Tämän takia kouluttautukaa ja hankkikaa hyvä ammatti (opetustarina)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5-kymppinen kohta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5-kymppinen kohta

Vieras
Olen kohta 5-kymppinen. Päivääkään en ole ollut työtön vaan heti 21-vuotiaana menin vakituiseen työhön. Työ oli pienipalkkaista, mutta silti hyvin vaativaa asiantuntijan työtä. 2000-luvun alussa muistaakseni käteen jäi noin 1300 e/kk. Sittemmin kouluttauduin uuteen ammattiin ja työskentelen nyt sairaanhoitajana. En voi tehdä vuorotyötä ja palkkaa jää käteen kuussa noin 1800 e.

Mitä kaikesta vastuullisesta puurtamisesta on käteen jäänyt? Pienipalkkaisena en ole yhtään ulkomaan matkaa tehnyt perheen kanssa. Perheeseen kuuluu 2 lasta ja mies (hän myös ollut työssä ikänsä). Toinen lapsista on jo aikuinen. Ajan vanhalla autonrupulla (miehelläkin vanhahko auto) eikä uudempaa ole näköpiirissä. Kesämökkiä ei luonnollisestikaan ole eikä sijoitusasuntoa. Kaikki laskut on maksettu täsmällisesti.

Jotenkin sitä toivoisi kaiken työn tekemisen jälkeen saavansa joskus jotain luksusta elämäänsä. Leivän saamme pöytään ja lääkkeet ostettua. Onhan sekin jo paljon ja kaikki eivät saa tuotakaan.

Mutta kannustan teitä nuoret ihmiset hankkimaan kunnon ammatti ja ansiotaso saadaksenne elämään hieman hohtoa. Tällaisilla uratarinoilla se ei onnistu!

Me ollaan samassa jamassa, vaikka minä olen insinööri ja mies teknikko. Olen lisäksi hyvin tarkka rahankäytön suhteen. Miehellä ollut työttömyysjaksoja ja minullalkin oli urani alussa. Myöhemmin hoitovapaat tekivät ison loven talouteeni. Yli nelikymppisiä ollaan ja kiitollisia ollaan siitä, että edes omakotitalo onnistuttiin ostamaan pääkaupunkiseudulta. Mistään muusta luksuksesta on turha haaveilla.

Jos ei osaa säästää niin sitten ei osaa säästää. Meillä on mennyt lapsilisästä joka kuu 80e säästöön noin 8 vuotta ja ja korkojen kera tilillä oli juurikin 10 000 e rahaa, ja mieti kuinka pienellä summalla. Kyllä tuolla nyt muutaman ulkomaanmatkan tekisi ja ollaan tehtykin, ja ihan ollaan normaalituloisia, oikeastaan pienituloisia, olin hoitovapaallakin monta vuotta.

No tätähän se just on.
Kouluttautua kannattaa,aina!
Mutta jonkunhan ne sairaanhoitajan työtkin on vaan tehtävä.
Itse olen lähihoitaja,ja kyllä jonkun myös tätäkin hommaa on tehtävä.
Mulla ei jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen mitään käteen.Olen yksinhuoltaja (yksi lapsi) ja mulla ei ole varaa mihinkään.Hommasin itse itseni lastensuojelun asiakkaaksi,jotta voisin saada tukea lapsen harrastukseen,mutta taloudellista tukea en sitten saanut,koska olen töissä.
Asumistukea en saa,koska olenhan töissä,asutaan helsingin kaupungilla vuokralla,neliöitä n 60 ja vuokra n 600e,yritän etsiä parhaillaan,olisiko jossain mahdollisesti vähän halvempaa vuokrakämppää,siis stadilta..huoh....

No minä kouluttauduin mutten työllistynyt, samalla reilun tonnin palkalla kituutan kuin ennen pitkiä yliopisto-opintoja...En tosin oman alani koulutusta vastaavista töistäkään paljoa enempää saisi.

