**TAMMIKUU2008**marraskuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saaru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanaa täällä on täysi talvi. Ruokatunnilla kun pihalla köpöttelin niin oikein aurinko paistoi ja lumi kimmelsi, kyllä oli komiaa.

Joku kirjoitteli nukkumisesta kipeytyneistä lonkista. Mulla on ollut sama homma jo varmaan rv 24 lähtien että lonkat yön jälkeen ihan äly kipeät ja ihan puutuneet. Mutta mun mies pelasti mut pinteestä ja osti uudet patjat. Siihen katos lonkkakivut. Aivan ihanaa että herätessä ei kolota tai särje mitään paikkaa. Oikein harmittaa että oon kärvistellyt edelliset raskaudet tolla surkealla patjalla ja kärsiny noista lonkkakivuista.

supistuksista ei ole meikäläisellä ollut, mutta noita alapään luita vihloo aivan tajuttomasti. Nyt lisäksi tullut kirvelyä selkään ja noita liitoskipuja alavatsaan. Luulen että johtuu pitkälti siitä että töissä vuoden kiirein aika ja oon siellä joutunut heilumaan liikaa. Huomenna aion sanoja asiasta äitipolilla ja keskustella mahdollisesta sairaslomasta. Tänäänkin ajattelin että en pysty loppuun asti töissä olemaan, mutta olin kuitenkin.

Lähden nyt huilimaan että jaksan nämä lasten iltarumbat..
Maximilian ja vauva 31+2

Kivuista ja supistuksista

Mulla on ollut jo kivuliaitakin suppareita välillä, iltaisin kun vauva liikkuu paljon. Vauva tuntuu nyt olevan pää alaspäin, ja on liitoskipuja, välillä tosi kovia ja inhoja vihlauksia... Ei tee mieli muuta kuin levätä silloin.. Niitäkin päivittäin. Selkä alkaa olla kipeä ja tukivyö puristaa alavatsaa eli ei oikeen toimi enää sekään. Koulussa istuminen pitkään tekee selkäkipuja, onneks koulua on 4oäviää viikossa enää ja lyhyitä päiviä... Mutta kaikkeas epämukavaa oiretta alkaa olla. Lonkat lonksuu ja löystyy ja paikat puutuu ja kipeytyy... jalanpohjat väsyy... Huomenna on neuvola ja ens viikolla EKA LÄÄKÄRIKÄYNTI; rv 36... :whistle: Että silleen.... Mutta kyllä tässä pärjäillään...

Oletteko alkaneet miettiä synnytystä? Nyt mä olen vihdoin herännyt siihen et on taas synnytys lähellä ja odotan ihan positiivisin mielin, vaikka hiukan jännittää. Viime kerrasta erittäin positiivinen kokemus vaikka se kestikin kauan pitkittyneen avautumisvaiheen takia, siinä ole se hyvä puoli, ettei sen ajan jälkeen enää revennyt yhtään kun kudokset valmistautui kauan. :D

Toisaalta aika on mennyt nopeesti ku oon pitänyt itteni kiireisenä, toisaalta tuntuu et tää on kestänyt jo kauan ja haluaa jo saada nähdä vauvan!!!

PrincessOfAcco ja Ali 34+5

Alkuperäinen kirjoittaja pötkylä:
Ainoa mihin th ei osannut sanoa mitään, oli se että mulla oli paastosokeri liian korkea dietistä huolimatta. Tai siis th ei tiennyt pitääkö sitä paastoarvoa mitata nyt useammin vai pitääkö laittaa lähete äitiyspolille heti. Mulla paastosokeri oli tänään iloisesti 6.0. Onkos täällä kellään kokemuksia aiheesta? :attn:

t. pötkylä ja pikkuElvis 32+5

Heips,

Mä oon ollut dietillä rd:n takia alusta asti ja käynyt antamassa paastoverensokerinäytteen kerran kuussa. Mulle sanottiin Jorvissa, että jos paastoarvo ylittää terv.keskuksessa sallitun rajan (onko se juuri tuo 6?) niin heti yhteys Jorviin ja siellä sitten mietitään jatkoa. Varmaankin sun olisi hyvä olla yhteydessä sairaalaan (lähete neuvolan kautta?) ja sieltä sitten antaisivat ohjeet jatkoa varten. Mä en tosin ole tullut kysyneeksi, että mitäs sitten jos sokerit kohoavat näin lopussa; tehdäänkö jotain konkreettista vai katellaanko vaan. Olettaisin kuitenkin, että sä joudut antamaan uuden näytteen.

Jimena

Hip hei hurraa!!! Lunta ei ole paljon, mutta vaikuttaisi tulevan oikein kiva keli tänään. Pikkupakkanen ja silleen. Vein juuri pojan tarhaan ja meinaan kohta mennä katsomaan eilen nelosella alkanutta DirtySexyMoneyta. Otin sen nauhalle kun mies halusi katsoa pakoa. Että teekuppi nenän eteen ja hyvä asento sohvalla, Jes.

