Tammimammat 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noista kunnan tarjoamista ultrista. Jokainen kunta päättää mihin verorahat käytetään eli jokaisella kunnalla on oma käytäntönsä.
Minä Vantaalaisena käyn Naistenklinikalla np-ultrassa ja rakenneultrassa poliklinikkamaksun 22€ hinnalla ja nämä ovat ne kunnan tarjoamat ultrat. kun kysyin veriseulasta, joka minulle tehtiin esikoista odottaessani Tuusulan kunnassa niin sain vastauksen, että kuntasi ei tarjoa sitä palvelua.

Huomenia mammat,

tänne ei kuulu mitään sen ihmeempiä. Maha kasvaa.. Eilen just miehen kanssa naurettiin mun mahalle, se on viimeisten parin viikon aikana ottanut ihan kunnollisen kasvuspurtin..heh! Olokin on yllättävän pirteä, eikä mitään sen kummempia kremppojakaan ole. Iskiaskipu vaivaa ajoittain. Sehän alkoi mulla jo rv 6, mutta ei ole onneksi äitynyt kovin pahaksi, tuntuu vain yleensä sängystä noustessa.

Pari viikkoa pitäisi vielä malttaa odottaa seuraavaan neuvolaan ja rakenneultraan. Tosin nyt on niin kovasti töitä, että ajankäytön suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia..

Mä olen ostanut vasta yhden äitiyspaidan, mustan mamalicious -malliston trikoopaidan Stockalta. Ihan ok, sellainen peruspaita jolle on varmaan paljonkin käyttöä ja kivan tuntuinen materiaali. Täytyy varmaan ostaa näitä samoja lisää eri väreissä. Olen pitänyt vanhoja matalavyötäröisiä housuja ja hameita, tosin farkkuja en ole edes yrittänyt saada päälleni pitkään aikaan. Mitähän ihmettä sitä pukee talvella päällensä??? Olen vähän miettinyt tuota takkiasiaa.. Ostin juuri viime talvena uuden villakangastakin, joka on melko tyköistuva. Tuo tulevan talven takkimuotikin näyttää melko pieneltä vyötärönseudulta, paljon vöitä jne. *huokaus*

Tänään on kampaaja ja puvun sovitus töiden jälkeen, kivaa. Ollaan viikonloppuna menossa häihin ja ostin iiiihanan puvun, joka kyllä maksoi ihan liikaa. Onneksi se menee myös eräisiin toisiin häihin ensi kuussa ja sitä on helppo pienentää raskauden jälkeen.

Nyt töiden kimppuun! Aurinkoista päivää itse kullekin!

Huomenta!

Täällä vatsa vain kasvaa ja olen nyt kaksi päivää käyttänyt jo tukivyötä, ku alkoi selkää aina iltaisin jomottamaan. Tuntuu auttavan, ei ole nyt sattunut. Eilen olin pikkusiskon kanssa shoppailemassa ja kyllä alkoi kävely käymään päälle. Minä olen normaalisti se joka kulkee edellä ja raahaa siskoa perässä, mutta nyt sai sisko jäädä mua odottelemaan. Ja minä pidän itseäni hyväkuntoisena ja urheilullisena =). Viikon päästä ollaan puolessa välissä raskautta, eli mitähän loppuaika tuo tullessaan, ku nyt jo alkaa paikat pettämään...

Käytiin miehen kanssa edellispäivä ostamassa mulle uudet liivit, mitkään vanhat ei mahdu. Mulla on normaalisti c-kuppi, mutta nämä mitkä nyt ostin on 80-F!!!! Sillä merkillä menee kyllä noi koot erilailla ku muilla, eli mulla on norm. niiden d. Ollaan meinattu nauruun kuolla ku ollaan katseltu niitä liivejä, ne näyttää niin isoilta. Mutta minkäs teet, mahtavat päällä ja nyt on taas tukeva hyvä olo.

