** TAMMIKSET 14 **

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yritän taas muistaa mitä kaikkee sanoittekaan...
SIIRI: hyvä ettei käynyt mitään, ja syyllisyyttä voi kehittää kuka mistäkin. Kaikki vauvat putoaa jostain, se on fakta. Teppo on pudonnut kaksi kertaa sohvalta.

PIIA: se on totta et toisten äitien tai muuten vaan normaalien ihmisten ;) seura tekee kummasti terää. Vaikka mies olis miten osallistuva jne., niin välillä pitää nähdä muitakin. (Nimim. tulin juuri IKEAsta.) Mistähän sä löytäisit seuraa? Saisko neuvolan kautta jotain tietoa esim. MMLn perhekahviloista tai jostain? Uusiin ihmisiin tutustuminen on varmaan helpompaa kun voi aina vauvoista keskustella aluksi. Mutta ei se helppoo varmaan ole, ainakaan jos menee johonkin valmiiseen ryhmään jossa muut jo tuntee toisensa.

TRIPP TRAPPista: ei ole heillä ollut pehmustetta siinä, kun ovat käyttäneet k.o. tuolia vaan julkisissa tiloissa, eivät siis ostaneet omaa.

Teppo mölyää edelleen, mutta itkun ja kiukuttelun sijasta tuntuu vaan kommunikoivan kovin äänekkäästi... Varsinkin jos ei saa heti huomiota osakseen. Eroahdistusta, hampaita, tissi-ikävää... jotain hän nyt viestittelee.

Imettämättä olemme olleet nyt pari vuorokautta. Iltaisin pumppaan tilkan pois ettei ihan kipeydy ja kovetu tissit. Kohta suuntaan alusvaateostoksille =) Silmälasitkin pitäs hommata uudet... Olen jo henkisestikin tottunut tähän asiaan. Teppo saa kaksi soseateriaa päivässä ja pulloa monta kertaa, mut aika pitkät syöntivälit on edelleen. Ja maitoa menee helposti se 2 dl jos ei ole soseen aika samalla.

Ikeassa oli muuten tosi pieniä vauvoja... Voi ei. En olis uskonut et vauvakuume muhun iskis, ja vielä kun tää ykkönenkin on näin pieni =) Mut ei auta, koulut on käytävä ensin.

Voi kun muistais jotakin edes mitä oli tarkoitus kommentoida..

HAMPAITA ei ole näkynyt eikä kuulunut, ei tosin ole oireitakaan ollut joten niitä varmaan vielä odotellaan jonkin aikaa.
VARPAAT on löytyneet jo ajat sitten ja niitä on tunnusteltu sormin mutta ei tuo pitkulanmallinen tyttö saa niitä suuhunsa, yrittää kyllä, hassun näköistä!
ISTUMAAN nousee jo lähes itse, sitterissä on vaikea pitää.
MAIDONJUONTI tökkii yhä mutta soseita menisi vaikka kuinka paljon. Olen alkanut vieroittamaan ja se näyttääkin käyvän nopeasti. Onko konkareilla (ANSKU??)kokemusta miten nopeasti vieroitus tosiaan onnistuu? tyttö juo enää kerran päivässä tisusta, muuten pullosta. Määrät on huimia..heh heh 50 ml kerralla :-).
SYÖTTÖTUOLISSA olen jo istuttanut, sellainen tavallinen tuoli on ja ihan hyvä on ollut, stokken tuolia olen kuullut kehuttavan paljon.

SIIRI: mä nostin kerran tytön hoitotasolta ja pää kolahti hyllynreunaan, aivan armottomat omantunnon tuskat!!! minä itkin pidempään kuin tyttö. Kaikille niitä sattuu ja ei niille mitään voi, ole huoleti, et ole huono äiti!

meillä oli 5kk neuvolamitat 6250g ja 64 cm ja kasvuvauhti ollut 3,5 cm kk ja painoa puolisen kiloa per kk. Nyt näyttää taas venyneen kummasti.

5KK ROKOTUS aiheutti itkua ja hammastenkiristystä (olemattomien hampaiten). Pari päivää kärttyilyä ja annoinkin sit supon yöksi.

Mukavaa viikonloppua!
ai niin...
KOIRISTA joku kysyi joskus..tosi hyvin on mennyt, ovat ottaneet perheenjäseneksi vauvan, käyvät nuolasemassa päätä välillä!

Hei tyäret..

Musta tuntuu että Puppe jää paitsi jostain tosi tärkeästä ja siksi kysynkin:

Miten ulkoilette ja mitä kaikkea teette vauvojenne kanssa ulkona? Mitä apuvälineitä käytätte (liina, sitteri tms viltti), oletteko nurmella, pidättekö sylissä katsellen maisemia vai miten? Miten pukeudutte (siis vauvat =) kulloisiinkin tilanteisiin ja keleihin?

Me nukutaan mahd. mukaan vaunuissa ulkona mut se ei ole sama asia. Hereillään ollaan kaukalossa joskus kun tullaan autoilemasta ja katsellaan ympärille. Joskus ollaan sylissä terassilla markiisin varjossa yms. Kerran mies paini pojan kanssa nurmella (varjoisa keli, oli herännyt vaunuista kesken kaiken) ja mua hirvitti. Miksi, en tiedä..

