+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellastiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
millis: Hienoa, että kaikki oli ultrassa hyvin! :)

haltia: Suosittelen tosiaan sitä sähköistä pumppua! Mullakin oli valmiiksi hankittuna Aventin käsikäyttöinen, enkä tosiaankaan saanut siihen mitään imua! :kieh: Ihan turha kapistus. Mä olen välillä pumppaillut ennen syöttöä, jolloin rinnat ei ole ihan niin täynnä. Mutta ei mulla taida ihan noin runsaasti tulla maitoa, vauva ehtii kyllä imeä. Toivottavasti kantoliinailusta löytyy apu teille! :hug: Varmasti kamalaa, kun vauva itkee eikä mitään voi tehdä. Mun kantoliina tuli postissa, mutta en ole sitä ehtinyt vielä testata. Cuplaton ja Disflatyl ovat sellaisia apteekista saatavia lääkkeitä, joilla voisi noita ilmavaivoja vähän helpottaa. En vaan yhtään tiedä minkä ikäisille niitä voi antaa.

Tää alku on mennyt niin sumussa, että jätin suosiolla kestovaipatkin nyt odottelemaan. :ashamed: Käytetään maissivaippoja. Poika on niin hoikkareitinen, että kaikki vaipat falskaavat vähän, joten pyykkiä kertyy ihan riittävästi ilman pestäviä vaippojakin. Mutta tarkoitus on pikkuhiljaa alkaa kokeilla harsoja ja muita vaippoja, kunhan äidin pää vähän selkenee. :ashamed:

Meillä oli tänään viimeinen äitiysneuvolakäynti. Pojalla oli kaikki hyvin. Vähän iho on kuiva ja kesii, mutta sille ei oikein voi mitään. Painoa on tullut viime torstaista 300 g:a! Syntymäpaino on ohitettu jo, ja saatiin ulkoilulupa. Mä kävin eilen ekaa kertaa yksin ulkona, lähikaupassa kipaisin. Jospa tänään mentäisiin koko perhe yhdessä vaunuilemaan. :)

-Pantsu ja pikku-ukko 9 vrk

haltia toivottavasti vauvan masuvaivat helpottaa :hug:

pantsu Kiva kun pääsette ulkoilemaan. Ja vauvan paino nousee. =) Kuinka usein tarttee näin aluksi käydä neuvolassa?

Onko teillä jo synnyttäneillä jääneet miehet isyysvapaalle? Tai aikovatko pitää jossain vaiheessa?

taidan tosiaan hankkia sen sähkökäyttöisen. on tämä aika inhottavaa, kun vauva vaan itkee, mutta eiköhän se jossain vaiheessa helpota. kummipojalla oli koliikki aikanaan, ja hänellä auttoi vyöhyketerapia. sinne sitten, jos ei muua auta. laitoin jo kysymyksiä yhdelle terapeutille mailiin.

meillä vauva on myös ohittanut syntymäpainonsa 200g. ulkoilemaan ei olla vielä päästy, pelkään näitä rintojani, mutta ajattelin, että viikonloppun vaunuteltais koko porukka. neuvolatäti kävi eilen, kaikki oli hyvin. me saatiin ainakin seuraava neuvola ensi tiistaille, eli kai niitä usein on tässä alussa. tosin joulu sotkee vähän kuvioita.

me aloitettiin kestoilu sairaalassa ja itä oli luontevaa jatkaa. hyvin on sujunut. tosin yöksi olen vielä laittanut kertikset, kun hrsot ja äp vaipa kastuu niiiiin nopeasti. meillä toimii niin, että vaipanvaihdon jälkeen huuhdellaan kakat pönttöön, laitetaan huuhdellut harsot sankoon, ja illalla pestään vaippapyykki. yöksi ajattelin alkaa käyttää niitä bum geniuksia, kun tästä saadaan rutiinit kuntoon.

isyyslomaa mun mies pitää varsinaisesti vuodenvaihteen jälkeen, kun silloin se ilmeisesti olisi 2 viikkoa pidempi lakimuutoksen myötä. nyt ei sitten vaan tiedetä koskeeko muutos jo tämän vuoden puolella syntyneiden vauvojen isiä :kieh: no mies on ollut kotona tähän asti ja tulee olemaan siihen vuoenvaihteeseen niin paljon kuin pystyy, mutta välillä on näitä pakollisia koulu juttuja tai pitää työmailla käydä. tänään tulee sisko kylään - ihanaa - vauvakin saa tädistä pirteää seuraa, huomenna kaveri lapsineen, ja to toinen ihana ystävä. on ollut ystäviä jo ikävä.

painokin on lähtenyt laskuun, en ehdi syödä tarpeeksi.

nyt vauva rinnalla hotkii ja tuhisee. kohta kantelupuuhiä ihanan myyryläisen kanssa.

