Taidan minäkin siirtyä tähän 'vapaaseen kasvatukseen'

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumikameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräs työkaverini kertoi tällaisen tarinan, mikä on tapahtunut erään Hyvinkään ruokakaupan kassajonossa.

Jonossa seisoo äiti ja lapsi, lapsella omat pienet ostoskärryt. Edessä seisoo joku mummo ja takana seisova lapsi tökkii mummoa takaa ostoskärryillään: "töks", "töks", "töks".. Mummo kesti kärsivällisesti jonkin aikaa, kunnes kyllästyi tökkimiseen ja kääntyi katsomaan lapsen äitiä, sitten sanoi äidille "voisitteko sanoa lapsellenne, että lopettaa tuon tökkimisen?", mihin äiti vastaa "en voi, lapseni saa "vapaan kasvatuksen"... Tökkiminen jatkuu. Äidin takana seisova mies, joka on hänkin pitkään tarkkaillut tapahtumia, ottaa omista kärryistään maitopurkin, avaa sen ja kaataa äidin niskaan. Äiti kääntyy vihaisena häneen päin, mies naurahtaa ja toteaa "Minäkin olen saanut vapaan kasvatuksen"... Äiti jää sanattomaksi. :D

No mulla itselläni on tapana komentaa omien lapsien lisäksi muidenkin lapsia jos satun näkemään että tekevät väärin (esim lyövät toista tai ottavat lelun toisen kädestä ). Koitappas seuraavan kerran sanoa Maijalle itselleen että toisia ei saa lyödä jos näet että hän lyö toista.
Ja jos Matti ohitetaan jossain vastaavassa palikka leikissä niin ohjaa Matti leikkimään jotain muuta. Ja jos asia korpeaa enempikin, niin kerro matille mennessänne jotain "mennään leikkimään tänne missä yhteiset leikit on mukava juttu" tms.

No en usko, että tuo on totta, mutta ihan hauska tarina... lähinnä tuli mieleen, että tuo mummo on todennäköisesti ansainnut tuon tökkimisen. Itseäni ärsyttää aivan suunnttomasti, kun etenkin vanhempien ihmisten pitää tunkea siinä kassajonossa aivan kiinni edelliseen asiakkaaseen. Ihan kun sitä pääsisi yhtään sen aikasemmin maksamaan, vaikka kuinka olisi jo asetellut ne tavaransa siihen hihnalle, vaikka vielä kolme edellistä on siinä menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja siitäs sai;22196307:
Eräs työkaverini kertoi tällaisen tarinan, mikä on tapahtunut erään Hyvinkään ruokakaupan kassajonossa.

Jonossa seisoo äiti ja lapsi, lapsella omat pienet ostoskärryt. Edessä seisoo joku mummo ja takana seisova lapsi tökkii mummoa takaa ostoskärryillään: "töks", "töks", "töks".. Mummo kesti kärsivällisesti jonkin aikaa, kunnes kyllästyi tökkimiseen ja kääntyi katsomaan lapsen äitiä, sitten sanoi äidille "voisitteko sanoa lapsellenne, että lopettaa tuon tökkimisen?", mihin äiti vastaa "en voi, lapseni saa "vapaan kasvatuksen"... Tökkiminen jatkuu. Äidin takana seisova mies, joka on hänkin pitkään tarkkaillut tapahtumia, ottaa omista kärryistään maitopurkin, avaa sen ja kaataa äidin niskaan. Äiti kääntyy vihaisena häneen päin, mies naurahtaa ja toteaa "Minäkin olen saanut vapaan kasvatuksen"... Äiti jää sanattomaksi. :D

Jaa tästä on tällainenkin versio.

Ylipäätänsä mä olen kyllästynyt tähän tämän päivän maailman menoon. "Huonotapaiset" aikuiset ja lapset saavat kylllä melskata ja mistään ei saisi huomauttaa

Huolissani olen kyllä jos äiditkin on sitä mieltä että palikkalaatikot ja palapelit on sellaisia joihin ei mahdu kuin yksi lapsi.

Nehän NIMENOMAAN ON NIITÄ joilla on hyvä ohjata yhteisleikkiä. Vuoronperään kumpikin laittaa palikan tai palapelin palan. Parhaita keinoja aloitella yhteisleikki.

Monesti näkee että toinen ryöstää pallon toisen käsistä. Äitien vastaus tilanteessa on aina että ei- ei saa viedä käsistä ja piste. En ymmärrä tätä ollenkaan. Itse kehotan kyllä vastaavassa tilanteessa heittämään tai vierittämään palloa toiselle (toki mainitsen että käsistä ei saa viedä). en ymmärrä miksi lapsille opetetaan että toinen tulee häiritsemään leikkiä tai sotkemaan leikkiä kun yrittää tehdä tuttavuutta, oikein opettamalla opetetaan yksinleikkijäksi?

Heti huomaa, että on esikoinen kyseessä.

Mitä kamalaa tuossa nyt oli? Maija leikki palikoilla, lapsesi meni siihen ottamaan yhden palikan. Minä olisin joko kysynyt saako XXX:kin tulla leikkiin/saako XXX ottaa yhden palikan, tai sanonut lapselleni että Maija leikkii niillä, tule sinä tänne leikkimään (vaikkapa) pallolla.

Pieni lapsi, alle 2 v, toimii varmasti niin että ottaa toiselta kädestä lelun, joka hänellä oli leikeissään ennen kun toisen sen otti. Ihan ymmärrettävää: ei hän osaa vielä pyytää lelua kauniisti toiselta takaisin.

En mä näe, että mikään tuossa viittaisi siihen, että Maijalle ei aseteta rajoja ja että hän on huonokäytöksinen vapaan kasvatuksen tuote.

Maijalla ja hänen äidillään oli leikki kesken. Ei siihen tarvitse ottaa ketään toista lasta mukaan, etenkään jos lapsen äiti ei kysy pääseekö mukaan. Kasvatukseen kuuluu se, että opetetaan oma lapsi odottamaan vuoroaan ja antamaan leikkirauha toiselle, joka äitinsä kanssa rauhassa palikoilla leikkii.

Uusimmat

Yhteistyössä