** TAMMIKSET 14 **

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Dezi: jos sulla on rintapumppu niin yritä tyhjentää rinta sillä mahdollisimman hyvin. Jos ei oo pumppua, niin sanotaan, että tyhjällä viinipullollakin voi rintaa imeä tyhjemmäksi =) Kun pullon lämmittää ja sitten laittaa rinnanpään ympärille, jäähtyessä sinne tulee alipaine joka tuottaa imun. En ole kyllä itse kokeillut...
Neuvolasta tultiin just. Painoa nyt siis 6440 g (+3560) ja pituutta 65,3 cm (+18,3 cm). Päänympärys 41,7cm (+8,2).
Rokotus meni ihan vaan pienellä protesti-itkulla, onneksi.

Nyt protestoidaan lisää lattialla joten menen viihdyttämään. Eilen oli jo vähän vähemmän kitisevä päivä.

... ihmisen tyhmyys...

Eilisen rokotuksen jälkeen Puppe ei ollut sen kummemmin kipuileva, ehkä vähän väsyneempi kuin tavallisesti. No, illalla kuitenkin - neuvolantädin neuvosta - varmuuden vuoksi sitä suppoa aloin hälle laittamaan iltapuuhien yhteydessä.

Työnsin supon pymppyyn. Hän työnsi sen ulos. Työnsin uudestaan, hellävaraisesti tietenkin. Pidin sormea pympyllä ettei hän saa sitä työnnettyä uudestaan ulos. Hänelle alkoi yhtäkkiä käymään todella kipeää ja alkoi itkemään sydäntäsärkevästi. Annoin supon tulla ulos. Puppe itki itki kamalasti itki ja itku jatkui varmaan sitten rokotuksen jälkeisenä kipunakin..

.. eli enkö mä nyt kaikkien näiden kakkaongelmien jälkeenkään tajua ettei Puppen pymppyyn SAA koskea eikä ainakaan tunkea mitään sisään? Kai se pymppy on kipeä kun kakkiminenkin on niin vaikeata? Oonko mä luomakunnan tyhmin ihminen?

Sain hänet loppujen lopuksi rauhoittumaan ja vierekkäin nukuttiin koko yö. Eikös tämän ikäisille/painoisille ole jo suunkin kautta otettavia kipulääkkeitä? Niitä hakemaan heti.

Niin ja piti sanoa että Puppen paino oli lähtenyt käyrältään laskuun. Johtunee soseista kun vievät tilaa tissimaidolta mutta eivät sisällä samaa energiamäärää. Ei ollut huolissaan täti joten en ole minäkään.

Juuri teki Puppe pikkuisen kakkan ihan ohimennen lattialla leikkiessään, ei itkenyt yhtään. Nyt tuntuu kitisevän, haluukohan tuo syödä puuroa vai päästää eiliset ulos :-?

MAMA en ole ammattilainen näissä kivunlievitysasioissa, kun ei olla vielä käytetty..Muistin kuitenkin lukeneeni jotain nestemäisestä Panadolista, joten tässä sulle linkki (toivottavsti toimii)

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=12/menu=5/

Nostetaanpa meidät takaisin etusivulle.

Olisko kellään halua laittaa vauvelin kuvia tulemaan sähköpostiin? Tosin noiden hotmail-osoitteiden postilaatikon koko on rajallinen, mutta kyllä sinne joku reilut 20 kuvaa mahtuis yhteensä, eli ainakin yks kuva jokaisesta halukkaasta. Kun mä avasin meille silloin kerran sen osoitteenkin...
Voisin laittaa sitten paluuviestissä käyttäjätunnuksen, niin jokainen pääsis katsomaan niitä kuvia sinne samaan sähköpostiin. Oisko ideaa?
Liitetiedostot näytti menevän suoraan hylkyyn, mutta yksittäisen kuvan hyväksyi liitteenä. Mulla on siellä nyt muutama PJ:n kesäkuva, mutta voin poistella niitä sitten kun tulee tilantarvetta. Olis niin kiva nähdä minkä näköisiä junioreita täällä liikkuu!!!
Niin eli se osoite on naperotreffit@hotmail.com.