Kesämökkejä, hienoja ulkomaanmatkoja, sijoitusasuntoja jne ei kyllä ostella monenkaan palkkatuloilla. Ja miksi tarvitsisikaan. Minä ainakin elän hoitajan palkalla ihan hyvin, miehen palkka samaa tasoa (1500€/kk). Ehkä joskus kannattaisi enempi miettiä sitä mitä kaikkea itsellä jo on. Meillä on hyvä auto, ei uusi ja hienon merkkinen, mutta hyvä auto kuitenkin. Meillä on oma uudehko asunto, ei iso tai luksus, mutta riittävän iso ja hyvin varusteltu meille. Ruokaa saadaan pöytään ja kivoja vaatteita näillä palkoilla. Lapsia kaksi ja lemmikkejä. Varmasti jotain "luksustakin" voisi saada, esim säästää kesämökkiä tai ulkomaanmatkaa varten. Kaikkea ei tietenkään voi saada, enkä sellaista ole koskaan kuvitellutkaan. Ennemminkin ihmiset on nykyään ahneita minusta.

[QUOTE="vieraana";29470685]Eikö ap sinusta sairaanhoitajan työ ole "kunnon ammatti"?

Tätä itsellenikin suunnittelen...[/QUOTE]

Kyllähän se on kunnon ammatti eihän sitä käy kieltäminen. Luitko tuota "paljonko rahaa kuussa jää säästöön" -ketjua. Ne, joilla kuussa jäi säästöön lainojen yms. jälkeen yli 200 e eivät ole sairaanhoitajia. Tai jos ovat, niin mies on isopalkkainen. Monet sairaanhoitajat tekevät vuorotyötä nostaakseen ansiotasoaan.

Jos ei osaa säästää niin sitten ei osaa säästää. Meillä on mennyt lapsilisästä joka kuu 80e säästöön noin 8 vuotta ja ja korkojen kera tilillä oli juurikin 10 000 e rahaa, ja mieti kuinka pienellä summalla. Kyllä tuolla nyt muutaman ulkomaanmatkan tekisi ja ollaan tehtykin, ja ihan ollaan normaalituloisia, oikeastaan pienituloisia, olin hoitovapaallakin monta vuotta.

Nyt kyllä kritisoin hieman tuota kirjoitustasi. Minä nimenomaan osaan säästää ja olla pihi. Esimerkiksi leikkaan lapsen ja miehen hiukset itse. No, minun hiukseni leikataan kampaajalla, mutta värjään ne itse. Korostan, että emme ole vieneet elämää äärimmäisen tiukaksi. Säästäväisiä tosin olemme olleet. Mutta emme esimerkiksi laske, että käymme 10 km päässä olevassa kaupassa, jotta bensaa kuluisi vähemmän kuin 15 km olevaan kauppaan mennessä. Saatteko vanhemmilta tukea ja mikä teille on "pienituloinen"?

No mikähän nykyään sitten mahtaa olla se hyvä ammatti jossa palkka on hyvä??? minusta tuntuu ettei sellaisia oikein meinaa olla kauheasti olemassakaan. nykyäänkin ollaan vaikeuttamassa aikuisten opiskeluakin kun ei saa hakea muualle kuin aikuiskoulutuksiin, ammattikorkeaa tai yliopistoon. Joka nurkassa kun ei oo yliopistoa. Eikä mulla ainakaan oo mahdollisuutta matkustaa opiskelun takia kun maksimissaan kerran viikossa korkeintaan 100km. Eikä se meinaa oikein riittää kun asuu tällaisessa tuppukylässä. Pakko asua koska mies ja lapset eivät halua muuttaa.

No oon alle 35v, 2 lasta + mies ja molemmat me käydään töissä. Olen Sh ja mies töissä vähän parempi palkka (tekee töitäkin sen eteen). Asuntolaina+autolaina+remonttilaina. Kävimme kahdestaan ulkomailla kun opiskelin, opiskelujen ajan maksoimme asuntolainan korkoja (tms, mies hoiti ne), en käynyt silloin juurikaan töissä (29v-32v). Olemme siis velkaisia (vielä kymmeniä vuosia), laskut maksetaan ajallaan, eletään perus arkea..vaatteet ei oo citymarkettia kummempaa, tytöllä nyt jotain yksittäistä kalliimpaa mutta ei sit muuta. Autot käytettyjä, elektroniikka (tv, tietokoneet, kännykät) keskitasoa, talo -84 vuoden.. Nyt lähdössä koko perhe 2 vko lomareissulle...oon ite palkattomalla tuolloin.. Elämä on valintoja täynnä, jos kelpaa vähempi eikä odota kuuta taivaalta niin kyllä sitä pärjää ihan hyvin.

