Tämäkö reilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eivoi käsittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eivoi käsittää

Vieras
Ystäväni on seurustellut nyt vuoden nykyisen poikaystävänsä kanssa ja hänellä alkaa kai pukata vähän vauvakuumetta. Miehellä taas ei, ihan ymmärrettävää, ovat molemmat vasta 25, opinnot kesken ja seurustelleet vasta vuoden. Mies on aina ollut huolellinen ehkäisyn suhteen, käyttää kumia aina, vaikka mikä tilanne ja jos ei ole kumia saatavilla, silloin ei harrasteta seksiäkään, vaikka ystäväni on yrittänyt siitä huolimatta. Ystäväni siis ei käytä hormonaalista ehkäisyä.

Nyt kuitenkin kävi niin, että kumi meni rikki. Mies tarjoutui maksamaan jälkiehkäisynkin, mutta ystäväni ei suostu sitä hakemaan:O En vain ymmärrä. Ystäväni hakee nyt minulta tukea ratkaisulleen, mutta en voi sitä antaa, jotenkin tosi törkeä temppu. Mitä mieltä?

no jos mitään lääketieteellistä syytä/estettä olla ottamatta jälkiehkäisyä ei ole, niin musta on törkeää jättää ne napit ottamatta kun tasan tietää ettei toinen osapuoli halua lasta :|

musta on aika kyseenalaista hankkiutua raskaaksi tarkoituksella silloin kun toinen osapuoli ei halua lasta, oli kyse sitten siitä että valehtelee syövänsä pillereitä tai siitä että kieltäytyy ottamasta jälkiehkäisyä kumin hajottua. Ei aina voi vedota siihen että "ainahan seksiä harrastaessa voi tulla raskaaksi". vahinkoja sattuu, joskus ehkäisy ei toimi jne. kyse on silloin kuitenkin mun mielestä hieman eri asiasta.

onhan tuo nyt vähän kyseenalaista.. kyse ei kuitenkaan ole muuta kuin jälkiehkäisysta niin ei oel oikein siitä kieltäytyä...
kait ystäväsi käsittää että jos ei sitä ota,tulee raskaaksi niin suhde voi päättyä??

Tulipa raskaaksi miten tahansa, naisella on oikeus päättää antaako raskauden jatkua vai ei. Miehellä on velvollisuus hyväksyä naisen ratkaisu ja siitä koituvat jälkiseuraukset.

Eikö mitään enää nykyisin opeteta koulussa? Jos seksiä harrastaa, täytyy kestää jälkiseuraukset.

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
No jos ystäväsi ei puhkaissut kumia tarkoituksella, niin elämä on. Aina kun pippeli menee pimppiin ja sitä rataa... En mäkään ottais niiden sivuvaikutusten takia :whistle: :whistle:

No näin minäkin vähän ajattelen. Ehkäpä ystäväsi ei edes tule raskaaksi. Miehen kannattaa tästälähtien varmaan kondoomin lisäksi harrastaa keskeitettyä yhdyntää.

Minun mielestäni ihan oikein, kumikaan ei ole 100% varma ja se pitää ottaa huomioon puuhaillessa. Tuossa vaiheessa päätösvalta on mielestäni naisella. Tosin joutuu ehkä kantamaan vastuun lapsesta sitten yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Aika törkeätä omaan napaan tuijotteluahan tuo on tehdä miehestä vasten tahtoaan isä |O

Äläs nyt! Raskauden keskeyttäminen voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä ettei nainen enää ikinä raskaudu! Jos haluaa lapsen, sen saa pitää!

Joo, ei ole kyse hormoneista, sanoi näin minulle. Toki kai hänellä on oikeus raskauteen, mutta en voi vaan arvostaa tai ymmärtää tuollaista, yhtään. Pitäisi olla vähän järkeä päässä ja kunnioitusta kumppania kohtaan. Kun se lapsen aikakin varmasti tulisi sitten ajallaan, jos vielä yhdessä ovat. Ja kun hän ei siis halua yh:ksi vaan perheen, johon kuuluu myös mies.

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Minun mielestäni ihan oikein, kumikaan ei ole 100% varma ja se pitää ottaa huomioon puuhaillessa. Tuossa vaiheessa päätösvalta on mielestäni naisella. Tosin joutuu ehkä kantamaan vastuun lapsesta sitten yksin.

Elatusvelvollisuus on siittäjällä. Nimi lienee tiedossa isyystutkumusta varten. =)

Ymmärrän ystävääsi, en mäkään jälkiehkäisyä ottaisi jos raskaaksitulo ei olisi mulle katastrofi.