Tänään menen myös sinne jalkahoitoon, ihanaa saada nautiskella koko päivä. Jalat onkin taas niin turvoksissa, että se nainen varmaan pyörtyy kun aloittaa työnsä, heh. Illalla menen vielä katsomaan Ulla Tapanisen näytelmää äidin kanssa. Eli tänään en tee mitään, huomenna sitten kaivan ompelukoneen esiin ja ompelen jouluverhot ja liinan keittiöön. Sitten pitäisi varmaan joulukorttien teko aloittaa ja muutenkin alkaa miettimään noita joulujuttuja. Katsotaan kuinka käy.

Omasta navasta sen verran, että vauhti vatsassa kiihtyy ja kävely on aivan pingviinimäistä. Varsinkin kun on vielä liukasta, niin johan näyttää hauskalta. Mutta en valita, itse olen tähän tilaan itseni halunnut :laugh: :laugh:

Joku kyseli, että joko on synnytys käynyt mielessä, niin voin sanoa että mietitty on ihan monena iltana. Eka tuli hätäsektiolla ja nyt sitten jännitän että kuinka tämän kanssa käy. Pääsen kyllä synnytystapa-arvioon, jossa varmaan katsotaan tilanne hyvinkin tarkkaan. Olen ymmärtänyt että hätäsektiolla synnyttäneiden kanssa ollaan aika tarkkoja. Olisihan se kiva tietää miltä normaali synnytyskin tuntuu, mutta jos tilanne on sama kuin viimeksi niin en halua hengillä alkaa leikkimään. Mutta sen näkee sitten.

Mutta nyt teen keittoon ja sohvalle töllöä katsomaan

Ihanaa hyvin nukuttu yö takana! mutta silti väsyttää :o johtuen varmaan siitä että eilen en sit nukkunu päivällä, ja puoli kaksitoista oli kello kun valuin sänkyyn. Aamusta kello herätti seiskalta..
Murkkujen kamariin pitäis verhoja ommella ja parit joululiinan päät, siinä sitä ohjelmistoa oliskin. Ai juu olis toi käytävän pätkä raivattava.

Huomen aamulla olis neuvola, kiva päästä taas katteleen pikkuista. Parin viikon päästä olis sit viimeinen lääkäri, innolla odotan et mikä tilanne, on jonkin verran ollut noita suppareita.

Taitaa olla tämä meidän tulokas iltavilli ku aina illalla aloittaa tieten "kuntopiirin" :laugh: On kyllä sen verran kova meno päällä että luulis pyrkivän vatsan läpi.. Hyvä niin ettei tarvi miettiä onko liikkunut koko päivänä

Päivän jatkoja! glaudia rv.34

hazelnut, mulle työnantaja maksaa palkan tasan kolmelta kuukaudelta, ei päivääkään vähempää eikä enempää. En kylläkään työskentele kuntasektorilla, mutta tuohan on TES-sidonnainen juttu, eli oman alan työehtosopimuksesta selviää miten se tulisi laskea. Meillä se on tasan kolme kuukautta ja aluksi työnantaja yritti vähän venkoilla sen kanssa, mutta kun sanoin riittävän tiukasti niin johan löytyi oikea laskuoppi.

jimena kiitos neuvosta, täytyy heti tänään soitella sinne neuvolaan ja kysellä tarkemmin. Luin eilen nenä vihreänä noita vanhoja keskusteluja liittyen raskausdiabetekseen ja monilla se paastoarvon yläraja oli 5.3 tai 5.5 ja monet olivat saaneet kotiin mittarin jolla paastoarvoa mittailtiin esim viikon ajan. Meidän neuvolassa on niin valtava henkilökunnan vaihtuvuus, ettei siellä tunnu olevan mitään käytäntöä mihinkään ja kaikki ovat vähän pihalla. Eilinen th oli kyllä paras tähän astisista, oli ainakin yritystä päällä ja lisäksi monin verroin enemmän tietoa kuin aikaisemmilla. Voi kun saisin tämän terveydenhoitajan pitää loppuraskauden ajan, mutta taitaa olla ihan vaan haaveilua.

Eilen oli kyllä sellainen ilta, ettei tosikaan. Olin koiran kanssa lenkillä, niinkuin joka ilta, ja yht'äkkiä alkoi ihan mielettömät supistukset, ei kovin kipeät mutta kestivät pitkään (käytännössä yhtä supistusta varmaan puolen tunnin ajan). Hirveällä kiireellä piti ryysätä vielä pilkkopimeän metsän poikki kotiin, kun suolikin oli sitä mieltä että tyhjenee samassa rytäkässä.
Käytiin siis kotona välillä ja koska koiralla jäi haistelut ja tarpeiden teko täysin kesken, niin lähdettiin takaisin ulos ja tilanne vähän rauhoittuikin vähäksi aikaa. Ihan kaikessa rauhassa siis lyllerrettiin. Toisen ulkoiluyrityksen jälkeen kun päästiin kotiin, supistukset alkoivat uudestaan ja nyt mukana oli ihan kunnon kivut. Siinä sitten huohotin suihkussa aikani, eikä suppareille tuntunut olevan loppua... Vasta puolen yön aikaan tilanne rauhoittui, onneksi. Eniten kyllä taas hämmästytti tuon miehen reaktio, oli tosi vihainen mulle: ihan niinkuin keksisin että tänään supistelee ja huomenna ei. Teki mieli kyllä ihan oikeasti läväyttää ukkoa (ensimmäistä kertaa kävi tällainen ajatus mielessä), jos ei kerran osaa tukea niin olisi sitten edes hiljaa?

