Taisi mennä kertominen vikaan. Kuinka korjaan tilanteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aappe

Vieras
Puhuin meidän 8-vuotiaalle lapselle, että hänen täytyy nyt syksyllä kun aloittaa toisen luokan, niin alkaa kävellä itse koulubussista yksin kotiin. Sitten tuli puhetta ettei kenenkään vieraan autoon saa lähteä kyytiin, jos vaikka millä kissanpennuilla houkuttelisi tai sanoisi että on äidin lupa tulla kyytiin. Sanoin samalla että on hyvin epätodennäköistä että kukaan pyytää, mutta kuitenkin tietää miten toimia jos näin kävisi. Lapsi kauhistui tästä tosi paljon ja ilmoitti ettei hän aio kävellä yksin kun pelkää noita "kyytiin pakottajia". Ei enää kävele yksin 1 km matkaa kaverin luo, kun pelkää.
Mikähän minulla nyt meni vikaan ja miten voin korjata tilanteen??

Itse tekisin näin: kävelisimme "yhdessä" matkan vaikkapa sinne koululle. Annat lapsesi kävellä vaikka 10-20metriä edellä ja vakuutat että tulet heti apuun jos jotain sattuu. Pikkuhiljaa pidentäisin välimatkaa itseeni ja lapseen (siis tekisin useamman kävelyreissun) kunnes lopulta pärjää yksin, ja muksu itsekin tajuaa sen että ei niitä namusetiä ole joka nurkan takana.

Kai noista asioista oli jo aiemmin varoiteltu, ja lapsi aiemminkin kulkenut kaverille yksin?

Kokeilisin sitä, että juteltaisiin rauhallisesti siitä, että lapsi on jo monesti kulkenut yksikseen ties minne eikä mitään ole tapahtunut. Eikä todennäköisesti tapahdu tulevaisuudessakaan, mutta varmuuden vuoksi vaan pitää kerrata säännöt tuntemattomille puhumisesta yms.

Tai antaisin asian olla, jos se unohtuisi parissa viikossa tms.

Täällä on liikkunu pedofiili (houkutellut kylläkin poikia ), mutta asiasta on silti likan kanssa puhuttu. Ja on aiemminkin puhuttu, että oudoille ei saa puhua. Sanoon, että ei saa puhua eikä lähtiä matkaan vaikka toinen kuinka vaikuttaa ystävälliseltä.

Mä ruotisin asiaa yhä uudestaan lapsen kanssa. Tekisin harjoitteita yms. ja keksisin keinoja hänen ahdistuksensa lievittämiseksi. Jos sulla on useampi lapsi, suosittelen varoittamaan pedareista jo aiemmalla iällä, hissukseen niin että on ihan luonnollista moinen, eikä lapsi häkelly. Nyt ihan rauhassa vaan, lapselle turvallisuuden tunne takaisin MUTTA VALEHDELLA EI SAA.

Meillä 8-vuotias poika jäi eilen yksin kotiin, kun me muut lähdettiin kaupungille ostoksille. Sanoin hälle, että älä mene avaamaan ovea jos ovikello soi (täällä on pyörinyt epäilyttäviä kaupustelijoita, jotka on väkisin yrittäneet tunkea sisälle). Sitten mieleeni juolahti, että jospa mahdollinen ovikellon soittelija katsoo tilaisuutensa koittaneen ja päättää murtautua sisälle. Selitin pojalle, että jos joku alkaa murtautua sisälle, niin soittaa äkkiä 112 ja piiloutuu portaiden alle.

No, sitten ajattelin tulipaloa. Jospa tulee tulipalo, ja poika menee hädissään ohjeissa sekaisin ja piiloutuu portaiden alle. Neuvoin häntä toimimaan oikein tulipalon sattuessa.

Kun viimein olin saanut kaikki neuvoni neuvottua, tuli itselleni aivan mahdottoman turvaton olo. Teki mieli raahata poika mukaan ostosreissulle, mutta onneksi järki voitti. Poika ei itse ollut varoitteluistani moksiskaan ja jäi hyvin mielin kotiin. Äidillä vaan taitaa viirata päässä...