Piti laittaa välillä telkkari kiinni, kun sieltä tulee noita Salkkareiden uusintoja ja Katja sai juuri keskenmenon. Ei kestä katsoa! Meidän pikkukaverilla pitäisi ainakin olla kaikki hyvin, sellaista menoa piti eilen päällä ku oltiin leffassa. Kamala myllerrys vatsassa aina ku äänet leffassa nousi! Ei muutenkaan voi enää puhua mistään kuplista, selviä plumpsahduksia nämä on.

Joku kyseli äitiysvaatteista. Mä olen ihastunut Boobin vaatteisiin. Todella hyvän tuntuisia ja laadukkaita materiaaleja, tosin hintakin on sit vähän kovempi. Mutta olen ostanut sellaisia perusvaatteita, et niitä on sit helppo yhdistellä. Ja yhden Mama-Liciuksen (tai joku) hameen olen ostanut.

Ensi viikon tiistaina on rakenneultra, JEE! Meillä kanssa kunta tarjoaa kaksi ultraa, mitkä tehdään yksityisellä ja ne kustantaa 22 €, ei ole kyllä vielä tullut np-ultrastakaan laskua.

Me mennään tänään potkimaan vaunun renkaita. Olisihan ne vielä ihan älyttömän aikaista ostaa, mutta täällä olisi nyt tarjolla Brion Duot 399 € (norm. 699€). Olis aikamoinen säästö, haluan kuitenkin joko Briot tai Emmaljungat ja ne maksaa älyttömästi. Täytyy katsastaa ja miettiä.

Tulipahan taas tekstiä,
pouta rv 19

Aijuu, tuli tuosta poudan viestistä mieleen... Tiedättekö onkohan vaunutkin alennusmyynnissä joulun jälkeen, tammikuussa? Tuli vaan mieleen, että jos pihtaisi niiden ostamista ihan sinne viime metreille. Kun meillä tuo la on kuitenkin vasta loppukuusta, eikä niitä välttämättä ihan heti alussa tarviikaan, vaikka etuajassa syntyisikin.

Niin ja täällä muljahti aamulla mahassa juuri ennen kuin heräsin. Olin kuitenkin vielä niin unessa, että en ehtinyt arvioimaan oliko vaan suolen muljahdus, vai jotain muuta. Kovasti kyllä odotan, että saisi tuntea vauvan liikkeet...

Vanilja 16+6

Vanilja; Itsekin ajattelin että vaunut ehtis ostaa sit talvialesta, ku ei niitä tosiaan ihan heti välttämättä tarvitse. Mutta ne ei valitettavasti mene samalla tavalla kuin vaatteissa ym. Eli myyjä sanoi, että mallit tulevat kerran vuodessa, nyt syksyllä. Ja uusien mallien ja kuosien hinnoista ei ollut vielä tarkkaa tietoa, eli voivat vielä nousta.

Oletteko muuten miettineet jo vaunu-asiaa? Siis mitä pidätte tärkeänä niitä valittaessa? Me halutaan duot, eli koppa ja ratasosa erikseen, heitto- ja teleskooppiaisa, hyvät (ilmakumi?) renkaat, laadukkaat materiaalit muutenkin ettei esim. haalistu.

Esim. Lastentarvikkeessa, Vantaan Varistossa on aina joulun jälkeen välipäivämarkkinat eli alessa myös vaunuja. Tietty jos haluaa juuri tietyn merkin, mallin ja värin niin sitte ei auta alemarkkinoita odotella!

Ai niin unohdin vastata Poudalle vaunuista. Meille ostettiin esikoiselle Brion Novat kovalla kantokopalla. Meillä on nappiaisa, kun mä en kokenut teleskooppiaisaa tarpoeeliseksi, kun olemme miehen kanssa suunnilleen saman pituisia. Myöskään meillä ei ole käännettävää heittoaisaa. En ole sitä vielä ehtinyt kaivata. Poika kohta 14kk.
Ilmakennorenkaat halusin ehdottomasti etttei puhkea kesken kärryttelyiden jossain kaukana kotoa. Olen tykkännyt!
En myöskään olisi halunnut erillistä koppaosaa ja erillistä ratasosaa, siksi ostettiin nuo Brion Novat ja ne mahtuivat paremmin farkun takakontiinkin kuin esim. emmaljungat. Teutoniat taas on aika matalat eli ajattelin omaa selkääni, että helpompi nostella vauvaa ylempää!