Meidän ilmastohan on vähän eri kuin teidän (ja toisesta maailmasta verrattuna Dezin tropiikkiin) mutta kyllä meillekin lämmintä joskus piisaa. Hyttyset on riesana ja muurahaiset...

mama tahtoo viedä Puppen ulos ettei tulla höperöiksi molemmat. A-p-u-v-a?

PUPPEN MAMA: meillä ollaan pihalla viltin päällä varjoisessa paikassa hattu päässä. Siinä sitten tyttö katselee heiluvia puita ja koiria jotka juoksevat pihalla. Tahallani en ole leluja ulos vienyt koska luonnossa on tarpeeksi ihmeteltävää. Päällä vaippa, lyhythihainen paita ja sukkahousut joskus. Varjossa voi olla tuulistakin mutta ei ole kyllä flunssaa tullut.
Ei joka päivä mutta yritän että useasti viikossa. Muuten autoillaan, kärrytellään jne.

Laitanpa vähän GALLUPin tynkää... Kun vauvat on niin eri kokoisia, niin nuo pituus ja paino pelkästään eivät kerro kauheasti. Siis jos haluaa verrata oman vauvansa kasvua muihin (että onko suunnilleen norm. kasvunopeus). Eli laittakaapa kasvumäärät about viiden kuukauden neuvolaan mennessä. Meillä: painoa + 3450 g, pituutta +16,4 cm, ja päänuppi on kasvanut + 6 cm.

DEZI: ok ;-). Laitanpa heittomerkit tuohon Henrik Elmerin nimeen sitten ens kerralla (jos muistan). Ootko jumpannut istumaan nostamista kannattamalla hartioista sivulta, ei nostamalla käsistä? Siinä vauva joutuu tekemään enemmän työtä niska- ja kaulalihaksilla. Samoin kun istutat sylissä silleen takakenossa tukematta (siis vain silloin kun jumppaatte) että joutuu pinnistämään vatsalihaksia ja samalla pitämään päätä ylhäällä (pyrkii siis nousemaan siitä selkä suoraksi istumaan).

-piia- tässä meidän tyttären kasvuvauhti:

5kk neuvolaan mennessä
----pituutta tullut +20.5 cm (44 -> 64.5)
---painoa +3325 g (2525g -> 5750 g)
---päänympärys + 8 cm (33,5- 41,5)

Mukavasti kasvanut tosiaan vaikka niin pienenä syntyi. Olen tosi iloinen :-)

sorry sorry, nyt meni paino vinksalleen!! Tuli 4kk paino!

Painoa oli viimeksi 6250 g eli paino + 3750 grammaa

eli

5kk neuvolaan mennessä
----pituutta tullut +20.5 cm (44 -> 64.5)
---painoa +3750 g (2525g -> 6250 g)
---päänympärys + 8 cm (33,5- 41,5)

ULKOILEMISESTA; meidän tyttö tykkää kovasti olla rintarepussa ja katsella pihalla muiden lasten touhuja. Repussa voi myös mukavasti keinua keinussa äidin sylissä. Olen myös käynyt lyhyillä kävelylenkeillä rintarepun kanssa.

Moi!

Pikaisesti kirjoittelen, kun tyttö nukkuu.. Vasta toinen kerta, kun lähdin tyllerön luota makkarista tyllerön nukahdettua. Aikaisemmin en enää edes viitsinyt yrittää, kun tytöllä oli tapana aina heräillä, jos en ollut vieressä. Kohta 6kk on mennyt tytön kanssa nukkumaan klo 21, niin tämähän tuntuu ihan oudolta. Ei suoraan sanoen oikein keksi mitä tekisi ja tässähän ihan jo nukuttaa :)

PIIA Pepsu on kasvanut seuraavasti.. tosin viimeiset tiedot on n. 4,5kk neuvolasta

Painoa 3535g
Pituutta 15,2cm
Pääympärystä 7,5cm

Ihan kivasti on kasvanut.

MAMA ulkona ollessa kärrytellään, liinaillaan, keinutaan, ollaan sitterissä (ei me molemmat :) , istuskellaan sylissä, nykyään tyttö on aika paljon myös viltillä nurmikolla. Varjossa pyrin pitämään tytön. Pihalla ei oikein ole luontaisia varjopaikkoja, mutta rakentelen sitten vaunuilla sellaisen hirveän härvelin, mistä muodostuu nurmikolle hyvä varjo. Siinä sitten tyllerö välillä leikkii leluilla ja välillä katselee ympärilleen ja välillä pääsee varkain myös nyhtämään ruohoa.. Ei meinaa aina oikein pysyä varjon alueella, kun liikkuu jo niin kovasti. Päällä on vaihtelevasti vaatetta, nyt on ollut niin lämmintä, että tyttö on ollut shortsipuvussa ja lierihattu päässä. Välillä on sitten enemmän esim. potkuhousut ja body.

