talopaketit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talokuumeilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talokuumeilija

Vieras
heippa!
oltaisii miehen kanssa kiinnostuttu noista "avaimet käteen"- talopaketeista ja jukka taloilta,huippukoti 92-2L olis sellanen joka kiinnostas kovasti.
meidän täytyisi varmasti ottaa tuo jättijukka-toimitus koska meistä kummallakaan ei ole tietotaitoa rakentamisesta,ei sitten pätkääkään.....
osaako kukaan sanoa paljnko tuisi kokonaiskustannukset olemaa tuon kokoisella talolla kun tonttikin pitäisi hankkia?!
kun joskus olen kuullut laskutavan että kertoo kahdella sen hinnan niin saisi n.hinnan koko paketille(sis.tontit,raivaukset yms....)

onko kukaan rakentanut tällä ajatuksella,siis avaimet käteen?!onko hyvä juttu?
Kokemuksia ja melipiteitä otetaan mielellään vastaan : D!!

Kerro kolmella, niin ei tule niin suuria yllätyksiä. Itsellä ei ole kokemusta, mutta läheisille ystäville tulee kesällä valmistalo, on siis muuttovalmis. Heillä talo maksoi 166 000, 120 neliö ja muutamia muutoksia pohjaan + materiaaleihin tehty. Tontin saivat ilmaiseksi. Ottivat lainaa 220 000, että saavat varmasti kaikki laitettua. Pihat, valut, raivaukset, lupamaksut...

Meidän Design-talo valmistuu maaliskuussa. Itse teimme pohjatyöt ja sovittiin että teemme itse terassit ja saunan sisustat, koska puutavara löytyy omasta takaa. Lisäksi vedimme vedet 400m päästä ja tonttia piti jonkun verran raivata. Lisäksi teemme itse autotallia ja rantasaunaa ohessa, joten minun on vaikea sanoa paljonko pelkkä talo maksaa kun meillä ollaan makseltu koko kokonaisuutta.
MUTTA, ystävällisenä vinkkinä antaisimme sellaisen, että ottakaa se viittä vaille valmis talo. Eli se, jossa teette itse lattiat, laatoitukset, maalaukset ja tapetoinnit. Jos me voisimme kääntää kelloa taaksepäin, ottaisimme ehdottomasti sen, emmekä avaimet käteen-menetelmää. Nimittäin ainakin meidän talotoimittajan kohdalla sisustusvaihtoehdot ovat olleet karvalakkimalliin aivan surkeat, suorastaan kelvottomat. Ja sitten lisähintaiset vaihtoehdot ovat todellakin LISÄLISÄhintaiset. Olemme siis ostaneet kaikki laatat ja lattiat itse kun halvemmaksi tullut ja olemme paremmat siten saaneet. Hyvitys, jonka talotehdas siitä maksaa, on aivan naurettava. Esim. kaikista laatoista hyvitys oli alle 400 euroa.

Eli sillä hinnalla, millä talotehdas sisustat tekee ja hankkii teidän maksuunne, saisitte palkattua kirvesmiehen tekemään ne hommat ja ostettua hulppeat materiaalit oman makunne mukaan.

Jättijukka EI ole avaimetkäteen talo vaan ihan perinteinen talopaketti hieman laajemmalla sisällöllä. Eli teidän on palkattava timpurit rakentamaan se teille valmiiksi.

Siellähän on Jukan sivuilla tämän talomallin sivulla linkki laskuriin, jolla saa arvion tämän talon kuluista. Mikset käytä sitä? Lisäksi siellä sanotaan, että talon rakentaminen maksaa keskimäärin 1500?/kerrosneliö eli 107m2*1500=160500?. Tähän päälle tontin hinta sekä autotalli.

okei...kun tuon talopaketin jättijukkatoimtusmaksu olisi 65 300 ? niin siihen päälle mitä kuluja vielä?!auttakaa tyhmää....:(....
kun tosiaan ei itse tehtäs käytännössä mitään,kun ei osata,hemmetti :(
ja tonttiakaan ei ole valmiina missään,pitäs ilmeisesti kaupungilta sitä hakea?
mitkä on niiden hinnat,miten ne määräytyy?!
jotenkin attelin että hieman edullisemmin selvittäs jos rakentas tälla tavalla avaimet käteen paketina kun ainakin täällä rovaniemen alueella on aika suolasen hintasia nuo talot mitä myynnissä..sais sitten kuiten sellasen kun haluaisi,huoh...

Alkuperäinen kirjoittaja talokuumeilija:
osaako kukaan sanoa paljnko tuisi kokonaiskustannukset olemaa tuon kokoisella talolla kun tonttikin pitäisi hankkia?!
kun joskus olen kuullut laskutavan että kertoo kahdella sen hinnan niin saisi n.hinnan koko paketille(sis.tontit,raivaukset yms....)

Tontit maksaa niin erilaisia summia ympäri Suomen että sitä ei voi sisällyttää tuohon laskentakaavaan! Esim pääkaupunkiseudulta saa tontin samaan hintaan kun jostain saa koko talon...

Kannattaa katsoa Designtalo, ValmisKastelli ja Muurametalot ainakin, ne ovat oikeita valmistaloja. Niihin sitten talon hinnan päälle 40000? + autotalli/katos 8000-20000? ja se tontti, niin ollaan karkeasti rakennusprojektin kokonaiskustannuksissa. Katso tonttien hintoja Rovaniemen kaupungin sivuilta ja Oikotieltä/Etuovesta.

