Taispa mennä pieleen tämäkin imetys. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Kovin yritin mutta tuntui että vauva ei saa tarpeeksi kun oli koko ajan rinnalla. Neuvolassa sitten sanottiin että antaa aina imetyksen jälkeen lisämaitoa. Ja minä hölmö uskoin... Nyt sitten vauva juo vähän rinnalta ja PALJON pullosta. :( Ei tähän taida enää mikään auttaa?

auttaapa tietenkin, vähitellen annat enemmän rintamaitoa ja vähemmän pulloa. TOimii se siis toisinkin päin. Saat oman maitomäärän kasvamaan kun annat vauvan olla mahdollisimman paljon rinnalla. Muista myös itse syödä ja juoda hyvin. Tsemppiä imetykseen!!

joo, voi olla kyllä vaikeaa luopua. Tuo on vissiin se perimmäinen syy, että lopetetaan imetys kun "vauva on kokoajan rinnalla".

Mulla on pari kaveria, jotka ovat jatkuvasti lähes kateellisia, kun olen "supertissi" jne kun imetys onnistuu. Molemmille olen jatkuvasti vaan sanonut, että haloo, en mä mikään supertissi ole, mä vaan olen todennut, että tää on niin pieni hetki elämästä, että jos mä nyt muutaman kuukauden istun illat läpi vauva tissillä, ni sit istun. Ei mullakaan imetys ilman istuskelua onnistu, eikä kellään tutullakaan, joka on imettänyt. Kolmatta kertaa mennään ja yhtä takkusta on.

Toista kaveria olen nyt enemmänkin nähnyt ja kerran hän jo varovasti totesi, että "jos olisin noin ahkera ollut, ni ehkä oisin onnistunut".

Täs ei ny oo tarkotus masentaa vaan ihan seuraava lasta silmälläpitäen todeta, että usein imetys ON sitä, että istutaan jatkuvasti imettämässä. Se on sitten eri asia jos sitä ei halua, sitten pitää vaihtaa pulloon ja hyväksyä tilanne.

Tsemppiä!!!

samaa mieltä olen kuin samma här. Älä luovuta vielä!! Itsellä yksi pieleen mennyt imetys ja tämän toisen kanssa on ollut ongelmia paljon mutta en ole luovuttanut vielä vaikka miten olisi tuhannesti tehnyt mieli. Aina sinnikkyys on tähän asti ainakin vielä palkittu! Tsemppiä oikein paljon sinulle!! Anna lapsen imeä niin usein kuin haluaa - näin maitomäärä kasvaa. Lisäksi ihokontaktissa olo on hyvästä...

Miten se on, onkohan tuon vauvan nälkä nyt sitten "kasvanut" kun on antanut lisämaitoa? Eli vatsa venynyt tai jotain ettei se oma maito ainakaan riitä?

Tämä on ihan kamalaa kun ennen synnytystä olin sillä mielellä että onnistuu jos on onnistuakseen, mutta nyt kun se hetken onnistui, on mennyt ihan fanaattiseksi koko homma: en muuta edes mieti kuin että miten tuon imetyksen saisi rullaamaan.

Aina unpohtuu se, että sen verran mitä pyytää, sen verran saa. eli on normaalia,e ttä niitä tiheän imemisen kausia tulee= vauva tarvii enemmän ja pyytää enemmän ja rinnosita tulee muutaman päivän jälkeen enemmän. SEn kyllä tuntee, kun tissit menee parin päivän tiheän imettämisen jälkeen maitomäärästä ihan pakkiin.
Tuo oli huonoin neuvo ja varmin tapa lopettaa imetys. Siis tuo lisämaidon antaminen pullosta. Juuri noin se maito vaan "loppuu" sieltä rinnasta. Jätä pullo pois heti, ja muista, että vauva saa aina jotain sieltä rinnasta, istutte sitten tissi suussa pari päivää ja asia korjaantuu. Tsemppiä!

