Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täh?
Siis nuo on ne mitä hän maksaa ja minä en. Muuten molemmat maksaa oman osuutensa. Minä oman puhelinlaskun, hän oman. Minä omat autokulut, hän omansa. Minä puolet vuokrasta, hän puolet. Minä puolet ruokaostoista, hän puolet.

Joo, hän tykkää törsätä ruoka- ja rautakaupassa tilipäivänä, mutta ne eivät ole pakollisia menoja, vaikkakin ihan hyödyllisiä omalla tavallaan. Mutta jos kulut nousee, niin tietysti hän ei tuota enää tee. Mahdotontahan se ois ilman visan vingutusta.

jotenkin kuvittelet että talon ja vauvan myötä sun miehen persoonallisuus muuttuu uhan toiseksi. Todennäköisempää on että mies kettuuntuu kun raataa töissä että vaimon unelmat saadaan toteutettua eikä koskaan ole varaa ostaa mitään kivaa ylimääräistä.

Ei se ole mahdotonta, mutta saatpa vähän käsitystä siitä, mitä se oikeasti on. Sun mielestä se menee sillai siinä sivussa ja heittämällä, eikä ne muksut vaikuta mihinkään.

Ja jotta tilanne olisi realistinen lasten vanhemmat voivat olla pari päivää reissussa ja te hoidatte miehen kanssa lapsia kahdestaan. Sitten jos kesä meni hyvin saman harjoituksen voi uusia flunssaisena -20 asteen pakkasessa ;)

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="hmmm";28405719]Todennäköisempää on että mies kettuuntuu kun raataa töissä että vaimon unelmat saadaan toteutettua eikä koskaan ole varaa ostaa mitään kivaa ylimääräistä.[/QUOTE]

Eli jos mies haluaa asua omakotitalossa ja lapsiakin, niin silti ne ovat vain vaimon unelmia?

Jotenkin en usko että tämä kyseinen mies kettuuntuu siitä että elää pari vuotta niukalla budjetilla. Kuitenkin sen jälkeen on vuosikymmeniä aikaa törsätä taas.

Tietysti vaikuttaa. Mutta ei lamaannuta toista vanhempaa totaalisesti, vaan hidastaa työtä jonkin verran.

Tota, ehkä, hyvällä säkällä. Se toinen painaa niskalimassa niitä hommia ja sillä toisella menee oikeasti se aika siihen nenän niistoon ja pissatuksiin yms

Niissä muksuissa pitää olla koko ajan toinen silmä kiinni. Oikeasti.

Mitä pienempiä niin sitä enemmän.

Ap, ota nää mielipiteet kohtalaisen kevyesti. Mitäsnytiläisillä on elämä aina monin verroin hankalampaa kuin normielämässä. Hyvä kun suihkuun pääsevät, kun vauva roikkuu tissillä, hmmm. Ihan kuin olisitte eka perhe Suomessa, joka suunnittelee taloa ja lasta muilla kuin huipputuloilla.

Haluaisin että nuorin olisi ainakin 2v. Tosin palstalta on selvinnyt että tarhaanhan lapsi menee väkisinkin 9kk iässä. Ehkä se todellinen ikä on siis jossain tuossa välissä?

Koulussahan saa olla 7vuotta (+välivuodet?). Ja meidän OPS muuttui juuri, joten on aika todennäköistä että pisteet pysyvät tuoreina vaikka joutuisikin "aloittamaan uudestaan". Mikä nyt on aika todella epätodennäköistä.

Eli käytännössä se menisi niin, että ostatte talon, teette lapset ja vasta kun lapset ovat tarhaikäisiä jatkat opiskeluja jos jatkat. Ei kai tuossa sitten mitään ylitsepääsemätöntä olekaan, paitsi, että se pari vuotta pienemmillä tuloilla ei olekaan enää pari vuotta, vaan 3+ vuotta lasten kanssa kotona ja opiskeluvuodet päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28405979:
Mutta tekisit kuitenkin töitä vain osa-aikaisesti ja maksaisit lapsista hoitomaksuja.

Totta. Liukuvasti, välillä lyhyitä työpäiviä ja välillä taas täysiä viikkoja jne. Sen takia halusinkin napsia niitä opintopisteitä siinä lapsia hoitaessakin. Ettei tulis liian täysiä lukujärjestyksiä sitten tulevaisuudessa.

Totta. Liukuvasti, välillä lyhyitä työpäiviä ja välillä taas täysiä viikkoja jne. Sen takia halusinkin napsia niitä opintopisteitä siinä lapsia hoitaessakin. Ettei tulis liian täysiä lukujärjestyksiä sitten tulevaisuudessa.