Imetysongelmiin en osaa antaa vinkkejä. Toivottavasti et DEZI saa rintatulehdusta!

Kakka-asiaankaan en oo paljoa kommentoinut, meillä kun tulee 2-3 isoa kakkaa joka päivä. Pertulla on ollut muistaakseni 2 tai 3 kakatonta päivää koko tähänastisen elämänsä aikana. Mutta ei tuolla määrällä kyllä lihomaan pääse, kun kaikki tulee läpi.

Onpas PUPPE-JUSTUS kasvanut mahtavasti!! Ja samoin TAMMIMAMMAn ja 2XL:n esikoisilla oli ollut kovat kasvut aikanaan. Mistä muuten 2XL sun nimimerkki tulee? Onko sulla kaks isoa vauvaa ;-D?

Sitten meitin kuulumisia. Perttu on hoidossa ja mä oon ollut navetalla hommissa ja nyt pitäis taas jatkaa noita juhannussiivoja. Vettä sataa jo vähän, ja poijat koittaa saada mahdollisimman paljon rehua tehtyä. Mies on ajanut yötä päivää pari vuorokautta, mutta silti meinaa aika loppua kesken...

Nyt pyykkien ja tiskien kimppuun, sitten pölyrätti laulamaan. Klo 20 asti on armonaikaa, sitten pitää hakea pikkujätkä kotiin yöunille.

OLIS KYLLÄ TOOOOSI IHANAA KUN LAITTAISITTE NIITÄ KUVIA TULEMAAN. Digikameran tai kamerakännyn (mun omat on ihan kännykällä otettuja, kun kamera on jostain kumman syystä aina tuolla konehallilla).

Lämmintä kesäpäivää !
Täytyy senverran kirjoittaa että päästään takaisin etusivulle.
Ihana ilma ulkona ja ollaan nautittu siitä täysinrinnoin. Laitoin viltin varjoon ja kelloteltiin siellä koko perheellä.
Päiväunet ovat kyllä menneet helteen mukana ihan minimiin. Ilmeisesti tämä lämminkeli ei innosta olemaan untenmailla.
Itsellä on vielä nuha kiusanan mutta en enää osaa sanoa onko tämä allergista nuhaa vai vielä flunssaa. Kärsin nimittäin normaalioloissa pahasta kesäallergiasta. Nyt on ollut imetyksen aikana aika hyvänä. Ihme hormooneja tämä raskaanolo ja imetys tuottaa. Esikoisen imetysaikan en tarvinnut syödä mitään allergialääkkeitä, edes kesäaikaan.

Juhannus on tuloillaan eikä paljon kiinnostaisi lähteä mökkeilemään, mutta katsotaan nyt joutuuko ""uhrautumaan"" kun muut haluavat...

Dezi, mulla oli noin viikko sitten monta päivää tosi kipeä tiehyttukos, mutta meni sitten itsestään/imettämällä ohi. Mulla ei oo koskaan noihin tukoksiin auttanut lämpö, pumppaaminen, rahka tai kaali, ainoastaan imettäminen tehoaa. Toivottavasti saat sen kuntoon, on nimittäin tosi ikävä vaiva!

SINNA, laitoin salasanan tulemaan sähköpostiisi. Aivan ihana kuva ja neiti. Tosi kauniin väriset silmät!

Vinkki kaikille: kannattaa pienentää kuva kun lähettää, helpompi katsoa.

Ja ei kun lisää kuvia tulemaan...

Niin se piti vielä korjata tuohon neuvolantädin kasvokommenttiin että hän siis sanoi että Puppen KASVONPIIRTEET (silmät, nenä, suu) on niin sirot jne jne

Kasvot itsessään ei mitenkään mahottoman sirot ole kun meillähän on ne hamsteriposket yms :-))

Miks on aina kiire? Mähän olen äippälomalla...