Siis jos annat pullosta, oma maitomäärä ei pääse lisääntymään, vaan pikemminkin vähenee, kun vauva ei ime yhtä paljon. Tää ei ole niin vaikeeta matikkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
mä vaan olen todennut, että tää on niin pieni hetki elämästä, että jos mä nyt muutaman kuukauden istun illat läpi vauva tissillä, ni sit istun. Ei mullakaan imetys ilman istuskelua onnistu, eikä kellään tutullakaan, joka on imettänyt.

Näin meilläkin meni toisen lapsen kanssa. Ja hienosti onnistui, imetin 1v5kk kun ensimmäistä lasta vain osittain 3kk. Ekan kanssa en tajunnut, että se tuntikausien imetysrumba on ihan normaalia. Ensimmäiset kuukaudet on ihan vain opettelua, niin äidin kuin vauvankin. Imetys on mahtavaa kun se alkaa sujua. Jaksamisia ap:lle!

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä:
Siis jos annat pullosta, oma maitomäärä ei pääse lisääntymään, vaan pikemminkin vähenee, kun vauva ei ime yhtä paljon. Tää ei ole niin vaikeeta matikkaa..

no anteeksi vaan etten ole niin täydellinen kuin sinä!

Tsemppiä imetykseen. Voit yrittää niin, että annat tissistä, sitten pullosta (vähemmän kuin aiemmin) ja sitten uudelleen tissistä. Ja pikkuhiljaa (toivottavasti) vähentää pullomaidon määrää. Annatko pullosta omaa maitoasi vai korviketta? Annatko molemmista tisseistä samalla kerralla?

Mä olen kyllä aika huono neuvomaan, kun meillä on ollut niin helppo tilanne. Eli tuohon juu:n kommenttiin liittyen, voi se imetys joskus sujua mahtavasti ilman, että istuisi vauva kiinni rinnassa jatkuvasti. Meillä neiti syö noin kymmenen minuuttia (on aina syönyt vain lyhkäsen ajan kerralla) ja tulee täyteen. Täysimetin kuuskuukautiseksi ja yritän imettää vielä ainakin vuoden ikään asti. Ei tässä mitään supertissejä tarvita kyllä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Voi elämän kevät.
Sitten vauva saa ravintonsa pullosta.

Eikö pääasia ole, että se mukelo on tyytyväinen...? :o

No niin minäkin ennen ajattelin mutta nyt kun hetken onnistui niin ei millään haluaisi luovuttaa. Kyllä sillä korvikkeellakin kasvaa mutta onhan se paljon terveellisempää saada oman äidin maitoa.

Miksi imettäminen vie koko päivän, mutta kun pullosta antaa, vauva syö ja nukkuu sen jälkeen eikä tarvii koko ajan pullon olla suussa? Onko imetetyt vauvat sit jotenkin nälissään, jos pitää koko ajan tissillä roikkua? Eikö sieltä tule tarpeeksi?

Itsellä kaksi pullovauvaa, joten imettämisestä en tiedä mitään. Ihmettelin vaan nimimerkin "juuh" sanomaa, että jos imettää pitää imettää koko ajan. Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Voi elämän kevät.
Sitten vauva saa ravintonsa pullosta.

Eikö pääasia ole, että se mukelo on tyytyväinen...? :o

No niin minäkin ennen ajattelin mutta nyt kun hetken onnistui niin ei millään haluaisi luovuttaa. Kyllä sillä korvikkeellakin kasvaa mutta onhan se paljon terveellisempää saada oman äidin maitoa.

Äidinmaito on aina se ykkönen, muttei niin välttämätön asia, että sen takia tarvitsisi äidin järkensä menettää :hug:

JOLLEI imetys onnistu, on pullo oiva vaihtoehto =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no anteeksi vaan etten ole niin täydellinen kuin sinä!

Ei ollut tosiaankaan tarkoitus mollata. Anteeksi, tuo ei ollut sinulle henkilökohtaisesti tarkoitettu. Pistää vaan vihoiksi, kun jopa neuvolasta saa tuommoisia idioottimaisia neuvoja, jotka varmasti lopettavat imetyksen. Mutta niitä tosin saa jopa synnäriltä, joten ei ihme, että monella menee pieleen.