Haltia ja Pantsu: Onko tuo laulaminen opetettu sitten siellä sairaalassa vai mistä olette tienneet sellaisesta?

Millis: Hyvä että lekurissa kaikki hyvin!

(.) Täällä edelleen tarkkailuvaihe päällä. Vein taas tänään aamulla virtsanäytteen labraan ja huomenna neuvolassa kuullaan mitä siinä on ollut vai onko ne proteiinit vihdoin laskeneet. Sormet, nilkat ja naama on kyllä kovin turvoksissa. Vauva pynkee itseään välillä tuonne alaspäin niin että vihloo, tiedä sitten josko suunnittelee telakoitumista :)

Veena 37+4

Veena Toivottavasti kaikki on kunnossa ja proteiinit ovat laskeneet!!!

haltia ja Pantalaimon Kiva lukea teidän vauvan tuoksuisesta elämästä :heart:

Millis: Kiva kuulla että kaikki on kunnossa

(.( Tänne ei mitään uutta, välis on menkkamaisia tuntemuksia ollut mahassa mutta nekin ovat loppuneet itsestään. Vauva on todella aktiivinen. Potkii ja liikkuu vimmatusti =) Ylihuomenna neuvola ja maanantaina ( laskettunapäivänä ) äippäpolinaika. Toivottavasti eivät ota osastolle, tosin ei mitään syytä pitäisi olla miksi ottaisivat osatolle. Lähinnä seuraavat vauvan kasvua johtuen mun sokereista.

Tiinuli 39+1

Neuvolassa käyty ja pissa oli vihdoinkin puhdas ja siitä on hyvä mieli :) Paino oli laskenut hieman, mutta johtuu varmaan siitä että nyt oli aamuaika ja viimeksi taisi olla myöhempi. Joka tapauksessa eipähän ollut ainakaan noussut sitä hurjaa tahtia mitä edellisellä kerralla. Kysyin myös TH:lta että onko tuntuuko hänen mielestään että on iso vauva, niin sanoi että ihan normikokoiselta tuntuu ja on vielä hyvin tilaa kasvaa. Itsellä vaan on niin massiivinen olo...

Tiinuli: Jännitys tiivistyy B) Mulla on kanssa ollut sellaisia menkkamaisia kipuja alavatsalla (ei keskellä, mutta sivuilla) ja kysyin tänään neuvolassa, niin kuulemma ovat varmaan harjoitussupistuksia. Kaikilla ei kuulemma maha kovetu ennen kuin vasta tositoimissa.

Veena 37+5

veenalla ja Tiinulilla seuraavaksi jännät paikat. =)

Veena kiva, että pissa oli puhdas. :)

Ihanaa kun sataa lunta jopa täällä pääkaupunkiseudulla. Toivottavasti pysyy maassa edes pari päivää. Alkoi tehdä mieli mokkapaloja niin voisinpa vaikka leipoa niitä ajankuluksi.

millis 36+2

Tiinuli; sä pääset heti äitiyspolille kun laskettu aika on? Ihan epäreilua =) , mulle varattiin ens tiistaiks normi neuvola ja vasta viikon yli lasketusta ajasta pääsee polille kontrolliin jos siis ei ole/tule mitään ohgelmia.
Mulla on alkanut yöt olemaan tosi supistelevia, heräilen jatkuvasti mutta eivät ota yltyäkseen siitä yhtään ja myös noita menkkamaisia kipuja sekä alavatsalla että alaselässä. Päivät onkin ihan sellasia kun ei olis raskaana lainkaan, lenkkeilen ja teen kaikkea mitä ennenkin. Väsyy tietty enemmän.

Hilma 39+2

Pikaisesti omaa napaa: Eilen oli tytöllä neuvolalääkäri ja kaikki hyvin. Painoa oli jo 3800g ja risat ja pituuttakin tullu reilu 3cm.
Viime yö menikin valvoessa....tyttö alkoi itkun illalla ja jatkoi sitä tasaisesti ja miehen kanssa vuoron perään neidin kans käveltiin ympäri huushollia. Vihdoin cuplatonin ja syötön jälkeen klo 4 nukahti...Ollaan annettu taas pari päivää devitolia jekovitin sijaan kun se jekovit on niin kauhean makuista, mutta ehkä se ei sit sovi tai vatsavaivat tulee jostain muusta. Käyn kumminkin tänään ostaan niitä kolmansia d-tippoja.