Mäkin olisin ihan voinu hlöllisyyteni paljastaa mutku mullei näemmä toiminut mikään luukku.com maili tms eikä kuvia ole (näitä viimeaikaisia) tuolla omalla koneella - siks iskän mailista lähti.

Kun me kuitenkin aiotaan tavatakin joskus naperotreffeillä niin eikös se ole sama vaik toisemme nimeltä tiedettäisiinkin? Pointtinahan on vain se ettei täällä a) kerro kuka on (kaikki sekopäät innostuu ja b) niin... en mä muuta keksinytkään.

Mua ottaa pattiin kun en löydä Puppelle helle/lierihattua :-( Kaikki ovat liian isoja vaikka hälläkin on aika iso pää. Miks me asutaan täällä tuppukylässä jossei oo kunnon vauva-kama-tarjontaaaaa??!?

Kapp Ahlissa oli vaikka kuinka monenlaisia vauvojen hattuja, olisko teillä sitä jossain lähikaupungissa? Ostettiin kyllä Lindallekin koko 46/48 niin mahtuu sitten loppukesän vaikka nyt onkin iso.

Tässä meidän jätkän strategiset mitat (ovat kyllä 4 kk:n ikäisen mitat, koska neuvola olisi ollut vasta ensi viikolla ja ollaan silloin jo muilla mailla. Seuraava neuvola vasta heinäkuun lopulla jolloin vasta saadaan rokotuskin.):

Pituus 70 (+16 cm)
Paino 8195 (+3640 g)
Lakki 45 (+5 cm).
Hillitön pääkky tuolla kyllä on enkä mäkään tahdo mistään löytää kivaa mösää. Siskoni on lähdössä Lontooseen ja lupasi katsoa sieltä jotain kivaa lakintynkää tuolle isopäälle. Sinne asti täytyy lähteä hatunostoon. Tuoko MAMALLEKIN???
Jos ei sitä ennen löydy..:)

Meillä menee yöt nyt tosi kivasti. Peetu nukkui viime yönäkin melkein 10 tuntia yhtäsoittoa ja kyllä olen huomannut että itekin olen paremmalla tuulella ja pirteämpi kun ei tarvi nousta ylös kuudelta valmiiksi väsyneenä. Yöllä ei ole syönyt nyt kuin kerran muutamana viime yönä, paitsi siis viime yönä, ja silloinkin on syönyt vasta siinä viiden korvilla. Ihanaa ihanaa!
Meillä Peetulla siis kaksi alahammasta ja lisää taitaa tulla, puree nimittäin alahuulta ja tuhertaa välillä semmosta ihme kujerrusta. Ylähampaat näyttävät kyllä olevan vielä aika ylhäällä, ikenet vaan pullottaa.
Peetu kääntyy vasta mahalleen ja koko ajan.Tissiä syödessäkin yrittää kammeta ja se on kyllä tosi raivostuttavaa välillä. Selälleen on kääntynyt vasta kerran vahingossa mutta nyt mahallaan kääntyy oikealle päin napa-akselin ympäri jonkin verran. Lisäksi kampeaa vaunuissa ja sitterissä istumaan tai siis reppana yrittää, mutta ei tietenkään vielä pääse lähellekään. Tosi nauravainen poika on, mutta kyllä mahtuu kitinäpäiviäkin joukkoon. Ja niin rakas rakas.
Onko teillä muilla sellaisia päiviä, ettei soseet juuri maistu?? Meillä oli tänään sellainen päivä ettei syönyt juurikaan. Päärynäsosetta vain päristellään ulos, kun työnnän lusikan suuhun. Se on kyllä enemmänkin sellainen leikki, herraa naurattaa ja kyllä välillä muakin. Saapi sitten siivota koko keittiön, kun sosetta on joka paikassa.
Laitan myös muutaman kuvan. Kivahan se on nähdä näitä mukeloita, kun ovat jo jotenkin tuttujakin. Heidän kehityksestäänhän täällä koko ajan lueskellaan.
SINNALLE: meillä tuon esikoisen kanssa rintaruokinta loppui pikkuhiljaa kun mulla ei maitoa kovin paljon tullut. Lopuksi syötin enää muistaakseni aamulla ja loppu siihenkin tuli kun tyttö oli 2,5 kk. Nyt tuntuu siltä että jatkan vielä jonkin aikaa, kun maitoa kerran tulee. Onhan nuo imetyskerrat harventuneet koska annan soseita 2-3 krt/päivä. Viime yönä toinen rinta oli kyllä niin täynnä maitoa että oikein sattui. En jaksanut nousta lypsämään ja Peetu sai kyllä täyden tissin aamulla kun heräsi. En jaksa uskoa että maitoa tulee enää hirveitä määriä.
Muistatteko millaisia määriä maitoa tulisi suurin piirtein saada 5 kk:n ikäinen? Lähes litranko?? Mietin vaan että Peetun pituus on +2-käyrällä, mutta paino alle 0. Nyt en pääse neuvolaankaan, mutta luulisin että paino on yli 8,5 kg nyt. Kasvu näyttää menevän pituuteen. Peetu taitaa olla kukkakeppi.
Nyt se ähisee tuolla sängyssään, toivottavasti nukkuu aamuun!!!!