Nyt yritän keksiä, mitä sitä tällä kaikella vapaa-ajalla tekisi!

Ronjalle painoa syntymästä 4,4 kg(4,4 nyt 8,8) ja pituutta 15 cm(53 nyt 68)

Neiti on sitten päässyt liikkumisen makuun,ryömii jo huoneen poikki,ja lempilelunsa perässä vaikka kuinka pitkälle,konttausasentoonkin välillä yrittää.Vahtia saa jo aikas paljon ettei revi johtoja tms,pitänee pian muokata taloa vähän lapsiystävällisemmäksi...
Unet meillä nykyään tosi vähissä päivällä.Ennen nukkui kun kello 10-13,nyt korkeintaan 45 min aamulla 11-12 välissä ja sitten ehkä kaksi kertaa 30 min päivän mittaan,enempi sais kyllä nukkua!Yöt menee kyllä kohtuu hyvin,nukahtaa omaan sänkyyn n klo 22,herää eken kerran n klo 3 jolloin otan viereen ja juo rintamaitoa ja yleensä sitten vielä 5-6 maissa,ylös noustaan kasin maissa.Ronjahan on tähän saakka nukkunut vieressä,nyt olen saanut tuon ekan unipätkän nukkumaan omassa sängyssä,yöllä en ole vielä uskaltanut laittaa syönnin jälkeen takasin omaan kun jos sit uni kaikkoaakin...Minähän imetän enää vain öisin,Ronja ei päivällä huoli,ja öisinkin vaan pääsääntöisesti toista rintaa,toinen ei kelpaa...En tiedä miten on mahollista että toisesta tulee yhä maitoa,mutta toisesta juuri ei,eikä se siis pakkaudu vaikken imetä,mutta silti rinnat suurinpiirtein samaa paria,tai ainahan minulla on tuo Ronjan lempitissi ollut vähän muhkeampi kun toinen,mutta luulis et nyt ero ois kauhia kun toiseen tulee maitoa ja toiseen juurikaan enää ei...Saa nähä kauanko maitoa vielä tulee,no jos ei tule niin ei tule,neiti on saanut 5kk rintamaitoa,eli ihan riittävästi anyway...

Ihanaa kun on väliviikko leireistä,onhan mulla toki iltasin tunteja,mutta se tuntuu melkein lomalta verrattuna leiriviikkoihin.Leirit on kyllä rankkoja..Voi vitsi kun ois tarjolla joku pätevä sijainen niin kyllä palkkaisin,mutta ongelma on että ei niitä ole,ja en minä kuiteskaan raskis mitään kokopäivä sijaista palkata,ja parin tunnin takia taas ei monetkaan tulisi.Onneksi ensviiklop juhannus ja kokonaista kaksi päivää vapaata!!Juhannuspäiväksikin on tunteja kyselty,mutta en aio ottaa,pakko levätä vähän.
Ronja pyörittää minun pepsipulloa pitkin lattiaa ja ryömii sitten perässä,halvat on huvit ja lelut...Jeeps, lähden herättelemään ukkoa,oli näet portsarin hommissa yöllä ja kotiutui puoli viisi,joutaa jo herätä...

Huomenta!
Toivottavasti teillä nukuttiin yhtä hyvin kuin meillä :-D!

Perttu heräs yhden ainoan kerran, ja sekin oli jo puolen yön tietämillä. Aamulla tosin itki kauheasti unissaan; nostin viereeni sänkyyn ja silittelin, mutta niinpä oli sikeää uni ettei tiennyt tästä mitään. Mutta siis toinen hyvä yö peräkkäin, tämähän on luxusta. Voiko olla että poitsu nukkuu paremmin kun mies ei ole seinän takana kuorsaamassa, potkimassa lämpöpatteria ja puhumassa unissaan?

MAMA et oo tuosta 'kullan nupusta' aiemmin maininnut. Taidan tietää mitä tarkoitat, ehkä??? Lukiossa yhdellä meidän luokan tytöllä oli sellainen pallukka tuossa korvan 'kielekkeen' kohdalla, kasvoi siis suoraan poispäin ihosta (ylös), oli sellainen varrellinen pallukka (pieni 'ukonhattusieni' ;-) ). Kuulostaako samalta? Hän ei ollut tohtinut leikkauttaa sitä. Mutta eipä siihen kiinnittänyt muuten mitään huomiota, ei siis katsojan silmää häirinnyt, paitsi kun hän otti siitä aina kiinni ja pyöritteli...

GINAlta on monesti pitänyt kysyä, että vieläkö Teppo itkee peilikuvaansa? Kirjoitit silloin joskus niin hauskasti, että jätkällä 'on itsetunto kohdallaan'.

Onko siellä MAKIAn suunnalla yhtään helpottanut? Ootko päässyt tuulettumaan?