No niin ilman muuta kannattaa tehdäkin, jos se etänä onnistuu. Mietin vain, kun tuo opiskelu ei sinulle niin tärkeää tuntuisi olevan, niin olisiko parasta heivata se tästä kuviosta kokonaan pois. Se vie vain aikaasi ja rahaasi, joita molempia tarvitset lasten ja talon kanssa. Tai sitten, niin kuin joku ehdotti, tehdä ne pikana alta pois ennen lapsia (ainakin ne läsnäoloa vaativat).

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28406046:
Tai sitten, niin kuin joku ehdotti, tehdä ne pikana alta pois ennen lapsia (ainakin ne läsnäoloa vaativat).

Minulla on vuosi takana. 3 jäljellä, joista seuraava on OPSin mukaan rankin. Eli jos sen pääsen kunnialla läpi, niin hyvin voiton puolella oltais :)

Neljäs vuosihan on melkein kokonaan lopputyön tekoa ja rästiin jääneiden kurssien selvittelyä. Harjoittelut menevät kätevästi töissä.

Minulla on vuosi takana. 3 jäljellä, joista seuraava on OPSin mukaan rankin. Eli jos sen pääsen kunnialla läpi, niin hyvin voiton puolella oltais :)

Neljäs vuosihan on melkein kokonaan lopputyön tekoa ja rästiin jääneiden kurssien selvittelyä. Harjoittelut menevät kätevästi töissä.

Eli jos malttaisit lapsitoiveissasi vaikka vuoden loppuun, niin opinnot olisivat hyvällä mallilla, kun lapsi syntyisi. Tuolla tavalla voisi onnnistuakin tämä kuvio.

Itse olen siis tällä hetkellä töissä, opiskelen ja meillä on myös omakotitalo. Homma toimiii mielestäni ihan hyvin, mutta lapset ovatkin jo sen verran isoja, ettei esimerkiksi yövalvomisia ole eikä perään tarvitse koko ajan katsoa. Vauva-aika oli mielestäni niin "kamalaa", etten kyllä olisi siihen halunnut mitään ekstrasäätöjä.

Kuka niitä siskon lapsia hoitaa jos ootte mökillä? Kuka laittaa ruuat? Käyttää potalla, vaihtaa vaipat, niistää nenät? Lohduttaa kun risu viiltää poskeen? Lasten kanssa on kiva touhuta kaikenlaista. Mutta kivaa se ei ole sillon, jos on pakko saada jotain nopeasti aikaiseksi. Esimerkkinä jos laitan vaikka pyykit kuopuksen 1v kanssa kuivumaan: ripustan paidan, kuopus repii sillä aikaa kolme lattialle myttyyn, sama toistuu. Sillä aikaa esikoinen on saattanut aiheuttaa jonkinlaista kaaosta keittiössä/olohuoneessa/makkareissa, joten seuraava homma onkin siivous. Sitten on jommalla kummalla pissahätä/nälkä tai jotain muuta. Ei se aina (lähes koskaan) mee niinkuin suunnittelee. Aika usein tulee joku flunssa joka sekoittaa kaiken, kuten esim. nyt kun esikoiselle nousi korkea kuume.
Älä buukkaa kalenteria liian täyteen. Joskus on ihan tosi kiva vaan olla kun lapset nukkuu. Ei niin, että toinen tekee puuhommia yötä myöten ja toinen koittaa opiskella.

[QUOTE="vieras";28406228] Esimerkkinä jos laitan vaikka pyykit kuopuksen 1v kanssa kuivumaan: ripustan paidan, kuopus repii sillä aikaa kolme lattialle myttyyn, sama toistuu. Sillä aikaa esikoinen on saattanut aiheuttaa jonkinlaista kaaosta...[/QUOTE]

Mutta silti ne pyykin saa kuivumaan?
Asia on ok jos pyykit saa kuivumaan, vaikkakin vähän hitaammin. Jos pyykkien ripustaminen on lasten takia totaalisen mahdotonta, niin voisin sanoa että kuulostaa aika hurjalta! Ja oudolta.
Sama on varmasti vähän kaiken kanssa. Lapset hidastaa tahtia, mutta kyllä sitä silti asiat saa tehtyä. Vai?

No yleensä mä kyllästyn kuopuksen häiriköintiin ja nostan hänet oven ulkopuolelle siks aikaa kun ripustan pyykit ja kuuntelen sitten sitä huutoa oven takaa. Yleensä yritän ajoittaa homman niin että pienempi nukkuu, mutta aina ei onnistu.

