TAAS SE NÄHTIIN :( Tosi tympeitä hoitajia päiväkodilla - paha mieli jättää lapsi sinne :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei ap, tiedän, että näin ei "kuisatulta" koskaan saisi kysyä, mutta oletko miettinyt, miksi nämä pari hoitajaa nyrpeilevät sinulle? En ole sinua syyllistämässä, hoitajathan tässä tuntuvat mölösti käyttäytyvän.

Oletko _heidän mielestään_ liian nuori? Liian hiljainen? Liian puhelias? Liian kaikkitietävä? Liian kiinnostunut lapsesi hyvinvoinnista? Onko sinulla tatuointi? Pukudutko räväkästi? Virkamiesmäisesti?

Jäin vain pohtimaan, että missä on "vika" näiden epäammattimaisten hoitajien mielestä. Oma päiväkotimme on onneksi todella rento, ja kaikki lapset saavat istua sylissä. Hiotajia on persoonaltaan ja pukeutumiseltaan joka lähtöön, sekin on minusta rikkaus ja hieno asia.

Ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteys päiväkodin johtajaan. Luulisi hänen osaavan hoitaa asian diskreetisti.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Yritä heittäytyä juttusille tuon tympeän hoitajan kanssa avoimin mielin! Musta tuntuu vähän oudolta että olet saanut mielikuvan että joku hoitaja ei haluaisi lapsesi tulevan hoitoon, mistä tarkalleen ottaen tämä mielikuva johtuu, sanoiko hän niin?

Tuo hoitaja ei oikein antaudu juttusille! Kun ei edes huomenta sano, niin tuntuu siinä itsellä oudolta aloittaa jutustelua...

Mielikuvani on syntynyt siitä, että tutustumiskäynnillä ei tullut tervehtimään meitä. Toinen hoitaja esitteli paikkoja. Aamuvuorossa ollessaan, ei ole tervehtinyt -paitsi jos sattuu justiin vastaan kävelemään. Mutta jos istuu leikkihuoneessa ja sinne huikkaan huomenet, on kuin ei kuulisikaan. Ja tuo tämän aamuinen oli kyllä kaiken huippu: ei ottanut lastani vastaan vaan haali muita lapsia syliteltäväkseen... Ja jos tuo hoitaja on töissä, kun menen hakemaan lasta, ei kerro kyllä päivän kuulumisia, vaan se jää aina toisen hoitajan tehtäväksi.

En tiedä onko tämä sitten vain minun kuvitelmaa tai ylitulkintaa tms... mutta koen hänen katseensakin arvostelevaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei ap, tiedän, että näin ei "kuisatulta" koskaan saisi kysyä, mutta oletko miettinyt, miksi nämä pari hoitajaa nyrpeilevät sinulle? En ole sinua syyllistämässä, hoitajathan tässä tuntuvat mölösti käyttäytyvän.

Oletko _heidän mielestään_ liian nuori? Liian hiljainen? Liian puhelias? Liian kaikkitietävä? Liian kiinnostunut lapsesi hyvinvoinnista? Onko sinulla tatuointi? Pukudutko räväkästi? Virkamiesmäisesti?

Tätä olen kuule itsekin pohtinut! Siis että onko vika MINUSSA. Olen aika hiljainen ja ujo -olen aina ollut. Itsetuntoni on aika huono ja tunnen alemmuudentunnetta monessakin tilanteessa... Ehkä se näkyy päällepäinkin ja tuo tympeä hoitaja ei vain jotenkin tykkää siitä... Hän itse vaikuttaa aika ronskilta ihmiseltä... Olisi kai vain pitänyt tutustumiskäynnilläkin vain itse rohkeammin tuppautua hänen juttusilleen jne...

...mutta kun hän näyttikin niin tympeältä jo alkuunsa... Hän on päiväkodissa lastentarhanopettajana ja heti alkuun minä "asioin" enempi niiden lastenhoitajien kanssa... Olen sitäkin miettinyt, että kokeeko hän, että olisi pitänyt hänen kanssaan asioida, kun on "korkeammassa" virassa... ihan tyhmä ajatus tämäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
...koska, kuten joku jo arvelikin, jos otan asian puheeksi, lastani kohdellaan hoitopaikassa vieläkin tympeämmin :(

No, mä näkisin että sun vaihtoehdot ovat:

a) Ottaa asia puheeksi ja saada ehkä parannusta siihen.
b) Olla uskaltamatta ottaa asiaa puheeksi ja lopettaa rutina.
c) Olla uskaltamatta ottaa asiaa puheeksi ja jatkaa rutinaa.
d) Keksiä lapselle joku toinen hoitopaikka.

