Tänään pääsin seuraamaan tarhapäivää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidillä sydän sykkyrällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidillä sydän sykkyrällään

Vieras
Omalla tytöllä on totuttelu tarhaan, joten en ihan heti jätä sinne.. pääsin sitten näkemään, että mitä se tarhassa meno on, kun vanhemmat eivät enää ole paikalla. Ei tainnut tietää pikkuisten puolen hoitaja, että on vielä yksi äiti paikalla..Ensin hän kärräsi rattailla pienen tytön päälle, katsoi tätä hyvin tympääntyneenä ja sanoi kylmästi, että katsoisit vähän minne menet! (vaikka itse ajoi päälle! Ja kun tyttö alkoi itkeä tihruttaa, niin sanoi, että nouse ylös. Ei sinulle sattunut kuinkaan. Ei edes yrittänyt auttaa maassa makavaa lasta ylös. Ulkona samainen hoitotäti oli vissiin toisen lapsen omahoitaja (oisko ollut jotain 1v-1,5-v lapsi) Ja toinen rääkyi naama punaisena rattaissa valjaissa. Täti oli parin metrin päässä juoruamassa toisten tätien kanssa. Eikä liikauttanut eväänsäkään lasta kohti! Siis mulle tuli niin paha mieli noiden tsi pienten puolseta. Ei ne osannut edes vielä puhua! Ja sitten vanhempien edessä esitetään maailman ystävällisintä ja miellyttävintä.. En tiedä yli reagoinko, vai ottaisinko asian puheeksi tarhan johtajan kanssa. Omalle lapselleni en tuollaista hoitoa haluaisi.. no onneksi minun penska on jo isompi, joten osaa kertoa päivästään:/

Mä en veisi edes esikouluikäistäni tuollaiseen paikkaan...vaikka osaakin puhua ja kertoa päivästään. Jos yhden ryhmän meininki on tuollainen, niin ei henki sen parempi varmaan muissakaan ryhmissä oo.

Tuli elävästi mieleen yksi pk, jossa olin opiskeluaikoina työssäoppimisjaksolla :( Yksi pienten ryhmässä olevista hoitajista oli juuri kuvatunlainen... Isommat, jo puhuvat lapset kutsuivat hoitajaa "pelkotädiksi", mikä kertonee jotakin.

Niin mullekin tuli aivan kauhea olo:( Ja kun muut tädit näkivät miten toi yksi huudatti sitä pientä niissä rattaissa. Saattoihan se olla pienempikin, kuin toi mun arvio ja siksi oli rattaissa. Vaan oishan se voinut istua hiekkikselläkin, eikä niihin rattaisiin "sidottuna".. Tällä tarhalla on ollut aina hyvä maine. Hoitajat vaikuttaneet mukavilta, mutta taitaa olla vaan kulissia..

että ainakin täällä meilläpäin pk:n henkilökunnan välit ovat niin tulehtuneet, että hoitajatkaan eivät tee töitään kunnolla :( Lapset ovat siis vain säilössä päivän ajan ja oirehtivat... Olin harjoittelijana tuolla ja pahaa teki nähdä millaista kohtelua lapset saavat osakseen. He ovat kuin ilmaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Miksi taapero oli rattaissa päiväkodin pihassa? Ei täällä ainakaan rattaita käytetä ellei mennä jonnekin retkelle.

Niitä konttaavia tai hoippuen käveleviä pidetään osa ajasta rattaissa istumassa, koska eivät jaksa liikkua niin pitkiä aikoja ulkona täysvarustuksessa. Kengät vielä hankalat, mahdollisesti haalari tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin mullekin tuli aivan kauhea olo:( Ja kun muut tädit näkivät miten toi yksi huudatti sitä pientä niissä rattaissa. Saattoihan se olla pienempikin, kuin toi mun arvio ja siksi oli rattaissa. Vaan oishan se voinut istua hiekkikselläkin, eikä niihin rattaisiin "sidottuna".. Tällä tarhalla on ollut aina hyvä maine. Hoitajat vaikuttaneet mukavilta, mutta taitaa olla vaan kulissia..

Et sitten mennyt ottamaan asiaa puheeksi? sä olet yhtä lailla osallinen, jos näet kaltoinkohtelua tapahtuvan, muttet puutu. Mä en kyllä olisi pystynyt pitämään suutani kiinni, jos olisin tollasta nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Miksi taapero oli rattaissa päiväkodin pihassa? Ei täällä ainakaan rattaita käytetä ellei mennä jonnekin retkelle.

Meidän pk:ssa alle 1-vuotiaat on aikalailla vaan rattaissa ulkona.

Kai sen nyt joku kyseenalaistaa, joku vanhemmista tai hoitajista? Sinäkin voit asiaa ääneen ihmetellä. Niin pienillä pitää olla sellaiset vaatteet että voivat konttailla maassa, ja lyhyempi ulkoiluaika etteivät jäädy.

Kyllä minä ainakin kysyisin paikan johtajalta, että onko tuollainen käytös hoitajilta ihan normaalia ?? Hitto jos meidän tyttö tekee yhdenkin valituksen, niin minähän olen heti siellä kärppänä.. Muuten en ilkeä sinne mennä kuin hakemaan joskus yhdessä mieheni kanssa yleensä. Onneksi on aika pieni päiväkoti ja pieni paikka, missä asumme. Harmi vaan, että ei ole kuin toinen 5-vuotias tyttö siellä vielä, poikia on peräti 5 ainakin..

