Tänään oli uusimmassa 2+:ssa juttua pienen lapsen pissattamisesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Koska ei ole aina ollut aikaa, ja sen lisäks niitten vaippojen pesemiseen ei tod ollu aikaa tai mahdollisuutta. Pissa on steriiliä; pissavaipan voi huuhtasta ja laittaa kuivumaan. Kakka on tabu monessa kulttuurissa syystäkin. Se on todella likasta. Ei ne saastuttanu juomavettänsä ja ympäristöänsä kakalla. Tai käsiänsä.

Ai sä oot tavannut niitä kivikauden ihmisiä ja jutellut asiasta?

Eihän pissa ole steriiliä enää kun se on tullut ulos rakosta. Mutta eikö ennenvanhaan olla voitu käyttää jotain kertakäyttövaipan tyylisiä, jotka on heitetty pois käytön jälkeen?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska ei ole aina ollut aikaa, ja sen lisäks niitten vaippojen pesemiseen ei tod ollu aikaa tai mahdollisuutta. Pissa on steriiliä; pissavaipan voi huuhtasta ja laittaa kuivumaan. Kakka on tabu monessa kulttuurissa syystäkin. Se on todella likasta. Ei ne saastuttanu juomavettänsä ja ympäristöänsä kakalla. Tai käsiänsä.

:laugh:

Eihän pissa ole steriiliä enää kun se on tullut ulos rakosta. Mutta eikö ennenvanhaan olla voitu käyttää jotain kertakäyttövaipan tyylisiä, jotka on heitetty pois käytön jälkeen?!

Siel luki tuos vaipan historiassa et lehtiä, sammalta ja heinää oli sen vaippansisällä, eli helppo kipata menemään.

Ja siihenkö on alkukantaisilla, metsästäjä-keräilijä yhteisöllä riittäny resurssit? Kertiksiin? Silti vauvan peppu olis pitäny pestä ja kakkaan koskea. Kun taas jos kakan tekee vessattamalla, niin ei tartte. Vähän voi lehdellä pyyhkästä joskus.

Ne elää myös nykajassa :xmas: Vai luuleeko ihmiset täällä, että koko maailma menee samaa kehitystahtia ku suomi? Että joka maailmankolkassa saa kertiksiä ja purkkiruokaa? :D

Aika paljon paskapuhetta ja yleistystä tuossa artikkelissa. Itselläni on neljä lasta, eikä yksikään ole käyttänyt vaippaa päivällä yksi vuotta täytettyään. Toki jollekin on joskus saattanut tulla vahinko lähinnä yöllä ja yövaippaa onkin saatettu käyttää tarvittaessa noin 18 kk.n ikään. Lapset kehittyvät yksilöllisesti. Esim. nuorimmainen tyttö lähti kävelemään ilman tukea 7 kk.n ikäisenä. Muutenkin hänellä on kylllä valtavasti energiaa vielä nytkin kun on jo aikuusuuden kynnyksellä.

Tuli vain mieleen, et ihmisen suhde paskaan on muuttunut ihan viime vuosisatoina ainakin täällä euroopassa. Kylhän tuol muualla maailmaa lehmän paskaa kannetaan käsissä, muurataan sillä seiniä, hierotaan sitä ihoon ja poltetaan nuotiossa. 1800-luvulla sitä oli vain reikä seinässä josta paskattiin kadulle tai ämpäri ja paskat vaan heitettiin ulos. Ja kylhän jollekkin paska on pyhää vieläkin varsinkin jos se tulee apinasta tai lehmästä.. ja entäs ne paskatupakat.

Ja siihenkö on alkukantaisilla, metsästäjä-keräilijä yhteisöllä riittäny resurssit? Kertiksiin? Silti vauvan peppu olis pitäny pestä ja kakkaan koskea. Kun taas jos kakan tekee vessattamalla, niin ei tartte. Vähän voi lehdellä pyyhkästä joskus.

Joo, totta kyllä tuo :) En oo niin perehtynyt näihin kakkajuttuihin, mutta äh, tää on välillä niin hankalaa, miten parhaiten toimisi omien lasten kohdalla. Mutta olen löytänyt ne meille parhaimmat tavat :)

Ne elää myös nykajassa :xmas: Vai luuleeko ihmiset täällä, että koko maailma menee samaa kehitystahtia ku suomi? Että joka maailmankolkassa saa kertiksiä ja purkkiruokaa? :D

Ehkä mä olen liian humanisti kun en halua väittää tietäväni mitä kivikauden ihmiset on ajatellut paskasta ja pissasta. Tai väittää, että tietäisin miten juuri he ovat toimineet missäkin tilanteissa. Tai väittää, että kaikissa kulttuureissa on eletty juuri samalla tavalla kuin jokus tuhansia vuosia sitten. Tai, että nykykulttuurit ne harvat paikoillaan pysyneet olisivat aina olleet samanlaisia.

Miehen siskon poika on vieläki vaipoissa, täyttää syksyllä 5v. :| Ei suostu tekemään muualle ku vaippaan, ja äitinsä ei jaksa kuunnella huutoa jos koittaa pitää ilman vaippaa. :|

Tää on taas näitä turhia keskusteluja. Nina on päättänyt, että hän on oikeassa eikä anna tuumaakaan periksi. Ei, vaikka millaisia faktoja heittäisi peliin. Tuossa paatoksessa on jotain samaa kuin uskovaisissa: kaikki väitteet on helppo kumota sillä, että "Minä nyt vain satun tietämään tämän asian paremmin". Kun loppuu perustelut tai tulee muuten tiukka paikka, Nina menee solvauksiin. Näin on käynyt joka ikinen kerta kun olen hänen kanssaan jostain keskustellut. Harmi. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miehen siskon poika on vieläki vaipoissa, täyttää syksyllä 5v. :| Ei suostu tekemään muualle ku vaippaan, ja äitinsä ei jaksa kuunnella huutoa jos koittaa pitää ilman vaippaa. :|

:(

Lastensuojelun huomiin tulevia lapsia kuulemma näkee joskus vaipoissa kouluikäisiäkin...

