Talonrakennus ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakentaja-elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rakentaja-elli

Vieras
Haluaisin kuulla kommentteja/tarinoita teiltä omaa taloa rakentavilta, että miten olette muistaneet hoitaa parisuhdetta kaiken kiireen ja stressin keskellä ja miten hyvin olette onnistuneet? Meillä on rakennuspuuhat vasta alkutekijöissään, mutta nyt jo tuntuu siltä että mies "asuu" tontilla kaiken vapaa-aikansa ja kotona ollessaan stressaa ja kiukuttelee minulle. Läheisyyskin on vähentynyt huomattavasti. Mä kyllä ymmärrän täysin sen, että rakennuksella menee aikaa, mutta miten saisin viestin perille, että silloin kun ollaan yhdessä, niin minutkin huomiotaisiin jotenkin. Ei esim. pieni halaus ohi kävellessä vie liikaa aikaa?!? Mieheni ei ennen raksaprojektiakaan ole ollut mikään yltiöromanttinen ja hellyyttä osoittava tapaus, mutta nyt sekin vähä on havinnyt olemattomiin ja tunnen oloni hyvin yksinäiseksi. Enkä haluaisi tämän takia erota.

..että on paljon jopa keskeneräisiä taloja myynnissä. Yksi parisuhteen koetinkivistä rakennusprojekti tosiaan on ja se vaatii ylimääräistä joustoa ja ymmärrystä puolin ja toisin. Muuten, etkö itse osallistu rakentamiseen mitenkään? Siinä ehkä osasyy miehesi kiukkuun, mietipä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja rakentaja-elli:
Mä kyllä ymmärrän täysin sen, että rakennuksella menee aikaa, mutta miten saisin viestin perille, että silloin kun ollaan yhdessä, niin minutkin huomiotaisiin jotenkin. Ei esim. pieni halaus ohi kävellessä vie liikaa aikaa?!? Mieheni ei ennen raksaprojektiakaan ole ollut mikään yltiöromanttinen ja hellyyttä osoittava tapaus, mutta nyt sekin vähä on havinnyt olemattomiin ja tunnen oloni hyvin yksinäiseksi. Enkä haluaisi tämän takia erota.

Annatko itse miehellesi muutakin huomiota kuin kiukuttelua? Tekeekö miehesi töitä rakennustöiden lisäksi? Jos näin on, ODOTA. Talo valmistuu about vuodessa, sen aikaa juuri SINUN täytyy osata joustaa. Ei mieheltä voi odottaa täyttä panosta perhe-elämään, jos hän ravaa töissä ja raksalla. Siinä on stressiä riittämiin - eikä vaimokkeen aiheuttama lisästressi huomionpuutteen takia helpota tilannetta yhtään. Mä kehottaisin sua olemaan oikein kultainen, laittamaan miehelle ruokaa valmiiksi ja hieromaan hartioita päivän päätteeksi tms. Siinä samalla voitte jutella ja samalla hän pääsee rentoutumaan ILMAN STRESSIÄ, jolloin varmasti heruu huomiotakin.

En todellakaan ole kiukutellut asiasta, enkä narissut, vielä, läheisyyden puuttesta juuri siksi koska ymmärrän tavallaan mistä se johtuu. Osallistun myös itsekin töihin sen minkä osaan, ja lähinnä papereiden pyöritystähän homma vielä tähän asti on ollutkin. Mieheni ei vaan tunnu käsittävän miten töykeää ja loukkaavaa hänen käytös on, kun ei pienintäkään kiitoksen sanaa kuulu mistään vaikka itse kehun hänen aikaansaannoksiaan. Jos yritän itse lähestyä, esim. hartioita hieromalla, minun tönitään sivuun ja tiuskitaan "anna mun olla rauhassa!". Jos käyn tontilla, niin mieheni purkaa vaan turhautumistaan ja kiukkuaan minuun, joten yleensä poistun paikalta nopeasti, koska seuraani ei ilmiselvästi edes kaivata.

