Talosta tuli tänään tarjous

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tilda

Jäsen
03.01.2005
625
0
16
Joskus tässä kirjoittelinkin, että olemme muuttaneet eri paikkakunnalle ja talo jäi vanhalle paikalle myyntiin. Siitähän sitten tietenkin (!) löytyi kosteusvaurio ja jouduimme tiputtamaan hintaa aika tavalla. Tänään saimme tarjouksen, joka juuri ja juuri kattaisi talon osuuden + välittäjän maksut. Olen koko päivän selvitellyt asioita, että mitä nyt sitten, jos tarjouksen hyväksymme... kai me se hyväksytään, että päästään talosta eroon. Velkaa jää ja haaveemme omasta talosta täällä päin saamme hetkeksi (n. 5 vuodeksi) unohtaa, mutta toisaalta olemme onnellisia, että saamme elämän pikkuhiljaa järjestykseen. Olemme koko kesän kulkeneet viikonloput vanhalla paikalla ja huomennakin olen lasten kanssa sinne menossa (mulla kesälomaa ruhtinaalliset 2 vkoa). Nyt sitten loma vaihtuikin tavaroiden pakkaamiseen, pitää yrittää tän mun loman aikana saada paikat sieltä tyhjiksi. syksyllä viikonloppuisin se on vähän turhan hankalaa ja hidasta. Sitten pitäisi täältä saada hankittua joku kiva vuokra-asunto tuoksi 5 vuodeksi, jossa kaikki viihdyttäisiin. Tässä asunnossa emme asu yhtään sen pitempään ku on pakko. Naapurissa asuu teini-ikäinen, joka raatelee mun kestämisen rajoja. Ja muutenkin kaipaamme vähän enemmän tilaa ympärillemme (nyt 62,5 m2 2h+k ja 4 henk. + koira)...

Eipä mulla oikeastaan ole sen kummemmin asiaa, jotenkin tuntuu, että pitää vaan kirjoittaa johonkin, jotta saisi ajatukset koottua. Viimeiset 2 vkoa ovat olleet yhtä painajaista kaiken tämän keskellä...

Moi!
Oletteko itse rakentaneet talon? Vai onko se jo vanha, koska harvoinhan uusissa tulee kosteusvaurioita. Onko teiltä sitten pitkäkin matka tonne vanhalle paikkakunnalle? Kävi mielessä et miksi te muutitte pois sieltä omasta talosta?

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
no mut hyvä että saitte kuitenki talon myytyä :) jäikö teille paljonkin vielä velkaa siitä?kauanko kerkesitte asua talossa ennenku muutitte siitä pois?

Meillä jää siitä vajaa 20 tuhatta velkaa vielä, eli n. 4 vuotta maksetaan (ei haluta itseämme ihan älyttömän tiukille). Asuttiin n. 5 vuotta siinä. Mies oli tosi vihainen, että muutettiin, mutta yritin selittää, että se sama olis tullu meille eteen viim. 10 vuoden päästä ja sitte vauriot olis ollu vielä pahemmat. Ja kalliiksi se remontti siihen tulee. Täältä käsin sen tekeminen olisi ollut aika mahdotonta tehdä, siksi päädyttiin tähän ratkaisuun. Nyt tuntuu ihan hyvältä, että joku sen osti. Toisaalta saavat sen naurettavalla hinnalla, mutta meidän oli pakko saada se "pois käsistä". Tämä 2 vkoa on ollu sellaista tunteiden vuoristorataa että tuntui välillä etten kertakaikkiaan jaksa tätä. Itku pääsi kaupassakin, ku yritin ostaa kaikki niin ettei vaan rahat mene kaikki. Nyt alkaa tunnelin päässä vähän valoa näkymään, mutta tosiaan oman talon haaveet täältä päin pitää nyt haudata hetkeksi. Ehkä me sit 5 vuoden päästä saadaan ostettua/rakennettua se omakin...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Moi!
Oletteko itse rakentaneet talon? Vai onko se jo vanha, koska harvoinhan uusissa tulee kosteusvaurioita. Onko teiltä sitten pitkäkin matka tonne vanhalle paikkakunnalle? Kävi mielessä et miksi te muutitte pois sieltä omasta talosta?

