Talon ostossa iso kysymysmerkki, kuinka tulkita tämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viers
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22894356]Olet oikeassa, vanhan talon ostaminen on aina jonkinlainen riski. Ja kuntokartoitus toki teetetään. Mutta talo on muuten ihana ja halpakin vielä, niin mulle sellainen "liian hyvää ollakseen totta"-fiilis tulee väkisinkin.
Ja kuten aiemmin totesin, olen törmännyt välittäjään joka tosiaan väitti et ei ole iso kosteusvaurio ollut mut oli kuitenkin. Joten kyllä ne välittäjät näilä seuduilla ainakin kertoo hieman kaunisteltua totuuta.
Vai mitä muuta voi sanoa kun paikkakunnan kamalimmalta kadulta joka on lehden rikosuutisissa joka viikko myydään "rauhallista, lapsiperheystävällistä asuntoa idyllisessä kaupunginosassa" tjsp.?[/QUOTE]

En ole ammattilainen, mutta mun ymmärtääkseni tuo välittäjän tiedonantovelvollisuus koskee asioita, jotka myyjä tai isännöitsijä tms asunnon tunteva on hänelle antanut. Eli välittäjällä ei ole eikä tarvitsekaan olla erikoista ammattitaitoa esim. kosteusvaurioiden vahinkojen laajuuden arvioimiseen. Eli jos myyjä on hänelle selittänyt tuon, että ei ole iso kosteusvaurio ollut jne, niin sinänsä välittäjä ei toimi väärin, jos välittää tuon tiedon teille. Myyjähän se syyllinen siellä on.

[QUOTE="vieras";22893867]No vaikka ap:lle itselleen olisi ok että välittäjä kertoo mistä syystä hän itse on myymässä taloaan niin se ei tarkoita sitä, että välittäjillä olisi yleisesti sellainen lupa. Eli oli syy mikä tahansa niin ei sitä tarvitse kenenkään välittäjän tai muunkaan kertoa. Ei myyjänkään tarvi välittäjälle kertoa miksi myyvät. Mitäs se välittäjäkään sillä tiedolla tekee.[/QUOTE]

Ymmärätisin lähinnä, että ollaan ostamassa taloa, ei edellisen omistajan henkilökohtaisia asioita, joita ei ole hinnoiteltukaan varmaan myyjän ja välitäjän taholta.

Yhteistyössä