Nyt meillä hankinnassa seisomalauta ja sitten helmikuussa katson tarviskos miettiä kaksosten kärryjen hankintaa sisarrattaiksi.

Juu, täytyypä tosiaan miettiä tuota vaunuasiaa.. Vaikka onneksi tässä ei vielä mikään hengenhätä ole! :) Mä olen aivan pihalla kaikista hienoista ominaisuuksista, mitä vaunuista löytyy. Jossain vaiheessahan se on perehdyttävä.

Tuo teleskooppiaisa tulisi varmaan meilä tarpeeseen, kun on peräti 30 senttiä pituuseroa miehen kanssa... Lisäksi haluan, että renkaat saavat olla isot ja leveät, jotten juutu niiden kanssa loskaan ja lumeen. Mullakin on päällimmäisenä jäänyt mieleen Emmaljungat ja Briot ja olenkin mieltänyt molemmat markkinoiden laadukkaimmiksi merkeiksi. Enkä halua ostaa halvinta, sekundaa, joka hajoaa heti.

Meillä myös farkku, mutta onkos niissä vaunuissa sitten isojakin kokoeroja? Pitäishän sinne takakonttiin muutakin mahtua kuin ne vaunut... Tyhmä olo..

Meillä pääasiallisin vaunujen valintaperuste on koko. Niiden kun pitäisi mahtua meidän pikkuruiseen hissiin. Tai sitten mennä helposti kasaan ja vauva irti erillisessä kantokopassa. Kaikki muut ominaisuudet on sitten plussaa;-)

Tervehdys kaikille!
Surullisin mielin joudun jättämään tammimammojen ketjun. Pienellä pojallamme löytyi vaikea kromosomihäiriö, joka johtaa vaikeaan kehitysvammaan. Maanantaihin asti on vielä miettimisaikaa keskeytämmekö raskauden vai jatkammeko sitä. Sisimmässäni kuitenkin jo hyvästelen pientä masuvauvaani.

Toivotan teille muille tammimammoille onnea raskausaikaanne ja toivon sydämestäni, että teistä jokainen saa terveen vauvan syliin asti sitten kun aika on.
Murheellisena,
Tiuhti ja Viuhti 17+6

Voi ei! Miksi elämän pitää olla niin julmaa??? En osaa edes kuvitella, Tiuhti, miltä sinusta tuntuu.. Tätä ei pitäisi kenenkään kokea.

Toivon sinulle ja perheellesi äärettömästi voimia asiasta toipumiseen! Toivon myös sydämestäni, että saatte vielä kokea onnellisen raskauden ja äitiyden terveen lapsen kanssa.

Iso virtuaalihalaus!

Voi Tiuhti!

Olen todella pahoillani! Ei tässä varmaan mitkään sanat auta kohentamaan mieltäsi, mutta olet varmasti kaikkien meidän ajatuksissa. Ei voi muuta kun yhtyä Vaniljan halaukseen ja toivottaa jaksamista ja voimia. Seurasin sun viestejä aina tarkkaan, ku ollaan molemmat saman ikäisiä ja samalta paikkakunnalta.

Elämä on joskus niin raakaa!

Vanilja: vaunuissa on todellakin paljon kokoeroa eli kannattaa kaupassa pyyttää, että saa sovittaa oman auton takakonttiin. Ei ole kiva joka kerta ruveta irrottelemman pyöriä, että sais vaunut autoon mahtuumaan.
Meillä on BMW:n 3-sarjan farkku eli auto on hyvin matala, eikä tavaratila ole kovin iso, siksi nuo Brot olivat ehdottomasti paremmat kuin Emmaljungat, jotka eivät mahtuneet renkaiden kanssa takakontiin. Niin ja täytyishän sinne tosiaan muutakin mahtua, jos reissuun lähtee.
Kannattaa vertailla ja pyytää tarjouksia eri liikkeistä ja todellakin sovittaa omaan autoon, miten vaunut sinne menee!

