Tänään taas tullut ajateltua asioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Meillä siis tuo esikko on sijoitettuna (huostaanotettu) kasvurenkaaseen.Oli nyt viikonlopun kotona lomilla ja tuli sitten puheeksi pojan kanssa tuo rahan käyttö.Tiedän,poika kohta 16v. menot hieman erilaiset kuin tikkari kerran viikossa tai karkkiaski karkkipäivänä.Mutta,mä olen tullut siihen tulokseen että tuolla kasvurenkaassa lapsilla hieman vääristyy kuva tuosta rahasta.Nämä lapset kun saavat melkein kaiken mitä haluavat,hinnasta riippumatta.Nytkin poika pyysi multa että ostatko äiti mulle housut?Kysyin sitten että millaiset housut sä haluat.Tyhmänä kun olin niin ajattelin että jotkut 30-40 euron housut olisivat passelit.No,poika sitten täräytti että jotkut ihme farkut joiden hinta hipoo kevyesti melkein 100 euroa.Olivat käynneet vaateostoksilla ja poika oli nähnyt kyseiset housut jossain kaupassa ja halusi ne nyt itselleen.Sanoin heti että ei mulla kyllä ole rahaa laittaa yksiin housuihin tuon vertaa,mehän eletään tolla rahalla kevyesti viikko.Poika sitten möksähti ja sanoi ettei ne housut paljoa maksaneet ja kyllä sieltä kasvurenkaasta hänelle ne housut ostetaan,ne ei katso hintalappuja.
Joskus olen ottanut puheeksi palavereissa tämän että minusta on hieman väärin että lapset "opetetaan" siihen että hinnoilla ei ole väliä vaan se mitä lapsi haluaa sen se myös tulee samaan.Ja sitten kotona on sota päällä kun vanhemmat ovat nuorison mielestä köyhiä kun ei ole rahaa laittaa 200-300 euroa lapsen pariin paitaan ja yksiin housuihin.Vastaukseksi sain että suurinosa lapsista tulee sellaisista oloista etteivät ole mitään saanneet lapsena (meillä kyllä on poika aina saannut sen mitä on tarvinnut ja joskus hieman enemmänkin) ja heistä on kivaa että voivat hieman "lelliä" näitä lapsia.No,okei,mä ymmärrän osaksi sen.Tuollakin on lapsia jotka tulevat kovista olosuhteista ja ovat varmsti jäänneet paitsi uusista vaatteista ja leluista.Mutta ongelmahan syntyy lapsilla siinä kun joskus aikuistuvat ja lähtevät kasvurenkaasta omaan pesään niin sitä rahaa ei olekkaan.Ei olekkaan varaa ostella viimeisen päälle merkkivaatteita eikä vanhemmilla välttämättä ole rahaa antaa joka viikko monia satoja.Itse maksettavaksi tulee vuokra,muut laskut,ruuat ja vaatteet.Siinä on sitten lapsilla sormi suussa.Nyt kun ovat tottuneet siihe nettä ruoka tulee kaupasta kun joku käy sen ostamassa ja vaatteet kalliista vaatekaupoista ja jonkun muun rahoilla.Esim.meidän pojalle ei saa edes mainita alle 60 euroa housuista.Meilläkin on väläytelty mahdollisuutta että poika voisi kotiutua jossain vaiheessa niin kyllä minä veikkaan että suuria ongelmia tulee kun ei ole varaa käydä joka kuukausi ostamassa pojalle 200 eurolla uusia vaatteita.Tai ostaa kalliita joululahjoja ja syntymäpäivälahjoja.Nytkin kun taistellaan välillä noilla lomilla siitä että saa lomarahaa kasvurenkaasta mutta kun se ei riitä niin meidän pitäisi siinä vaiheessa kustantaa mopoon bensat,hamppariateria (monta kertaa 2 päivän aikana,kotiruokahan ei silloin käy),limsat,karkit,sipsit ym.Että pitäisi olla setelinippu ojossa kun lapsi tulee lomille.
No,nää oli nyt vaan tälläisiä mietteitä kun tuo palaveripäivä taas lähestyy ja ajattelin ottaa jälleen kerran tuon rahan puheeksi.Eihän se mitään auta,mutta helpottaa mua kun saan taas purkautua.Ja ehkä sielläkin sitten hieman mietitään että ehkä,ehkä,tuolla tavalla sitä pikkuisen vaikeutetaan vanhempien tilaa.Muuten nostan kyllä hattua huostaanotettujen lasten kanssa työskenteleville.He tekevät kyllä hienoa työtä.