RINTAPUMPUSTA: Mä sain Aventin käsipumpulla kyllä ihan hyvin pumpattua, mutta työlästähän se oli verrattuna tohon sähköiseen malliin. Mulla on AINUN se mini-electric malli ja toimii ihan hyvin kun ei kovin usein tarvi. Pumppaaminenhan vielä lisää sitä maidon tuotantoa joten käytän oikeestan silloin, kun mies jää vauvan kans jos tarvii jossain käydä. Tai jos vauvalla jostain syystä pidempi syömäväli ja rinnat tulee kauhean täys.

Bartsu ja "Marianne"

millis: Meillä oli nyt viimeinen käynti äitiysneuvolan puolella reilun viikon ikäisenä ja seuraavan kerran mennään 3 vko:n ikäisenä lastenneuvolaan. Sen jälkeen en sitten tiedä kuinka usein neuvoloita on.

Veena: Mä harjoittelin synnytyslaulua siellä joogassa, mutta oikeastaan se ääni vaan tuli! En osannut olla hiljaa, se tuli jotenkin luonnostaan. Kokeilin eri vokaaleita, ne auttoivat jännästi eri tavalla. Hyvä, ettei ollut enää proteiinit koholla! :)

Hilma: Voi että, sulla on h-hetki ihan käsillä! :D Veenalle ja Tiinulillekin tsempit viimeisiin viikkoihin! Nauttikaa masusta, sitä tulee oikeasti aika äkkiä ikävä!

haltia: Meillä mies on tosiaan muutenkin kotona, joten otti isyysvapaan heti tähän alkuun, niin saa vähän rahaakin kotona olemisesta. ;) Mulla on paino laskenut jo melkein 10 kg:a, en minäkään ehdi kovin usein syömään. Olen yrittänyt panostaa ruuan laatuun, kalaa ja kasviksia yritän syödä usein. Miten kantoliinailu sujui?

ON: Meillä oli taas vähän lyhyemmät yöunet tänä yönä. Poika heräili kahden tunnin välein syömään, ja joka syötöllä piti vaihtaa vaippa, kun pissaa ja kakkaa tuli hillittömät määrät. :D Aamiasta noustiin miehen kanssa syömään vasta puolilta päivin. Öisin poika ei jaksa syödä kuin toisen rinnan. Päivisin syö joskus molemmat rinnat ja sen jälkeen nukkuukin n. 3 tuntia.

Me olemme nyt nukkuneet niin, että minä ja poika nukumme sängyssä ja mies lattialla patjoilla. :ashamed: Meillä on niin kapea sänky (120 cm), ettemme kaikki kolme mahdu sinne. Äitiyspakkaus tuntuu jotenkin hankalalta, mutta ensi yönä koetetaan, josko pinnasänky toimisi paremmin. Se on aivan kiinni meidän sängyssä, toivottavasti poika viihtyy siellä. Yksi vaihtoehto on, että hankimme 80 cm:sen runkopatjasängyn meidän sängyn viereen, jotta mieskin pääsee sänkyyn nukkumaan. En ole kokenut vauvan vieressä nukkumista hankalana, päinvastoin. Nukun itse hyvin, ja vauvakin vaikuttaa tyytyväiseltä. Yösyötötkin sujuvat melko hyvin näin.

Äänteleekö teidän muiden vauva paljon nukkuessaan? Meidän ukkeli tuhisee, örisee ja ähisee välillä ihan mahdottomasti. :D Joskus on vaikea erottaa, onko poika hereillä vai unessa. Olen nyt rauhoittanut vauvaa laskemalla käden selän päälle, ja yleensä tyyntyy siihen helposti.

Ei menty eilen enää pimeällä vaunuilemaan, mutta tänään pitäisi koettaa ehtiä, kunhan mies tulee kauppareissulta takaisin.

-Pantsu ja pikku-ukko 10 vrk

Tiinulilla, veenalla ja hilmalla alkaa tosiaan olla jännät päivät. vauvauutisia odotellessa =)

bartsu ai teillä kans noita vatsavaivoja tytöllä. miten annatte sen kuplatonin? meillä mennyt nyt kolme yötä kantaessa ja itkussa. äiti ja isi päivisin aika väsyneitä, ja nähtävästi pienikin, kun päivisin nukkuu paremmin.

synnytyslaulusta kuulin kahdelta kaverilta ja itsekseni opettelin. itsellä se käytännössä meni niin, että supistuksen alussa lauaa aa:ta ja loppua kohden muttuu uu:ksi. aa tuntuu leukojen alueella ja vähitellen laskeutuu uuksi kohdun seudulle. Samalla keskittyy johonkin muuhun kun pelkkään kipuun. Mulle se äänenkäyttö tuntui jotenkin luontevalta ja hyvältä, vaikken etukäteen tiennyt laulaisinko synnytyksessä, ja välillähän se oli lähinnä huutoa.