Kertokaapa turvaistuimista HELI ja kumppanit, miten nuo istuimet kiinnitetään autoon? Onko sama turvavyörumba kuin kaukalon kanssa. Mä oon NIIN kyllästynyt tuohon kaukaloon, kun ensin pitää avata auton vyöt, sitten kääntää kaukalo poikittain ja nostaa aisa ylös, ennenkuin voi avata kaukalon vyöt ja nostaa pojan pois. Taidan kallistua pikku hiljaa Isofix-kiinnitteisen istuimen puolelle.
Käytiin eilen äitini ja PJ:n kanssa ISOssa shoppailemassa, ja siellä oli pitkä rivi erilaisia istuimia. Mutta ei näitä 'huippumerkkejä'. Mahtaako nuo muut olla yhtään sen huonompia tai turvattomampia? Maksaako vain se nimi enemmän (niinkuin lastenvaunuissakin)?

Tuo meitin jätkä on kyllä nykyisin sellainen vipeltäjä, että koskaan ei tiiä mistä sen löytää. TAKAPERIN ryömitään kovasti, ja konttaamaan on oltu lähdössä jo pitkään, kun vain ei maha laahaisi maata ;-).

Nyt aamukaffeelle, hän palaa taas kun ei osaa poissakaan pysyä (onko mulle tarttunut maman kirjoitustyyli ;-D?). Niin, ja vinkkejä juhannussiivouksen tekemisestä otetaan vastaan... kun äiskä ei saa enää olla edes sekuntia eri huoneessa kuin poitsu, heti alkaa HIRVEÄ huuto. Eikä nuku noita päikkäreitäkään kuin yhdet lyhyet... Rintareppua täytyy kokeilla taas (ei voi ainakaan mattoja tampata).

Huomaanpa, että vähän meillä jäädään jälkeen tuossa painokasvussa, mutta ei kuitenkaan niin paljoa kuin odotin, kun meillä mentiin silloin alkuksi takapakkia aika reilusti (eli jos alhaisimmasta lukemasta lasketaan, niin meilläkin on tullut painoa + 3715 g). Eli ihan oon tyytyväinen meitinkin ukkelin kasvuun. Laittakaahan tulemaan mittoja muutkin, kiva verrata.

Niin ja GINAko mainitsi liiviostoksille menosta, kun imetys loppuu? Mulla kävi siten, että D-kuppi muuttui B-kupiksi noin viikossa, kun lopetin imetyksen. Eli kannattaa ehkä odotella vähän, ennenkuin ostaa ne törkeän kalliit ihanat liivit ;-D.

Piia: kiitos liivivinkistä ;) Täytynee odotella tässä sit vähän aikaa. Maidontulo loppui yllättävän nopeasti, kahtena iltana pumppasin toisesta rinnasta n. 50 ml ja nyt oon ollu jo kolmatta päivää pumppaamatta ollenkaan.
Tepon painotiedot laitan tiistaina neuvolan jälkeen.
Teppo ei enää itkeskele peilikuvalleen, päin vastoin: naureskelee, tuijottaa, yrittää koskettaa ja välillä tuijottaa minuakin peilistä ja sit kääntyy hämmentyneenä katsomaan taakseen, kun äiti on sielläkin...?

Ryömimistä ei täällä harrasteta. Pyörii vaan napa-akselin ympäri ja senkin selällään. Itkeskely ja vikinä jatkuu edelleen, huokaus. Vain äidin ja isin syli kelpaa, muualla tulee itku. Vieraiden ihmisten sylissä myös, ja aika ärhäkkä itku tuleekin. Vaihdoin kokeilumielessä NAN-korvikkeeseen, mutta sitä on nyt vuorokauden verran syöty eikä ainakaan vielä mitään eroa entiseen. Kakka kyllä tulee säännöllisesti, pari kertaa on tullut hoitopöydälle ja kerran jopa pönttöön! Nukahtaminen on vaikeaa päiväunille, paitsi vaunuissa. Syliin kun nukuttaa niin saa olla aivan hipihiljaa, yskäistäkään ei saa, kun hänen korkeutensa hakee unta. Unissaan ährää ja vinkuu enemmän kuin ennen, eli jotain raukka varmaan kipuilee tai oireilee. Suppoa en ole vielä antanut, kun yöllä nukkuu kuitenkin hyvin.

Heräys.

Alissan mitat ovat kasvaneet 5kk mennessä seuraavasti:
Paino 3742g (3748 -> 7490)
Pituus 14,3 cm (52 -> 66,3)

Meillä oli perjantaina hammashoitajan vastaanotto, juteltiin hampaiden hoidosta ja saatiin hammasharha, fluoritabletteja ja xylitolitabletteja. Hoitaja kattoi Alissan suuhun ja hämmästykseksemme huomasi, että kaikki neljä yläetuhammasta ovat ihan puhkeamaisillaan! Että ei ole ihme, jos suuta kutittaa ja illalla on kitinää... Nuo ylähampaat saattavat kuulemma tehdä tuloaan pitkäänkin, joten tuskalliset ajat voi olla edessä... Eilen illalla ""harjattiin"" ekan kerran hampaat ja voi että se tuntui Alissasta hyvälle! Ilmeisesti niitä ikeniä kutittaa ihan hirmuisesti just ilta-aikaan.

