tämä aiti alkaa olla väsynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy..

Vieras
Tilanne on se, että meidän vajaa kaks vuotias poika on kovassa uhmaiässä ja hoidon alkamisen myötä vain pahentunut entisestään. Kiukkua on aamu viidestä ilta puoli kahdeksaan kun menee nukkumaan. Ja siis nyt tarkoitan kokoajan, uloslähdettäessä, vaunuihin istuttaessa, kotiin mentäessä, kyydissä, riisuttaessa, syömisessä, vaipanvaihdossa, hampaidenpesussa, kylvyssä... ihan oikeesti KOKOAJAN... |O

Ja sitten yöheräilyt ovat alkaneet, kello 5.00 tarvis jo päästä pois sängystä ja kun laittaa maate alkaa kauhee huuto ja tutit lentää huitsin nevadaan.. |O
Ja ei kyllä enään sitten meinaakkaan nukkua..

Mitä mä teen, alkaa olla hermot aika tiukassa ja väsymyksen määrä valtava...
Älkääkä pliis oikeesti sanoko, että sehän on ihan normaalia, täytyy vaan kestää.. :( Ei oikeesti voi enään olla normaalia, että yhtään hetkeä ei ole kiukuttelematta, tai itkemättä... |O

Otat kultsin tiukasti syliin ja hallaat ja paijaat ja pussaat ja sanot että äiti rakastaa sinua. Se on varmaan sitten ihan ihmeissään, ja voipi olla että sellaisesta "shokista" rauhottuu ainakin hetkeksi.

Mulla ei kokemusta oo kun lapset ei yleensä kiukuttele mulle.. paitsi toi oma, mutta se nyt on niin pieni että se on vielä helppoa..

Koita jaksaa! Meitä on muitakin, jotka jakavat tuon väsymyksen... Meillä vuoden vanha ei ole vielä yhtään yötä nukkunut kokonaan ja seuraavan la on ensviikolla. ( 1 v:n Korvat putkitettiin tulehduskierteen takia viimeviikolla.)

Ota yhteyttä neuvolaan jos käy ylivoimaiseksi, pitää uskaltaa pyytää apua!!!!

Meilläki on ollu tuollaista. Joskus tehoaa tuo halipusu hetki, joskus ei. Annoin usein vaan karjua ja vaihdoin ite huonetta. Myös kerroin ettei kiukuttelulla mitään saavuta. Kai se normaalia on, nyt lapsi on jo vanhempi ja vieläki sillä noita juttuja on. Uusimpana tuttavuutena karkailu ja voi jee mua pelotti ku eilenki se syöksy kaupan parkkikselle! Jatkossa sit on pidettävä kädestä kiinni mua aina ku ollaan kävelemässä jossain, en ota enää riskiä et karkaa taas.

Hmm..onko kipuja?Takahampaat tulossa??
Ei kyllä kuulosta ihan normaalilta.
Noh,normi ja normi..
Mutta musta voisit neuvolaan soittaa ja kysyä sieltä mitä voisit tehdä.

Onko lapsi tylsistynyt,masentunut?
Oletko itse masentunut?Lapsi usein heijastaa tunteita...En halua syyllistää,mutta jos sinusta jo aamulla tuntuu että taasko se alkaa..lapsi vaistoaa sen ja saattaa oireilla tuolla tavoin.

Tekeekö mitään ilolla?
Leikit tms...
kuulostaa kovastiettä lapsesi olisi masentunut,sekään ei ole mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Otat kultsin tiukasti syliin ja hallaat ja paijaat ja pussaat ja sanot että äiti rakastaa sinua. Se on varmaan sitten ihan ihmeissään, ja voipi olla että sellaisesta "shokista" rauhottuu ainakin hetkeksi.

Mulla ei kokemusta oo kun lapset ei yleensä kiukuttele mulle.. paitsi toi oma, mutta se nyt on niin pieni että se on vielä helppoa..