kantoliinailu on mukavaa. kädet jää vapaaksi. nytkin poika nukkuu liinassa, ja olen ripustanut pyykit, kulkenut vapaasti, käynyt vessassa ja laittanut ruokaa. ihanaa. ja nyt koneella molemmat kädet käytössä pitkästä aikaa. Itse tykkään että tämä viisimetrinen trikooliina on parempi kuin se rengasliina. Kun tämän saa niin moneen kertaan kierrettyä itsensä ympäri, tiukoille solmuille ja on loppujen lopuksi helppo sitoa ja sujauttaa vauva pussiin, ja aikkei vauva kokoaikaa tässä oliskaan, niin sidontaa ei tarvii poistaa välillä, ristin alta mahtuu imettämään, asento on tukeva mulle ja vauva on turvassa sikiöasennossa, sama liina sopii myös sitten isommalle istuma-asentoon. rengasliina tuntui itselle jotenkin epäergonomiselta ja "huteralta" että onko vauvalla hyvä olla, ja onko sillä turvallista kantaa. Sidontakaan ei loppupeleissä ole kovin vaikea,´ja tämä trikoinen joustaa, niin riittää, kun sitoo kireälle, pieni vauva sujahtaa pussiin hyvin, ei tarvii oikeaa kokoa säätää. suosittelen, varsinkin jos vauva on vaativa, ja ei viihdy yksin.

meidän vauva tuhisee paljon nukkuessaan. välillä luulen, että on hereillä, mutta onkin täysin unessa. hän vikisee ja tuhisee ihanasti, joskus se tarkoittaa, että kaveri on heräilemässä puolen tunnin sisällä.

Meillä vauva myös nukkunut meidän sängyssä. helppoa musta niin, viimeyönä koitettiin kehtoa, joka ripustettiin sängyn viereen kattoon, mutta ei vauva siinä viihtynyt. voi olla, että koitetaan pinnistä, kun elämä täsätä tasaantuu.

haltia Kuulostaa aikas hyvältä ratkaisulta tuo kantoliina

Pantalaimon Kiitoksia tsempeistä =)

bardolino kiva kuulla teidänkin kuulumisia. Hyvin on pikkuinen kasvanut. Kovin tuntuu monella olevan masuvaivoja, toivottavasti pian helpottaa

Hilma78 Luulen että toi maanantain äitipolinkäynti on ihan rutiinijuttu ja saan lähteä kotiin odotteleen josko lähtis syntymään itsekseen. Sellainen puhe on ollut että jos menee yli niin 10 päivää annetaan mennä yli ja sitten käynnistellään.

millis1981 Mokkapaloja, nams! Mulle on alkanut maistumaan hyvin, liiankin hyvin!

Veena Hyvä että neuvolassa oli kaikki ok =) Tosiaan nää menkkamaiset jomotukset on lähinnä harjoitussuppareita. Kait ne oikeat sitten tunnistaa =)

(.( Tänään tein lihapullia pakkaseen, 120 kpl niitä pyörittelin =) jospa joulukortteja alkaisi kirjoittelemaan.

Tiinuli81 39+2

Huomenta pinoon!

Täällähän on ollut aktiivista :)
Haltia ja Pantalaimon, ihana lukea teidän vauvapäivistä ja että kaikki on lähtenyt rullaamaan hyvin. Bartsun pikkuneitikin on kasvanut jo kovasti. Nuo vaavien vatsavaivat kuulostaa tosi rasittavilta ja varmasti äidillä on avuton olo, kun ei voi väänteitä poiskaan ottaa vaikka kuin haluaisi... Toivottavasti noista apteekin antimista on apuja.
Kiitos Pantsulle vielä synnytyskertomuksesta!
Veena, hyvä että proteiinitaso oli normaali!
Tiinuli on ollut ahkerana, kun on ruokaa pakkasessa ja joulukortitkin tehtynä... Missähän välissä sitä itse ehtis tuon korttirumban hoitamaan... Huoh...

( . ) Huh, kun on pitänyt kiirusta! Ollaan muuttoa valmisteltu. Mies on ollut vapailla ja tehnyt pintaremppaa uuteen paikkaan. Oon ollut auttamassa heti kun olen töistä päässyt ja iltaan asti ollaan aina pakerrettu. Nyt suurimmat hommat on onneksi tehty ja voidaan viikonloppuna siirtää tavarat. Pakkailun merkeissä menee tämä ja huominen ilta, onneksi suurin osa lasitavarasta on jo siirretty, eli pakkaaminen on nyt nopeampaa.
Ensi viikolla joutuukin sitten todennäköisesti "juoksenteleen" kaupoilla, kun autoon ei kerralla mahdu kaikki se mitä hankintalistalla on...

Jippiiiiii, vaunut on lähteneet Saksasta, ovat ensi viikolla täällä :)

Lokoisaa oloa kaikille ja ekstrajaksamiset loppumetriläisille!!!