Minusta tämä on tärkeä asia, ja pitäisi äitejä tukea ja auttaa tässä. Rintamaito on kuitenkin kohtuuulivertaista pulloon verrattuna, ja äiti kuitenkin yleensä toivoisi imetyksen onnistuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Kovin yritin mutta tuntui että vauva ei saa tarpeeksi kun oli koko ajan rinnalla. Neuvolassa sitten sanottiin että antaa aina imetyksen jälkeen lisämaitoa. Ja minä hölmö uskoin... Nyt sitten vauva juo vähän rinnalta ja PALJON pullosta. :( Ei tähän taida enää mikään auttaa?

Onkohanneuvolan väli itse imettänyt koskaan?

Maidon erityksessä on kysynnän ja tarjonnan laki ja se on niin paljonnerokas, ettei sitä pidä niillä keinomaidoilla häiritä! Niillä saadaan kysyntä kokonaan loppumaan piankin ja niin loppuu myös tarjonta.

Kerrottiinko, että se tyjentyneen rinnan maito on raevaisempaa ja siksi juuri se pitää vauvan pidempään kylläisenä? Kannattaa siis aloittaa syöttö aina tyhjemmästä rinnasta ja röyhtäytyksen jälkeen jatkaa siitä täydestä: vauvan voimat alkaa ehtyä, kun siitä tyhjemmästä on kiskonut jo. No, röyhtäytettävä on heti, kun imemiseen tulee katkos tai lapsi meinaa nukahtaa rinnalle eikä niele maitoa! Imettämistä jatketaan sit vielä sen vberran, mitä vauva imee ja siihen, missä ennen röyhtäyttämistä, mahtuu vielä aika iso määrä maitoa:-)

Nukkuvakin lapsi on röyhtäytettävä, jotta Hän nukkuisi levollisesti seuraavaan syöttöön saakka, jos ei nuku, on taas röyhtäytettävä, tietysti. Pohjalle jäi siis ensimmäisenä se rasvaisempi maito, ja jos pulautuksia tulee, on se sitä toista, vähgän laimeampaa. Loput maidot sun kannattaa lypsää jääkaappiin tai pakkaseen siltä varalta, et vauva on jo tottunut pulloon: minkälaiseen pulloon, onkin sit tarkkaa puuhaa! Osta sellainen NUK, missä on SMALL (ei kuulu pullon mukaan vaan on ostettava erikseen kolmen tutin erissä, niitä mediumtutteja voi käyttää vasta ½-vuotialle!) -tutin reiän koko- Se on merkattu tutin alareunaan tosi pienellä s-kirjaimella ja laita ne m-kirjaimella varustetut ylähyllylle, et et vahingossa niitä käytä - siihen voi vaikka tukehtua, kun maito tulee liian vauhdilla! Tilkkakin maitoa tuolla small-tuttisella pullolla väsyttää ja sen jälkeen vauva voi hyvinkin nukkua pitkiä aikoja ja tyytyy unissaan jopa tuttiin:-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi imettäminen vie koko päivän, mutta kun pullosta antaa, vauva syö ja nukkuu sen jälkeen eikä tarvii koko ajan pullon olla suussa? Onko imetetyt vauvat sit jotenkin nälissään, jos pitää koko ajan tissillä roikkua? Eikö sieltä tule tarpeeksi?

Itsellä kaksi pullovauvaa, joten imettämisestä en tiedä mitään. Ihmettelin vaan nimimerkin "juuh" sanomaa, että jos imettää pitää imettää koko ajan. Miksi?

"juuh" varmaan tarkoitti sitä alkua, eli ENNEN kuin maidontulo alkaa kunnolla, pitää usein istua se "muutama päivä 24/7 tissi vauvan suussa".

Eli, kun maidontuotanto lähtee kunnolla käyntiin, ei moista tarvetta enää ole...Näin kuvittelisin.