Vanha talo ostettiin :headwall: vaikka siihen tehtiin kaikki kuntokartoitukset ym. mittaukset, ostettiin "paska" talo! Meillä on n. 200 km vanhaan paikkaan ja töiden perässä muutettiin, nyt on molemmilla vakituiset työt täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
no mut hyvä että saitte kuitenki talon myytyä :) jäikö teille paljonkin vielä velkaa siitä?kauanko kerkesitte asua talossa ennenku muutitte siitä pois?

Meillä jää siitä vajaa 20 tuhatta velkaa vielä, eli n. 4 vuotta maksetaan (ei haluta itseämme ihan älyttömän tiukille). Asuttiin n. 5 vuotta siinä.

Mikäs on entisen myyjän vastuu, voisko kosteusvaurio olla syntynyt jo ennen kun työ ostitte ko. talon?

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja tilda:

Meillä jää siitä vajaa 20 tuhatta velkaa vielä, eli n. 4 vuotta maksetaan (ei haluta itseämme ihan älyttömän tiukille). Asuttiin n. 5 vuotta siinä.

Mikäs on entisen myyjän vastuu, voisko kosteusvaurio olla syntynyt jo ennen kun työ ostitte ko. talon?

Jep sepä se... tod.näköisesti se alkavana on ollut jo silloin ja heidän tekemä virheensä (tehneet itse kylpyhuone remontin), mutta me ollaan silloin ostohetkellä nähty kuntoraportti, jossa siitä varoiteltiin. Ei vaan tyhmät sitä tajuttu ottaa niin todesta ku olis pitäny. Viemäristä on vesi päässyt rakenteisiin, kun olivat laittaneet vanhan maton päälle kaakelit ja viemärin eristäminen tällaisissa tapauksissa on aika mahdoton tehtävä. Oltiin tosi tyhmiä, mutta joudutaan omaan piikkiin se nyt ikäväksemme ottamaan. Mielelläni edellisen omistajan laittaisin vastuuseen (on aiheuttanut mulle talon oston jälkeen paljon itkua ja hammasten kiristelyä mm. lähettämällä vieraille miehille nimissäni kortteja ym.), mutta emme pysty sitä mitenkään enää todistamaan.

Hei!
Oliko kosteusvaurio niin laaja ettei teidän kannattanut korjata se saadaksenne paremman hinnan?
Hyvä kuitenkin että saatte asiat pikkuhiljaa kuntoon =) . Olen katsonut noita vuokrahuoneistojen hintoja täälläpäin (esikoinen hakee rivitalonpätkää ) ja ne vuokrat ovat todella suolaiset. Rytimäellä oli saunallinen kolmio 550?/kk +sähkö. Sillä summalla lyhentää jo kovasti lainaa omasta.
Toivottavasti löydätte mukavan kodin.

Muoks. kerkesit jo vastata tuohon kunnostusjuttuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Hei!
Oliko kosteusvaurio niin laaja ettei teidän kannattanut korjata se saadaksenne paremman hinnan?
Hyvä kuitenkin että saatte asiat pikkuhiljaa kuntoon =) . Olen katsonut noita vuokrahuoneistojen hintoja täälläpäin (esikoinen hakee rivitalonpätkää) ja ne vuokrat ovat todella suolaiset. Rytimäellä oli saunallinen kolmio 550?/kk +sähkö. Sillä summalla lyhentää jo kovasti lainaa omasta.