Riio ja piiperö 33+5 :heart:

haltia: Sidotko kietaisuristiII:n? Oletko kokeillut kietaisuristiII-kehtoa? Mä koetin sitoa tuon kietaisuristin, mutta mun mielestä se smokkivyöosuus jäi kamalan löysäksi. En ole vielä ehtinyt kokeilla vauvan kanssa, täytyy joku päivä yrittää.

millis: Kissat on ottaneet ihan hyvin vastaan. Vanhempi kissa on epäluuloisempi, ekana päivänä ei tullut lähellekään minua tai vauvaa. Nuorempi on uteliaampi, käy usein haistelemassa vauvaa, tosin pitää silti etäisyyttä ja juoksee äkkiä karkuun, jos vauva vähänkin äännähtää. :D

Riiolle tsempit muuton kanssa!

Tänään on taas kestot kokeilussa. Yritetään nyt ainakin päivisin kestoilla.

Vauva tykkäsi kovasti vaunuilusta. Nukkui oikein sikeästi koko ajan, mutta heräsi, kun tultiin takaisin sisälle. Harmi, että ensi viikolle on luvattu jo kireämpiä pakkasia. Ei varmaan päästä sitten vaunuilemaan.

Aamuyöstä poika päätti sitten herätä syömään tunnin välein. :kieh: Olin ihan poikki, kun kahdeksalta nukahti. Onneksi jaksoi sitten nukkua puoli yhteentoista, että me vanhemmatkin saimme pikkaisen pidemmän unijakson. Viime yö kokeiltiin pinnasänkyä. Hyvin vauva siellä nukkuu, mutta koen vähän hankalaksi sen siirtämisen imettämisen jälkeen. Pitää odottaa, että vauva on tarpeeksi syvässä unessa, muuten havahtuu heti hereille. Se odotteluaika on sitten tietysti omista yöunista pois. Kätevämpää on, kun vauva nukkuu vieressä. Viimeisen unijakson annoinkin vauvan nukkua kainalossa, kun olin itse niin väsynyt.

Pahoitin eilen mieleni, kun juttelin äidin kanssa puhelimessa. Hänen mielestään perhepeti on huono idea. Mä olen jotenkin niin herkillä tämän oman äitiyteni kanssa, että tuntuu pahalta, kun joku sanoo noin, vaikka tiedänkin, että tarkoittaa vain hyvää. Enkä oikein edes pysty perustelemaan järkevästi, miksi vauvan vieressä nukkuminen on meille hyvä ratkaisu, menen ihan lukkoon ja alkaa heti itkettää. Teki niin mieli tyrkätä puhelin miehelle, mutta nieleskelin vain kyyneleitä. :ashamed:

Noh, ehkä se tästä, kun nämä omatkin hormonit tasaantuu. Pitäisi vaan uskaltaa luottaa enemmän omiin vaistoihin ja tunteisiin, ja ottaa neuvoista ne itselle sopivimmat vastaan.

-Pantsu ja pikku-ukko 11 vrk

Pantsu Olen tehnyt kietaisuristi 2 ja kehdon. Huomasin, että sen saa sitoa pällensä okeasti melko kireälle. ekalla kerralla laitoin liian löysälle ja vauva jotenkin roikkui. Koska se kuitenkin löystyy, kun vauva tulee mukaan. Sitä saa niinkuin liikuteltua vielä kun on tehnyt sidonnan, että tavallaan ottaa löysät vääristä kohdista oikeisiin, tavallaan venytin sitä olkainta, johon vauva tulee, ja kiristin smokkivyötä. Kiersin vielä ne päät eteen solmuun, kun liinassa riitti varaa.

Meillä myös äidin mielestä ja anopin mielestä perhepeti on huono vaihtoehto, kun menee kuulemma kaikkien yöt sitten pilalle, ja vauva ei opi ikinä omaan sänkyyn. En ole oikein edes inttänyt vastaan. Itseni mielestä perhepeti on hyvä, koska en jaksaisi nostella vauvaa jatkuvasti sängystä toiseen ja hyssytellä kun herääkin siirtämisvaiheessa jne. Mun mielestä helpompaa siinä vaiheessa, kun yösyöttöjä on enää maks 2 tai jotain. En ota stressiä, vaikka muakin harmittaa sellainen, että mun metodeja paheksutaan. Kyllä tässä on niin väsynyt, että haluan elämäni nyt vaan tehdä mahdollisimman helpoksi. Hyvähän se olis jos vauva siellä pinniksessä nukkuis ilman syöttöjä, mutta ei se oo niin helppoa. ja on musta se läheisyyskin vastasyntyneen kanssa niin ihanaa, että tuntuisi orvolta jos oma pieni olisi jossain kaukana.