Mä en saa lähetettyä tuota Alissan kuvaa, kun se on niin iso (kuva siis, ei Alissa... ;) Toivottavasti joku osais neuvoa, miten noita pienennetään... Olisi tosi ihana nähdä teidän naperot!

Kukahan muuten on vienyt meidän aurinkoisen tytön ja tuonut pienen kiukkupussin tilalle? Illat on yhtä kitinää, ilmeisesti johtuu niistä hampaista. No tänä iltana kyllä nukahti jo seitsemältä ilmeisesti yöunilleen, oli vissiin rankka päivä. Aamulla voikin isille ja äidille tulla kivaa, kun tyttö haluaa nousta viideltä... :(

OLIVIA mä ainakin sain suoraan, kun klikkasin haluamaani kuvaa ja sitten hiiren oikeanpuoleista näppäintä ja siitä 'lähetä sähköpostina', kysymyksen pienennetäänkö kuvat. Siihen vain merkki ja sitten lähetä. Mutta sitten en osaa kyllä neuvoa jos ei noin onnistu. Mutta laitahan ainakin jotain viestiä sinne tulemaan, niin saat paluupostina salasanan.

Kiitos SINNA.

Salasana lähti MAMAn, ANSKUn ja HELIn meileihin.

OLIVIA: Mikä kuvankäsittelyohjelma sulla on? kun tallennat kuvaa, voit valita missä moodissa se tallennetaan (jpg, bitmap, tif jne). Katso vaikka resurssinhallinnasta paljonko kuva vie tilaa missäkin moodissa. Joissakin ohjelmissa on siinä samassa save as-laatikossa prosentit, paljonko haluat kuvaa pienentää alkuperäisestä.

Kerro kuinka sujuu ja mikä ohjelma sulla on.

Kiitos PIIA ja SINNA avusta, onnistuin pienentämään kuvan ja lähettämään sen! Ainoa vaan, että tuo mun Outlook ei jostain syystä tunnistanut ä-kirjainta, joten viesti näyttää vähän oudolta... Mulla on Canonin oma kuvankäsittelyohjelma ja siinä tuo homma toimi just niin, että hiiren oikealla näppäimellä valitsin tuon Send by emai ja sitä kautta pienentäminen onnistui. Jihuu, taas oppi jotain uutta!

laitan tonne kohta meidän galleria-nettisivun osoitteen, ku kaikkki kuvat Teposta on siellä eikä täs koneella, niin että voisin helposti niitä postitella. PIIA miksi toinen osoite? No laitan tonne alkuperäseen kuitenkin postia menemään.

Ihania kuvia, kerrassaan upeita =)
Kyllä PuppeJustus on päässyt hienoon joukkoon.

Gina - siksi toi toinen osoite kun noi hotmail postilootat ei ole kovin isoja niin jos täyttyy niin voi käyttää tota kakkoslootaa.

Piia - eikse mene niin että sä hoidat tuo naperotreffiboxin ja lähettelet niitä salasanoja ettei kaikki härpi eikös juu? Yksi kokki, mainio soppa.