Oikeesti, nainen, se on SUN lapsi ja sun täytyy uskaltaa ottaa asioita esille jos jokin mättää. Sellaista tulee olemaan edessä vielä monen monta kertaa lapsen hoito- ja kouluaikoina, harrastuksissa, yms. Eli etsi sisäinen leijonaemosi, ota asia esille, älä syyttele vaan ehdota, ole asiallinen, niin eiköhän se siitä.

Itse olisin vastaavassa tilanteessa vienyt lapseni tuon hoitajan syliin, sanonut että "Niksu itkee, tässä olkaa hyvä, hei hei äiti menee nyt".

Jäin vain pohtimaan, että missä on "vika" näiden epäammattimaisten hoitajien mielestä. Oma päiväkotimme on onneksi todella rento, ja kaikki lapset saavat istua sylissä. Hiotajia on persoonaltaan ja pukeutumiseltaan joka lähtöön, sekin on minusta rikkaus ja hieno asia.

Ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteys päiväkodin johtajaan. Luulisi hänen osaavan hoitaa asian diskreetisti.

Ne ihmiset siellä on palvelu työssä. Niiden kuuluu olla iloisia ja jutella niinku ammatin kuvaan kuuluu.. Kaikilla on huonoja päiviä mutta se ei sais vaikuttaa työn tekoon koskaan!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Itse olisin vastaavassa tilanteessa vienyt lapseni tuon hoitajan syliin, sanonut että "Niksu itkee, tässä olkaa hyvä, hei hei äiti menee nyt".

Miten olisin voinut antaa lapseni hänen syliinsä, kun hänellä oli jo syli täynnä?? ´Jos hän ei olisi haalinut niitä muita lapsia siihen, niin olisin toki antanut...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Miten olisin voinut antaa lapseni hänen syliinsä, kun hänellä oli jo syli täynnä?? ´Jos hän ei olisi haalinut niitä muita lapsia siihen, niin olisin toki antanut...

Voi kuule, helposti :saint:
Sinä olet liian kiltti :D :hug:

Soita johtajalle, ja ihmettele miksi lapsia ei oteta aamulla vastaan sylitellen jos niin on tarvetta. Hoitajilla PITÄÄ olla sen verran ammattitaitoa, että eivät kohdista lapseen vihamielisyyttään/ v..tutustaan. Jos näin ei ole, juttele johtajan kanssa uudemman kerran. Lapselle täytyy suoda turvallinen olo kun äiti lähtee töihin ja lapsi jää hoitoon. Älä syyttele, kun juttelet johtajan kanssa, se ei yleensä johda mihinkään, vaan keskustele rakentavasti ja kerro että teidän tyttö tarvitsee tälläisen tavan aamulla.

Tuossa tilanteessa olisin varmaan ottanut lapsen kainalooni, sanonut, että täällä näköjään on aika täyttä tänään, ja lähtenyt kotiin. Mua niin ärsyttää, jos lapsia kohdellaan huonosti! Aivan sama, vaikka musta ei tykkättäisi, mutta mun lapsi ei oo tehnyt mitään...

Mun päiväkodissa on omasta mielestäni hyviä hoitajia. Mutta hekin ovat vain ihmisiä ja joka ikinen (maanantai) aamu ei ole täydellinen. Jos olet uusi, niin ehkä olet nähnyt nyt muutaman mustan maanantain. Voi olla, että päivä kuitenkin kirkastuu, kun rutiinit pyörähtävät tarhassa käyntiin. Ei kai muutamasta tympeästä naamasta voi elämä mennä, kun kerran päiväkodissa oli ap:n mukaan myös ihan mukavia ihmisiä?

Meilläkin voi olla niin, että joku lapsi on kiukutellut koko aamun, joten meihin ei kiinniteltä niin paljon huomiota. Kun vaan nyt ei ehdi, kun väkeä on vähän ja kaikkea pitäisi kirjoittaa ylös päivää varten. Tiedän, että myös oma kultainen ja aurinkoinen mukula joskus juoksuttaa "vieraita" hoitajia (uusia/sijaisia). Päiväkodissa on lisäksi näin tammikuussa useita uusia lapsia kaipaamassa sylejä...

Mutta toki ottaisin minäkin asian esiin vaikka nyt iltapäivällä/seuraavana aamuna, jos se häiritsee minua. Joskus olen kysynyt hoitajalta iltapäivällä, että "onko ollut rankka päivä" ja vastauksena on ollut "juuh" ja me ollaan lähdetty kuormittamasta vikkelään kotiin. Seuraava päivä onkin usein jo palkon aurinkoisempi.