Aamuyöstä, parin tunnin levon jälkeen pötsimönkijä päätti kääntyä johonkin kummalliseen asentoon ja melskasikin sitten pari tuntia niin, että vatsanahka vaan venyi. Kummasti sitä vaan näyttää jaksavan tätä tällaistakin, vaikka yleensä olen aina vaatinut vähintään 8 tunnin yöunet.

Illalla kyllä pelotti, että mitä jos tästä tulee kohta lähtö, mutta onneksi supparit eivät olleet mitenkään säännöllisiä vaan tulivat ja menivät noudattamatta mitään kaavaa.

Tällaisia jorinoita pyykkipäivän aamuun

pötkylä ja pikkuElvis 32+6

Huomenia!
Täällä edelleen jumii tuo pakara oikee kunnolla. En vaa tiä onko se tuo lihas vaikko issias vai molemmat. Oikeen jalan liikuttaminen/nostaminen on hankalaa. Saas nähä ku tänää pitäs taas suorittaa viikon iso kauppareissu, ei taida multa oikee luonnistua. Muuten ei tänään tarvi mihinkää lähtee. Ihanaa ku saa taas aamun olla kiireettömänä ja rauhassa.
Tässä just mietin et joskos kaivais itekki tuon ompelukoneen esille ja ompelis noi jouluverhot ripustamisvalmiiksi. Sitten mietin joskos kattelin vähän noita imetypaitojen ohjeita. Jos tekasis itelle muutaman semmoisen. Ne on niin kamalan kalliita ostaa. Mut saa nähä miten ne onnistuu ite tekemään, jos ei onnistu niin pitää sitten ostaa ainakin yksi kaupasta. Mut ois ihan kiva kokeilla tehä itekkin, sais sitten sairaalaanki mukaan semmoiset. Viimesinä sairaalapäivinä on niin ihana laittaa jo omia vaatteita päälle. koti-ikävän puitteissa:)
Pitäs tässä alkaa tekemään joululahjalistaa yms valmiiksi. Sais sitten helpommin kaikki hankittua ja mahollisimman paljon yhtä aikaa. EI oikee innosta tuo kaupoissa juokseminen enää tässä vaiheessa:D Ja varsinkaa jos jää viime tinkaa. Pitää vaa nyt koittaa mahollisimman paljon joulujuttuja hommata ku veronpalautukset tuleepi. Tuleeko muille palautuksia?
Nyt kaivaa jotain aamupalaa tuolta tyhjästä kaapista.. ja sitten kauppalistan tekoon..

Saaru ja Aattomiäs 35+5

Saaru: Juu, tulee veronpalautuksia huikeat 85?, ei oikein tiedä että mihin sijoittaisi.. :D Pitää kyllä vauvalle vielä pientä tavaraa ostella, pinnasängyn päällä olevan hoitotason päälle pitää ostaa hoitoalusta (pehmuste siis), sitten ajattelin ostaa siihen viereen korivaunun, mihin saa vaipat,pyllyrasvan,vanupuikot yms. pikkukrääsät, ja sit ajattelin ostaa ihan jonkun ison kannellisen roskapöntön minkä laitan takapihalle, niin saa kakkavaipat sinne heitellä..ja vaunuihin pitää vielä ostaa sadesuojus. No, nämäpä saa juuri sopivasti noilla veronpalautuksilla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Saaru: Juu, tulee veronpalautuksia huikeat 85?, ei oikein tiedä että mihin sijoittaisi.. :D Pitää kyllä vauvalle vielä pientä tavaraa ostella, pinnasängyn päällä olevan hoitotason päälle pitää ostaa hoitoalusta (pehmuste siis), sitten ajattelin ostaa siihen viereen korivaunun, mihin saa vaipat,pyllyrasvan,vanupuikot yms. pikkukrääsät, ja sit ajattelin ostaa ihan jonkun ison kannellisen roskapöntön minkä laitan takapihalle, niin saa kakkavaipat sinne heitellä..ja vaunuihin pitää vielä ostaa sadesuojus. No, nämäpä saa juuri sopivasti noilla veronpalautuksilla. =)

Nonii, siinähän sitä tuli listaa. Eipähän tarvihe miettii liikaa mihin tuhlaapi B) Meillä palautuksia tulee miehen kanssa ihan sopivasti, pikkasen päälle 400e molemmille. Ei silloin kun asuntolaina otettii nii tehty verohelpotus muutoksia eikä myöskää ilmoitettu ku eläkesäästöt saa kans verohelpotuksen alle, nii sitten tulee kivasti nyt palautuksia. Eipä meilläkää paljon tarvi miettiin mihin ne sijoittaa ku joulu tulee ja sitten se autokin ostettiin sekä tulot nyt pienenee ku mammaloma alkoi ja kuopus täytti 3v niin lähti kotihoidontuki pois. Mutta ihanasti helpottaa kuiten että saatiin nyt palautuksia:)

saaru: mistä olet löytänyt noita imetyspaitojen ohjeita?

