"Tältä tuntuu olla köyhä" -Suomenkuvalehti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitas nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan kai ns. köyhiä. Silti on omistusasunto (tai pankinhan tästä on suurin osa) ja auto. Ja tietokone ja telkakikin löytyy....kaikki asunnot ei ole satojentuhansien, itseasiassa tän lainanlyhennys on vähemmän kuin vuokra olisi. Kovin helpolla ei vuokra-asuntoa löytäisi 9hengelle 600e/kk.
 
En jaksa lukea, mutta sen sanon että jos on omistusasunto niin ei ole köyhä. Köyhä kun ei saa edes sitä lainaa ja oikeasti köyhä joutuu myymään asuntonsa, jos se on hankittu ns. rikkailla päivillä...
 
En jaksa lukea, mutta sen sanon että jos on omistusasunto niin ei ole köyhä. Köyhä kun ei saa edes sitä lainaa ja oikeasti köyhä joutuu myymään asuntonsa, jos se on hankittu ns. rikkailla päivillä...

No ehkä kannattaisi lukea, ennen kuin tekee johtopäätöksiä.

Kirjoittaja kirjoittaa mm. näin "Perheemme tulot ovat alle puolet virallisesta pienituloisuusrajasta".

Jos yrittäjälle ei ole juurikaan tuloja ja vaimo ei löydä töitä, millä sitten maksetaan vuokra, kun ne asunnosta saadut rahat on käytetty? Sitä paitsi onko sinulla lainkaan käsitystä siitä, mitä vuokralla asuminen maksaa pk-seudulla?

Minustakin olisi tuollaisessa tilanteessa hölmöä luopua katosta pään päällä.
 
En jaksa lukea, mutta sen sanon että jos on omistusasunto niin ei ole köyhä. Köyhä kun ei saa edes sitä lainaa ja oikeasti köyhä joutuu myymään asuntonsa, jos se on hankittu ns. rikkailla päivillä...

Ja sulle ei tuu mieleen, että olosuhteet voi muuttua? Että oikeasti asunto ja auto on ostettu silloin kun sitä rahaa vielä oli? Jos yhtäkkiä tulot lopahtaa, niin ei siinä ihan oikeasti tule mieleen ensimmäisenä myydä kaikkea mitä jo on. Esim. asuntoa. Välttämättä myymisestä ei edes jäisi voittoa, jos on sen verran vähän aikaa asuttu. Jolloin köyhällekin edullisempaa on pitää asunto, kuin myydä pois ja saada vielä ylimääräistä velkaa niskaansa, jolle ei ole mitään takuuta.

Itse olen saanut tänä kesänä kokea, miltä tuntuu oikeasti olla köyhä. Kun kaupan kassalla rukoilet hiljaa mielessäsi, että pankkikorttikone ei tarkista tilin katetta, joka on jo miinuksella. Vaan saat sittenkin vietyä ruokaa kotiin, ettei nälkää tarvitsisi nähdä. Ja kun yhtäkään tulonlähdettä ei näy missään. :/
 
En jaksa lukea, mutta sen sanon että jos on omistusasunto niin ei ole köyhä. Köyhä kun ei saa edes sitä lainaa ja oikeasti köyhä joutuu myymään asuntonsa, jos se on hankittu ns. rikkailla päivillä...


Mie oon saanut tän asuntolainan ollessani minimiäitiysrahalla. Miehellä ei ole luottotietoja,sen tuloja ei huomoida. Tosin takaus meillä on kunnossa. Ja tosiaan siis talo oli halpa,eli ei uusi eikä hieno,vaan alkuperäiskuntoinen 60lukuinen.... Ja tätä maksaessa oon ollut vuoronperään minimiäitiysrahalla ja kotihoidontuella, mies työttömänä,opiskelijana ja välillä pätkiä töissä.
 
En jaksa lukea, mutta sen sanon että jos on omistusasunto niin ei ole köyhä. Köyhä kun ei saa edes sitä lainaa ja oikeasti köyhä joutuu myymään asuntonsa, jos se on hankittu ns. rikkailla päivillä...

Hmmm... osittain samaa mieltä. Ei siis ehkä voi luokitella itseään köyhäksi, mutta tämä on mielestäni modernia köyhyyttä.

Moni perhe joutuu elämään tällaisessa "köyhyydessä". Asuntojen hinnat ovat niin korkeita ja laina-ajat pitkiä ja kaikki elinkustannukset ovat nousseet. Palkat sensijaan eivät niinkään.

Meillä on sellainen tilanne, että molemmat olemme suht hyväpalkkaisessa työssä ja asumme omakotitalossa pk- seudulla. Pärjäämme jotenkuten rahallisesti. Eli mitään kovin kummoista ylimääräistä emme pysty hankkimaan.

Toki voisimme yrittää myydä kotimme ja muuttaa halvempaan, jolloin rahaa jäisi vähän enemmän. Tämä onkin käynyt usein "kaurapuuro/hernekeittoviikolla" mielessä.

Tämän komppanian siirtäminen kerrostaloon tuntuu kuitenkin hankalalta. Eli siinä suhteessa oma valinta kyllä.

Ehkä tämä kaikki kannattaa sitten jonain päivänä, kuka ties....
 
[QUOTE="vieras";27182330]Tarkennatko väitettäsi?[/QUOTE]

Asunto löytyy mutta sitä ei myydä. Pääkaupunkiseudulla harvoin kovin halpoja omistusasunnot ovat, joten hirvittävän halpa todennäköisesti ei ole.
 
[QUOTE="vieras";27182520]No minä tarkensin omaa näkökulmaani tuossa yllä. PK-seudulla vuokralla asuminen ei todellakaan ole edullista, ja kun olet yrittäjä, sinun oletetaan pärjäävän omillasi.

Nimim. pienyrittäjä[/QUOTE]

Riippunee pitkälti millaisessa asunnossa asuu, huonolta alueelta pienen kaksion/kolmion saanee melko edullisesti.

Sen lisäksi esim. sossusta on mahdoton saada mitään tukea edes huonona kuukautena (mitä kuulemma todellisuudessa voi saada kunhan jaksaa paperisotaa käydä) jos on oma asunto eli omaisuutta.

Yrittäjyyskin on aina oma päätös, ei se köyhyys varmaan nykypäivänä kenellekkään yllätyksenä tule, onhan vastaavia tapauksia netissä vaikka kuinka luettavana.

Ja loppuun, eläintarhaan on varaa mennä, mutta ruokaa ei ostaa? Todella valintoja.
 
Riippunee pitkälti millaisessa asunnossa asuu, huonolta alueelta pienen kaksion/kolmion saanee melko edullisesti.

Sen lisäksi esim. sossusta on mahdoton saada mitään tukea edes huonona kuukautena (mitä kuulemma todellisuudessa voi saada kunhan jaksaa paperisotaa käydä) jos on oma asunto eli omaisuutta.

Yrittäjyyskin on aina oma päätös, ei se köyhyys varmaan nykypäivänä kenellekkään yllätyksenä tule, onhan vastaavia tapauksia netissä vaikka kuinka luettavana.

Ja loppuun, eläintarhaan on varaa mennä, mutta ruokaa ei ostaa? Todella valintoja.

Minusta tuo eläintarhajuttu oli vain kuvaannollinen vertaus, ei konkreettinen.

Kehotan lukemaan tarkemmin jutun, ennen kuin arvostelet yrittäjyyttä omana päätöksenä. Ja tutustumaan siihen, minkälaiset työllistymisnäkymät keski-ikäisillä on.
 

Yhteistyössä