Tarttui ne vaunut sitten eilen liikkeestä mukaan....
Kiersimme Turun kolme suurinta vaunuliikettä ja Brioissa on jo tullut joitain uusia kuoseja myyntiin ja vanhoja värejä on nyt poistomyynnissä, niin kauan ku tavaraa riittää. Emmaljungat ovat vielä normaaleissa hinnoissa (paitsi classic-malli) ja parin kuukauden sisällä tulee uudet ja silloin vanhat päätyy aleen. Myyjä käski tarkkailla mainontaa "2007 uudet vaunut saapuneet" = vanhat poistetaan. Tieitenkin jollain liikkeillä voi olla jotain omia aleja sit näiden lisäksi, mutta tässä se info mitä sain teille, joille kelpaa myös 2006 malli.

No, me säästettiin noin 300 e. Päädyimme siis Brion Duo yhdistelmiin sen ominaisuuksien vuoksi ja kun otimme "vanhan" värin saimme paljon edullisemmin. Eli iso koppa, ratas erikseen, heittoaisa, teleskooppiaisa, tuuletusaukko, helppo vaihtaa koppaa ja ratas osaa, iso tila korissa ostoksille ym., ilmakumirenkaat, väri menee kummallekki sini-puna-beige, hoitolaukku tuli kaupan päälle ja mikä tärkeintä; mahtuu helposti autoon!!! Minulla on meinaan kaksi ovinen Opel Astra eikä meinata vaihtaa kumpaakaan autoa vauvan takia. Mutta Astrassa aukeaa takaluukku ylösasti, siis myös takalasi nousee, ja hattuhyllyn saa pois, niin sinne jää vielä jopa tilaa ostoskasseille. Onneksi me saadaan nämä vaunut vietyä hyvään säilöön vielä, muuten varmaan alkaisin jo testaamaan niitä tyhjillään ;).

Huomenna on mun isoisän hautajaiset. Saa nähdä miten vatsassa reagoidaan huomenna ku äitillä on vähän ikävät fiilikset. Mulla sattuu aina samasta paikasta mahaa ku ollaan tästä kuolemasta tai hautajaisista nyt puhuttu.

pouta 19 + 1

Kiitokset kaikille osanotoista ja lohdutuksista tässä suuressa surussamme! On lohdullista lukea, miten ihanasti nettiystävät myötäelävät tätä kauheaa kokemusta! Vaikka pahin on vielä edessä, yritän silti jo suunnata katsetta tulevaisuuteen, muuten ei jaksa =(

Pahoittelut ja osanottoni sinulle, Pouta isoisäsi poismenon johdosta! Voimia sinulle hautajaisiin!

Kaunista viikonloppua kaikille,
Tiuhti

Kiitos Tiuhti osanotosta! Olet uskomaton, että jaksat keskellä omaa suruasi lohdutella vielä muita :). Lähdemme hetken päästä kävelylle, siellä on pitkästä aikaa oikein raikas ilma ja saa muuta ajateltavaa ennenkuin lähdemme sinne hautajaisiin.

Hyvää viikonloppua kaikille,
pouta 19 + 2

Osanottoni Tiuhtille! En voi edes kuvitella teidän surun ja tuskan määrää.

Minä kävin kesäloman jälkeen yhden päivän töissä ja tuloksena kamalat mahakivut. Nyt sitten olen taas saikulla. Alkaa näyttämään ja tuntumaan, ettei minusta ole enää töihinmenijäksi ollenkaan ennen äitiysloman alkamista. Supistelut ovat tulleet jäädäkseen, mutta niiden kanssahan minä pärjään kun eivät vielä ole kivuliaita. Nuo mahakivut vaan pelästyttivät kyllä tosissaan ja niitä on joka päivä, jos en levähdä tarpeeksi usein pitkällään.

