Taas varsinainen mamma Nico-Petterinsä kanssa tänään kaupassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Njoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Njoo

Vieras
Seisoimme viereisissä kassajonoissa, minä ja tämä mamma lapsineen. Lapsensa otti kärrystäni kiinni ja alkoi heiluttaa sitä ees taas niin, että kärry jyskytti kassahihnaa vasten. Ja mitä tekee tämä mamma? Alkaa hokea: "ei Nico-Petteri, ei saa koskea toisen kärryyn", "ei saa koskea, päästäpä irti", "päästäpäs nyt irti", "ei saa koskea tädin kärryyn", "äläpäs nyt, päästäpä irti". Tuo hokeminen kesti niin kauan, että sain laitettu neljä kassillista ruokaa hihnalle.

Ja minua ei oikeastaan ärsyttänyt lapsen tekoset yhtään, mutta tuo saamattoman mamman lässytys alkoi kyllä v*tuttaa.

Muakin ärsyttää lässyttäjät! Kerran joku ADHD-Viljami alkoi läpsimään mun rattaiden kuomua ja tossukkaisänsä oli vain että "noh, äläs nyt... tuus pois sieltä". Olen nähnyt tuota perhettä useamminkin kaupassa ja se äitikin on sellainen hyshys-soosoo-vässykkä, että en yhtään ihmettele miksi se kakara on niin kammottava. :x

Ja jos se mamma olisi sanonut sille lapselleen kerran pontevasti, että "Voihan perkele, lopeta tuo, kun minä käsken!" ja kovapäinen lapsi olisi touhunsa lopetanut siihen, olisit täällä valittamassa, kuinka mamma kiroili lapselleen. Tai jos se olisi napannut lapsen parkumaan kainaloonsa, olisit valittanut täällä, että huudattaa lastaan julkisella paikalla muita häiriten...

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="perkele";27888707]Ja jos se mamma olisi sanonut sille lapselleen kerran pontevasti, että "Voihan perkele, lopeta tuo, kun minä käsken!" ja kovapäinen lapsi olisi touhunsa lopetanut siihen, olisit täällä valittamassa, kuinka mamma kiroili lapselleen. Tai jos se olisi napannut lapsen parkumaan kainaloonsa, olisit valittanut täällä, että huudattaa lastaan julkisella paikalla muita häiriten...[/QUOTE]

Väärin. En olisi. Parempi, että välillä menee vaikka vähän hermokin, kun ettei saada mitään aikaiseksi.

[QUOTE="perkele";27888759]Kas kun ei siinä kassajonossa voi tietää, mistä sinä tuntematon siinä vieressä sitten tykkäät. Jokaisesta vaihtoehdosta joku vetää herneen nenään. Ei tässä vanhemmuudessa voi muuta kuin epäonnistua.[/QUOTE]

No ei nyt ihan niinkään. Seuraavalla kerralla katsos myös toimit, etkä pelkästään lässyttä. Siitä se lähtee!

Et ymmärrä etkä näe totuutta! Ei saa valehdella! EI NOIN MENNYT AP! Kerro totuus! Seiso sanojesi takana! Myönnä ettet tiedä kaikkea!

Et ole yksin oikeassa ap!

[QUOTE="perkele";27888759]Kas kun ei siinä kassajonossa voi tietää, mistä sinä tuntematon siinä vieressä sitten tykkäät. Jokaisesta vaihtoehdosta joku vetää herneen nenään. Ei tässä vanhemmuudessa voi muuta kuin epäonnistua.[/QUOTE]

No eiköhän sen nyt kuka tahansa normaali ihminen voi päätellä, että ei ole suotavaa että sun mukulas roikkuu toisten kärryissä.

Eivätköhän kaikki vanhemmat etsi koko ajan sitä omalle ja lapsen persoonalle sopivaa tapaa noihin tilanteisiin. Siitäkin olisi varmaan tullut palstalla sanomista, jos äiti olisi napannut lasta käsipuolesta, ja lapsi olisi vetänyt esiin "älä pahoinpitele mua" -kortin. Tai vain vetänyt kunnon kilarit niin ettei ap olisi kassalla ajatuksiaan kuullut.

Minä olen varmaan jonkun mielestä vässykkä-äiti, koska puhuttelen alle kaksivuotiasta tyyliin: "menisitkö", "toisitko", "haluaisitko?", "ole hyvä". Omaan korvaani ottaa aina, kun joku komentaa ja kiroaa kuin lapsi olisi jokin koira. Mallistahan lapsi oppii, miten toisia kohdellaan ja puhutellaan.

Ja joo, lapseni tottelee mielestäni varsin hyvin ikäisekseen. Lisäksi "kiitos" oli kymmenen ensimmäisen opitun sanan joukossa.

ap ei sitten komentanut itse, niin minä olisin tuossa vaiheessa tehnyt, silläkin riskillä, että siitä tulee sanomista.

Esim. uimahallissa olen sanonut pukkarissa riehuville lapsille. 'Miten noin suloiset lapset voivat tuolla tavalla riehua?' ja riehuminen loppui siihen paikkan.

[QUOTE="jjjj";27888697]Muakin ärsyttää lässyttäjät! Kerran joku ADHD-Viljami alkoi läpsimään mun rattaiden kuomua ja tossukkaisänsä oli vain että "noh, äläs nyt... tuus pois sieltä". Olen nähnyt tuota perhettä useamminkin kaupassa ja se äitikin on sellainen hyshys-soosoo-vässykkä, että en yhtään ihmettele miksi se kakara on niin kammottava. :x[/QUOTE]

Just joo ADHD.. mieti mitä puhut..

Voihan niille lapsille sanoa itsekin, ettei saa tehdä niin. En missään nimessä ala kärsimään tilanteista, joissa voi itse vaikuttaa joko sanomalla tai tekemällä jotakin. Vanhemmat saattavat joskus olla tyhmempiä kuin lapsensa ja silloin ei voi lasta syyttää, jos kukaan ei aikuinen ei ole häntä neuvonut. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa ottaa kantaa ja sen voi tehdä lapselle ihan nätisti. Yleensä tunteisiin vetoavat perustelut ovat parhaita. Nyt sattuu kananmuniin-tyyliin tai myyjätäti itkee kohta kun kärryt menee rikki. Olkoot tyhmää, mutta siten ne tilanteet ovat loppuneet. Nostelen myös tieltäni. Kerran yksi vimmattu pikkusielu pomppi kassapisteen päädyssä, mihin kassit laitellaan, ja koska ei puhe auttanut nostin tytön pois ja sanoin, että nyt mä pakkaan kassin ja sitten sä saat tulla takaisin. Siinä se pikkutyttö alkoi sitten kertomaan ja jutustelemaan kun sai vähän huomiota. Sen mutsi oli pihalla kuin lumiukko. Säälitti tyttöparka!

Vastaavissa tilanteissa minä olen ilkänä ulkopuolisena kieltänyt lasta, jos vanhemmat eivät sitä itse tajua tehdä. Jos vanhemmat eivät kykene asettamaan lapselleen rajoja tai kieltämään tätä, minä ihan taatusti teen sen heidän puolestaan.

[QUOTE="vieras";27889010]Vastaavissa tilanteissa minä olen ilkänä ulkopuolisena kieltänyt lasta, jos vanhemmat eivät sitä itse tajua tehdä. Jos vanhemmat eivät kykene asettamaan lapselleen rajoja tai kieltämään tätä, minä ihan taatusti teen sen heidän puolestaan.[/QUOTE]

Siis kieltänyt siten, että se höpötys kanssa on loppunut.

Yhteistyössä