[QUOTE="nih";24463406]Minä ainakin koen saaneeni kaikkein parhaimmat asiat irti elämästä juuri siksi, etten ole hankkinut lapsia. Minulta olisi jäänyt tekemättä mieletön määrä asioita ja elämäni järisyttävimmät huippukohdat kokematta, jos olisin ryhtynyt äidiksi. Vieläkin lähellä 40 ikävuotta olen vapaa menemään ja tekemään mitä mielin ja niitä asioita on loputon lista.
Koskaan ei ole tarvinnut katua päätöstäni, eikä kertaakaan elämäni aikana ole tullut oloa, että jospa sittenkin. Äitiys ei ole naisen ainoa rooli, mutta jotkut ressukat vaan valitsevat äitiyden ja jättävät oman elämänsä elämättä ikään kuin toivoen, että lapset sitten eläisivät täydemmin.
Koskaan ei ole toki liian myöhäistä aloittaa sitä oman elämänsä elämistä, mitä toivon kovasti alaoittajalle.[/QUOTE]
No tähän vastineeksi, olen ehtinyt hankkia ammatillisen koulutuksen, suoritan maisteriopintoja yliopistossa, mula on ollut oma yritys, muuta työhistoriaa 15 vuotta, harrastan ja mulla on paljon ystäviä, kroppa on kuosissa aktiivisen liikunnan ansiosta näytän myös ikäistäni nuoremmalta, olen saanut elämänkokemusta ja tavannut hyvin erilaisia ihmisiä harrastukseni kautta, olen päässyt matkustamaan halutessani. Tämän lisäksi olen tehnyt kaksi ihanaa lasta, jotka ovat molemmat nyt kouluikäisiä ja itse olen 34- vuotias. Mistään en ole joutunut luopumaan, kaikelle on aikansa ja paikkansa ja voin snaoa, että kun on kaksi lasta saatellut päivähoitoon pulkassa, työntänyt sohjossa tai mielettömissä kinoksissa pinen vauvan vaunuja, purskahatnut itkuun väsymyksestä ja seuraavassa hetkessä liikutuksesta, ajanut itsensä äärirajoille eron myötä, niin elämä on ollut rikasta, rakasta enkä vaihtaisi päivääkään pois. Itseään voi kehtitää, elämäänsä voi elää ja juuri viime viikolla tajusin, että olen siinä nyt, mistä nuorena haaveilin, tosin en nuorena ajatellut tekeväni lapsia mutta hupsankeikkaa, kaikki on jopa apremmin kuin unelmissani. 40-vuotias, joka saa tehdä mitä haluaa... minä saan myös tehdä mitä haluan ja minulla on lapset elämässäni, joiden kasvua saan seurata ja joskus ehkä saan lapsenlapsia. Niitä et varmaankaan sinä tule näkemään. Olisiko niin, että sulta on itseltäsi nyt jäänyt jotain kokematta?