Kohta puolin alkaa raskauden puoliväli lähestymään. Rakenneultra olisi viikon päästä maanantaina ja samalla pyydän lääkäriä tarkistamaan kohdunsuun tilanteen nuiden supisteluiden takia. Olisi niin kiva saada jo selville, et kumpaa sukupuolta tulokas on :)

Aiemmin oli puhetta nuista kaupunkien tarjoamista ultrista ja niiden omavastuista...meillä kaupunki tarjoaa np-ultran, rakenneultran ja joskus 30+ viikolla vielä kolmannen ultran jonka nimeä en muista. Ja kaikki nämä ultrat on ilmaisia. Ja jos on jotain tarkkailtavaa tai erikoisempaa niin silloin ultraus kertoja on huomattavasti enemmän. Näin siis Kuusamossa.

Tiuhtille iso halaus ja paljon voimia jaksamiseen! Kauheata että joudutte kokemaan noin suurta surua. Samoin poudalle osanottoni isoisäsi poismenon vuoksi. Täällä on ollut paljon surullisia uutisia viime viikolla.
Mulla meni rakenneultra hyvin, pikkuinen voi hyvin ja kasvaa, mutta lääkäri ei ollut sukupuolesta ihan varma, ja me kun haluaisimme tietää että kumpi sieltä tulee... pitääpä ottaa selvää mitä mahdollisuuksia täälläpäin on sellaiseen. Minä ihan luulin kun neuvolassa sanottiin että kunta tarjoaa ultrat että ne olisivat ihan ilmaisia, ja siksi siis ihmettelin sitä poliklinikkamaksua. Se ei toki ole suuren suuri joten ei haittaa.
Töissä en ole vieläkään kertonut raskaudesta, ens viikolla olis pakko kun pomokin tulee reissusta takaisin, alkaa tää vatsa jo olemaan sen näköinen ettei siitä voi erehtyä.
Mekin ollaan alustavasti katseltu Brion vaunuja, ja jonkinlaista kombia mahdollisesti. Halutaan laatua ja todella kun esikoisesta on kyse olisi tarkoitus että vielä tulevat sisaruksetkin vois käyttää samoja vaunuja.
Meillä pitäis vielä mahtua iso koirakin autoon, joten vaunut eivät saa viedä kaikkea tilaa...

Hellurei

Tänään töissä pitkästä aikaa porukkaa palanneena lomilta, mutta kukaan ei ainakaan vielä ole huomannut raskautta. Tosin, en ole kovin paljoa liikkunut tästä omalta paikaltani minnekään, että sitä voisikaan huomata.. Ihan kumma juttu, että mua jotenkin vähän "jännittää" raskauden paljastuminen, vaikka ulkosalla kuljen ylpeänä maha pystyssä!!

Viikonloppuna oltiin häissä, joihin mulla oli näiden uusien mittojen mukaan korjattu istuva puku. Monen katse viivähti melko pitkään mun mahanseudulla, mutta ainoastaan yksi ennestään tuntematon oli miettinyt miehelleen, että olenkohan mahdollisesti raskaana. Tämä mies sitten on mun miehen tuttu ennestään ja oli kysynyt asiaa suoraan. Eräs kaveripariskunta ei tajunnut vieläkään, vaikka ihan vitsiäkin heitettiin asiasta... Leikillään onnitteli meitä tulevasta perheenlisäyksestä, kun oltiin vaihdettu isoon perheautoon. Mies siihen ihan pokkana vaan, että: "Kiitos", mutta ei ne vaan tajunnu =D

Kyllä ihan hirveästi riippuu vaatteista, miltä tämä kroppa nyt näyttää. Jotkut vaatteet ei istu yhtään ja tekee todella lihavan ja säkkimäisen olon, kun taas toiset istuvat nätisti ja paljastavat mahakummun kauniisti (ainakin omasta mielestäni). Ihanaa kun ei tarvitse vetää vatsaa sisään. :)

Voi kun joku jo huomenna huomaisi... *malttamaton* heh..