^Yksinkertaisesti miehesi on stressaantunut, koita ymmärtää. Purkaa sitä sinuun, koska olet (todennäköisesti) läheisin ihminen ja hän luottaa, että et häivy/käy vieraissa tms. vaikka hän käyttäytyykin huonosti, koska (kai) rakastat häntä. Kyllä se siitä kun talo on valmis...

Kyllä se on hermolepoa vaimosta kun saa itsekseen puuhastella raksalla. Siksi siellä viihdytään. Toivottavasti tää meidän projeksi ei ihan nopeasti valmistu.

Jos ihmisille tuo loputtomiin jatkuva ymmärtäväisyys on "itsestäänselvää", niin miksi sitten niin monet avio/avioliitot päättyvät eroon talonrakennusprojektin aikana/jälkeen?? Minuakin kiinnostaisi kyseisen projektin kanssa painiskelevien kommentit. Itsellä tuo on vasta edessä ensi kesänä..

Olen rakentanut elämäni aikana eri miesten kanssa neljä taloa. Jokainen suhde on päätynyt eroon melko nopeasti talon valmistumisen jälkeen. Tai valmistumisen ja valmistumisen - aina jokin jää kesken ja stressi jatkuu loputtomiin.

Talon rakentaminen on vähän kuin tekohengitystä.

Nyt elän onnellisessa suhteessa, jossa kummallakaan ei ole tarvetta rakentaa taloa; haluamme vaan olla yhdessä ja nauttia elämästä ja toistemme seurasta. Ja olemme valinneet helpon asumismuodon, jotta saamme nauttia kaikesta kivasta yhdessä; leppoisaa ruuanlaittoa arki-iltaisinkin, lomailua viikonloppuisin, ei huolia omakotitalosta eikä stressiä siihen liittyvästä.

Tärkeintä elämässä ei ole omakotitalo ja sen mukanaan tuoma jokin (?). Vaan läheiset ja tyydyttävät ihmissuhteet sekä rakkaus ja yhdessätekeminen ja nauttiminen.

Niin ja yksi tärkeä juttu jäi mainitsematta. Rahaa on vaikka mihin. Voimme tehdä joka päivä, mitä huvittaa: Ostaa kalliita ruoka-aineksia, mennä ravintolaan syömään, mennä viikonlopuiksi Tukholmaan, hotellimatkalle kivaan pikkukaupunkiin, Tallinnaan, Prahaan. Vaikka lapsia meillä on yhteensä viisi, joista kolme alaikäisiä (9,10,15), vietämme elämyksien täyttämää arkielämää.

Siis, jos teillä ei ole pieniä lapsia niin ihmettelen, mikset ole itse siellä raksalla?

Kyllä siellä on duunia kaikenlaista riippuen vaiheesta. Minä olen miehen kanssa aikoinaan kaksi taloa rakentanut ja raksalla työntelin hiekkaa kottikärryissä siinä miessä mieskin vaikka olin raskaana. Jälkien siivousta on jatkuvasti tai voi pitää vaikka laudan päästä kiinni ja helpottaa toisen työtä tuomalla välineet lähelle ja korjaamalla jälkiä.

Meillä oli raksa-aikaan toinen lapsi tulossa ja toinen maailmassa niin etten ehtinyt olemaan siellä kovin paljon mutta joka ilta lapsen kanssa vietiin raksalle hyvät voileivät, pullat ja kaffet termarissa.

Ero meilläkin aikanaan tuli mutta se ei johtunut rakentamisesta ja nyt en enää lähtisi moiseen mutta aikaa aikaa kutakin.

Itellä on talonrakennusprojekti käynnissä paraillaan ja voin sanoo että ei oo akka häiriöks ollu raksalla. Porukassa suunniteltiin, yhdessä piti tehdä mutta kissan paskat, yksin oot sinä ihminen, yksin olet ain. No kun talo valmistuu, niin muuttopäivänä potkasen akan huitin vittuun, asukoon vaikka katuojassa, ei minun yksin rakentamassa ja minun hielläni ja minun hermoillani tehdyssä talossa.

