Tamperelaiset huomio: Mihin kannattaisi muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leijona*80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan vaan ap:lle tiedoksi. Muutin perheeni kanssa Savelasta (Malmin kupeessa) Hervantaan. Isäntä on paljasjalkainen stadilainen. Kerroin, että Hervannassa tulee olemaan paljon maahanmuuttajia. Muutama kuukausi muuton jälkeen isäntä ihmetteli, että missä ne mamut oikein on, kun ei hän ole nähnyt montaakaan. Ei siis ole mikään Vuosaareen verrattava alue.

Lisäksi Hervannassa on kaikki palvelut Kelaa myöten. Itselläni oli huono kuva Hervannasta ennen muuttoa, mutta nyt on kyllä kuva muuttunut totaalisesti. Tosin en tuolla yöelämässä kuljekaan enää, joten se "huonompi" puoli jäänee näkemättä. Ja stadiin verrattuna täällä ei todellakaan ole kovinkaan levotonta missään.

Ah, suo anteeksi maalaisuuteni. Olen ollut käsityksessä, että helsinkiläiset vihaavat nimitystä Hesa ja täten koko Helsingistä käytetään nimitystä stadi. Itse kun en alunperin sieltä ole kotoisin.

Ihan vaan ap:lle tiedoksi. Muutin perheeni kanssa Savelasta (Malmin kupeessa) Hervantaan. Isäntä on paljasjalkainen stadilainen. Kerroin, että Hervannassa tulee olemaan paljon maahanmuuttajia. Muutama kuukausi muuton jälkeen isäntä ihmetteli, että missä ne mamut oikein on, kun ei hän ole nähnyt montaakaan. Ei siis ole mikään Vuosaareen verrattava alue.

Lisäksi Hervannassa on kaikki palvelut Kelaa myöten. Itselläni oli huono kuva Hervannasta ennen muuttoa, mutta nyt on kyllä kuva muuttunut totaalisesti. Tosin en tuolla yöelämässä kuljekaan enää, joten se "huonompi" puoli jäänee näkemättä. Ja stadiin verrattuna täällä ei todellakaan ole kovinkaan levotonta missään.

Eli se Hervanta on maineestaan huolimatta ihan mahdollinen valinta? Itse tosiaan muutaman kerran siellä opiskeluaikoina vierailleena sain sen käsityksen, että siellä asuu teekkareita, maahanmuuuttajia ja juoppoja. Ostoskeskuskin oli sen oloinen, ettei siellä kovinkaan mielellään asioi, kun aineiden käyttäjiä tuntui löytyvän kun Hesarin kulmilta.

Lisäksi arkkitehtuuri Opiskelijakadun etc. seuduilla oli melko DDR tyylistä.

Olet siinä oikeassa, että kyllä Hervannassa asuu teekkareita, mamuja ja jopa juoppojakin. Ja Opiskelijankadulla on paljon kamalia vanhoja kerrostaloja. Itse löysimme hieman sivummasta kivan kerrostaloasunnon. Matkaa ostarille vajaa kilometri, mutta erittäin rauhallista ja mukavaa seutua. Juopoista ei ole ollut harmia, istuskelevat lähinnä omissa porukoissaan tuon yhden pikkulammen ympärillä, eivät juuri ohikulkijoihin kiinnitä huomiotaan. Ostarillakin niitä joskus istuu, mut eivät kyllä häiritse millään tavalla. Ja kyseinen ostari muuten sisältää 3 eri ruokakauppaa, alkon, postin, seppälän ja tarjoustalon vastineen.

Omakotitaloalueet ovat varmasti vielä rauhallisempia kuin oma pieni kadunpätkämme. Toasin talojen läheisyyttä kun vähän välttää, niin selviää niistä teekkareistakin. Hintataso Hervannassa on vielä halvempi kuin monella muulla alueella. Janka on hyvää aluetta myöskin, ja siitäkin bussiyhteys (nro 6) tulee suoraan Hervantaan. Tosin liikkuu lähinnä virka-aikaan. Se on suosittua aluetta, joten siellä hintataso on siihen suoraan verrannollinen. Lisäksi palvelut ovat huonommat.

Monta aluetta Tampereella on hyviä, itse vältän (enkä tiedä miksi?) tuota länsipuolta. Jotenkin muistuttaa enemmän itä-Helsinkiä omissa mielikuvissani. Lyhyet matkat keskustaan on joka puolelta, busseja kulkee hyvin. Joten tervetuloa Manseen!

Eli se Hervanta on maineestaan huolimatta ihan mahdollinen valinta? Itse tosiaan muutaman kerran siellä opiskeluaikoina vierailleena sain sen käsityksen, että siellä asuu teekkareita, maahanmuuuttajia ja juoppoja. Ostoskeskuskin oli sen oloinen, ettei siellä kovinkaan mielellään asioi, kun aineiden käyttäjiä tuntui löytyvän kun Hesarin kulmilta.

Lisäksi arkkitehtuuri Opiskelijakadun etc. seuduilla oli melko DDR tyylistä.

Mulla on 26 vuoden kokemus Hervannasta ja todellakin maine on paljon pahempi kuin todellisuus. Hervanta on kaupunki kaupungissa eli sieltä löytyy kaikki ja asuinalueena keskusta on pahempi kuin reuna-alueet. Hervannassa asuu ihmisiä laidasta laitaan: opiskelijoita, lapsiperheitä, maahanmuuttajia, vanhuksia jne. 80-luku oli levotonta aikaa Hervannassa, mutta sen jälkeen siellä on elo rauhoittunut huomattavasti. Ulkona uskaltaa liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa.

• Tykkää
Reactions: Aracia
O Toasin talojen läheisyyttä kun vähän välttää, niin selviää niistä teekkareistakin.

Jos ja kun ap haluaa omakotitaloon tai rivitaloon, ei edes ole mahdollista muuttaa TOASin talojen lähelle / Hervannan keskustan tuntumaan, eli päätyisi automaattisesti rauhallisille reuna-alueille.

Hervannassa asuu lähes yhtä paljon väkeä kuin koko Nokian kaupungissa, joten kyllähän tuohon väkimäärään mahtuu monenlaista ihmistä ja aluetta.

Yhteistyössä