Aika oudolta kuulostaa, että noin paljon saavat. Asuin koulukodissa nuorena ja sieltä saatiin 35mk viikossa ns.käyttörahaa ja 15mk meni jonnekin säästöön. Joka kuukausi sai 150mk vaaterahaa ja sitä sitten säästettiin puoli vuotta, että sai sitte käydä vähän suuremmalla rahalla ostamassa vaatetta. Luulis että olis tietty määrä rahaa, millä sais sitte itte ostella ja laskea mihin rahat riittää.

En nyt muuten osaa vastata, kun en tiedä mikä se sellanen kasvurinki ( vai mikä se olikaan) on, mutta yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että on varsinainen karhunpalvelus antaa lapselle kaikki mitä tämä haluaa. Se on hirmu hankala sitten tosiaan aikuisena yrittää pärjätä, kun ei saakaan kaikkea mitä huvittaa. Siitä voi ehkä osittain johtua tää hirmu yleinen (?) ylivelkaantuminen, kun velalla sitten ostetaan se mitä halutaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:08 MissMaisa kirjoitti:
Aika oudolta kuulostaa, että noin paljon saavat. Asuin koulukodissa nuorena ja sieltä saatiin 35mk viikossa ns.käyttörahaa ja 15mk meni jonnekin säästöön. Joka kuukausi sai 150mk vaaterahaa ja sitä sitten säästettiin puoli vuotta, että sai sitte käydä vähän suuremmalla rahalla ostamassa vaatetta. Luulis että olis tietty määrä rahaa, millä sais sitte itte ostella ja laskea mihin rahat riittää.

Juu,näilläkin on joku vaateraha systeemi jolloin käyvät ostamassa ison nivaskan niitä vaatteita.Mutta tietysti ostavat sitten jos lapset pyytävät jotain.Kyllä tuolla meidän pojalla on melkein joka viikko jotain uutta vaatetta tai vempelettä.Ja tietysti mekin haluamme osallistua pojan hankintoihin ja tarpeen vaatiessa ostamme vaatteita.Ja lomilla tietysti kustannetaan ilta syömiset.Musta on vaan vähän järjetöntä ettei heitä valmistella mitenkään siihen että kun omaan talouteen lähtevät niin kaiken joutuu maksamaan itse.Se voi olla jollekin tosi iso pala kun "ilmaiset" vaatteet ja ruuat loppuvat.Meillä oli poika viime vuonna kesätöissä ja me pistettiin nyt kova kovaa vastaan ja sanottiin että omista kesätyörahoista saa sitten hankkia mopoon osia jos jotain tarvii.Nämähän eivät saa sitä kerralla itselleen vaan menee kasvurenkaassa säästöön.Oppii ainakin meillä sälli ettei kaikki tule ilmaiseksi eteen.Kyllähän ne vähän nyreissään työntekijät olivat,mutta sanoin että mä haluan että poika oppii sen ettei aina voi saada kaikkea vaan joihinkin asioihin pitää itse osallistua.
Käyvät myös usein pohjoisessa laskettelemassa (uudet vuodet+hiihtolomat) ja juhannuksena käyvät sitten jossain mökillä.

minä olen myös ihmetellyt, että hirveitä summia nuorille syydetään näissä pienryhmäkodeissa yms. Eihän nuorelle tule mitään käsitystä rahan arvosta, kun kaiken saa hintaan katsomatta ja vielä sittenkin syydetään rahaa käteen. :/

\

minäkin asuin koulukodissa nuorena, mutta meillä on niin paljon ikäeroa että
ei olla oltu yhtäaikaa.
Missä koulukodissa sinä olit?
minä olin Yläneen Koulukodissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:11 vieras kirjoitti:
ööö mikä on kasvurinki??

Se on vähän perhekodin tyylinen paikka.Lapset eivät vaan asu missään perheessä vaan kodinomaisessa paikassa jossa on ihan koulutetut työntekijät jotka sitten vuorottelevat.Täällä se ainakin on kasvurengas nimellä.

Minä tarjosin nuorisokotiin vteini vaatteita ja sanottiin, etteivät heidän lapset suostu käyttämään käytettyjä vaatteita!!!!!

Mun tyttö haluaa kans 100? farmarit ja kun olen sanonut et mä saan 300?/kk ettei ole varaa, se sanoo et sit hän pyytää vaarilta ja vaari antaa... nähtävästi kun kavereilla on kalliita vaatteita se ajaa myös vähmmän rikkaiden lapset samaan pisteeseen...

sit teinit alkaa kauppaamaan itseään, kunnei kotoa saa rahaa! toi on vähän yliammutusti kirjoitettu, mut tota jenkeissä teinit tekee... ja nähtävästi sama villitys tulossa suomeen...

mä ostan itselleni hyvin harvoin vaatteita ja tytär makuu harva se kk uusia vaatteita ja mitään ei saa alle 50?...

kuulostaa jotenkin karmeelta et jossai lastenkodissa, vai mikä se poikasi asuinpaikka oli, ostetaan ja opetetaan lapsille, et kalliita vaatteita kande käyttää oli vanhemmilla varaa tai ei...