Täällä kans tosi huonosti nukuttu yö takana,kuuden aikaan luovutin ja nousin aamupalalle,kahdeksalta iski väsy ja nyt jo yhdet päiväunet takana :laugh:
Pitäisi lähteä viemään töihin avaimet pois ja sitten jatkamaan eilistä siivousta, kyllä masussa tuntuu eilinen,joten pakko yrittää tänää edes hieman rauhallisemmin...

Jenni & Hajis 33+1

Alkuperäinen kirjoittaja jenniS:

Suuri käsityö-lehessä on, mutta nyt en tähän hätään osaa sanoa missä numerossa. Mutta kerron sen sitten kun käyn kaivamassa äitin luolta tuon lehen:)

Täällä mä vaa edelleen henkailen..mihinkää ei kiirus ja mitää ei oikee jaksa aloittaa, ainakaan vielä :laugh: Pikku hiljaa sitten..

Huomenta! Kovasti taas vielä väsytää, vaikka kello on jo näinkin paljon ja ihan kohtuu hyvät yöunet takana. Aamusta olin tunnin "hereillä", kun mies ei taas jaksanut nousta kellon soidessa. En sitte osaa itse nukkua, kun pelkään et se myöhästyy töistä jos me molemmat nukutaan.

Käytiin eilen sitten kuitenkin hakemassa se pinnis ja samalla matkaan tarttui jalallinen amme. Nyt siis turvakaukalo on enää ainoa isompi hankinta, mikä puuttuu. Olen tässä myös suunnitellut, että vauvan kotiintulovaatteiden kanssa teen varmaan niin, että käyn etukäteen siskoni kanssa katsomassa vaatteet sekä tytölle että pojalle, ja laitan hänet sitten kauppaan, kun vauva on syntynyt ja nähdään kumpi tuli. Tarkoituksena kun on, että mies jää myös sairaalaan, jos vaan perhehuoneita on saatavilla.

Nyt jos yrittäis vielä tsempata ja lähteä koirien kanssa lenkille, nyt kun on pitkästä aikaa tosi kivan näköinen ilma!

Maija 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja Saaru:
Alkuperäinen kirjoittaja jenniS:

Suuri käsityö-lehessä on, mutta nyt en tähän hätään osaa sanoa missä numerossa. Mutta kerron sen sitten kun käyn kaivamassa äitin luolta tuon lehen:)

Täällä mä vaa edelleen henkailen..mihinkää ei kiirus ja mitää ei oikee jaksa aloittaa, ainakaan vielä :laugh: Pikku hiljaa sitten..

Suuri Käsityö-lehti nro3 /2007 siellon imetyspaidan ohje

...olla yksin kotona. En muistanutkaan miten mukavaa tämä on!! Voi nauttikaa te esikoista odottavat täysin rinnoin (vaivoista huolimatta)!! Jos pukkaatte enemmän tenavia, niin muistatte kaiholla näitä aikoja. Ja ajatelkaas, mulla meinasi olla huono omatunto siitä, että vien pojat vielä hoitoon osapäiväisinä tammikuun loppuun asti. (Eli sen 8 päivää kuussa). Miksiköhän ihmeessä??! Tämähän on aivan luksusta!! Ajattelin, että olen huono äiti, kun en hoida omia lapsiani 24h vuorokaudessa. Vaikka olen nytkin sairaslomalla ja huimaa melkoisesti!! Pöhlö! :D Möllötän kyllä koko viikon ja vasta ens viikolla alan touhuta juttuja!!

pötkylälle: Jaksamista!! :hug: . Mietitytti minuakin tuo sinun miehen reaktio. Jospa hän vain on hermostunut tulevasta ja purkaa sen noin. Teillä kuitenkin eka (?) lapsi on tulossa ja miehellekin odotusaika on melko stressaavaa, kun se ei ole niin konkreettista kuin meille äityleille. Onhan se iso muutos kenelle vain, tuo vauva. Kannattaa varmaan puhua asiasta... Ettei niistä kasva aikaa myöten peikkoja. Vaikka mikä minä olen neuvomaan... kotipsykologi :D Mutta oikeastikin kannattaa aina välillä avata sydäntään.

Joku puhui synnytyksestä. Täälläkin ollaan sitä jo mietitty. Muistelin, että sattuikos se miten paljon... :) Ihan oikeasti sitä unohtaa tuommoiset. Tai siis kyllähän sen muistaa, että sattui, mutta se kivun laatu unohtuu. Ja minulla on ollut TOSI helpot synnytykset. Ekassa epiduraali, toisessa spinaali, joten en kerinnyt edes olla liian kipeä. Alkanutkin jännittämään, että jos tämä tulee vauhdilla niin kivunlievitys jää varmaan saamatta. No, kokemushan sekin on, muiden joukossa. Toisen synnytys kesti 5 tuntia, ponnistusvaihe 8 minuuttia ja TOSI kipeä kerkisin olla tunnin verran ennen sitä spinaalia...

Alkoi nälättämään. Menen muusille ja nakeille, tuonne alakerran baariin (kokkina yksi johnu). :laugh:

johnu ja allu

Hellurei!