Moi vaan pitkästä aikaa!!! =)

Kosteusvaurio on koko laatan alla, eli se tulee olemaan ISO remontti. Täältä käsin sen tekeminen on aika vaikeaa, varsinkin noiden lasten kanssa. Lattiat pitää purkaa, kuivattaa + tehdä uudelleen, sekä tietty kylpyhuone ym. täysin uusiksi kokonaan. Remontille tulee sen verran hintaa ettei siihen aleta, koska siellä sen talon myyminen ei oo yksinkertaista eikä ole mitään takeita, että myydessä saatais se hinta enemmän mitä ollaan remonttiin laitettu.
Vuokrat on täällä kyllä ihan järjettömiä, yritän etsiä meille rivarista kolmioo tai yritetään löytää joku, joka haluaisi vuokrata talonsa meille tuoksi ajaksi... kyllä tämä on ollut sellaista stressiä etten tiedä osaanko rauhoittua edes lomalla. Tietty pitää kaikki nyt sitte sieltä pakata ja laittaa kuntoon, sitte pitää vielä miettiä, että mihin ihmeeseen ne tavarat saadaan mahtumaan ku ei oo varastotilaa. Tavaraa ku on aivan mahdottomasti ja puutarhan hoitovehkeet ovat rivarissa ihan turhia. Ku sais okt niin sitte sais ne käyttöönki vielä... saapa nähdä mitä tästä vielä tulee!!!

Hei!
Hyvä kuitenkin että saatte asiat pikkuhiljaa kuntoon =) . Olen katsonut noita vuokrahuoneistojen hintoja täälläpäin (esikoinen hakee rivitalonpätkää ) ja ne vuokrat ovat todella suolaiset. Rytimäellä oli saunallinen kolmio 550?/kk +sähkö. Sillä summalla lyhentää jo kovasti lainaa omasta.

aivan, jos kosteusvaurio on kuitenkin noin selkeästi rajatulla alueella.

:hug: valosampia aikoja teille :flower:
nyt kyllä helpottaa ku talolle löyty ostaja :hug:

Kiitos!
Kyllä se varmasti helpottaa ja saadaan oikeasti asettua aloillemme. Kunhan vielä päästään viihtyisämpään asuntoon niin uskon, että elämä taas alkaa maistumaan ja aurinko pilkistää risukasaan :)

Hei!

Ei tolla 550e viel kovin paljoa lyhennä, korkoihin menee eka 5 vuoden aikana melkein koko lyhennys. Sit alkaa lainakin enemmän lyheneen. Riippuu tosin millaisesta lainasta on kyse jos 550 on lyhennyt kokojen kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Ette tekisi vastatarjousta kiinnostuneille?? Kokeilkaa ihmeessä ovatko valmiita maksamaan enemmän jos kerran ihan pilkkahintaan on ostamassa..

Tämä samainen ostaja on ollut mukana jo pitkään. Ovat tosissaan, mutta tiedän etteivät enempää maksa. Ehkä muutaman tuhannen euroa saatais siltä enemmän, mutta voi olla ettei yhtään enempää. Hermot ovat tällä hetkellä sen verran riekaleina että luulen meidän nyt vaan siihen tarjoukseen tarttuvan, jotta päästään talosta eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkitäti:
Hei!

Ei tolla 550e viel kovin paljoa lyhennä, korkoihin menee eka 5 vuoden aikana melkein koko lyhennys. Sit alkaa lainakin enemmän lyheneen. Riippuu tosin millaisesta lainasta on kyse jos 550 on lyhennyt kokojen kanssa

Riippuu mistä päin talon ostaa, Eteläsuomessa talojen hinnat ovat hävyttömät kun taas täällä Pohjanmaalla saa hyvän talon hesalaisen yksiön hinnalla.
Mä lyhennän muuten lainaa 310?/kk ja kyllä se siitä pikkuhiljaa on maksettu. Lainaa ei olis enää yhtään ellei mun olisi pitänyt maksaa exä ulos täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkitäti:
Hei!

Riippuu mistä päin talon ostaa, Eteläsuomessa talojen hinnat ovat hävyttömät kun taas täällä Pohjanmaalla saa hyvän talon hesalaisen yksiön hinnalla.
Mä lyhennän muuten lainaa 310?/kk ja kyllä se siitä pikkuhiljaa on maksettu. Lainaa ei olis enää yhtään ellei mun olisi pitänyt maksaa exä ulos täältä.

Sekin on taas et minkä tasoisessa asunnossa asuu, uusi/vanha. Kyllä teilläkin päin saa varmasti maksaaa uudesta asunnosta sen verta et toi 550e ei lyhennykseksi riitä. Eriasia sit toi yksiö

Yhteistyössä