Perjantaina mulla olikin sitten luksusilta, mies jäi lapsenvahdiksi ja mä läksin työkavereiden kanssa Helsinkiin Design-museoon ja syömään ulos. Oli ihanaa käydä tuulettumassa ja vielä ihanampaa oli kuulla, että kotona oli miehellä sujunut vauvan kanssa tosi hyvin! Ainoa vaan, että nuo rinnat kyllä pakkautuu tosi inhottavasti, kun jättää pari syöttöä välistä, mutta ei voi mitään.

Eilen käytiin vikaa kertaa tänä keväänä vauvauinnissa, Alissa sukelsi ensimmäisen kerran, eikä ollut siitä moksiskaan! Saunassakin käytiin ensimmäisen kerran, kovasti tykkäsi, kun uidessa tuli niin kylmä. Iltapäivällä oltiin sitten piknikillä puistossa, ai että neiti tykkäsi nyhtää ruphoa (ja yritti tietenkin laittaa sitä suuhunsa... )

Me käytiin muuten kattomassa noita turvaistuimia, todennäköisesti hankitaan se Gracon Cosmic, vaikka hinta tuntuukin tosi suolaiselle. Pitää odottaa, että ne tulee alennukseen jossain, kun ei vielä ole mikään kiire hommata sitä. Kaukalo vaan tuntuu siltä, että se jää kohta hartioista ahtaaksi.

Jaahas, tulikohan tässä lätistyä taas tarpeeksi meistä, unohdin taas autuaasti, mitä kaikkea mun piti kommentoida... :D

Hejssan allihuuppa.

Me emme nukkuneet tänään kamalan pitkään, 7.30 oli Puppe leikkituulella. Hänhän tietenkin jatkoi uniaan jo 9.00 mutta mama ei enää unta saanut. Noh, on niin aurinkoisena Puppe ettei haittaa.

Kullan nupusta - mä niin luulin et silloin synnytyksen jälkeen olisin asiasta kertonut mut juuri muistin etten mä koskaan saanut meidän synnytysstooriakaan eetteriin. Juttu meni niin että mies mietti synnärin vauvanpesuhuoneessa jotta miten hän mulle tulee kertomaan Puppella olevasta ylimääräisestä korvanipukasta. Oli muka hyvin valmistautunut. Tuli mulle siihen istukanirroituspahoinpitelyn keskelle sanomaan jotta ""älä nyt säikähdä mutta Puppella on epämuodostuma..."" No minähän siinä kaasuineni kauhistuin jotta puuttuuko hältä jotain (vaik oli sormet ja varpaat ja kädet ja jalat jo laskettu) ja tietenkin menin ihan paniikkiin niin sitten mies onnistui sanomaan että korvassa on sellainen pikkuinen ylimääräinen rusto nahan sisällä. Enhämminä rauhoittunut ennenkuin tulivat näyttämään.

Sen jälkeen asia ei tietty ole käyny mielessä (siis tänne kertoa) kun asia ei ole mielessä eli olen niin tottunut kullan nuppuseen jo. Nyt kun erikseen kysyttiin niin tuli mieleen. Mut hei - kieltämättä, mä jossain masennuksen syvimmissä syövereissä mietin jotta olenko mä masentunut siksi ettei mun vauva ollutkaan täydellinen? Mut sitten kyllä itsekin ymmärsin ettei se näin ole ja vauvani on tasan täydellinen. Mielummin kullan nuppu korvassa kuin jotain oikeata hätää.

Kyllä se PIIA aika pitkälti on tuon tyylinen nuppunen mitä kuvailit, ei törrötä suoraan ulospäin vaan osoittaa poskeen päin. Tyvestä on kiinni ihan siinä korvan keskikohdan kielekkeessä (se mihin jotku hullut uskaltaa laittaa korviksen) ja siitä kasvaa ukonhattu :-) Edestäpäin ei näy kuin ihan pieni pyöreä nysty mutta sivulta tietenkin paremmin. Söpö se on mutta tullaan poistamaan (ellei hän itse jo siinä vaiheessa osaa sanoa ettei hänen nipukoitaan muuten leikata).

ULKOILUvinkeistä kiittää hän :-) Hän on aika arka viemään Puppea ulos ja varsinkin vähentämään vaatetusta. Vallan häpiäks käy joskus mutta toivotaan että hän kehittyy. Nytkin oli Puppe terassilla vaunuissa pelkässä shortsipuvussa nukkumassa. Lämpöä on varjossa n. 23 ja silti mamasta tuntui että noinkohan Puppe tarkenee. Muutenkin on tullut huomattua että jotenkin ei-äitimäisesti tässä on toimittu eli Puppe tuupataan nukkumaan vaunuihin ulos/tertsille ja mama alkaa kotitöihin. Yhtäkkiä iski semmonen juttu jotta normaaliäipäthän kärryttelee hyvällä säällä tuntikausia ja meillä on muka vaan hommia. Nyt tökkäs, ei tipu ruokaa miehelle eikä mitään, tämä aloittaa mammaloman.