Vihdoin tuli se aika kontrolliultraan, se olis sitten 14.12. SIis pari viikkoa, HUIH! Ihan luottavaisin mielin sinne, mutta sitä poitsun kokoa jännitän..

Eilen en sitten tehnyt oikeastaan yhtään mitään, olin vaan ja köllöttelin ja köpöttelin :D Tänään meinasin imuroida kun velipoikakin tulee käymään. Ja muuten sit lepäillä ja juoda vettä jos ei olis niin kovin turvoksissa neuvolassa sit huomenna. Pelottaa oikeastaan, vaikka onkin niin ihana terkkari, lähinnä oon siitä näköjään tehny itelleni stressin, vaikkei pitäny. No tää oli ihan tiedossa että kun kotio jää eikä oo niin paljoo tekemistä ni kehittää sit stressiä :ashamed: Siivottu on moneen kertaan kaikki kaapit ja lipastot yms.. No toi reseptikirja pitäs tehdä kun keksin jonkun kivan idean ja sit joulukortit kun käyn kaupungilla hakee tarvikkeita ens viikolla.

Taas tuli nukuttua hyvin ja pitkään :D

Meilleppä sitten päätti tulla veromätkyjä ihan sopivasti, ne on jo maksettu pois heti, mä en oikein tykkää kun laskuja roikkuu tossa, ni pyrin aina heti maksaan pois, eihän se aina oo mahollista rahallisesti, mut kuitenkin.

Meillä mies jää isyyslomalle sit varmaan kun kotiudutaan tai siis riippuen ihan viikonpäivästäkin millon syntyy ja miten ylipäätään kaikki menee. Mä en muuten muistakkaa onkos taysissa enää perhehuoneita, No mut muutama yhen hengen huone on ainakin, lieneekö nämä sit perhehuoneita, en tiiä. Mut muuten on 2 hengen huoneita ja yhellä osastolla tais olla isompia ne huoneet. Mä varasin jo osastolta 2b yhen hengen huoneen :laugh: nii juu, ihan varmasti 10 hengen huoneessa ollaan enkä nuku pätkääkään siellä :kieh:

Mä ostin yhen imetyspaidan henkalta ja se maksoi 19.90e. Ja yhet liivit on, josko niillä sit aluks mennään ja katotaan miten tissit kasvaa ja hommaillaan sit lisää jos tarve vaatii. Hyvin on pärjänny kaksilla mammavaatteilla tän raskausajan tähän asti, vähän noi pakkaset jännittää kun ei takki mee kii, mut mulla on noita löysempiä fleecepusakoita millä sit yritän pysyä lämpösenä.

Tämmösillä turinoilla etiäpäin :wave: onkin kyllä raikkaan näköinen ilma, jos ähtis pienelle lyllerrykselle tohon pihalle =)

Cattie ja Osku 33+5

Mulla puristaa kaikki housut jo mahaa, oon normaalisti kokoa s, niin ei meinaa enää mammahousut kokoa L mahtua päälle :kieh: Ei kehtais enää tässä vaiheessa uusia mammahousuja ostella, kun ei sit kerkeis niitä kuin suunnilleen kuukauden käyttää. Pitää katella kirpparilta jotain lökäpöksyjä :kieh:

Katja ja rv 34+6

Pitääkin käydä katsastaan noi henkkiksen imetyspaita valikoimat enne ompelua, mut tietty ois itelle tekemistä jos alkaa ompelemaan. Mutta saa taas nähä kui tämäkin inspis ottaa sitten lopulta tulta alleen. :D Kova olen alkamaan ja suunnittelemaan juttuja, mut sitten se hiipuu :ashamed:
Nyt sain kuitenkin mitattua noi jouluverhot, pitää vain ommella semmonen erilainen ripustuskuja niihin et saan ne tuohon verhotangonkoukkuihin laitettua.

Meillä isukki jää isyyslomalle heti ku laitokselle joudun, ku pitää olla kotona joku poikien kanssakin:) On jo varoitellut töissä et se voi sitten ihan yhtäkkii tulla loma eteen. Mutta onneksi ei ollut ongelma.

Mä löysin tuolta yläkaapin perukoilta kuopuksen odotusajan housut, jotka oli siis isot raskauden alussa, mut nyt kun on paino tullut enemmän sekä masu kasvanut, niin hyvin menevät päälle pienimmillä säädöillä. Ihanaa taas on vaatetta päälle jotka ei purista. Kotona tykkään kyl oleskella ihan maksikalsareissa ja paidassa, ei hierrä ei kierrä :laugh: Pääasia et on hyvä olla.

Mutta nyt ruuan päätteeksi taas soffalle köllötteleen, joskos sitten sais tuota kauppa-asiaa mietittyä/suunniteltua sekä vaikka illan päälle noi verhot ommeltua:)

Saaru edelleen..

Täällä ollaan jalkahoidosta kotiuduttu, IHANAA OLI! Voi mä voisin koko päivän notkua semmosissa hoidoissa ja olla vaan, ihan tekemättä mitään. Se kuka on keksinyt tollaset hoidot on sitten ollu niin nero ettei tosikaan. Rupesin jo miettimään, että ehtisköhän tässä vielä käydä kasvohoidossa ennen joulua....No katsotaan.