Ei ole kiva, jos on siihen asti menty, että se vaippa on muodostunut lapselle psyykkisesti tärkeäksi, että siihen ollaan kiinnytty. Sitten nimittäin siitä on hyvin hankala päästä eroon. Ei ole kiva kellekään osapuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Tää on taas näitä turhia keskusteluja. Nina on päättänyt, että hän on oikeassa eikä anna tuumaakaan periksi. Ei, vaikka millaisia faktoja heittäisi peliin. Tuossa paatoksessa on jotain samaa kuin uskovaisissa: kaikki väitteet on helppo kumota sillä, että "Minä nyt vain satun tietämään tämän asian paremmin". Kun loppuu perustelut tai tulee muuten tiukka paikka, Nina menee solvauksiin. Näin on käynyt joka ikinen kerta kun olen hänen kanssaan jostain keskustellut. Harmi. :(

Kukaan ei ole millään tavalla kumonnut mun perusteluja. Pitäiskö ne esittää nyt kymmenen kertaa uudelleen?

Ja itse vaipattoman vauvan äitinä... Ehkä mä olen kuitenkin perehtynyt aiheeseen jonkun verran enemmän ku keskivertosuomalainen? Kun sattuu olemaan ajankohtainen ja kiinnostava.

Ja missä mä nyt olen solvannu ja ketä :headwall:

Lastensuojelun huomiin tulevia lapsia kuulemma näkee joskus vaipoissa kouluikäisiäkin...

Ei ole kiva, jos on siihen asti menty, että se vaippa on muodostunut lapselle psyykkisesti tärkeäksi, että siihen ollaan kiinnytty. Sitten nimittäin siitä on hyvin hankala päästä eroon. Ei ole kiva kellekään osapuolelle.

Niinpä niin. Muitahan vaihtoehtoja ei ole kuin se, että vanhemmat ovat niin paskoja, että lastensuojelulla olisi asiaa? Kun loppuu asialliset kommentit, alkaa loanheitto...

vessattamalla! :laugh:
ninalla on kaikki termit hallussa, harrastukseen on toki perehdyttävä huolella.
Olipa ihan uus sana tämäkin.

Niinpä niin. Muitahan vaihtoehtoja ei ole kuin se, että vanhemmat ovat niin paskoja, että lastensuojelulla olisi asiaa? Kun loppuu asialliset kommentit, alkaa loanheitto...

?????

MISTÄ IHMEESTÄ SÄ NYT NOIN PÄÄTTELIT??

Argh. Kunhan kommentoin, että suomessa on olemassa lapsia, jotka ovat vielä vaipoissa niin päivin ku öin kouluikäisenä. Ketä ihmettä mä olen solvannu?

Ja kyllä mun mielestä on lastensuojelulla asiaa jos kouluikäinen (terve) lapsi on vielä vaipoissa.

Kukaan ei ole millään tavalla kumonnut mun perusteluja. Pitäiskö ne esittää nyt kymmenen kertaa uudelleen?

Mun mielestä on tullut hyviä argumentteja koskien vaippoja onko niitä käytetty vai ei, ihmisen suhdetta paskaan ja siihen voiko sanoa, että tietää mitä kivikauden ihmiset on ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

vessattamalla! :laugh:
ninalla on kaikki termit hallussa, harrastukseen on toki perehdyttävä huolella.
Olipa ihan uus sana tämäkin.

No pissattaminen ei oikein käy ku kakkaamisesta puhutaan :xmas: niin ovat vaipattomuus- ja vaistovanhemmuusfoorumeilla keksiny vessattamisen.

Haluutko lisää kivoja termejä?

Ja itse vaipattoman vauvan äitinä... Ehkä mä olen kuitenkin perehtynyt aiheeseen jonkun verran enemmän ku keskivertosuomalainen? Kun sattuu olemaan ajankohtainen ja kiinnostava.

Sä nimenomaan hoet niitä sun perusteluita, etkä suostu näkemään tai kuulemaan vastakkaisia perusteluita tai edes faktoja. Miksi ihmeessä? Siksi, että sä olet tässä asiassa guru? Tiedät asiat paremmin? Sori Nina, mutta jos laitetaan vastakkain lääkäri ja sinä, niin mun ei ole vaikea päättää kumpaa uskon ennemmin. Kuka sanoo, että minä olen keskivertosuomalainen? Mutta tässä lieneekin se jutun juuri: kun sinä olet kerran perehtynyt tähän asiaan (omalta kannaltasi), niin sinä tiedät sen paremmin kuin muut. Ongelma on vain se, että sinä tosiaan otat vain sen tiedon vastaan, mikä tukee omia käsityksiäsi. Yksi kypsyyden merkeistä on se, että pystyy ottamaan vastaan kaikenlaista tietoa, suodattamaan sitä ja myöntämään jos on ollut väärässä. Vai luuletko olevasi ainoa suomalainen, jota kiinnostaa pienen lapsen vessa-asiat, saati sitten että ne olisivat ajankohtaisia?

Joo etköhän. Kiinnostavasta en kyllä tiedä..

Musta tuntuu että sulla menee vähän liian lujaa. :(

Joo etköhän. Kiinnostavasta en kyllä tiedä..

Musta tuntuu että sulla menee vähän liian lujaa. :(

Yhteistyössä