[QUOTE="tips";29470718]Nyt ei ihan mene läpi. Jospa vika on hakutaidoissa, hakijassa tai siinä että haet väärästä paikasta?[/QUOTE]

Miksi ei mene läpi? Tässä maassa on avoinna n. 10000 työpaikkaa, joita hakee n. 300000 työtöntä. Vaikka joka ikisellä noista olisi tohtoritasoinen koulutus, niin silti 290000 jää ilman työpaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tämän päivän realismia;29470759:
Miksi ei mene läpi? Tässä maassa on avoinna n. 10000 työpaikkaa, joita hakee n. 300000 työtöntä. Vaikka joka ikisellä noista olisi tohtoritasoinen koulutus, niin silti 290000 jää ilman työpaikkaa.

Työttömiä on lähes puoli miljoonaa jos mukaan otetaan "9e/pvä työharjoittelijat" ja huuhaa-kursseilla olijat.

[QUOTE="äipppä";29470708]Kesämökkejä, hienoja ulkomaanmatkoja, sijoitusasuntoja jne ei kyllä ostella monenkaan palkkatuloilla. Ja miksi tarvitsisikaan. Minä ainakin elän hoitajan palkalla ihan hyvin, miehen palkka samaa tasoa (1500€/kk). Ehkä joskus kannattaisi enempi miettiä sitä mitä kaikkea itsellä jo on. Meillä on hyvä auto, ei uusi ja hienon merkkinen, mutta hyvä auto kuitenkin. Meillä on oma uudehko asunto, ei iso tai luksus, mutta riittävän iso ja hyvin varusteltu meille. Ruokaa saadaan pöytään ja kivoja vaatteita näillä palkoilla. Lapsia kaksi ja lemmikkejä. Varmasti jotain "luksustakin" voisi saada, esim säästää kesämökkiä tai ulkomaanmatkaa varten. Kaikkea ei tietenkään voi saada, enkä sellaista ole koskaan kuvitellutkaan. Ennemminkin ihmiset on nykyään ahneita minusta.[/QUOTE]

Näin on! Ja minäkin olen kiitollinen useimmiten. Mutta viime aikoina, johtuen varmaan lähestyvästä 5-kympin rajapyykistä, nämä asiat ovat alkaneet nousta pinnalle. Kun illalla vein lasta luistelemaan (huom! ei ole maksullisia harrastuksia) vinkuvalla ja vonkuvalla autollani, ajattelin että ei helevata, enkö parempaan ole pystynyt!

[QUOTE="aapee";29470772]Näin on! Ja minäkin olen kiitollinen useimmiten. Mutta viime aikoina, johtuen varmaan lähestyvästä 5-kympin rajapyykistä, nämä asiat ovat alkaneet nousta pinnalle. Kun illalla vein lasta luistelemaan (huom! ei ole maksullisia harrastuksia) vinkuvalla ja vonkuvalla autollani, ajattelin että ei helevata, enkö parempaan ole pystynyt![/QUOTE]

Luovu siitä autostasi ja muuta pyörämatkan päähän työpaikasta (ja luistinradasta)? Veroineen, polttoaineineen, korjauksineen ym. siinä säästää aika paljon rahaa jonka voi käyttää vaikka ulkomaanmatkaan.

Nykyään tuo sairaanhoitaja vaan taitaa olla niitä harvoja ammatteja joka takaa varman työpaikan ja lähihoitaja ja lääkäri tietty. En tiedä onko ap:n vinkit sitten kovin järkeviä siinä mielessä.

[QUOTE="hmm";29470814]Nykyään tuo sairaanhoitaja vaan taitaa olla niitä harvoja ammatteja joka takaa varman työpaikan ja lähihoitaja ja lääkäri tietty. En tiedä onko ap:n vinkit sitten kovin järkeviä siinä mielessä.[/QUOTE]

Joo kyllä tuo on totta. Mutta kyllä tälläkin palstalla rikkaita sen verran liikkuu, että hyväpalkkaisempiakin vaihtoehtoja on. Tosiaan kun minäkin luin tuota "säästöön jäävän rahan määrä" ketuja niin hyvissä varoissa tuntuu jengi olevan.

Minä olen ikäni tehnyt pätkätöitä, välillä lapsia ja työttömyyttä. Minulla ei ole yhtään mitään, ei omaa taloa, eikä edes sitä velkaa. Enää en pahemmin aio työntekoon panostaa, maksakoon kela puolet vuokrasta.

Yhteistyössä