Sitten piti tietysti käydä kaupassa katselemassa joululahja ideoita, niin kuinka ollakaan mukaan tarttui vain Fasun suklaalevy. Sitä tässä nyt jälkiruoaksi tuhoan. Kyllä kuulkaa perjantaina neuvolassa vaaka varmaan räjähtää :laugh: :laugh: Ihan kamalaa kuin voi tulla tämmöinen suklaahimo, voisin varmaan syödä viisi levyä eikä tuntuisi missään. Ja arvatkaa mikä ihmeellisintä, meillä on kotona suklaata vaikka kuinka niin mikään muu ei kelpaa kuin Fasun. Ei niin sitten millään mene mitkään muut suklaat alas.

Joululahjaideoita löytyi ihan mukavasti, kun vaan jostain rahat niihin löytäisi. Onneksi ollaan sovittu ettei ostella kuin lapsille lahjoja niin vähän helpottaa. Ehkä mä isännälle ostan kuitenkin ne Wagner kalsarit joissa on niitä ihania tekstejä. Mutta sen enempiä en meinaa tuhlailla.

Palautukset joita tulee vajaa 600 ? meinaan jemmata keväälle, kun noi äippärahat ei ole mitkään mieltä ylentävät palkkatuloihin verrattuna. Mutta kai niillä pärjää kun vaan miettii mitä tekee itse ja mitä ostaa. Onhan sitä ennenkin pärjätty....

Mutta nyt mä menen ottamaan pienet päikät ennen kuin haen pojan tarhasta.

Vieläkö se Saaru roikkuu täällä vaikka hirmu listan kirjoittanut mitä meinaa tehdä?????

Nuuskis

Täällä pukkaa päälle hirmunen väsymys. Luulin jo, että hempa olis kauheen alhanen, mutta aamuinen neuvolakäynti osoitti ihan muuta (oli 118). Muutenkin kaikki oli kohdallaan. Masuasukki tosin oleilee poikittain, mutta onhan tuolla vielä aikaa kääntyä ja tilaakin tuntuu olevan vielä vaikka millasille volteille (antoi hiukan volttinäytteitä sydänääniä kuunneltaessa). Sydänäänet oli 138-150 ja sf-mitta 26 eli ihan pikkasen keskikäyrän alapuolella kuljetaan edelleen. Kolmen viikon päästä onkin sitten neuvolalääkäri - se on hiukan aikasilla viikoilla, mutta muutoin olis joulun takia mennyt liian myöhäseks, niin terkka päätti näin.

Tolla esikoisella on tosi pitkään jatkunut yskä ja kyselin terkalta, missähän vaiheessa tuollainen ipana pitäis kuskata lääkäriin. (toi yskä siis vaivaa vaan öisin eikä tenava muuten oireile tai vaikuta sairaalta, nukkuukin yskästä huolimatta hyvin) Neuvolalääkäriltä oli onneksemme hetki vapaata ja pääsimme tällä samalla keikalla lääkärin tutkittavaksi. Keuhkoissa ei onneksi kuulunut mitään hälyyttävää. Toisessa korvassa oli ehkä jokin tulehduksen alku (pientä punotusta). Saatiin sitten resepti yskänlääkkeeseen ja antibiootitkin lääkäri varmuuden vuoksi määräsi tuohon "korvatulehdukseen", mutta sanoi, että oireet saattavat mennä ohi ilman lääkkeitäkin. Jätettiin sitten noi antibiootit apteekkiin, kun itse en oikein ymmärrä tollasia "varmuuden vuoksi" -lääkkeitä. Jos tuo pikkuneiti oikeesti oireilisi korvansa kipua, niin toki haluaisin tuskaa lievittää, mutta nyt kun niitä oireita ei todellakaan (yskää lukuunottamatta) ole. Koetamme siis ekaksi selvitä tuolla yskänlääkkeellä.

Muuten tänne ei mitään ihemmllisyyksiä kuulu. Äitiyspakkausta odotan kovasti tulevaksi (viikko sitten Kela teki päätöksen). Viikonloppuna on kivaa tiedossa, kun mennään miehen kanssa Raumalle teatteriin ja hotelliin yöksi. Mies voitti jostain kilpailusta tuollasen paketin ja ajateltiin käyttää se nyt, kun ens viikolla on sopivasti meidän kihlapäiväkin. Esikoinen onkin sitten ekaa kertaa yöhoidossa, mitenhän mahtaa sujua...

S + kakkosnelonen 31+4

täällä pukkaa sitten turvotusta noihin sormiin(hyi hyi eiliset sipsit).ihmettelin tänä aamuna että miksi on niin kankeat kunnes tajusin että nytkö se alkaa sit mullakin tuo turvottelu käsissä.tähän mennessä suolaiset ruoat on saanut jotenkin anteeksi mutta täytyy alkaa toppuutteleen..

meillä tuo mies jää kans heti "lomalle" kun kutsu synnärille käy ja pitää sit kaikki 3 vkoa kerralla.

joku tuolla poti huonoa omaa tuntoa kun lapset hoidossa ja itse loikoilee kotona,mä olen oppinut nyt ottamaan rennommin ja nautin kun saan olla rauhassa.mulla ei ole huono omatunto vaikka tyttö on nyt sen 2 päivää viikossa hoidossa toistaiseksi.
se on totta että esikkoa odottaessa oli aika luksusta kun sai keskittyä itseen ja levätä milloin halus.nyt se on kaukainen muisto vain :) nauttikaa siis esikon odottajat!!!