Jänskä kun nimimerkkien takaa löytyy ihan uusia nimiä hih. Laitan jossain vaiheessa siitä omastakin mailista postia kun en tahdo olla mieheni !!!

Mä tässä hehkutan vaikka itse ajattelin ettei kannata hehkuttaa noilla kuvilla kun voi olla ettei jotkut meistä halua antaa kuviaan/tietojaan (vielä) esille ja voisivat vaikka tuntea itsensä ulkopuolisiksi. Vaan ovat kyllä niin ihania niin ihania kuvat että sanattomaks menee!

Meillon kuulemma syöntiaika. Taas kiire, hö!

Moikka kaikille!

Laitan Nestorista uusimman kesämieskuvan, kun saan sellaisen... Paremmalla puoliskollani eli kaksossikollani on digikamera ja meillä sellainen on toistaiseksi hankkimatta... :( Sisko otti kuvia, kun kävi meillä noin 2 viikkoa sitten... Eli palaan asiaan, kun saan kuvan jne.

Meillä riittää kesävieraita: tänään kävi kaksospojat (jättisellaiset), jotka syntyivät marraskuun lopulla 2004 ja oli hauskaa seurata Nestorin reaktioita... Näytti muuten aika hernekepiltä tuo meidän pitkä poika... Ne pojat painavat 10 ja lähes 12 kg eli aika jytkyjä... :o On vaan paljon liikkuvaisempi kuin ""kaverit"" ja syö kyllä vähemmän muutenkin jne.

Hampaita tekee ylös eli pian taas 2 uutta hammasta. :( Ikenet paistavat valkoisina... Kärtsyä menoa on välillä lattialla... Järsii kaikkea.

Ulkoilusta: viltillä on, sen minkä siinä pysyy. Hiekkaa on kädet täynnä ja ruohoa jne. Rattaissa katselee puoli-istuvassa asennossa (hetken viihtyy paikoillaan olevissakin rattaissa) ja sylissä on, jos viihtyy... Kantaa en jaksa ja liinailu ei miellytä meidän keisaria. Rattaissa myös nukkuu, koska valjaat oli pakko ottaa käyttöön! Poika yritti kerran kammeta itsensä vaunuista pois, jalka ja käsi olivat pelottavan näköisesti reunan päällä ja kampeaminen oli VALTAVAA... Ja nuo vaunut olivat syvät!! Voi ihme, että on eri puusta veistetty kuin rauhallinen isoveikka. Tosin pituuskin jo pakotti vaihtamaan rattaisiin, mutta itikoilta ei saa suojattua aivan yhtä helposti noissa rattaissa... Nukkuu kahdet päikkärit ulkona. (Yhdet sisällä)

Nukkumisesta: yöt menevät suht hyvin, vaikka ikenet ovat kipeät. Herää tosin joskus mega-aikaisin joskus jo klo 05.30. Illalla nukahtamisen jälkeen saattaa itkeä ja se johtuu ikenistä. Supon voimalla nukkuu sitten kuitenkin. Samanlaista lutkutusta pitää ikenien kanssa kuin aikaisempienkin hampaiden puhjetessa... :( Imee huultaan, jos ei järsi esim. sormiaan.

MAMA: panadolia on olemassa nestemäistä... Annoimme sitä esikoiselle aikanaan jostain 5 kk ikäisestä tai jotain, koska supon laitto oli hänelle jotenkin epämiellyttävä kokemus. (Vaikka ei tod. kärsinyt ummetuksesta tms.) Toimii edelleen kuume/ kipulääkkeenä hänellä.

Nyt unta palloon. Tsemppiä kaikille, nautitaan kesästä! :D

Huomenta!

Valokuvia lähetin ensitöikseni minäkin. :) Innolla odotan, että pääsen katsomaan teidän kuvia! :) Nyt PIIAn on ehkä astetta helpompi tunnistaa minut, mutta ei taida kuitenkaan vieläkään onnistua?

Yhteistyössä