Tiinuli kateeksi kä, kun teillä pakkanen täynnä herkkuja. :)

Riio Ihanaa, että pääsette muuttamaan, pääsette varmaan hyin asettumaan kodiksi, ennen, kuin vauva ehtii syntyä :heart:

Meillä mies tänään yön turussa. Saa nähdä miten meillä täällä menee. ajattelin, että pian voisin vauvan kylvettää. Onneksi meillä meni viimeyö ihan hyvin, ja sain nukuttua. Vauva heräili paljon, mutta nukahti aina uudelleen, ei mennyt 3 h kiekuessa.

Kaveri kävi äsken kylässä ja toi triumphin imetysliivit e-kuppi, ja ovat tukevat, ihanaa. olo on heti ryhdikkäämpi. vauva nukkuu ja on suloinen. mitähän tässä tekis. harmi jos ens viikolla on täälläkin pakkasia, mä kun haaveilin vaunuttelusta,..

Mietin. että sitten kun kaikki ollaan synnytettty, pitäiskö meidän siirtää pino jonnekin toiselle palstalle, tai puolelle?

Nyt vauva heräilee, joten täytyy mennä. Löysin muuten hyvän tuttavuuden. Ruohonjuuresta "vauvan ilo" niminen yrttitee. Tekee hyvää vauvalle ja äidille, maistuukin hyvältä.

Jännitän joka kerta tänne palstalle tullessa, joko joku on poksahtanut. saadaanko vielä tonttuja ennen joulua :)

huoh.. :hug: Tervetuloo siskot masuongelmapiiriin .. :$ Täällä samaa hommaa ku teillä. Päivät menee kohtuu jees ja joskus illatkin, sitte joitai iltoja huudettu kurkku suorana. Kun satuin ekakerran oleen yksin, menin ihan paniikkiin. LAps ei vetäny välillä ees henkeä vaan huuti kuin leikattais veitsellä. :( Tietty laps aisti vielä mun paniikinkin eikä rauhoittunu. Jos isi on kotona, se osaa rauhoittaa edes jotenkin, ja sit kumpikin kannellaan ympäri taloa. Huh.. oikeesti aika raastavaa..pelottaa aina illat, etenki nää milloin oon kaksin lapsen kans. Kitinää riittää, ei paljo seurustella valveilla. Pitkin päivää punnaa mahaa ja kitisee, ellei nuku. eniten ahdistaa ku ei voi auttaa millään :( Jätettii kaikki tipat pois toistaiseks.

Pitäs saada iltarytmiä lapselle..menee illat aina puolilleöin ennen ku nukkuu pitemmät pätkät. Ajattelin jos alkas rauhottaa kaikki touhotukset pois kasiin mennessä, sit vaan nukuttas sänkyyn ja välillä vaan syöttäs- Vielä mahdoton toteuttaa, kun iltaitkut alkaa siinä maissa :(

Neiti ei nuku ku pikkupätkän laatikossaan,vieressä nukkuu vähintään sen kaks tuntia. No, laps on kai laatutietonen, ei pinnis eikä laatikko kelpaa ;)

Voimia kaikille.. taas mentävä
KAuniskuu

ikävää kuulla, että täällä muidenkin lapsilla samaa kitinää ja huutoa yöt. ei tätä kellekään toivo. On tämä aika rankkaa. taas vauva täälläkin huutaa. Voimia Kauniskuu ja muut

rauhallisen levollisia öitä jokaiseen perheeseen :heart:

meillä nukkuu vauva pinniksessä eikä yöllä herää siirtämiseenkään yleensä. Päivisin sitten kyllä helpommin havahtuu jos on sattunut nukahtamaan syliin ja yrittää siirtää. mä olen miettinyt kans tuota perhepetiä, mutta mies pelkää, että rusentaa vauvan ja joudun noitten rintakumien kans pelaamaan niin ylös on kumminkin noustava. neidin vatsa ei ole ollut niin pahana. kurinaa löytyy ja jonkun verran on sitä itkeskellyt, mutta ei niin pahaa huutoa, kun silloin toissayönä.

Haltia: olen keittänyt tilkan vettä ja laittanut sen jäähdyttyä cuplatonit siihen ja sit lusikalla suuhun..