Muutenkin mies on nyt ottanut pattiin oikein tosissaan. Meillä on Puppen kanssa ollut tosi ihanaa torstaista lähtien ja tänään loppuu tuo ihanuus kun mies tulee takaisin. Pysyis siellä missä on eikä tulis tänne sotkemaan meidän kuvioita. Niin tyhjänpäiväinen kapistus on koko ukko, häiritsee vaan. Noh, kukkaronsa on ihan kiva mutta muuten aika turhanpäiväinen.

PIIA, meitin juhannusreissu suuntautuu sinne teillemmäs päin (Reisjärvi-Kangaskyläköseon). Ajattelinkin jotta olisin kysellyt olisiko voitu treffata mut kun tämä reissu on meno - yö - paluu reissu niin ei taida ehtiä..? Enkä niin tarkkaan tiedä noita paikkoja, ties kuinka pitkä matka tuolta meitin paikasta teille on.

KAKKA tuli eilenkin :-)) Toivottavasti Puppea ei tulevassa tapaamisessamme kutsuta Kakka-Pupeksi :-) Kävi vain illalla tullut kakka kamalan kipeää, oli kyllä aika kovaa napukkata mitä poika väänsi. Eli, olemme päässeet säännöllisen kakkan makuun, miten saamme sen kakkan pehmeämmäksi? Syömme siis kaurapuurovelliä, ruusunmarjaa, mallasuutetta sekä kasvisruokaa. Luumusosetta lisäsin tänään puurovelliin, eikös sen pitäisi pehmentää kakkia? Pitäiskö siitä perunasta yrittää päästä eroon? On nimittäin tuskallista katsoa kun hän punnertaa niitä papanoita. Hoitopöydällä makaa hän ja mama ottaa aina pötkylän alta pois että mahtuu lisää tulemaan. Karseeta kun käy niin kipeää.

NLA on meillä huomenna, tuloksia sitten.

JUSSISIIVOUSvinkki - muut töihin. Eli mullahan piti olla siivousaika nyt kun ukko on pois mut ei siitä mitään tullut. Torstaina sain siivottua saunatilat ja tuon kylppärin. Illalla oli poika kärtty kun mummi oli hoitanut. Mä en saanut unta to-pe yönä joten perjantaina lepäiltiin pojan kanssa. Mummi soitti että he tulevat meille lauantaina siivoamaan mun kanssa ja vieläpä niin että mä saan olla pojan kanssa tarvittaessa eli he tekevät päähommat! Ja näin tehtiin eilen ja kylläpä tuli siistiä ja nopsasti! On se aika säälittävää ettei kämppää saa pidettyä kunnossa mutta kuten Piia sanoi, se on aika vaikeata kun poika vaatii seuraa koko ajan, nukkuu 45min pätkiä, syö vaihdattaa paippaa juo tissittää yms yms joten ei siitä paljoa aikaa jää siivoiluun. Ja kun torppassa on kuitenkin kokoa ja useampi ihminen sotkemassa niin miksei myös siivoamassa.

Yllä aamupäivän mietteitä, heitän ulos ton ny ja yritän jatkaa pian lisää :-)

.. kuulkaa tytsäret.

Eihän oteta paineita ""kommentoinnista/vastailemisista"" tai ""itsestään länkyttämisestä"" vaan kirjuutellaan niinkuin on aina kirjuuteltu. Välillä minä ittestä, välillä meitin symbioosista tai välillä koko maailmaa muistaen :-)

Kun ei aina ole sillä tuulellakaan että haluttaisi mitään muuta kirjuuttaa kuin vain omaa asiaansa ja joskus vaan ei ehdi. Voipii käydä niin että kirjuuttaa issestään pitkästi (kuten mä) eikä sitten enää kehtaa yksinkertaisesti kehtaa jatkaa muita asioita kun tulis niiiiiin pitkä viesti jotta sitten jättääp toiseen kertaan.

Eli semmonen pyyntö jookosta tytsäret ;-?

Kasvusta vain kommentoin...

Nestori on kasvanut 5kk ikään mennessä 16 cm ja 3630g
(Mitat 5 kk: 8800g ja 72cm)

Vertasin isoveikkaan ja se poika kasvoi näköjään paljon nopeammin tässä vaiheessa... (Syntymäpaino ""vain"" 3480g, pituus 50 cm) eli kasvua 5 kk ikään mennessä +5300 g ja 19 cm!! :o Ohhoh... (Painoi oli 5 kk iässä 8500 g ja risat ja pituuttakin 69 cm)

Meidän pojat ovat näköjään olleet 5 kk iässä lähes saman kokoisia, tosin N on painanut n. 300 g enemmän ja oli myös 3 cm pidempi. (72 cm) Mutta oli tuo pikkuveikka aika paljon isompi syntyessäänkin eli aika yksilöitä ovat myös tässä asiassa.... Isoja miehiä kasvamassa täällä, arvatenkin? ;D

Nyt kesävieraiden pariin... :D Palataan asiaan.

Juu oon Puppen MAMA samaa mieltä, ei ressiä! Hupiahan ja mielen lepoa tän palstan pitäis olla. No joo ja välillä vakavaakin tietty.

