"Talvi yllätti Eteläsuomalaiset"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaukana pohjoisessa =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan huomiona, että täällä on ihan muutama auto enemmän kuin siellä pohjoisessa, joten kun yksi peräänajo motarilla niin se tukkiin tien koko aamupäiväksi, joten siellä on tuhansia autoja supussa. Montakohan autoa on supussa silloin kun Joensuussa on yksi peräänajo?

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Tuskin se pelti olisi niin rutussa jos osattaisiin ennakoida se, että talvi tosiaan tulee joka vuosi.

No ei täällä nytkään ole talvea. Vettä sataa (onneksi) ja +4,3 näyttää mittari.

Miksi pitää aina olla niin ilkeitä meille jotka asuu täällä etelässä. Ei mekään haukuta pohjoisen väkeä. Meidänkin kylkeen kerran posauttu talvella auto ja siinä vuokra-autossa oli kesärenkaat keskellä talvea ja kuski ei edes osannut suomea. Oli vähän hankala selvittää, mutta kun poliiseilla uhattiin niin korvasivat vahingot.

Ei pitäisi yleistää, mutta tottahan se on että tietyn rajan eteläpuolella noita lumen, jään yms. talven aiheuttamia onnettomuuksia sattuu joka syksy enemmän. Ennakoinnilla voitaisiin välttää pitkälti niitä peltiryskyjä mitä joku tuolla "perusteli" syynä ja sanoi ettei täällä ole niin paljon autoja. Ei varmasti olekaan, mutta kyllä aamuruuhkan aikaan Joensuussakin varmasti saataisiin aikaan useempikin ketjurytinä jos ei osattaisi ennakoida ja ainakin sovittaa vauhtia kelin mukaan jos näyttää että on liukasta.

Ja tosiaan, aina se vika ei ole sen onnettomuuteen joutuneen (esim. peräänajon kohteeksi) auton ratin ja penkin välissä vaan niissä muissa tielläliikkujissa jotka tuota em. ennakointia ei hallitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Tuskin se pelti olisi niin rutussa jos osattaisiin ennakoida se, että talvi tosiaan tulee joka vuosi.

No ei täällä nytkään ole talvea. Vettä sataa (onneksi) ja +4,3 näyttää mittari.

Miksi pitää aina olla niin ilkeitä meille jotka asuu täällä etelässä
. Ei mekään haukuta pohjoisen väkeä. Meidänkin kylkeen kerran posauttu talvella auto ja siinä vuokra-autossa oli kesärenkaat keskellä talvea ja kuski ei edes osannut suomea. Oli vähän hankala selvittää, mutta kun poliiseilla uhattiin niin korvasivat vahingot.

en minä usko että tän alotuksen tarkotus oli olla kenellekään ilkeä. Tuo kun vaan on ollut niin totta joka talvi.
Ja kun minä tein viime syksynä samnalaisen aloituksen ei kukaan vetäny herneitä nenään :) :hug:

ja asiasta kukkaruukkuun... oletteko miettiny sanontaa pysyvä lumi? ei ole mun kohalle vielä osunu tuommoista lunta, kyllä se aina on viimeistään juhannuksena pois lähteny

Ainahan tuo vähän yllättäin tulee...pipot ja hanskat olen ehtinyt hakea. Mutta mutta...vesimittari näkyy olevan tuolla pihalla vielä. Samoin pyykkipoikakori nurmikolla. Grilli ja kesäkalusteet terassilla... Että tässä mielessä yllättää :D

Niin...se on aika jännää. Niin paljon kuin sieltä periferiasta tänne valuukin talven kokenutta väestöä, niin enemmän vaan pelti paukkuu ja rytisee. Luulisi käyvän juuri päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niin...se on aika jännää. Niin paljon kuin sieltä periferiasta tänne valuukin talven kokenutta väestöä, niin enemmän vaan pelti paukkuu ja rytisee. Luulisi käyvän juuri päinvastoin.

niin. On se kumma, että siellä pohjoisessa ei pelti rytise kun kaksi autoa ajaa klo.8.00 ja kaksi autoa klo.16. Tosin voihan nekin kolaroida, mutta ketjua niistä ei tee.