Meillä mies halusi välttämättä rakentaa, minä en olisi millään halunnut lähteä tuohon hullutukseen mukaan. Mutta niin tuli lähdettyä eikä oo herkkua ollut. Enkä enää ihmettele yhtään miksi pariskunnat eroaa raksaprojektin jälkeen.

Voi teitin kans rakkaat ihmiset. Kylläpä te ootte sitte negatiivisia. Onnex joukossa on muutama suht positiivinenki:)

Meidän omakotitalo valmistu paria viikkoa vaille vuosi sitte. Pari kuukautta talon valmistumisen jälkeen synty pikku päivänpaiste. Viimiset raksaviikot olin kirvesmiesten "ilona" raksalla, ku mies oli töissä ja ite olin sairaslomalla. Kävin hakemassa miehille tavaraa ja lämmitin takkaa. Eipä minusta yleensäkään paljon apua ollut koko touhussa, mutta eipä mieskään ennättänyt yritykseltään. Syksyn projektimme seisoi lähes paikoillaan kunnes mies päätti palkata kirvesmiehet hommiin. Kesällä, kun en ollut vielä isolla mahalla, auttelin minkä pystyin. Kyllä niitä hommia naisellekin löytyy. Kannoin harkkoja, pidin laudan päästä kiinni, maalasin räystään alusia ja tietty siivota saa päivittäinkin.

Meillä se olin minä, joka hätäilin talon rakentamisen ja vauvan hankinnan kanssa. Joten eipä siinä ollut varaa paljon valitella, vaikka rojekti seisoikin usean kuukauden. Edelleenkin on muutamia pikku juttuja sisällä kesken ja ulkona kaikki. Juuri sain miehen kanssa aikaan pikku sanaharkan, kun hermoilin pihan suunnittelun kanssa.

Älkää hyvät ihmiset edes miettikö avioeroa rakennusprojektin aikaan. Älkääkä sitä rakkaudettomuutta. Se kuuluu asiaan. Rakennusaika vie niin pienen ajan elämästä, että sen kestää vaikka päällään seisoen. Nyt olenkin saanut nauttia tästä ihanasta "pankin" talosta kotosalla tyttäremme kanssa lähes vuoden. Ja on tämä ollut sen rakkaudettomamman vuoden väärti:) Ei sen puoleen, eipä tuota hellyyttä ole näkynyt pahemmin sen jälkeenkään, mutta ei sitä ennenkään. Muistakaa vaan, ettei se mies vaihtamalla parane. Jokin siinä on vetänyt puoleensa, kun sen kanssa on yhdessä kerran alettu:)

Juu, kyllä tässä on yksi nainen, jolle ero tuli rakentamisprojektin jälkeen. Ihan ensinnäkin tulee mieleen se, että minkä ihmeen takia kaikki haluavat asua (liian) isossa omakotitalossa, joka on liian kallis ja yritetään itse rakentaa, vaikkei osattaisikaan. Ei siis pidä ihmetellä, että Suomi on pullollaan hometaloja tai muutoin väärin rakennettuja asuntoja, joissa ei ole hyvä olla.

Entisaikoina jokainen mies osasi käsitellä puukkoa, kirvestä ja sahaa, muttei todellakaan enää nykyään. Minusta moni avioero jäisi kokematta, kun pariskunta keskittyisi rahan ansaitsemiseen ja teetättäisi rakennusprojektin ammattilaisilla. Jo ihan se sisustusmateriaalien valitseminen yms. suunnittelu vie aikaa ihan riittävästi. Moni pariskunta ei myöskään tajua kunnolla, miten työlästä omakotitalon hoitaminen on. Jos vielä pinna piukalla jaksaisikin hoitaa raksaprojektin loppuun haaveillen leppoisasta yhdessäolosta takkatulen loimottaessa, niin todellisuus kaatuu niskaan, kun rakennusbudjetti ylitttyy, lainaa on liikaa, pientä keskeneräistä hommaa painaa päälle, siivoamista ja ylläpitotyötä on kiinteistössä paljon. Tällöin ei ole ehtinyt toipua edes siitä rakentamisesta, kun arki jatkuu samalla puuduttavalla tahdillaan.