Kuulostaa tutulta tuo pyryharakan teksti.. Eräs tuttuni(mies puolinen) on myöskin asunut tällaisessa paikassa. Rahaa sai käyttöönsä todella paljon. Itse en koskaan saanut samanlaisia summia kotoa. Kun tämä nuori mies tuli täysi-ikäiseksi alkoi elämä omillaan, ja odotukset olivat korkealla. Autot vaihtuivat lainaa, kuin tuntui aina pankista saavan. Haettiin huonekaluja lainarahalla, ja osamaksuilla. Muutama vuosi meni lujaa, oli kaikkea mitä halusi ja lisää sai kun teki velkaa. Sitten olikin vuorossa oma asunto, iso laina uudet kalusteet ja kallis auto. Vanhaakin velkaa vielä paljon. Nyt on "miehellä" ikää päälle 20v, ja elämä on kouluttanut kovalla kädellä. Auto on vaatimattomampi, ja töitä saa tosissaan tehdä jotta lainat hoituvat. Rahan käyttö, ja nöyryys on todella opittu kantapäänä kautta.

Aika hurjalta kuulostaa. Ymmärrän kyllä sen hemmotteluperustelun, JOS lapsi on kovista oloista lähtöisin. Muuten en oikein ymmärrä. Sopeutuminen voi olla vaikeaa. Tuossa iässä kun saa "liikaa", niin tulos voi olla aika kamala. Pikavippejä pikavippien perään vaan, jos rahaa ei sitten olekaan. Puhu tuosta sielä palaverissa. Tuo on hirvittävän väärin lasta kohtaan, kun opetetaan täysin poskelleen rahankäyttö. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:17 niin mikä tää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:11 vieras kirjoitti:
ööö mikä on kasvurinki??
kasvurinki on?? ja miksi? ja onko poikasi siellä aina..?

Poika asuu siis ihan vakituisesti tuossa paikassa.On siis huostaanotettu.Pojalla meni elämä hieman raiteiltaan tuossa pari vuotta sitten ja soskun kanssa tultiin yhdessä siihen tulokseen että ei auta muu kuin puhaltaa peli poikki kovemman kautta.Avohuollon sijoiutus (3kk) kun ei muuttanut vielä mitään kuin hetkeksi.

Ja hyvällä omalla tunnolla voin sanoa etten hetkeäkään ole katunnut että tuohon huostaanotto päätökseen tultiin.Tällä hetkellä poika olisi joko nuorisovankilassa tai jos ei vielä huumeiden maailmassa niin ainakin lähellä sitä.Saatiin onneksi viime tingassa repäistyä poika pois siitä kaveripiiristä jossa pyöri.Ei ollut vielä huumeet tulleet kuvioihin.Nyt kuulemma suurinosa siitä porukasta käyttää jotain ainetta.Enempi tai vähempi.Ja me saadaan tavata poikaa juuri silloin kun halutaan kun huostaanotto ei johtunnut meistä.Ja poika saa käydä kotona silloin kun haluaa.Asuu tuossa mopomatkan päässä.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:18 äiti myös kirjoitti:
\

minäkin asuin koulukodissa nuorena, mutta meillä on niin paljon ikäeroa että
ei olla oltu yhtäaikaa.
Missä koulukodissa sinä olit?
minä olin Yläneen Koulukodissa.
Muhoksella, Pohjolakodissa.

olen ollut lastensuojelulaitoksessa töissä, ja tuo kyllä pitää osittain paikkansa. tosin omalla työpaikallani lapset olivat sen verran karuista oloista kotoisin, ettei heillä useinkaan ollut kuin yhdet rikkinäiset ja liian pienet vaatteet tullessaan. pyrimme siihen, ettei ulospäin näy, että ovat lastenkodissa.

lapset ja nuoret eivät kuitenkaan ihan omin päin päättäneet edes viikkorahansa käytöstä, vaan siitä neuvoteltiin ohjaajan kanssa. ihan kalleimpia vaatteitakaan ei osteltu vaan joku kohtuus kuitenkin. tässä ilmeisesti paikkakohtaisia eroja paljonkin.

onko muuten tämä kasvurengas yksityinen vai kunnan ylläpitämä? sekin varmaan vaikuttaa käytettävissä olevan rahan määrään.

