Takapakkia vessanpöntöllä käynnin suhteen kaksivuotiaalla... mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kerttu"

Vieras
Meidän kaksivuotias suostui vihdoin muutama viikko sitten käymään pöntöllä pissalla. Tähän saakka ei ole potta tai pönttö kiinnostanut pätkääkään.
1,5 viikkoa meni hyvin ja pissa tuli useasti pönttöön. Ei itse pyydä pöntölle, vaan itse pitää meidän se sinne houkutella. Vaippaa ei olla pidetty kuin unilla, vahinkoja tullut lattialle silloin tällöin. Vaippa ollut paikoin jopa yön jälkeenkin kuiva.

Nyt kuitenkin 3 päivää sitten tuli stoppi. Menee vain itkun kans pöntölle ja huonosti tekee enää pissojakaan pönttöön. Kehuttu on ja kannustettu. Mitä tehdä - yrittää pakottaa/houkutella se sinne (ollaan käytetty tarroja ja ksylitolpastilleja houkuttimena). Vai luovuttaa ja pistää vaippa jalkaa ja koittaa myöhemmin uudelleen. Joten tuntuis aika rajulta, kun ollaan jo pari viikkoa oltu ilman vaippaa.

Mä suosilla antaisin lapselle aikaa.

Meillä 2v alkoi keväällä käymään tosi hienosti potalla, halusi mennä sinne itse ja oli selvästi itse ylpeä kun teki pissat pottaan ja koko pottailu tuntui olevan tosi hyvällä alulla.
Kunnes tuli stoppi. Kesällä ei ole oikeastaan potalle tai pöntölle edes halunnut tai jos on käynyt istumassa ei ole mitään sinne tehnyt. Olkoon siis, mä en jaksa alkaa siivoilemaan pissoja ja kakkoja lattioilta, joten on käytetty suosiolla vaippoja.
Nyt taas on ollut merkkejä että poikaa voisi pottailut alkaa taas innostaa kun ei haluaisi vaippaa päälle mielellään, katsellaan mitä tuleman pitää.

Luovuta, sanoisin minä, hetkeksi. Tuskin pakottamalla mitään hyvää saat aikaiseksi. Ehkä jo pelkästään asia hylkääminen vähäksi aikaa saa lapsen taas kiinnostumaan.

Rentoudu ja anna aikaa. Eli samoilla linjoilla muiden kanssa. :)
2-vuotias on vielä pieni osaamaan ja oma tahtotila saattaa vaikuttaa.
Voithan halutessasi vaipan tilalla käyttää ns harkkahousuja tai pottaharjoitteluvaippaa, jotka tuntuvat märiltä jaloissa ja kannustavat sitä kautta lasta omaehtoiseen potalla/pytyllä käymiseen.
Itse antaisin lapsen olla pari viikkoa ja kokeilla ehdottaa pottaa silloin tällöin mutta antaa olla jos toinen ei halua. Voihan olla, että innostus herää pian uudestaa. :)

Yhteistyössä