En tajua edelleenkään, että miten ihmiset uskaltavat lähteä niin vähäisin tiedoin rakentamisurakkaan. En tunne tähän päivään mennessä kuin yhden pariskunnan, jonka rakentamisbudjetti ei olisi ylittynyt. Liian moni lähtee liikkeelle sillä periaatteella, että "no kyllä siihen rakentamiseen saa luvan riittää satatonnia". TAi sitten lainanlyhennysaikataulu suunnitellaan sillä periaatteella, että seuraavan 10-15 vuoden aikana ei ole rahaa mihinkään matkoihin, ei auton vaihtoon eikä lainan korot saa nousta eikä työttömäksi saa jäädä.

Meillä kävi klassisesti: mies rakensi, minä hoidin kaiken muun (valitsin sisustusmateriaalit, hoidin lapset, tein ruoat, siivosin ja elin yksinhuoltajan arkea öitä lukuunottamatat). Mies ei arvostanut pätkääkään minun panostani projektissa ja minä taas suutuin siitä. Projekti pitkittyi, väsyimme kumpikin, etäännyimme toisistamme ja kiintymyksen tilalle tuli viha. Kumpikaan ei halunnut jatkaa enää liittoa yhtään enempää. Mies otti jättilainat niskaansa (vanhemmat takasivat lainaa, kun vakuudet eivät riittäneet) ja minä muutin pikkuruiseen kerrostaloasuntoon.

Luulen, että aika ihme pitäisi tapahtua, että ryhtyisin uudelleen omakotitalorakentajaksi. Ainakaan hartiapankkilaiseksi minusta ei ole, vaan jos joskus omakotitaloon muuttaisin, sen pitäisi olla valmis tai sitten avaimet käteen -periaatteella rakennettu. Nykyisillä tontti- ja rakennushinnoilla taitaa olla selvää, että pysyttelen osakehuoneistoissa ja nautin sen sijaan kevyemmästä lainataakasta, jolloin rahaa jää parisuhteen hoitoon, elämiseen ja myös lasten kanssa yhdessäoloon.

Niin no. Selkeät pelisäännöt täytyy tehdä, ennen kuin aloittaa rakentamisen! Täytyy sopia "työjärjestyksestä" mitä kukakin tekee, mikä on kenenkin vastuulla. Täytyy myös luoda vahva rutiini ja tietyt rentoutumishetket. Oli se sitten múutama tuntui joka viikko vaikka tiettynä päivänä, saunomista, iltateetä mitä kenellekkin sopii.

Täytyy myös ajatella jaksaako kahta työtä, millä työmäärällä ja kuinka kauan. Ja todennäköistä on, että jossain kohdin maailma "putoaa niskaan". Mitä tehdään silloin, silloin ei riita auta vaan rentoutuminen ja kylmäverisesti järjellä pohdittava ratkaisu. Myös varauduttava reiluun viivästykseen sekä rahoituksen, että valmistumisen suhteen. ja tietyn tason myrphyn laki pidettävä mielessä.

Tärkein on perhe/parisuhde ja kyse tilapäisestä asiasta ja yhteisestä projektista.

Itse en halua omakotitaloa! Mutta rakennusprojekti ei kaada kuitenkaan maata jalkojen alta, eikä tuhoaisi suhdetta. Vaaleanpunaiset lasit pois silmiltä ja järjellä ajattelemaan asioita ja sen pohjalta, että jatkuvasti joku tökkii. Tavarat myöhässä, ilmat ei ole suosiollisia, työmiehet ovat sairaana, tavarat myöhästyy, itse voi saada noidannuolen pahimalla hetkellä, työkalut voivat hajota pahimmalla hetkellä jne. Taytyy yrittää rakentaa tarpeeksi isolla pelivaralla, että paletti kysyy jotenkin kuosissa, kun näitä ennalta arvaamattomia asioita tapahtuu. ja niitähän varmasti tapahtuu!

samaa mieltä nainen 30+ kanssa.