Itse en mihinkään kaupungin vuokratontille ikinä lähtisi rakentamaan ja omakotitalossa arvostan juuri sitä rauhaa ettei naapurit näe mitä kesällä grillissämme tirisee. Joten katselkaa mieluummin niitä tontteja vaikka vähän kaupungin laidalta.
Sun varmaan kannattas kilpailuttaa noita yrityksiä. Esim. Design-talojen toimipiste on Oulunsalossa, ja lähempänä teitä kuin Jukka-Talot, säästätte ison summan jos löydätte talon sellaiselta talotehtaalta, joiden toimituksiin ei tule pohjoisen lisää. Oulu on melkein missä tahansa toimituksessa rajana, sen alapuolelle toimitetaan edullisesti tai toimitus kuuluu hintaan, mutta pohjoisemmaksi kun toimitellaan niin johan hinnat pomppaa.

Mäkin suosittelen kysymään tarjouksia sellaisilta ketkä tekee oikeasti Avaimet käteen -taloja. Tuo Jukkatalojen Jättijukka-toimituksella ei oo avaimet käteen. Katso esim. Helmitalo natistä. Heillä edullisia taloja ja silti laadukkaita. Sen hinnan päälle saat lisätä vielä tontin, maa-/pohjatyöt, liittymismaksut, vastaavan mestarin palkkion yms. Eli varmaan tontin lisäksi ainakin 20 tonnia.

Rovaniemen tontit löytyy tästä linkistä: http://rovaniemi.fi/suomeksi/Palveluhakemisto/Rakentaminen/Tontit.iw3 siellä oikeassa reunassa on linkki "Rovaniemen kaupungin vapaat tontit kartalla". Eli sieltä löytyy ne.

Pikasesti katottuna tuo jättijukka ei välttämättä ole teille paras vaihtoehto. Jos luet sen toimitussisällön, niin siinä heti alussa on maininta, että käyttännössä teille tulee vaan se tavara mitä tarvitte talon rakentamiseen; kaikki rakentaminen, sähkötyöt, lvi-työt, laatoitukset yms. tulevat tuohon päälle. Äkkiseltään tuntuu kovin kovalta tuo hinta kokoon ja toimitussisältöön nähden.
Jos vertaat esim. muurametaloihin, niin heiltä löytyy semmosia avaimet käteen paketteja. Jos vertaat vaikkapa muurametalon ja jukkatalon toimitussisältöjä, niin huomaat kyllä että eroja löytyy! Eikä tarvi olla insinööri että niitä pystyy vertailemaan =)
Sivuilla www.rakennaoikein.fi on paljon infoa rakentamisesta, ja sieltä voi myös ilmaiseksi tilata Rakenna Oikein- oppaan, josta on meille ainakin ollut apua. Antaa vähän viitettä siitä, että jos itse alkaa rakentamaan niin mitä kaikkea pitää osata ottaa huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja pipo:
Mäkin suosittelen kysymään tarjouksia sellaisilta ketkä tekee oikeasti Avaimet käteen -taloja. Tuo Jukkatalojen Jättijukka-toimituksella ei oo avaimet käteen. Katso esim. Helmitalo natistä. Heillä edullisia taloja ja silti laadukkaita. Sen hinnan päälle saat lisätä vielä tontin, maa-/pohjatyöt, liittymismaksut, vastaavan mestarin palkkion yms. Eli varmaan tontin lisäksi ainakin 20 tonnia.

Ei todellakaan riitä 20000?. Pitää varata se 40000? (sis. maatyöt, liittymät, vastaava, puutarhan perustaminen eli mullat ja nurmikot ja pintasorat) +talli/katos 8000-20000?+tontti.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ei todellakaan riitä 20000?. Pitää varata se 40000? (sis. maatyöt, liittymät, vastaava, puutarhan perustaminen eli mullat ja nurmikot ja pintasorat) +talli/katos 8000-20000?+tontti.

Ja ihan varmasti seuraavaksi tulee joku sanomaan, että meillä riitti 25000? jne jne. Silloin on usein kaivinkoneet suhteilla tms, mutta ihan tumpelorakentajan ilman ammattilaiskumminkaiman ilmaista työtä kannattaa oikeasti varata tuo 40000?. Ja jos rahaa muutama tonni jääkin, niin sillä on kiva ostaa vähän uusia kalusteita sitten taloon.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Lue: AINAKIN 20 tonnia. Mä en laskenut mitään pihatöitä tohon. Enkä talli tai katosta. Ollaan just rakennettu itse, et tiedän kyllä mistä puhun.

kiitos kaikille vastauksista :)!!!
ja tosiaan kun tässä silla tavalla tumpeloita ollaan että maalaamiset/tapetoinnit ja laminaatin laitto ja listat onnistus kyllä itse mutta se muu "mukava" homma sitten,eli itse rakentaminen...juu,ei tule kauppoja,ei ;)

ja kun tosiaan luulin että tuo olis ollut joku avaimet käteen paketti..tyhmä minä....
pitääpäs alkaa selaamaan noita muita vaihtoehtoja,missä olis hyvä hinta/laatusuhde?

Kysy Jukka-talolta suoraan tarjousta sisustusta vaille valmiista, vaikka tuosta mallista mitä ootta nyt kattonu!!!
Me kysyttiin viime syksynä 155 neliöisestä, 1,5 kerroksisesta ja tarjous oli vähän vajaa 150 000 ?.

Helmitaloilta pyydettiin tänään just tarjous, hinta hiukan päälle 170 ja muut kulut n. 30 000, siihen sitten vielä päälle tontin hankintahinta...uulalaa, meille maksais 220 000

Yhteistyössä