Mama: Reisjärvelle on meiltä noin sata kilsaa, mutta ette te kovin kaukaa mene ohitse -> oletan että käännytte kasitieltä kaksseiskalle Kalajoella? Me asutaan kasitietä alaspäin, täällä meren rannassa vähän ennen Kokkolaa. Ilmoittele jos koukkaatte matkalla tänne kalastajakylään, täällä sitä ollaan :-).

OLIVIA meillä kans harjataan innokkaasti hampaita. Pertulla on se Jordanin hammasharja jossa on purulelu toisessa päässä, ja käyttää kumpaakin päätä oikein voimalla ikeniinsä (ja niihin kahteen 'isoon' hampaaseen). Pieni mies on ollut vähän kuumeinen tänään ja taas selvästi kipeämpi. Puhkeais jo ne seuraavatkin, ja sitten otettais mielellään taukoa vaikka muutama kuukausi tästä hammasrumbasta.

Rauhallista yötä!

Hei.
Tässä meidän neidin kasvu syntymästä 5 kuukauteen.
paino +3825g
pituus +17,3cm
pää +6,3cm
Syntyessä reilu nelikiloinen.

Esikoinen kasvoi sitten ihan silmissä ;=) Vertasin huvin vuoksi
paino +5225g
pituus +19cm
pää +10cm
Mutta olikin syntyessä alle 2500g.

Ihana keli nyt ulkoilemaan!

Heips taas kaikille! Pikaisesti silmäilin viikonlopun kirjoituksia ja koitan saada kommentoitua jotain... Linda on aika känkkäränkkä tänään, joten mahtaakohan onnistua.

Meillä oli 5 kk neuvola perjantaina ja lukemat oli seuraavat:

paino 7810 g eli syntymästä tullut + 3600 g
pituus 68 cm eli kasvua 15 cm
pipo oli nyt 43,3 cm eli +7,3 cm

Luulin jo, että rokotuksesta ei tullut mitään oireita tällä kertaa, mutta tulikohan sittenkin. Linda on nimittäin syönyt tosi huonosti viikonlopun ajan. Lauantaina ja eilenkään ei oikein syönyt tissiäkään (tissit oli ihan kivikovat eikä hän vaan syönyt) ja soseita ihan tosi vähän. Tänään ei edes avaa suuta, kun lusikka lähestyy, ei siis tosiaan halua syödä vaan huutaa ja huitoo. Nyt maito maistuu taas, eli en ole enempää huolissani. Harmi vaan, jos pitää taas alkaa soseiden syönti ""alusta"", kun jo pari kolme viikkoa syötiin niin mielellään.

Ulkoilu: me ollaan oltu ihan rohkeesti ulkona viltillä varjossa vaippasillaan ja ilman vaippaakin. Ja rintarepussa on tehty pikkukävelyjä pihalla melkein joka päivä. Varustuksena ulkona ja vaunuissa on lyhythihainen body ja housut tai sukkikset ja jos on oikein lämmin niin pelkkä body. Peittona vaunuissa olen pitänyt harsoa.

Ja välillä olinkin nukuttamassa neiti känkkäränkkää... Jo kolmannet unet tänään vaunuissa.

Mistäs muusta oli puhe? Ainakin Piia kyseli turvaistuimesta. Me siirryttiin viikko sitten Gracon Cosmiciin, kun piti palauttaa kaukalo kavereille. Tytsi viihtyy siinä paljon paremmin kuin kaukalossa ikinä, on kiva katsella maisemia, kun on ylempänä ja unikin maistuu. Yksi Helsingin reissukin on jo tehty (160 km/suunta) ja hyvin meni. Istuimen kiinnitys oli aika prosessi, se kun tulee kiinni ensin auton vöillä ja sitten kiristetään vielä etupenkin lattiakiskoihin erillisillä hihnoilla. Mutta kun se on paikallaan, saa luvan ollakin aika kauan. Onneksi ei ole kuin yksi auto, istuimen jatkuvasta siirtämisestä ei ainakaan tulisi mitään. Tuo isofix on varmasti helppo ja kätevä, mutta se siis tarkoittaa että AUTOSSA on oltava isofix-valmius ja ei meidän 1,5 v vanhassa Toyotassa ainakaan ole. Ne tiedä missä merkeissä ja kuinka uusissa autoissa sitten on. Niin ja me valittiin tuo cosmic siksi, että siirryttiin istuimeen näin aikaisin. Muita ei oikein näyttänyt saavan riittävän makuuasentoon ei-vielä-istuvalle vauvalle ja monia suositellaan vasta 9 kg ->. Lisäksi tämän saa sitten käännettyä toisinpäin myöhemmin. Ja sitten vielä muistutus niille, jotka hankkii istuinta... Kokeilkaa autoon, koska ne on tosi isoja laitoksia nuo istuimet. Meillä esim. mies (190 cm)mahtuu juuri ja juuri pelkääjän paikalle istumaan nyt kun istuin on takapenkillä.

Nyt en enää muista mitä olitte kirjoitellut eli lueskelen välillä ja jatkan sitten jossain vaiheessa.