Tätä mieltä minäkin.
Nyt voi kiukkuilla vielä enemmän kuin joutui päivähoitoon ja on loukkaantunut kun ei saa olla enää kotona äidin kanssa. Kuinkas sinä vastaat tähän kiukkuamiseen? Kiukkuamisella vastaan? Kun meillä oli hankaluuksia niin kannustin poikaa ja sanoin kuinka kiva on mennä päivähoitoon kun siellä on paljon kivoja kavereita. Iltapäivällä ei olisi pois halunnutkaan ja sitten käytiin kotiin mennessä lupausta: keitetään isille kahvit kun mennään kotiin tai keksin muun puuhan jota odotti.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Noh,normi ja normi..

Oletko itse masentunut?Lapsi usein heijastaa tunteita...En halua syyllistää,mutta jos sinusta jo aamulla tuntuu että taasko se alkaa..lapsi vaistoaa sen ja saattaa oireilla tuolla tavoin.

Tekeekö mitään ilolla?
Leikit tms...

Mitä???? apuaa, sanokaa,että tämä ei voi pitää paikkansa??? Hoidossa on kuitenkin kuin ihmisen mieli, sanoo pph..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs ne neuvolassa sanoisivat/ tekisivät, jos asia kävisi ylivoimaiseksi ja joutuisin turvautumaan heidän apuun??

Minulle tarjottiin kotiapua ja perhetyöntekijä käy kerta viikkoon auttelemassa, että saan edes joskus nukkua. Mietitään yhdessä vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nannuliini11:

Tätä mieltä minäkin.
Nyt voi kiukkuilla vielä enemmän kuin joutui päivähoitoon ja on loukkaantunut kun ei saa olla enää kotona äidin kanssa. Kuinkas sinä vastaat tähän kiukkuamiseen? Kiukkuamisella vastaan? Kun meillä oli hankaluuksia niin kannustin poikaa ja sanoin kuinka kiva on mennä päivähoitoon kun siellä on paljon kivoja kavereita. Iltapäivällä ei olisi pois halunnutkaan ja sitten käytiin kotiin mennessä lupausta: keitetään isille kahvit kun mennään kotiin tai keksin muun puuhan jota odotti.

Ei ole päivähoidosta kiinni, sillä aamun saan rauhoitettua sillä, että puetaan päälle ja lähetään kattoo kaverita, eli viihtyy hoidossa..

Noh,normi ja normi..

Tekeekö mitään ilolla?
Leikit tms...

Mitä???? apuaa, sanokaa,että tämä ei voi pitää paikkansa??? Hoidossa on kuitenkin kuin ihmisen mieli, sanoo pph..

Eli on siis hoidossa...sitä et kirjoittanutkaan.Voiko olla siitä johtuvaa,eroahdistusta?
Kirjoitit että koko päivän kiukkuaa..Mutta on kuitenkin siis hoidossa ok??
Sitä juuri,onko koskaan iloinen?Eli on.
Silloin tuskin masennusta,vaan purkaa eroahdistusta sinuun kun olet paikalla.

Tarkoittiko tuo puoli 5.ilta-aamu 8 viikonloppuisin?

Alkuperäinen kirjoittaja Nannuliini11:

Tätä mieltä minäkin.

Ei ole päivähoidosta kiinni, sillä aamun saan rauhoitettua sillä, että puetaan päälle ja lähetään kattoo kaverita, eli viihtyy hoidossa..

siis sanon pojalle näin..

Noh,normi ja normi..

Tekeekö mitään ilolla?
Leikit tms...

Eli on siis hoidossa...sitä et kirjoittanutkaan.Voiko olla siitä johtuvaa,eroahdistusta?
Kirjoitit että koko päivän kiukkuaa..Mutta on kuitenkin siis hoidossa ok??
Sitä juuri,onko koskaan iloinen?Eli on.
Silloin tuskin masennusta,vaan purkaa eroahdistusta sinuun kun olet paikalla.

Tarkoittiko tuo puoli 5.ilta-aamu 8 viikonloppuisin?