Ei tosiaankaan tarvi olla koko ajan tissi suussa. Ainakaan meillä. Tiheän imemisen kaudet on muutaman päivän mittaisia. Ja minä en ymmärrä miten joku jaksaa pestä desinfioida ja lämmitellä sitä maitoa, jopa yöllä ja monta kertaa päivässä. Minä heitän vaan tissin suuhun ja mukelo on tyytyväinen...
Ja tuosta riittämisestä, niin et tainnut lukea tuota edellistä kommenttia. Rintamaidon on tutkittu riittävän keskimäärin kahdelle ja puolelle mukulalle, että silleen...

Ei tosiaankaan tarvi olla koko ajan tissi suussa. Ainakaan meillä. Tiheän imemisen kaudet on muutaman päivän mittaisia. Ja minä en ymmärrä miten joku jaksaa pestä desinfioida ja lämmitellä sitä maitoa, jopa yöllä ja monta kertaa päivässä. Minä heitän vaan tissin suuhun ja mukelo on tyytyväinen...
Ja tuosta riittämisestä, niin et tainnut lukea tuota edellistä kommenttia. Rintamaidon on tutkittu riittävän keskimäärin kahdelle ja puolelle mukulalle, että silleen...

Tarkoitin siis pestä ja desinfinoida pulloja...

Alkuperäinen kirjoittaja mummu:
Kerrottiinko, että se tyjentyneen rinnan maito on raevaisempaa ja siksi juuri se pitää vauvan pidempään kylläisenä? Kannattaa siis aloittaa syöttö aina tyhjemmästä rinnasta ja röyhtäytyksen jälkeen jatkaa siitä täydestä: vauvan voimat alkaa ehtyä, kun siitä tyhjemmästä on kiskonut jo. No, röyhtäytettävä on heti, kun imemiseen tulee katkos tai lapsi meinaa nukahtaa rinnalle eikä niele maitoa!

Tästä sainkin jo vastauksen siihen seuraavaan kysymykseeni eli kun lapsi nukahtaa rinnalle ja annan sitten nukahtaa siihen ja sitten herää taas viiden minuutin päästä. Ei millään hennoisi herättää pientä kun nukkuu. :)

Osaatko sitten sanoa, mistä voi johtua, ettei mulla kummankaan synnytyksen jälkeen edes maito noussut? Siis ei tullut tipan tippaa, vaikka pumppasin käsin sekä sairaalan koneella. Mistä voi johtua? Pakkohan se oli pulloa antaa, ettei lapsi olisi kuollut nälkään.

mistä voi johtua, ettei mulla kummankaan synnytyksen jälkeen edes maito noussut? Siis ei tullut tipan tippaa, vaikka pumppasin käsin sekä sairaalan koneella. Mistä voi johtua?

Oliko sulla jokin lääkitys, mikä hurrasi niissä viestikanavissa? Eihän sinne ihan mahdottomasti voi mahtua yhtaikaa. Parkinssonin taudissa niitä viestejä kulkee tolkuttomasti ja ihan liikaa, mut se on vähän eri asia. Mut periaatteessa mikä tahansa välittäjäaine voi sitä estää. Ja niitähän on lisätty jopa ruokiin lisäaineina:-(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Prolaktiini

Jokin esti tuon tuotannon mut ei se ala, jos ei ensin imetä sitä pihkaa tyhjästä rinnasta vauvalle. Pumpulla vaan tasataan tuota maitomäärää, mutta ei sillä mun mielestä sitä hormonin tuotantoa lisätä---

Osaatko sitten sanoa, mistä voi johtua, ettei mulla kummankaan synnytyksen jälkeen edes maito noussut? Siis ei tullut tipan tippaa, vaikka pumppasin käsin sekä sairaalan koneella. Mistä voi johtua? Pakkohan se oli pulloa antaa, ettei lapsi olisi kuollut nälkään.

Niin mullakin nous todella hitaasti ja nihkeästi vaikka vauva asui tissillä lähes 24/7. Ite ne ehdotti loppujen lopuksi lisämaitoa että poika edes pissaa ja olis tyytyväinen välillä. Kotona sitten lähti muutamassaviikossa käyntiin ja päästiin täysin lisämaidosta. Ei pilannut ollenkaan imetystä se että sai lisäruokaakin.

Yhteistyössä