HELI meillä on v. 2004 Avensis farkku, ja siinä pitäis kyllä olla noi isofix-kiinnitykset. Siihen olis saatavana Toyotalta istuinkin, täytyy käydä joskus tsekkaamassa. Eipä meilläkään oikeastaan tarttis siirrellä tuota istuinta, tai ehkä joskus Hiaceen (silloin ei voi olla isofix). Eli jos oikein käsitin, niin tuo Cosmic tulee auton vöillä, mutta ei lapsen 'yli', eli niitä vöitä ei tartte väsätä auki ja kiinni koko ajan??? Kun sehän siinä kaukalossa tökkii...
No, edelleen täytyy harkita, mutta plyysipintaista istuinta en enää laita, on niin järkyn hiostava tuo kaukalokin.

Hejsan

Neuvolassa tänään 5kk10pv ja mittoi seuraavasti

Painoa lisää 5385g (3595 -> 8980g)
Pituutta 18,5cm (51 -> 69,5 cm eli ihan ei mennyt 70 rikki =)
Hattua kasvanut 10,7cm (34,3 -> 45)

Täti kehui Puppea, reippautta, ihoa, toimintaa, käsiä varsinkin ja sanoipa vielä että Puppen kasvot ovat niin nätit ja sirot että ihan suoralta kädeltä ei voisi sanoa onko Puppe tyttö vai poika. Eli - Puppesta tulee puppepoika kuten olemme peljänneetkin :-)) Mähän joskus vahingossa sanonkin Puppea kaunottareksi tai typyksi... kun tuo meidän koiravauva joskus sotkee mut sanoissani.

Piikki kävi hieman kipeää, mut ei itketty kauaa. Supon kehoitti laittamaan illaksi varmuuden vuoksi. Seuraava aika elokuun 10. Omaa aikaa ei varattu, kun aurinkoisen Puppen kanssa pärjää niin hyvin. Jos tulee ongelmia joita en saa ratkottua esmes teidän kanssa niin soitan sitten neuvolaan oman ajan.

Pikkukakka tuli aamupäivällä ilman isompata itkua, luumu ilmeisesti auttaa pehmentämään tuotosta. Ok, tästä on hyvä jatkaa kun nyt on kakkattu jo ties kuinka usein. Kohta kirotaan kun sitä kakkia on niskassa asti :-))

Miehelle ilmoitin eilen jotta mä aloitan mammaloman joten hän lähti hakemaan pizzaa.. :-) ja juuri kuuluu tulevankin joten mie pyrkin palailemaan taas.

Kadotin just viestini nettiavaruuteen! Eipä ihmeitä. Iltasiivouksen keskeltä kirjoitin. Hellettä ja ilkeää rinnan tiehyttukosta valittelin. Tietenkin olin myös kertonut Elmerin viimeisimmät kakkajutut ja kuinka porkkana hälle maistuu.

Tosiaan toinen rinta on tosi kipeä :( Tiehyttukos vaivaa toista päivää. Ennen olen saanut tukokset itse helposti auki, mutta nyt en tiedä mitä tehdä. Huomenna pitää kai ostaa kaalia ja kokeilla sitä. Eikös sitkeästä tukoksesta voi tulla rintatulehdus? Olen yrittänyt lämmittää rintaa ennen imetystä ja hieroa sitä imettäessä, mutta Elmeri syö vaan niin huonosti rintaa. Yöllä söi ok ja aamulla onnistuin nukuttamaan hänet rinta tuttina. Nyt illalla huusi nälkää eikä huolinut rintaa. Pullon jälkeen vähän söi, mutta ei kovin pitkään. Miten siis tyhjätä rinta?? Eikös se ole ainut tie parantumiseen? Eilen illalla yritin lypsää rintaa lämpimässä kylvyssä, mutta en kai saa sitä tutkosta auki tai rintaa tarpeeksi tyhjäksi. Olen aika huono käsin lypsämään, mutta tuntuu että tuskin pumppukaan auttaisi. Vinkkejä? Pelkään, että tulee rintatulehdus ja kova kuume. Se vasta olisi mukavaa, kun mieskin on taas matkoilla. Huuh. Lepoa (saan stressin siivoamattomasta kämpästä -pakko siis ""viikkosiivota"") ja lämpöä suositteli imetystukisivut. Jotain oheita sieltä sain. Onkohan normaalia, että tukos kestäisi monta päivää ja sitten vielä omin neuvoin paranisi? Rinnassa tuntuu selvästi kipeä kohta , aika iso ja kipeä kohta on selvästi kova.

Vikat siivoukset, pullopesut, pyykit kuivumaan ja kylpyyn lypsämään rintaa. Sit sitä lepoa.

Elmeri ei ole ollut pitkään aikaan ""virallisissa"" mittauksissa, mutt omien mittausten mukaan painoa olisi tullut lisää 4kg (viime viikko) ja pituutta ehkä 14-15 cm. Pää on kasvanut ainakin 10cm (täytyykin mitata sitä).

Hyvää yötä naiset!

Yhteistyössä