Pantsu: hormonit varmaan tekee sen, että neuvoista ja ohjeista ym. ottaa helpommin itseensä.. olen huomannut itsessäni saman.

nyt on taas mentävä

bartsu

vauva nukkuu sylissä, mies on poissa, mä en keksi mitä tekisin. yö vähän pelottaa. kun sitä omaa aikaa olis, miks mä en osaa tehdä mitään :ashamed:

muoks, kiitos bartsu vikistä, täytyy hankkia sitä cuplatonia.

muoks 2 ja vauva tuhisee siten, niinkuin nenässä olis vähän räkää. sekin huolestuttaa

Kauniskuu ja haltia: Voimia noiden masuvaivojen kanssa. Meillä ei ole vielä mitään vaivoja. Pojulla kyllä kiertää jonkin verran ilmaa masussa ja piereskeleekin. Parempi, että tulee ulos. Ei näytä kauheasti vaivaavan. Hikka sen sijaa on lähes joka syötön jälkeinen riesa. Mä olen itse ollut aikoinaan koliikkivauva ja jotenkin pelkään, että se periytyy. Noh, parin viikon sisällähän sen huudon pitäisi alkaa, jos on alkaakseen.

Meillä on vauvalla päivisin jo melko oma rytminsä, mutta yöt menee vielä miten sattuu. Aamuisin herätään yleensä siinä seitsemän maissa ja ekat pidemmät unet on n. klo 8-10.30. Sitten heräillään syömään (ja samalla vanhemmatkin nousee ylös) ja seuraavat unet on n. klo 12-14.30. Taas syödään ja sitten nukutaan n. klo 17:sta. Illalla vetäisee vielä pidemmät unet klo 18-20.30. Yöksi tulee lyhyempi rytmi, jonka saattaa helposti rikkoa hikka, märkä vaippa tms.

haltia: Meilläkin vauva välillä niiskuttaa ja rohisee, aivan kuin olisi flunssainen. Mutta saa selvästi henkeä, eikä ole räkäinen, joten ei ole kipeänä. Mä sen sijaan olen saamassa flunssan. Nenässä ja nielussa on ihan sellainen tunne, pentele! :kieh: Meillä on mies ollut myös iltaisin poissa parina viime päivänä. On se vähän pelottavaa olla yksin. Tsemppiä sulle ja Kauniskuulle! :hug:

Ajattelin, että voitaisiin pikkuhiljaa perustaa tuonne Vauvat 0-12 kk:tta-puolelle oma pino. Toki täällä pitää käydä kurkkimassa joka päivä, onko uusia vauvauutisia! :D

Nyt täytyy itse mennä valmistautumaan yöpuulle. Poika taitaa heräillä pian syömään.

-Pantsu ja pikku-ukko

Vauva taas unilla, joten yksinäisellä äidillä aikaa käydä kurkkimassa, onko pinoon saatu uusia tulokkaita :)

Meillä yö meni vähän niin ja näin. Pieni heräsi 23.30 syömään, ja valvottiin sitten yhdessä klo 4 asti, jonka jälkeen nukahdettiin ja herättiin 6.30 syömään, ja nukuttiin jopa 10.45 asti. Nyt on kohtalaisen pirteä olo, vaikka yö menikin valvoessa, niin sain silti nukkua. Miehen onni, että oli yön turussa, niin sai kunnon yöunet, muuten olisi jotunut nousta klo 7.30, kun neljältä on alettu nukkumaan. Vauva tuhisee edelleen, mutta kuumetta ei ollut, ja nenä ei vuoda. Pitääkö sitä niistäjää käyttää vasta jos nenä valuu, vai voisko/pitäiskö sitä käyttää jo nyt kun hengitys röhisee.

Odotellaan isää kotiin ja että viikonloppu alkaa. ihanaa. Voi olla, että mennään mummolaan ensivierailule, jos uskallan tuon vauvan nuhan takia.

Onko teidän vauvoilla jo nimet? Meidän vauvalla on yksi nimi, joka on kaikille jo kerrottu ja sllä häntä kutsutaan, toiset nimet on vielä pohdinnan alla, ja salaisia.

vauvat 0-12kk puolen pino kuullostaa hyvältä. :heart: ihanaa päästä vihdoin sinne siirtymään, ihan outoa.

Toivottavasti teillä meni yöt kivasti.

Perhepedistä, meilläkin mies pelkäsi aluksi että rusentaa lapsen. Pääasiassa pidänkin vauva toisella puolellani, niin, että olen itse miehen vieressä. jos vauva on toisella puolella laitan tyynyjä väliin. meillä on kyllä 2m sänky, joten siihen mahtuu.

meillä meni viime yö ihan kivasti. tyttö nukahti puoli yhden aikaan ja nukkuin lähes 4 tuntia ! sit menikin pari tuntia ja söi, mutta ei ollut huutoa. illalla pikkuisen kränää mutta se nyt on ihan normia.

haltia: meillä neidin nenä aika usein hiukka tukossa ja olen eka huuhdellut sitä naso-ratiopharm nenäipoilla. on siis ihan keittosuolaa ja sit niistäjällä niistäny räkäpaakut pois. tyttö aina rupee nauraan kun käytän sitä niistäjää.