Ai niin, osanottoni myös poudalle isoisän menetyksen vuoksi!!! Ikäviä asioita nämä, koeta jaksaa. Ajan kanssa menetyksen tuska lievenee ja jäljelle jää hyvät muistot.

Mä sitten paljastin kaikille töissä eilen tilanteeni, sillä niin monen silmät tuijotti jo mun mahaa, kun oli vähän kireämmät vaatteet, oli kuulemma jotkut jo arvannu, mut eivät olleet kehdannet mitään sanoa. Nyt on sit jotenkin vapautuneempi olo. On tietty edelleen ihmisiä jotka ei tiedä, sillä olen halunnu kertoa tutuille sitä mukaan kun olen heitä nähnyt.
Kova into iskeny kodin sisustamiseen ja tekis jo mieli ostella kaikkea, mut kai pitää vielä odotella, sillä välillä iskee myös fiilis että tuottaakohan se huonoa onnea jos ostelee liian aikaisin...
Mahassa ihme muljahduksia varsinkin kun on vähän aikaa maannu selällään...voiko se kohtu silleen liikkua? Nivusissa myös tuntuu että jotain tapahtuu. Jänskättää kauankohan pystyn pitämään tänä kesänä ostettuja kokoa isompia housuja, iltaisin tuntuu jo niissäkin kiristystä. Paljon se maha kasvaa jo viikossakin.
Jaksamista kaikille eri tilanteisiin!

Ohops, oltiin taas tiputtu kauas.. Nostetaan.

Täällä ei mitään uutta, liikkeitä en tietääkseni ole tuntenut vieläkään (laitan kaikki muljuilut suolen piikkiin). Malttamattomana odotan ensi viikon neuvolaa ja rakenneultraa...

Ainiin! Joku kirjoitti siitä, että maha oli hassusti "kallellaan". Meillä oli tänä aamuna sama juttu, heh. Oli tosi huvittavan näköistä, kun makasin selälläni, maha oli ihan selvästi enemmän koholla vasemmalta puolelta ja kovempi siitä kohdin. :)

Vanilja 17+4

Kiitos kaikille osanotosta. Hautajaiset menivät (jos nyt hautajaisista voi sanoa) hyvin eikä vatsasta sattunut, vaikka kovasti kyynelehdinkin. Vauva tosin piti uruista ja kova meno oli päällä aina kun laulettiin, lohdutti kivasti. Sitä tämä elämänkiertokulku on.

Eilen oli rakenneultra ja kaikki oli kunnossa. Koko vastasi täysin viikkoja, pää oli pari päivää edellä, taitaa tulla vauvalle yhtä iso pää kuin äidillä on =). Reppana =). Painoa kaverilla on 325 g ja nythän se lähtee huimasti kasvamaan. Mikä parasta, istukka oli noussut! Ei siis ole enää synnytyksen tiellä. Ja se selittääkin, miksi tunnen vatsan sivuilla teräviä potkuja ja keskellä isoja muljahduksia (sellaisia onttoja). Siellä se köllötteli konttausasennossa ja saatiin pari naamakuvaakin. Pippeliä ei ainakaan näkynyt, mutta hoitaja ei silti uskaltanut veikata. Varasimme sit samalla myös ajan 4D-ultraan viiden viikon päähän.

Huomenna tulee 20-viikkoa täyteen!!! Pitäisi varmaan juhlia jotenkin raskauden puoliväliä.

pouta 19+6

Ihanaa kuulla, että oli mukava rakenneultrakäynti poudalla, täällä edelleen malttamattomana odotellaan ensi viikkoa...

Tulin äsken kaupungilta ja mukaan tarttui kahdet uudet rintsikat, kivat mammacaprit, mammapaita ja toppi. Ihanaa, ehkäpä enää ei tarvitse tuskailla aamuisin töihin lähtiessä tuota vaatepolitiikkaa ihan niin paljoa. Ja ei, ei edelleenkään ole kukaan töissä huomauttanut mitään! Heh, arvelevat varmaan vaan, että on kesällä makkara ja olut maistunut mulle...

Vanilja 17+5