Mitään työkaluja vaativia juttuja en kyllä lasten kanssa uskaltaisi tehdä, tai silittää jne. Kyllä mulla menee tosi paljon ihan rutiineihin, pottatreeneihin, ruuanlaittoon jne. Ja väitän että hermo kiristyy jos hommaa joka itellä kestää muutaman minuutin (kuten toi pyykkien ripustaminen) joutuu lasten kanssa tekemään vaikka puol tuntia.
Vähän isompien lasten kanssa hommat onnistuu jo paremmin. Minkä ikäiset lapset siskollasi on?

[QUOTE="vieras";28406423]Siskosi lapset alkaa olla jo hyvän ikäisiä. Vauvan ja taaperon kanssa hommat on hankalampia.[/QUOTE]

Niin, alkavat olemaan. Vuosi sitten toki olivat eri-ikäisiä. Ja silti elämä vain rullasi eteenpäin.

[QUOTE="vieras";28406479]Juu, elämä rullaa kyllä mutta kysypä siskoltasi onko helpompaa hoitaa asiat yksin vai lasten kanssa. :)[/QUOTE]

Ehän kaikki tiedä tuohon vastausta?

:O Tuttu tuolta maalta lämmittää talonsa ja vuoden ympäri puusaunansa 2 traktorikärrillisellä.

"Karkeasti sanottuna mänty tai kuusi antaa tilavuudeksi 1m3:n, kun pituus on 24 m ja d1,3, eli rinnankorkeusläpimitta n.35cm. Siis noin suurinpiirtein. "
www.masinistit.com :: N

Ja wikissä lukee että kuutio on 1,5 heittomottia. Eli 20 heittomottia on noin 13 tuonkokoista puuta. Eli esim. 20 puun kaataminen, perkaaminen ja paloittelu ei onnistu talkooporukassa?

Tätä en siis tiedä, mutta voisi kuvitella että onnistuisi. Mutta ehkä ei.

Ei niitä polttopuita nyt sentään tukeista tehdä, ne tehdään harvennuspuista eli niiden läpimitta on noin 5 cm ja pituus 3 m.

[QUOTE="vieras";28406348]No yleensä mä kyllästyn kuopuksen häiriköintiin ja nostan hänet oven ulkopuolelle siks aikaa kun ripustan pyykit ja kuuntelen sitten sitä huutoa oven takaa. Yleensä yritän ajoittaa homman niin että pienempi nukkuu, mutta aina ei onnistu.

Mitään työkaluja vaativia juttuja en kyllä lasten kanssa uskaltaisi tehdä, tai silittää jne. Kyllä mulla menee tosi paljon ihan rutiineihin, pottatreeneihin, ruuanlaittoon jne. Ja väitän että hermo kiristyy jos hommaa joka itellä kestää muutaman minuutin (kuten toi pyykkien ripustaminen) joutuu lasten kanssa tekemään vaikka puol tuntia.
Vähän isompien lasten kanssa hommat onnistuu jo paremmin. Minkä ikäiset lapset siskollasi on?[/QUOTE]

Entä jos sä ootkin vaan vähän avuton? Ei mulla kyllä ole noin vaikeaa kahden taaperon kanssa... Osaan laittaa pyykit kahden lapsen kanssa ja jopa silittääkin uskallan :)

[QUOTE="vieras";28406510]Ei niitä polttopuita nyt sentään tukeista tehdä, ne tehdään harvennuspuista eli niiden läpimitta on noin 5 cm ja pituus 3 m.[/QUOTE]

Öö? En ole mikään ammattilainen, mutta tuo kuulostaa jo aika hurjalta. Jo pelkkä halko on paksumpi kuin 5cm, ja se on neljäsosa siitä rungosta?

Öö? En ole mikään ammattilainen, mutta tuo kuulostaa jo aika hurjalta. Jo pelkkä halko on paksumpi kuin 5cm, ja se on neljäsosa siitä rungosta?

Aivan, luuletko jonkun sulle lahjottavan tukkinsa metsästään, polttopuut tehdään tukkien latvoista jos niitä on myyty ja niiden koneet ei niitä käsittele, tai sitten harvennushakkuista. Meillä ojanpenkka jouduttiin kaatamaan kilometrin matkalta koivuista pois, kun ojaa levennettiin ja ruopattiin, silloin tuli tuota vahvaa puuta kun sinä kuvittelet ja me teimme sen kahden kuorman eteen miehen kanssa töitä 3 työpäivää että ne saatiin pinoille, nuo kaksi kuormaa saattaisi riittää teillä vuodeksi lämmittämiseen, sitten ne vielä haettiin metsästä ja tehtiin klapeiksi seuraavana kesänä ja siellä oli miehellä apuna tukkikärry jossa on nostin. Ja meillä ei tuolloin ollut lapsia, että minäkin saatoin sen koko 3 päivää olla töissä ja kantamassa niitä puita avuksi.

Yhteistyössä