pyryharakka, jatka neuvotteluja ohjaajien kanssa! olet ihan oikeilla jäjillä, kyllä kohtuuttakin on nuorelle opetettava!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:15 Pyryharakka kirjoitti:
\

Juu,näilläkin on joku vaateraha systeemi jolloin käyvät ostamassa ison nivaskan niitä vaatteita.Mutta tietysti ostavat sitten jos lapset pyytävät jotain.Kyllä tuolla meidän pojalla on melkein joka viikko jotain uutta vaatetta tai vempelettä.Ja tietysti mekin haluamme osallistua pojan hankintoihin ja tarpeen vaatiessa ostamme vaatteita.Ja lomilla tietysti kustannetaan ilta syömiset.Musta on vaan vähän järjetöntä ettei heitä valmistella mitenkään siihen että kun omaan talouteen lähtevät niin kaiken joutuu maksamaan itse.Se voi olla jollekin tosi iso pala kun "ilmaiset" vaatteet ja ruuat loppuvat.Meillä oli poika viime vuonna kesätöissä ja me pistettiin nyt kova kovaa vastaan ja sanottiin että omista kesätyörahoista saa sitten hankkia mopoon osia jos jotain tarvii.Nämähän eivät saa sitä kerralla itselleen vaan menee kasvurenkaassa säästöön.Oppii ainakin meillä sälli ettei kaikki tule ilmaiseksi eteen.Kyllähän ne vähän nyreissään työntekijät olivat,mutta sanoin että mä haluan että poika oppii sen ettei aina voi saada kaikkea vaan joihinkin asioihin pitää itse osallistua.
Käyvät myös usein pohjoisessa laskettelemassa (uudet vuodet+hiihtolomat) ja juhannuksena käyvät sitten jossain mökillä.

Noilla 15mk joita laitettiin säästöön, niin sai sitte ostaa meikkejä ym. mitä tarvitsi. Ennen kun muutti kotiin/omaan asuntoon, niin sai muuttaa itsenäistymis asuntoon ja kuukaudessa sai 1000mk ja sillä piti pärjätä. Tuohon mun muistaakseni kuului vaaterahakin, kuulostaa tosi pieneltä rahalta, mutta kyllä ne sai riittämään, jos oikeen laskeskeli. Ainakin osasi sitte omassa kämpässä elää säästeliäästi :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 14:37 vierailija kirjoitti:
olen ollut lastensuojelulaitoksessa töissä, ja tuo kyllä pitää osittain paikkansa. tosin omalla työpaikallani lapset olivat sen verran karuista oloista kotoisin, ettei heillä useinkaan ollut kuin yhdet rikkinäiset ja liian pienet vaatteet tullessaan. pyrimme siihen, ettei ulospäin näy, että ovat lastenkodissa.

lapset ja nuoret eivät kuitenkaan ihan omin päin päättäneet edes viikkorahansa käytöstä, vaan siitä neuvoteltiin ohjaajan kanssa. ihan kalleimpia vaatteitakaan ei osteltu vaan joku kohtuus kuitenkin. tässä ilmeisesti paikkakohtaisia eroja paljonkin.

onko muuten tämä kasvurengas yksityinen vai kunnan ylläpitämä? sekin varmaan vaikuttaa käytettävissä olevan rahan määrään.

pyryharakka, jatka neuvotteluja ohjaajien kanssa! olet ihan oikeilla jäjillä, kyllä kohtuuttakin on nuorelle opetettava!

En nyt uskalla sanoa mitään tuosta että onko kunnan vai yksityinen etten valehtele.Ei ole tullut koskaan edes puheeksi.Ja meneehän meiltä vanhemmilta tietty osa tuloista sitten tuohon ylläpitoon.Eli multa esikon osuus lapsilisästä ja työkkäristä pojan osuus lapsikorotuksesta.
Juu,kyllä mä jaksan neuvotella tästä asiasta vaikka kuinka kauan.ainakin omalle lapselle haluan opettaa tuon rahan arvon,kun ei kuitenkaan sellaisista oloista ole kotoisin etteikö olisi vaatteita riittänyt ym.Ja tarpeen vaatiessa me myös poikaa autetaan itsenäistymään kun omaan kotiin muuttaa,juuri siksi haluan ettei poika opi että kaikki tulee ilmaiseksi eteen ilman että itse tarvitsee mitään tehdä.Mutta auttaminenkaan ei ole sitä että ollaan kokoajan setelinippu ojossa pojan oven takana.Toki ymmärrän myös ohjaajia siinä mielessä että lapsia tulee kaikenlaisista oloista.

Yhteistyössä