Surullinen äiti, ei ole sinun eikä lapsesi vika, jos päiväkodissa on ammattitaidottomia hoitajia. Sinuna valittaisin! Tollaset hapannaamat pitää kitkeä pois lasten parista työskentelemästä!!! Kaikille lapsille ja heidän vanhemmilleen täytyy osata käyttäytyä ystävällisesti, tai sitten kannattaa vaihtaa alaa. Kyllä hoitotädeissä on niin monenlaista sukankuluttajaa, se on nähty... Taitaa olla aika heppoiset pääsyvaatimukset alalle? Soveltuvuutta täytyis testata nykyistä paremmin. Ei riitä selitykseksi että raskas työ, itepähän ovat alan valinneet.

Jos kokisin asian niin kuin ap niin ottaisin yhteyttä pkodin johtajaan. MEillä on tosi ihana pkodin johtaja, ja uskon että hänelle voisi tuollaiset huolet ilmaista. Itse hoitajalle kokisin asian vaikeana suoraan mennä sanomaan, mutta esimiehelle ihan ilman muuta!

Oma kuopukseni menee ensi syksynä pkotiin, on silloin vähän vanhempi kuin ap:n lapsi, ja tuntuisi kyllä todella pahalta moinen kohtelu.

...tutustumiskäynniltä: Kun yksi hoitaja esitteli meille paikkoja ja oli juuri ulos lähdön aika... Kaikki lapset eivät lähteneet ulos, kun oli aika kova pakkanen. Se esittelevä hoitaja sitten sanoi, että hän voi jäädä sisälle -varmaan kun oli siinä esittelyt kesken. Se tympeä hoitaja meni lapsia pukemaan ja kolmas meni pukemaan itseään. Se tympeä sitten jossain välissä tosi tympeänä tuli tuomaan yhtä lasta siihen sille sisälle jäävälle hoitajalle puettavaksi ja sanoi jotenkin, että on taas niin vaikeeta tämä ulos lähtö ja sattu tälle pissivahinkokin vielä... ja se esittelevä hoitaja otti sen pissivahinkoisen lapsen sitten hoteisiinsa...

Eli ajattelin, että jarrutettiinko me siinä niiden päivähommia, kun yksi joutui esittelemään ja se tympeä joutui yksin lapsia pukemaan... Ja siksi kantaa kaunaa???

Mä oon ollu monessa päiväkodissa väliaikasena töissä. Oon nähny ja kuullu kaikenlaista kamalaa. :( Lastenhoitoalan ihmiset on tosi usein väärällä alalla olevia ja työhönsä kyllästyneitä. :(

Eli ajattelin, että jarrutettiinko me siinä niiden päivähommia, kun yksi joutui esittelemään ja se tympeä joutui yksin lapsia pukemaan... Ja siksi kantaa kaunaa???

Ei. Hoitaja on selvästikin tympääntynyt työhönsä ja väärällä alalla. Mutta irtisanomiseen tarvitaan jo muita perusteluja kuin tympeä käytös :( Mutta kannattaa valittaa, ehkä he voisivat siirtää hänet erilaisiin tehtäviin.

Alkuperäinen kirjoittaja valivali:
No miksi sä olet laittanut lapsen päiväkotiin jos itse olet kumminkin kotona ja nakotat koneen ääreessä?

Just näin. Ota lapsi helvettiin sieltä ja hoida itte. Lapsesi saa sit aikuisena valittaa plussalla et päiväkodissa olis ollu kivempaa mut piti olla kotona tympeen äidin kans joka vaan istu koneella. Ku kerran palsta on täynnä akkoja joille ei päivähoito kelpaa nii menkää nyt perkele sitte koulutukseen ja alalle -tai sinne terppaan ku niistäki hoitajista aina valitatte!

Monet palstailee töistä.

Onneksi nyt Nokian vaatimuksen myötä taitanee tulla laki työnantajan oikeudesta seurailla koneitaan. Loppuu työ työpaikalla joutava kirjoittelu keskustelupalstoille ja omien hommien tekeminen työajalla.
Työtunteja taitaa olla turhan paljon kun moiseen on aikaa eli työnantaja maksaa joutavasta.

Ei. Hoitaja on selvästikin tympääntynyt työhönsä ja väärällä alalla. Mutta irtisanomiseen tarvitaan jo muita perusteluja kuin tympeä käytös :( Mutta kannattaa valittaa, ehkä he voisivat siirtää hänet erilaisiin tehtäviin.

...itseasiassa se nainen tekee vain puolta virkaa, puoliksi siis eläkkeellä... vai miten se menee... mutta siis vain 2vko/kk töissä. Onni siis tavallaan, ettei ole koko aika töissä...