pantsu: meillä kanshikotellaan..tosin se on hiukka alkanut vähenemään.

nimistä: työnimellä vielä kutsutaan ja virallinen nimi julkistetaan sit loppiaisena milloin on ristiäiset.

nyt on mentävä syömään. kauhee nälkä.

bartsu

Viime yö menikin sitten taas valvoessa puoli neljään....taas oli mahanpuruja ja huuto melkoinen. Puolen päivän aikaan sitten onneksi vasta neiti heräsi kunnolla eli meni syöttöjen jälkeen takas nukkumaan. Äsken käytiin vaunuttelemassa ja nyt nukkuu ulkona. Harmi kun ens viikolle luvattu niin kovia pakkasia, että ei varmaan pääse edes ulos. Täytyy käydä ostamassa autoon uusi sisätilanlämmitin niin pääsis sit edes johkin kyläilemään.

Bartsu

Äidin kannalta ihana yö takana. Poika aloitti vatsanväänetiden itkemisen jo klo 20 illalla syönninjälkeen. Kun olimme kanniskelleet ko 12 asti poika söi tunnin vihdoin nukahti klo1. Massu täynnä, oli syönyt onneksi paljon. Laitoin vauvan kehtoon oman sängyn vierelle, ja sain kyllä paremmin nukuttua. Nukuimme jopa klo 4 asti, jolloin vaihdoin vaipat ja syötin, poika kyllä söi vain vähän. viideltä nukahti uudelleen, ja nostin kehtoon. Vauva heräsi vasta kymmentä vaille 9 :o olin jopa melkein huolissani. vaippa oli kyllä ihan täynnä, mutt vaihdon jälkeen söi ja vetelee nyt sikeitä. Tuo kehtoon laittaminen olikin siinä mielessä järkevää, että kun vauva nukkuu vieressäni herään jokaiseen liikahdukseen ja käninään, luulen, että vähän liian herkästi alan tyrkyttää tissiä ja molemmat pyöriskellään ja vauva herää ja aloittaa kitinän. Kehdossa vaikka vauva kitisi unissaan, en heti jaksanut tempaista tätä syliini, ja vauva jatkoi uniaa vähän tuhistuaan. Luulen, että vauva itsekin sai levollisemman unen, kun rauhassa sai olla. Luultavasti koitan nyt, että iltaisin laitan vauvan yöunille omaan kehtoonsa. Yöllä sitten tilanteenmukaan pidän vieressä tai laitan kehtoon. Saisi kuitenkin edes yhden pätkän nukuttua jokainen rauhassa omassa tilassaan. Nyt mies tekee sänkyyn aitaa mun puolelle, jottei tarvii huolehtia kieriikö vauva pois. Eiköhän tämä tästärauhoitu, vaikka ilmavaivoja vähän olisikin, hyvä jos edes osana yönä saa kunnon unet, niin jaksaa taas valoa.

Eilen tehtiin ensimmäinen matka mummolaan, jonne on noin tunnin ajo. Vauva käyttäytyi hienosti - nukkui autossa ja oli virkeä kylässä. Äidin kanssa jopa pääsin käymään nopeasti kaupungilla, kun innokkaat enot ja tädit hoitiva vauvaa. Löysin toppatakin ja housut (täytyy myöntää, että kriteerit ei ollut kovin korkeat, kun tunnissa piti löytää jotain mikä menee rintojen kohdalta kiinni ja näyttää kohtalaiselta) Nyt päästään sitten vauvan kanssa vaunuilemaankin, että äiti palelee. Tunnin kaupungilla olon jälkeen isä soitti, että pienellä taitaa olla ikävä. kaikki oli kuitenkin mennyt hyvin, ja itselle tuulettuminen ihmisten ilmoilla teki kyllä hyvää - tuleehan täällä vähän mökkihöperöksi.

Tuntuko teistä että teidän vauvat on yhtäkkiä kasvaneet kovin isoiksi? musta tuntuu, että poika on jo niin jäntevä ja voimakastahtoinen ja isokin, kun vertaa pieneen avuttomaan hiirenpoikaseen, jonka ruttuisena sai sairaalassa syliinsä. Toinen on vasta kaksi viikkoa, mutta jo niin täynnä elämää.

Nimiasia alkaa meillä olla kunnossa. Tosin puntaroimme vielä onko 3 nimen yhdistelmä, jota olemme suunnitelleet liian voimakas lapselle. Luultavasti kuitenkin päädymme tähän samaan yhdistelmään, on poika nimensä veroinen.

Onkohan kukaan hakemassa nyyttiä kotiin tänä viikonloppuna. :heart:

Haltia ja peikko-poika 2vko 1pv

Yhteistyössä