Taas SI:stä, mutta uskaltaako vauvaa rokottaa, kun ei tiedä allergioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Jos joku meinaa kommentoida että taas tähän aiheeseen liittyvä aloitus, niin ei tarvitse lukea ollenkaan pidemmälle.

Mutta mulla reilut 6 kk vauva jolla pitäisi huomenna neuvolan yhteydessä antaa SI-rokotus, ja epäröin vieläkin, pelottaa ihan sairaasti, kun aiemmistakin rokotuksista on tullut yli 39 kuumetta tms. oireita.

Ja mitä jos vauvalla on kananmuna-allergia. olisiko se jo jotenkin oireillut, jos sellainen olisi?

Täällä pähkäillää myös 7kk:n ikäisen rokotuksen kanssa. Maanantaina olis rokotuspäivä, nyt on räkäinen ja yskässä hampaanteon vuoksi. 5kk neuvolassa sai normirokotteen ja pneumokokki tutkimusrokotteen ja nousi 3 päiväksi reilu 38 kuume.

Kauhean vaikea päättää mitä tekee. Toisaalta ollaan kotona, nyt ja keväälläkin toisen aallon aikaan mut toisaalta mitä jos sattuukin et sille tulee se vakava versio siitä ja tapahtuu jotain kamalaa enkä ole rokottanut?

mulla on moniallerginen poika, joka reagoi ihollaan ja vatsallaan ruoka-aineisiin. Kananmunan sopivuudesta ei vielä tietoa, mutta allergialääkäri vakuutti meidän tapauksessa, että voimme ottaa huoletta rokotuksen. Kävimme aamulla ottamassa rokotteen ja allergioiden vuoksi odotimme rokotuksen jälkeen vielä reilut 10 minuuttia siltä varalta jos jotain reaktioita tulee. Mitään ei ole vielä ilmennyt.... Olisin ehkä miettinyt tarkemmin, jos poika reagoisi ruoka-aineisiin hengitysteillä yms. KAnnattaa kysyä neuvolasta mielipidettä jos epäilyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja Jomppis01:
Täällä pähkäillää myös 7kk:n ikäisen rokotuksen kanssa. Maanantaina olis rokotuspäivä, nyt on räkäinen ja yskässä hampaanteon vuoksi. 5kk neuvolassa sai normirokotteen ja pneumokokki tutkimusrokotteen ja nousi 3 päiväksi reilu 38 kuume.

Kauhean vaikea päättää mitä tekee. Toisaalta ollaan kotona, nyt ja keväälläkin toisen aallon aikaan mut toisaalta mitä jos sattuukin et sille tulee se vakava versio siitä ja tapahtuu jotain kamalaa enkä ole rokottanut?

Ihan samanlaisia mietteitä. Käsittääkseni Suomessa ei ole ainakaan minun tietääkseni tullut vauvoille hengenvaarallisia oireita rokotuksesta, itse taudista enemmän. Tuon takia ajattelen että rokotus on parempi kuin itse tauti.

Meilläkin tuli edellisistä rokotuksista kuumetta. 3 kk rokotuksen jälkeen oli 4 pv yli 38, ja 5 kk rokotuksen jälkeen 2 vrk yli 39 kuumetta.

Mulle sanottiin joskus että jos olen imetyksen aikana kananmunaa syöny normaalisti eikä ole vauvalle tullu oireita, niin tuskin on allergiaa...
Serkun lapsi oli yhen rokotuksen jälkeen toista tuntia neuvolassa leikkimässä, siltä varalta että oireita tullee. En muista mikä rokotus sille annettiin. Oli kananmuna-allerginen...

Jos olisi niin paha kananmuna-allergia, että oireilisi tuossa mitättömän pienestä määrästä allergeenia, niin todennäköisesti olisi jo oireillut tuohon ikään mennessä muustakin (rintamaidon kautta, kontaminaatiosta). Hyvin pieni riski.

Meillä on pojalle tullut kuume normirokotuksista, nyt sikarokotuksesta tuli vain lämpöä vuorokaudeksi, eli tavallista helpommalla pääsi. Pistokohta aristi tavallista enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olisi niin paha kananmuna-allergia, että oireilisi tuossa mitättömän pienestä määrästä allergeenia, niin todennäköisesti olisi jo oireillut tuohon ikään mennessä muustakin (rintamaidon kautta, kontaminaatiosta). Hyvin pieni riski.

Meillä on pojalle tullut kuume normirokotuksista, nyt sikarokotuksesta tuli vain lämpöä vuorokaudeksi, eli tavallista helpommalla pääsi. Pistokohta aristi tavallista enemmän.

Tämä lohduttaa paljon, näin olen itsekin ajatellut. Kananmunaa olen syönyt, ja imettänyt olen, eikä ole oireita tullut.

Itselleni otin maanantaina SI-rokotuksen eikä tullut edes kuumetta, sekin rohkaisi vähän. Tuli vaan käsi araksi pariksi päiväksi, ja ma oli väsynyt ja viluinen olo. Levolla ja lämpimällä kylvyllä helpotti, ti oli normaali olo.

Eli eiköhän me huomenna pojalle rokotus oteta sitten.

Yhteistyössä