Itsellä ihan hyvä vaatetilanne ainakin vielä.toppahousut tosin ei enää mahdu ja yhdet toisetkin housut on jääneet pieneksi.sit mulla on farkkuhaalarit jotka pitäis mennä loppuun asti+2 siistimmät housut joissa kans kivasti säätövaraa.tai toiset on sellaiset jotka venyy ja paukkuu.sit on noita ihania trikoita joissa kaikkein mukavin olla.trikoissa mä viimeksi synnyttämään lähdin,ehkä nytkin =) paremmin mulla noita paitoja +housuja on kun ekalla kerralla.
Imetyspaidan ostin hempalta.ihan kätevältä vaikuttaa.mä en ajatellut niitä montaa tarvitsevani,lähinnä kauppa-kyläreissuja varten niin on mukavampi imetellä.vaikka saahan sitä harsoilla ja takilla suojattua ihan yhtä hyvin.
esikoista on tullut imetettyä ihan joka paikassa,kai siihen nytkin taas oppii.

ahkeraa porukkaa kyllä on kun ompelette ja kokkailette harvase päivä.ihanaa tuollainen ahkeruus =) oikeita kotihengettäriä.

no mutta täytyy alkaa pukemaan kättärireissua varten.lähdetään sinne tänään tutustumaan.huih kun kivaa :)

Täällä sitä taas! Ei aivan niin hyvin menny niiden vauvan munuaisallas laajentumien kanssa kunois toivonu. Kasvu nyt onnex pysähtyny, mutta todennäkösesti siel on joku tukos tai läppä joka pitää operoida heti kun vauveli syntyy. Sen vuoksi pyritään synnytys järjestämään oys:ssa. Dialyysi hoidostakin jo puhuivat ja sanoivat että mahdollisesti altaiden laajentuma on jo vaikuttanut munuaisten toimintaan. No eipä se auta kuin yrittää odotella ja toivoa parasta asian suhteen.

täällä mnoita mammavaatteita ihan hyvin nytkin.. esikoista ootellessa ei tainnu olla kun yhet housut ja pari paitaa kun semmonen pikku massu ja kesä muutenkin niin pysty aikalailla tavallisia vaatteita pitää..
nyt sitten en oo ostanu kun kahet imetysliivit mitä alusta asti pitäny ja semmosen hennesin verkkahuppu veluuri takin (et ois joku vähän siistimpi verkkatakki kun nuo muut mega jätit kaapissa) ja ruskeet vakosametti housut jotka ei kyllä mee ihan loppuun saakka. ja sitten lainasssa yhet housut ja paitoja. no esikon ajalta on myös yhet siistimmät housut tietty.
mun äiti sit tossa reilu kuukaus sit ost mulle hennesin mama verkkarit ja prkl ne hajos heti.. ensin alko haaravälistä ja pepusta kumilangat katkeilee ja sit nyt on eka reikä tullu... miten ne tekeekään noin huonoja housuja,ne oli kyl super mukavat jalassa :snotty:
sit se osti vahingossa hennesistä mulle imetyspaidan... semmonen punanen vähän pidempi pitkähihanen joka on kokoa m ja ihan ihmeen kokonen liian iso jos tohon eteen ei laita hakanneulaa. onneks se on niin pitkä et sitä voi nytkin pitää :)

mulle tulee veronpalautusta semmonen 300 ja miehelle 100... et taitaa mennä säästöön ja joululahjoihin nuo rahat..

NAsu 32+5

pötkylä: Kirjoitit: "mulla oli koko masu kosketusarka, etenkin kohdun reunoilta, enkä nyt ymmärtänyt itse kysyä terveydenhoitajalta pitääkö siitä olla huolissaan vai ei. Enkä nyt kovin huolissani ole, mietityttää vaan... " suora lainaus sun tekstiä
Mulla on kuule ihan sama juttu: alamasu (oikealta vasemalle asti) on kosketusarka ja aattelin kysästä asiasta terkka-tädiltä neuvolassa maanantaina, kun menen sinne. Itse luulisin, että se johtuu (mulla) siitä, kun vauva möyryää ja tunkee kipeesti itseensä vatsanahkaa kohti -ihan kuin yrittäis tulla siitä läpi. Mut kysäsen asiaa terkalta... ettei jää vaivaamaan.

Vauvan vaatteiden silityksestä on näköjään myös keskusteltu. Mä aikoinaan silitin näiden meidän kahden lapsen vaatteet, mutta nyt tuntuu olevan parempaakin ;) tekemistä, joten olen luopunut ajatuksesta silittää tulevan vauvan vaatteet. En siis ole silittänyt nyt näitä pakkausvaatteita+muita vauvan vaatteita, jotka olen pessyt, vaan laskostin kauniisti ne kaappiin ;) eikä ne kyllä ryppysiä ollutkaan.

