No mutta niinhän teikäläiset tekivätkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408381:
En jaksa etsiä pykäliä, mutta luotan pomooni joka paheksui kun kuvasin oman vaalilipukkeeni (tosin tyhjänä!) :saint: ja sanoi sen olevan kiellettyä. Hän on ollut 30 vuotta vaalilautakunnassa, oletan tietävän.

Pointtini: minä paheksun tuollaista lahjusmainontaa.

Minäkin olen ollut, ja olen sunnuntainakin vaalilautakunnassa, ja en ole löytänyt pykälistä enkä ohjeistuksista kohtaa jossa kiellettäisiin vaalilipukkeen valokuvaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408434:

Ja tämäkin vielä. Siinä vaiheessa kun kiukku kuristaa kurkkua ja harminkyynel kirvelee silmäkulmassa, niin kunnon äippäpalstameiningillä postataan vapisevin sormin naurava hymiö, kun ei muuhun enää ajatuskyky taivu.

Murheellista, mutta ah... niin SUVAITSEVAISTA JA VASTUULLISTA!

[QUOTE="vieras";27408464]Jumalauta, muija täällä toistelee pomonsa mielipiteitä totuutena kuin joku opetettu papukaija :D Ei itse edes viitsi perehtyä siihen, mitä varmana tietona esittää!

Käännät varmaan takkiasikin, kun puolueesi pomo käskee? No mutta niinhän teikäläiset tekivätkin...[/QUOTE]

Totuutena? Mielipiteitäni tässä lähinnä sanon. Mutta hienosti kierrät sen sanomanio pääasian.
Teikäläiset? Mikä minä siis olen?

[QUOTE="vieras";27408482]Ja tämäkin vielä. Siinä vaiheessa kun kiukku kuristaa kurkkua ja harminkyynel kirvelee silmäkulmassa, niin kunnon äippäpalstameiningillä postataan vapisevin sormin naurava hymiö, kun ei muuhun enää ajatuskyky taivu.

Murheellista, mutta ah... niin SUVAITSEVAISTA JA VASTUULLISTA![/QUOTE]

Mitä? Kyyneleitä ja kiukkua? Haha, never ever tällaisesta typeryydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408434:

Tämä Lilii lisänimetön on palstamammojen suuresti arvostama palstaälykkö ja kommentaattori.

No niin Lilii, laitahan parastasi! Ihan jytky housuissa jo odottelen onko minusta sinulle ollenkaan vastusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408509:
Keskusvaalilautakunnan sihteeri kertoo näin: "Jos kamerakännykällä ottaa kuvia kopissa, niin siinä ollaan jo aika lähellä sitä, että vaalisalaisuutta rikotaan. Lähtökohtana on, että äänestyskopissa ei kuvata eikä puhuta puhelimessa."

Ollaan lähellä joo, mutta ollaanko jo rikottu vaalisalaisuutta? Sitäpaitsi, oman vaalisalaisuutensa saa jokainen halutessaan rikkoa.

Keskusvaalilautakunnan sihteerin sana ei ole Suomen laki. Eikä olla edes vielä lähellä lakia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408509:
Keskusvaalilautakunnan sihteeri kertoo näin: "Jos kamerakännykällä ottaa kuvia kopissa, niin siinä ollaan jo aika lähellä sitä, että vaalisalaisuutta rikotaan. Lähtökohtana on, että äänestyskopissa ei kuvata eikä puhuta puhelimessa."

Toisin sanoen vaalisalaisuutta EI rikota vaikka kuvataan omassa kopissa oma vaalilipuke kamerakännyllä.

[QUOTE="vieras";27408528]Ollaan lähellä joo, mutta ollaanko jo rikottu vaalisalaisuutta? Sitäpaitsi, oman vaalisalaisuutensa saa jokainen halutessaan rikkoa.

Keskusvaalilautakunnan sihteerin sana ei ole Suomen laki. Eikä olla edes vielä lähellä lakia.[/QUOTE]
Joten mielipiteistä ei saa keskustella? Vai mitä haluat sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408555:
Ja jokuko sanoi, että rikotaan? Meneekö nyt aloituksen uutinen ja minun kommenttini kuvaamisesta sekaisin?

Sinä sanoit. ;)

"Rikotaan tapoja ja vaalisalaisuutta, lisäksi vaalikopissa kuvaaminen on kiellettyä."

Vieras on aina vetoamassa Suomen lakeihin (viimeksi mm. linkitti pätkän kuntalakia ja väitti sen perusteella, että kunnanvaltuutetut ovat kunnan ylimpiä virkamiehiä), mutta ikävä kyllä vääristä lakien tulkinnoista kukaan ei kostu mitään. Menee vaan sun uskottavuutesi lopullisesti...ja samalla ehkä ajamasi asiankin uskottavuus...