Siis herää viiden aikaan aamulla, puoli kahdeksaksi mennään hoitoon, tulee kotiin puoli neljä ja nukkumaan menee klo 20.00

Oisko poika vaan väsynyt,eli ei saa tarpeeksi unta.Aika lyhyelle nuo yöunet vaikuttaa.Ja kun vielä hoidossakin on niin se väsyttää entisestään.Minä laittaisin aiemmin nukkumaan,että ehtis nukkua tarpeeksi pitkään ennen sitä viiden herätystä.Meillä esim. mennään tuolloin 20 nukkumaan ja herätään vasta 7.30-8.Jos minun pitäisi herättää lapset aiemmin,niin laittaisin kyllä aiemmin nukkumaankin.Muuten tulee kiukku.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt?:
Oisko poika vaan väsynyt,eli ei saa tarpeeksi unta.Aika lyhyelle nuo yöunet vaikuttaa.Ja kun vielä hoidossakin on niin se väsyttää entisestään.Minä laittaisin aiemmin nukkumaan,että ehtis nukkua tarpeeksi pitkään ennen sitä viiden herätystä.Meillä esim. mennään tuolloin 20 nukkumaan ja herätään vasta 7.30-8.Jos minun pitäisi herättää lapset aiemmin,niin laittaisin kyllä aiemmin nukkumaankin.Muuten tulee kiukku.

No kyllähän ne on liian lyhyet, mutta minkäs sille voi kun on vaan alkanut niin aikaisin heräillä, viel kk sitten nukkui kiltisti kellonympäri... Nii ja unille tavallisesti menee kuitenki jo puoli kahdeksan.. en viitsisi siitä enään kauhean paljoo aikasemmin pistää nukkumaan..

No kyllähän ne on liian lyhyet, mutta minkäs sille voi kun on vaan alkanut niin aikaisin heräillä, viel kk sitten nukkui kiltisti kellonympäri... Nii ja unille tavallisesti menee kuitenki jo puoli kahdeksan.. en viitsisi siitä enään kauhean paljoo aikasemmin pistää nukkumaan..

Ai siis poika itse herää tuolloin?Minä käsitin,että hoitoon lähdön takia herätetään tuolloin.Mites nukkuu päikyt?Onko ne sitten venähtäny liian pitkäksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi noin isolla on vielä tutti? miten luulet saavasi murrosikäisen tottelemaan mitään, jos et saa 2-vuotiasta?

Siksi, koska en ole sitä siltä halunnut pois ottaa, vasta kahden vuoden jälkeen alan edes harkita pois ottamista... ja onneks on vasta vajaa kaks, et selvitään nyt ensin tästä ja katotaan sitä murrosikää sitten kun se on ajan kohtaisenpaa.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Ai siis poika itse herää tuolloin?Minä käsitin,että hoitoon lähdön takia herätetään tuolloin.Mites nukkuu päikyt?Onko ne sitten venähtäny liian pitkäksi?

Juu, siis itse herää, hoitoon lähdetään vasta puoli kahdeksan.. Hoidossa nukkuu sen "pakollisen" 12-14 (.30)
Olen itekin miettinyt, jos voisi alkaa joko lyhentää päikkäreitä tai mahd. jättää kokonaan pois?

Oisko vaan päivät niin vilkkaita,että tulee uniin ennen kuin tilanteeseen tottuu.Eikö todella nukahda itkujenkaan jälkeen enää tuon viiden herätyksen aikaan?Meilläkin saatta joskus vielä 3v huudella yöllä ja olla jo heräämässä,mutta kun aikansa kiehnää niin uni tulee uudestaan.Mitään neuvoja en kyllä osaa antaa.Itse ehkä kokeilisin muutaman yön,että ei nousta heti silloin viiden aikaan,vaan tiukasti vaan pötkötellään (vaikka itkien) sängyssä ja sanoisin,että nyt on yö ja nyt nukutaan,aamulla vasta noustaan ylös.Jos muutaman yön jälkeen hoksais,että sitä voi nukahtaa uudestaan jos liian aikaisin herää... Tai en tiedä.Hankala tilanne.