Niinpä, Helsingissä suuri osa väestöstä on muualta suomesta muuttaneita :) Ruuhkat on tosiaan täällä pikkasen eri luokkaa kuin siellä pohjoisen pikkukylillä. Saapi kokeilla ajaa liukkaalla kelillä räntäsateessa Helsingin keskustan aamuruuhkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja aito:
Niinpä, Helsingissä suuri osa väestöstä on muualta suomesta muuttaneita :) Ruuhkat on tosiaan täällä pikkasen eri luokkaa kuin siellä pohjoisen pikkukylillä. Saapi kokeilla ajaa liukkaalla kelillä räntäsateessa Helsingin keskustan aamuruuhkassa.
Mä tiedän paljon ihmisiä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, jotka eivät uskalla edes kirkkaana kesäpäivänä tulla aamuruuhkan aikaan Helsingin keskustaan omalla autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja heinähatut:
Yksi tosiasia on, ero pohjoisen ja etelän välillä ja tämän takia "talvi yllättää" : kun tie on jäässä, ja auto menee luisuun ja ojaan tai poikittian niin siellä pohjoisessa se ei haittaa ketään muuta kuin ko. auton ajajaa. Eihän siellä asu ketään, eihän siellä ole liikennettä, ei tule ruuhkia eikä onnettomuuksia joissa on toinen auto tai ihmiset osapuolena.

Jopas vain.. :whistle: Esim Kemi ja ivalohan ON ihan sama asia :laugh: Pientä yleistystä ilmassa..

No annetaan tuon asian olla,
Etelän ihmiset eivät jostain kumman syystä ymmärrä hiljentää sitä nopeutta varsinkaan risteysalueilla!
Näin on sanonut poliisikin jokavuotisen "yllätyksen" yhteydessä uutisissa.

Oikeesti en voi kun ihmetellä, että miten ei järki sano mitään jos tie on
jäässä ja lunta maassa, että ei silloin voi ajaa samalla lailla 60km/h ristetysalueelle kuin kesäisin jolloin jarrutusmatka on paljon lyhyempi..!

Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Talvi tosiaan. Vettä sataa ja 6 astetta lämmintä. Espoossa.
Sama juttu Vantaalla, mutta tätähän talvi pääasiassa on. Tammi-helmikuussa voi sitten olla pari pakkasviikkoa ja sen jälkeen alkaa taas sataa vettä.

no, itse olen ihmetellyt samaa.. joka vuosi ensilumi saa kaaoksen aikaan, samaten liukkaat kelit... siis mikä siinä on että aikuisten ihmisten aivot ei toimi sen vertaa että miettis jos ulkona on -2 asetta, on tihuttanut vettä = voi olla tosi liukasta!! samaten sitten kun todetaan että edellä ajava auto meinaa lähteä lapasesta liukkauden takia niin luulisi sitä itse kunkin hidastavan vauhtiaan... mutta ei, painetaan kaasua ja vedetään ohi, ajatuksella: mulla onkin uudenpi auto, tässä on luistonesto ja ajonvakauden säädin etc.
no ehkä jonain päivänä porukka tajuaa että sitä vauhtia voi hidastaa jo ennenkuin se auto lähtee lapasista...

Minusta tuo uutisten otsikointi on ärsyttävää ja nimenomaan siksi, että se on jokavuotista. En usko minäkään, että se on mikään yllätys ihmisille, että liukasta tulee, eikä se liukkaus vie ojaan, vaan ne ajotavat. Mutta kun liikennettä on paljon, niin vahinkojakin tapahtuu enemmän. Ihan ymmärrettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja heinähatut:
Tässä onkin se yhtälö, jota minä en ymmärrä: tämä etelä-suomi täyttyy junan tuomista, pohjoinen ja maaseutu autioituu ja väki vähenee kun kaikki lappaa tänne.
Ja sitten se talvi yllättää juuri ne pohjoisen ja talveen tottuneet ihmiset?!?!
Samoin kuin sekin, että maalla ihmiset on NIIIIN mukavia ja täällä etelässä sitten epäystävällisiä.
Miten siitä samasta ihmisestä voi tullakin täällä etelässä niin "hesalainen" ja ylpeä? Minne katosi se puhelias ja kiva ihminen? Muiden maalta muuttaneiden joukkoon?

Yksi tosiasia on, ero pohjoisen ja etelän välillä ja tämän takia "talvi yllättää" : kun tie on jäässä, ja auto menee luisuun ja ojaan tai poikittian niin siellä pohjoisessa se ei haittaa ketään muuta kuin ko. auton ajajaa. Eihän siellä asu ketään, eihän siellä ole liikennettä, ei tule ruuhkia eikä onnettomuuksia joissa on toinen auto tai ihmiset osapuolena.

Tervetuloa edes käymään tänne etelään. Kun yksi auto menee poikittian kun on ne kesärenkaat unohtuneet alle, on siinä melkoinen ruuhkasuma aika pian ja pelti rytisee..

puhut kun mun faija :D

nimim. 4.polven stadilainen :laugh:

Yhteistyössä