Meillä on kans ollut keskustelua nuista nimistä... tytön nimi tuntuu kelpaavan miehelleni (kokonaisuudessaan eli olen ehdottanut koko nimeä mikä tarkoittaa etunimen lisäksi kaksi muuta nimeä... meillä on muillakin lapsilla kaiken kaikkiaan kolme nimeä, joten haluan tulevalle kuopuksellekin yhteensä kolme nimeä... voi että se tuli vaikeesti selitettyä, mut koittakaa saada selkoa mun tekstistä ;)
Mutta pojan nimi on ONGELMA... ei mulle, mut miehelle :laugh:
Sille ei kelpaa mun ehdottama... olen ehdottanut -samoin kuin tytön nimessäkin- etunimen+toisen ja kolmannen nimen... niin etunimi EI kelpaa, mutta toka ja kolmas nimi (onneksi kelpaavat, sillä toka nimi on molempien papan nimi ja kolmas nimikin tulee suvusta). Meillä on "harrastettu" näissä lasten nimissä vanhoja (molempien sukujen) nimiä (mä suorastaan RAKASTAN vanhoja naisten ja miesten nimiä... onneksi miehenikin on samoilla linjoilla). Eli meillä ei laiteta muoti/ulkomaalais tms. nimiä. Mutta nyt pitäis vain saada mies taipumaan etunimen valinnassa MINUN TAHTOONI, jos vauva on poika, koska eikös me naiset olla AINA oikeassa -vai mitä :laugh: no, ehkäpä asiasta keskustellaan meillä vielä... tasa-arvon nimessä ;)

Pinnasänky pitäis meilläkin alkaa vielä kokoamaan, kun miehellä tulee seurava pidempi vapaa töistä. Saa sit laittaa siihen sänkyyn pinnasuojuksen, lakanan ja peiton jo valmiiksi.
Ja tietenki se sairaalakassi pitäis pakata (en oo vieläkään saanu aikaiseksi sitä pakata kuin osittain, mut hiljaa hyvä tulee... :) kai...

Nyt pitäis lähteä ruuanlaittoon... ja huomenna lasten kanssa kerhoon.

Pakkaspäivän jatkoja kaikille!

Tammiäiti rv tasan 33 (äkkiä tuo aika menee) ja nappulat

Lopultakin sain sairasloman mammaloman alkuun saakka. Maanantaina kävin taas kokeileen töisssä oloa ja illalla sitten taas supistuksia ja sängyssä makaamista. Tiesin kyllä, että niin käy. Lääkäri vaan käski mennä kokeilemaan....! Onneks mulla oli neuvola tiistaiaamuna. Muuten kaikki on ok, mutta sf-mitta oli pysynyt samana kuin kolme viikkoa sitten. Nyt rv 32+2 ja sf oli 25. Eli käyrien alla mennään. Terkkari varasi mulle heti samalle aamulle lääkärin. Lääkäri kirjoitti heti sairasloman loppuun asti ja passitti kotiin. Ultrassa viime viikolla vauvan koko oli ihan ok, joten aika kumma juttu tuo sf-mitta. Maha näyttää kasvaneen reippaasti viimeisen kolmen viikona aikana ja mittaajakin oli sama kokenut terkkari. No sain ensi viikolle neuvolaan lääkäriajan. Toivottavasti mitta on isompi silloin. Terkkari kokeili, että vauvan pää on jo niin alhaalla ja pelästyi, että ei kai se ole sieltä jo tulossa pois. Siksi passitti lääkäriin. Pitää ottaa rauhallisesti tässä ensi viikkoon ja odottaa lääkärin kommentteja.

Muuten kaikki joilla supistelee voimakkaasti, niin välttäkää tekemisisä, joissa joudutte taivuttamaan eteenpäin ja mahdollisesti vielä nostamaan jotain samalla. Esim. pyykinpesu ja imurointi. Ne on pannassa supistuksista kärsiville.

Tuntuuko muista, että aika on mennyt tosi nopeesti ja loppuu kesken? Koko raskausaika on hujahtanut ihan älyttömän nopeasti. Meillä on vielä remppa kesken asunnossa ja asutaan tämä viikko ja ehkä ensi viikko hotellissa kunnes taloyhtiö saa rempan valmiiksi. Ihanaa päästä kotiin. En oo viittinyt hirveesti ostella mitään joulujuttuja tai muuta vauvajuttuja, kun ollaan täällä evakossa. Toki vaunut, sänky ja kaukalo löytyy ja jonkin verran vaatteita. Haluis jo päästä kotiin näpräämään niiitä.

riksulle voimia ja tsemppiä!

Minä taas eksyin tänne taustalle. Ulkoilin koirien kanssa n. 1,5 h kun oli niin upea ilma pitkästä aikaa. Suurin osa ajasta oltiin kyllä puistossa, mutta tuli sitä itsellekkin ihan mukava lenkki siitä huolimatta. Nyt just söin lounaaksi ison lautasellisen kaurapuuroa, muuta en jaksanut alkaa väsäämään, kun illalla kuitenkin jotain ruokaa laitetaan kun mies on kotiutunut töistä...

Nyt alkoikin väsyttämään ihan kauheasti, pitää varmaan koittaa jos onnistuis hetken nukkumaan!

Yhteistyössä