Ihmisillä on erilainen opittu tapa suhtautua, vaikka rakennusprojektiin. Joku voi kirota vääriä nauloja, toinen kiroaa väsymystään, kolmas on viilipytty.
Kyllä ap:n mies on taas ihan normaali, kun hän on vuoden levännyt rakentamisen jälkeen.
Toisaalta hänelle voisi sanoa, että miksi olet ilkeä minulle.

Merkillistä, että lähes jokainen mies kuvittelee osaavansa rakentaa omakotitalon, eivätkä naisetkaan älyä tätä kysenalaistaa. Totta kai, kun isoisäkin aikoinaan osasi. Aivan kuin ajat ja rakennustekniikka ei olisi puolessa vuosisadassa muuttunut.

Eihän kukaan itse korjaa TV:tään ja harva nykyisin edes autoaan. Mutta jokainen osaa talonsa tehdä. Turha on kummastella rakennusvirheitä, budjetin pettämistä, hermojen kiristymistä tai avioeroja.

Rakennusmestari, kyllä talonrakennusala on edelleen hallittavissa ihan maalaisjärjellä, mutta samaa en voi sanoa muista mainitsemistasi asioista. Talonrakennus on vain niin iso projekti, että aika harvalla on mitään mahdollisuutta edes vähän osallistua rakennushommiin ja kieltämättä tulee kalliimmaksi yksin tuhertaa, kuin laittaa laittaa nopeat ammattilaiset asialle. Kysymys on omien voimavarojensa väärinarvioinneista.

Alkuperäinen kirjoittaja rakentaja-elli:
En todellakaan ole kiukutellut asiasta, enkä narissut, vielä, läheisyyden puuttesta juuri siksi koska ymmärrän tavallaan mistä se johtuu. Osallistun myös itsekin töihin sen minkä osaan, ja lähinnä papereiden pyöritystähän homma vielä tähän asti on ollutkin. Mieheni ei vaan tunnu käsittävän miten töykeää ja loukkaavaa hänen käytös on, kun ei pienintäkään kiitoksen sanaa kuulu mistään vaikka itse kehun hänen aikaansaannoksiaan. Jos yritän itse lähestyä, esim. hartioita hieromalla, minun tönitään sivuun ja tiuskitaan "anna mun olla rauhassa!". Jos käyn tontilla, niin mieheni purkaa vaan turhautumistaan ja kiukkuaan minuun, joten yleensä poistun paikalta nopeasti, koska seuraani ei ilmiselvästi edes kaivata.

jaa. sori nyt mutta vaikuttaa siltä etta a) sinä et ymmärrä muita kuin itseäsi, eli talo on saatava ja äijä raataa ja sinä vain valitat. b) teistä vain toinen muuttaa luukkuun asumaan kun se valmistuu. Peräänkuuluttaisin hiukka ymmärrystä rouvan puolelta.

Alkuperäinen kirjoittaja täysin eri mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Rakennusmestari, kyllä talonrakennusala on edelleen hallittavissa ihan maalaisjärjellä

No, ei kyllä ole.

No, sanotaanko sitten, että minä kyllä ymmärrän uusiakin rakennusmääräyksiä, vaikka usein ne sata vuotta vanhat ovat parempia:)

Ystäväni luona vierailee säännöllisesti ukkomies, joka rakentaa perheelleen omaa taloa...kyllä sitä näemmä työn ja raksan välissä ehtii käydä muuallakin. Itse seurustelin aiemmin miehen kanssa, joka oli eronnut vaimostaan ja jaksoi aina muistella miten kamalaa aikaa heidän rakennusprojektinsa oli ollut. Ja eroonhan se siis johti, kun oli saatu ensin talo valmiiksi ja esikoinen maailmaan.

Ystäväni luona vierailee säännöllisesti ukkomies, joka rakentaa perheelleen omaa taloa...kyllä sitä näemmä työn ja raksan välissä ehtii käydä muuallakin. Itse seurustelin aiemmin miehen kanssa, joka oli eronnut vaimostaan ja jaksoi aina muistella miten kamalaa aikaa heidän rakennusprojektinsa oli ollut. Ja eroonhan se siis johti, kun oli saatu ensin talo valmiiksi ja esikoinen maailmaan.