Kai 25 v mies jo tiedostaa sen, että seksiä harrastaessa voi käydä vahinko.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, ei ole kyse hormoneista, sanoi näin minulle. Toki kai hänellä on oikeus raskauteen, mutta en voi vaan arvostaa tai ymmärtää tuollaista, yhtään. Pitäisi olla vähän järkeä päässä ja kunnioitusta kumppania kohtaan. Kun se lapsen aikakin varmasti tulisi sitten ajallaan, jos vielä yhdessä ovat. Ja kun hän ei siis halua yh:ksi vaan perheen, johon kuuluu myös mies.

No, tämä ei ole hänen päätösvallassaan. Tulee todennäköisesti sen huomaamaankin.

En ymmärrä minäkään. Ja mitä ihmettä porukka täällä puolustelee vetoamalla vastuuseen ja jäliseurauksiin. Jos jälkiehkäisy on mahdollinen, niin on todella vastuutonta ja itsekästä jättää se ottamatta, kun tietää mitä toinen ajattelee ja miten se toisen elämään vaikuttaisi. Joskus pitäisi osata ajatella muutakin kuin omaa napaansa.

Ja on jotenkin ihmeellistä kärsimysajattelua, että jos seksiä ei saisi harrastaa jos ei ota vastuuta. Toki näin, mutta jos kumi vahingossa hajoaa ja tilanteen pystyisi korjaamaan sillä pillerillä, niin eikö se ole juuri sitä vastuunottoa? Toivottavasti mies löytää arvoisensa naisen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ymmärrän ystävääsi, en mäkään jälkiehkäisyä ottaisi jos raskaaksitulo ei olisi mulle katastrofi.

Juurikin näin. Ja eihän sitä silti välttämättä ole raskaana, riippuu ihan kiertopäivistä ja nii-iiin monesta muustakin jutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kun hän ei siis halua yh:ksi vaan perheen, johon kuuluu myös mies.

Veikkaisinpa että:

a) jos tulee raskaaksi, jää yh:ksi koska ei antanut miehelle mitään päätösvaltaa noinkin tärkeässä asiassa

b) jos ei tule raskaaksi, tulee ero kuitenkin koska mies tietää nyt ettei kaveriasi kiinnosta hänen mielipiteensä noin tärkeässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mun mielestä toi ei ole reilua mahdolliselle lapsellekaan :( .

Nimenomaan sille syntyvälle lapselle EI todellakaan ole reilua, että hänellä on iskä, joka ei häntä maailmaan halunnut.

Pahimmassa tapauksessa ao iskä on olemassa vain pakollisten elareiden kautta :(

Alkuperäinen kirjoittaja nallepöh:
Jos jälkiehkäisy on mahdollinen, niin on todella vastuutonta ja itsekästä jättää se ottamatta, kun tietää mitä toinen ajattelee ja miten se toisen elämään vaikuttaisi.

Entäs omat ajatukset ja vaikutus omaan elämään? Miksi miehen mielipide merkitsee, mutta naisen ei, vaikka nainen on se joka joutuu pillerit napsimaan ja mahdollisesti pahoinvoinnista, kuukautiskierron häiriöistä yms kärsimään, tai vaihtoehtoisesti lapsen sisällään kantamaan, maailmaan synnyttämään ja hoivaamaan (isähän voi aina lähteä, äiti harvemmin)?

Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Aika törkeätä omaan napaan tuijotteluahan tuo on tehdä miehestä vasten tahtoaan isä |O

Äläs nyt! Raskauden keskeyttäminen voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä ettei nainen enää ikinä raskaudu! Jos haluaa lapsen, sen saa pitää!

kyse ei ole raskaudenkeskeytyksestä vaan jälkiehkäisytabletista |O
eli huolehditaan siitä etti tule raskaaksi!!!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

mä käsitän vahingon vähän eri tavalla. Musta siinä vaiheessa jos käyttää esimerkiksi pillereitä ohjeen mukaan ja silti tulee raskaaksi, kyseessä on vahinko. Tai jos käyttää kumia joka ei vaikuta hajonneen missään vaiheessa ja seurauksena on raskaus. Tai esimerkiksi tilanne jossa kumi hajoaa, jälkiehkäisy on otettu ja silti raskaus alkaa.

Musta se ei ole vahinko että jättää ottamatta jälkiehkäisypillerit koska itse haluaa lapsen, viis toisen osapuolen halusta.

Sinänsä tuo on periaatteessa ihan naisen asia kun se on tuohon pisteeseen mennyt. Mutta kuitenkin... Jos ajattelee yhtään miehen kannalta asiaa niin tuo on MELKEIN verrattavissa siihen että jättää puolison tietämättä ehkäisyn pois vaikka mies ei lasta missään tapauksessa haluaisi.

Yhteistyössä