Jos näette tuollaista ni tehkää ihmeessä jotain. puhukaa hoitajille tai laittakaa vaikka nimettömänä viestiä heille tarhan johtajalle.
Varmasti löytyy hoitajia jotka jaksavat ja haluavat hoitaa lapsin paremmin.
Tuommoisesta touhusta on tehtävä loppu. Näitä juttuja kuulee myös pphoitajista. Heistä myös valituksi kehiin jos on aihetta. Ei seurata vaan sivusta vaan tehdään asioille jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:

Niitä konttaavia tai hoippuen käveleviä pidetään osa ajasta rattaissa istumassa, koska eivät jaksa liikkua niin pitkiä aikoja ulkona täysvarustuksessa. Kengät vielä hankalat, mahdollisesti haalari tms.

No sitten ulkoiluaika on niin lyhyt että pääsevät sisälle liikkumaan! Siinähän sitä kylmä tuleekin jos rattaissa istutetaan, tylsääkin vielä. Kyllä voi vaatia yhtä hoitajaa menemään sisälle pienimpien kanssa hiukan aikaisemmin.

meidänkin päiväkodissa tädit juoruavat keskenään..ärsyttävää!!ymmärrän kyllä houkutuksen aikuiseen seuraan, mutta itseppähän ovat ammattinsa valinneet!! ei siellä kumminkaan ketään huudateta...itsekin juuri tutustumassa...

Meidän pk:ssa alle 1-vuotiaat on aikalailla vaan rattaissa ulkona.

Kai sen nyt joku kyseenalaistaa, joku vanhemmista tai hoitajista? Sinäkin voit asiaa ääneen ihmetellä. Niin pienillä pitää olla sellaiset vaatteet että voivat konttailla maassa, ja lyhyempi ulkoiluaika etteivät jäädy.

En kyseenalalsita. Siellä on iso liuta lapsia törmäilemässä, ja pienet, jotka ei osaa kävellä ja keskittyy hiekan ja kivien syömiseen, on parhaassa turvassa rattaissa. Heille ei ole mahdollista palkata sinne omaa vahtijaa, vaan yksi täti vahtii usein jopa kymmentä lasta, eri puolilla pihaa.

Pienet tulee kyllä vikoina ulos ja lähtee ekoina sisälle, ulkonaoloaika on heillä suht lyhyt.

Itse vein juuri tiistaina 1v3kk ikäisen tyttäreni ensimmäistä kertaa päiväkotiin ja joka ikinen päivä mietin miten siel menee ja katsookohan ne tädit edes lastani ;(

Alkuperäinen kirjoittaja .:
juoruavat keskenään. ja lapset saa tehä mitä lystää. ei niitä vahdita. pienimmät huutavat rattaissa ja kiikussa. kun kukaan ei hoida.

Huomattu on.Juoruavat porukassa ja lapset ovat omissa oloissaan pitkin isoja pihoja :( Onneksi omat lapseni ovat vielä kotona.

Kyllä se päiväkotimaailma on monelle vanhemmalle täysin mysteeri mitä siellä tapahtuu.

Olen aina ollut ja tulen olemaan sitä mieltä että äidin kuuluisi hoitaa omat lapset ainakin 3-vuotiaaksi,siihen on kaikille annettu MAHDOLLISUUS.

En kyseenalalsita. Siellä on iso liuta lapsia törmäilemässä, ja pienet, jotka ei osaa kävellä ja keskittyy hiekan ja kivien syömiseen, on parhaassa turvassa rattaissa. Heille ei ole mahdollista palkata sinne omaa vahtijaa, vaan yksi täti vahtii usein jopa kymmentä lasta, eri puolilla pihaa.

Täällä on käsittääkseni erittäin tarkkaa, että myös ulkona on valvojia lain vaatimassa suhteessa. Eli pienillä 4 lasta/hoitaja ja isommilla 7 lasta/hoitaja. Lasteni päiväkodissa on kyllä oma aidattu pihansa alle 3-vuotiaiden ryhmälle, joten eivät jää jalkoihin.

Tarhan nimi vaan julki! Asiakaspalvelussa hoitajatkin ovat ja vanhempien on oikeus tietää epäkohdista ja velvollisuus puuttua asiaan jos ei muuten niin siirtämällä lapsensa parempaan paikkaan.

itse olen ollut neljässä eri pk:ssa töissä joten nähnyt sitä maailmaa jonkin verran. en ole törmännyt kuin hyviin hoitajiin, naisiin jotka todella tekevät sitä työtä kutsumuksesta. kahvitauollakin puhuttiin vaan hoitolapsista ja niiden ihanista piirteistä jne. lapsia huomioitiin, pihalla niiden kanssa leikittiin ja puuhattiin. ei aikuiset keskenään siellä jutelleet.

Täällä on käsittääkseni erittäin tarkkaa, että myös ulkona on valvojia lain vaatimassa suhteessa. Eli pienillä 4 lasta/hoitaja ja isommilla 7 lasta/hoitaja. Lasteni päiväkodissa on kyllä oma aidattu pihansa alle 3-vuotiaiden ryhmälle, joten eivät jää jalkoihin.
Niin sitä luulee. Mutta sillä hetkellä kun lapsista osa menee ulos, ja osaa puetaan, ei hoitajat repeä kaikkialle. Meidän tarhassa on 0-2 ja 3-4 -vuotiaiden ryhmät samalla pihalla. Usein molemmista ryhmistä yksi hoitaja pihalla. Pieniä saattaa olla esim. 8 ja isoja 14 lasta. Isojen toinen hoitaja tulee sitten, kun kaikki on puettu.

Yhteistyössä