[QUOTE="vieras";27408536]Toisin sanoen vaalisalaisuutta EI rikota vaikka kuvataan omassa kopissa oma vaalilipuke kamerakännyllä.[/QUOTE]

Ei rikota ei. Minä esimerkiksi kerron jo etukäteen noin kahdellekymmenelle henkilölle, ketä tulen äänestämään. Ja lopuksi kerron sen tulevina vuosina vielä ainakin sadalle ihmiselle!

Tullaanko minut vangitsemaan, etenkin kun olen persu?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408540:
Joten mielipiteistä ei saa keskustella? Vai mitä haluat sanoa.

Sinähän täällä yrität levittää "tietoa", ettei edes omaa vaalisalaisuuttaan saa rikkoa. Sinä tässä mielipiteen ja ilmaisuvapauden tukkeena seisot.

[QUOTE="vieras";27408606]Sinä sanoit. ;)

"Rikotaan tapoja ja vaalisalaisuutta, lisäksi vaalikopissa kuvaaminen on kiellettyä."[/QUOTE]

En sanonut, että kuvaaminen rikkoo mitään (vaikka minusta se on niillä rajoilla. Itsekin toimin harkitsemattomasti kun otin kuvan kopissa, myönnän. Mutta kuvasin vain tyhjän lipun.) Myönnän että tuossa vaalisalaisuus-sana lipsahti mukaan, kun ajattelin jo asiaa pidemmälle. Oli tarkoitus paheksua lahjontaa, ei salaisuduen rikkomista.

Kannattaa varmaan lukea tuo uutinen ja sisäistää, mikä kohta siinä katsotaan ongelmalliseksi (ei valokuvaamista). Etenkin kannattanee lukea uutisen viimeinen kappale, tosin sinusta siinä on varmaankin kyse ajojahdista salaliitosta persuja vastaan.

Harmi että tämä keskustelu meni ylipäätään näin väärille urille, lahjontaepäilyn puiminen olisi ollut hedelmällisempää.

[QUOTE="vieras";27408627]Ei rikota ei. Minä esimerkiksi kerron jo etukäteen noin kahdellekymmenelle henkilölle, ketä tulen äänestämään. Ja lopuksi kerron sen tulevina vuosina vielä ainakin sadalle ihmiselle!

Tullaanko minut vangitsemaan, etenkin kun olen persu?[/QUOTE]

Varo vaan ettei Lilii tule pidättämään sinua vaalisalaisuuden töärkeästä rikkomisesta.;)

Vieras on aina vetoamassa Suomen lakeihin (viimeksi mm. linkitti pätkän kuntalakia ja väitti sen perusteella, että kunnanvaltuutetut ovat kunnan ylimpiä virkamiehiä), mutta ikävä kyllä vääristä lakien tulkinnoista kukaan ei kostu mitään. Menee vaan sun uskottavuutesi lopullisesti...ja samalla ehkä ajamasi asiankin uskottavuus...

Täällä on muutama sata "vierasta" ja tässäkin ketjussa näkyy olevan "meikäläisiä" vähintään kaksi. Että jos sinulla on vähänkään älläiä päässä, niin et hirveästi yksilöi mitä kukakin "vieras" on milloinkin jossain ketjussa sanonut. Ainakaan niin että yrität osoitella minua tai ketään tiettyä "vierasta".

[QUOTE="vieras";27408637]Sinähän täällä yrität levittää "tietoa", ettei edes omaa vaalisalaisuuttaan saa rikkoa. Sinä tässä mielipiteen ja ilmaisuvapauden tukkeena seisot.[/QUOTE]

Minä keskustelen mielipiteistä ja kerron omiani.
Yritä sinäkin ja lopeta sanojen laittaminen suuhuni.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27408646:
En sanonut, että kuvaaminen rikkoo mitään (vaikka minusta se on niillä rajoilla. Itsekin toimin harkitsemattomasti kun otin kuvan kopissa, myönnän. Mutta kuvasin vain tyhjän lipun.) Myönnän että tuossa vaalisalaisuus-sana lipsahti mukaan, kun ajattelin jo asiaa pidemmälle. Oli tarkoitus paheksua lahjontaa, ei salaisuduen rikkomista.

Kannattaa varmaan lukea tuo uutinen ja sisäistää, mikä kohta siinä katsotaan ongelmalliseksi (ei valokuvaamista). Etenkin kannattanee lukea uutisen viimeinen kappale, tosin sinusta siinä on varmaankin kyse ajojahdista salaliitosta persuja vastaan.

Harmi että tämä keskustelu meni ylipäätään näin väärille urille, lahjontaepäilyn puiminen olisi ollut hedelmällisempää.

Mitä vitun lahjontaakaan se on, jos ihmiset kuvaavat vaalilipukkeitaan?