Kannattaa otta asia heti puheeksi joko hoitajan kanssa tai suoraan johtajalle. Kerro omat tuntemuksesi avoimesti.
Itse olen ollut pk: ssa opettajana ja nyt oma lapsi on pk:ssa eskarissa. Minulla meni heti sukst ristiin yhden opettajan kanssa ja otin asian puheeksi . Opettaja tunnusti , että koki minut ylimielisenä häntä kohtaan. Olin ällikällä lyöty! Koin samoin häntä kohtaan! Saimme asian pois päiväjärjestyksestä. Kuulin sitten kyllä, että ko. opettajalla oli ollut ennenkin vaikeuksia useamman vanhemman kanssa.

Eli ajattelin, että jarrutettiinko me siinä niiden päivähommia, kun yksi joutui esittelemään ja se tympeä joutui yksin lapsia pukemaan... Ja siksi kantaa kaunaa???[/quote]

No höpöhöpö! Noita tilanteita sattuu vähän väliä (siis joku pissaa housuun ulos lähtiessä tms). Ja suoraan sanottuna, mä en edes muista kuka vanhempi on milloinkin käynyt tutustumassa jos en itse ole kierrättänyt. Vaikea olisi kantaa kaunaa kun ei muista kenelle pitäisi kantaa!! Ja aika pitkävihainen saisi kyllä olla... Eläs nyt ystävä hyvä tee asiasta vielä suurempaa! Tulee itsellesi vaan pahempi mieli. Juttele johtajan kanssa ja jatka eteenpäin!

Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja:
Monet palstailee töistä.

Onneksi nyt Nokian vaatimuksen myötä taitanee tulla laki työnantajan oikeudesta seurailla koneitaan. Loppuu työ työpaikalla joutava kirjoittelu keskustelupalstoille ja omien hommien tekeminen työajalla.
Työtunteja taitaa olla turhan paljon kun moiseen on aikaa eli työnantaja maksaa joutavasta.

Nussun nussun. Kyllä meillä tulos merkitsee, se että istuu "muka" tekemässä töitä ei ole mitenkään sidoksissa työn tuottavuuteen.

Mää neuvoisin vaihtamaan vaan suorilteen hoitopaikkaa ja tekemään tympeistä hoitajista suorat valitukset. Itseäni harmittaa, kun en tajunnut vaihtaa hoitopaikkaa ku siellä oli niin kamala hoitaja (2 muuta oli kivoja), että meidän tyttö alkoi jopa reagoimaan käytöksellään asioihin. (oppi kaikki pahat tavat, mukien viskelyt yms.).

Nyt kun on ihan erilaisessa päiväkodissa niin asia toimii ihan erilailla.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mää neuvoisin vaihtamaan vaan suorilteen hoitopaikkaa ja tekemään tympeistä hoitajista suorat valitukset. Itseäni harmittaa, kun en tajunnut vaihtaa hoitopaikkaa ku siellä oli niin kamala hoitaja (2 muuta oli kivoja), että meidän tyttö alkoi jopa reagoimaan käytöksellään asioihin. (oppi kaikki pahat tavat, mukien viskelyt yms.).

Harmittaisi vaihtaa hoitopaikkaa, kun suurin osa hoitajista on kuitenkin mukavia... ja tähän aamuun asti kaikki mennyt ok, eikä ole tarvinnutkaan enemmälti olla tekemisissä tuon tympeän hoitajan kanssa... En tiedä, miten lasta kohtelee siellä päivän aikana, mutta kai sekin jotain kertoo, ettei mielellään jää sinne, silloin kun hän on vastassa... niiden mukavien kanssa kyllä jää -ja he siis suhtautuvat lapseeni eri tavalla, ottavat kyllä syliin jne..

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Harmittaisi vaihtaa hoitopaikkaa, kun suurin osa hoitajista on kuitenkin mukavia... ja tähän aamuun asti kaikki mennyt ok, eikä ole tarvinnutkaan enemmälti olla tekemisissä tuon tympeän hoitajan kanssa... En tiedä, miten lasta kohtelee siellä päivän aikana, mutta kai sekin jotain kertoo, ettei mielellään jää sinne, silloin kun hän on vastassa... niiden mukavien kanssa kyllä jää -ja he siis suhtautuvat lapseeni eri tavalla, ottavat kyllä syliin jne..

Vaihda vaan. Lapselle parempi hoitopaikka merkitsee niin paljon enemmän kuin huono. Ei lapsi loppujen lopuksi ihan hirveesti stressaa hoitopaikan vaihdosta, jos hoitopaikka muuttuu kivemmaksi.

Jos asia kolkuttaa mielessäsi, tiedät, ettei paikka ole oikea lapselle. Itseäni harmittaa niin paljon, etten vaihtanut, vaikka kokoajan koin huonoa omaatuntoa, kun oli yksi niin v-mäinen akka vastassa. En sietänyt akkaa kertakaikkiaan koska se käsitteli lapsia niin epäoikeudenmukaisesti. Ja lapsestakin huokui, ettei siitä tykkää.

Yhteistyössä