Tanskandoggit tappoivat terrierin Espoossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei puolusteluja:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Alkuperäinen kirjoittaja ai jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
En tiedä tapausta tai tunne taustoja, mutta myös "uhrissa" voi olla vika jos edusti tyypillistä terrieriä, eli isottelee ja räyhää 10 kertaa isommalle...

Just joo - eli iso koira saa tappaa pienemmän, jos pieni käyttäytyy koiralle tyypilliseen tapaan ja isottelee. On sulla mielipiteet!

Saahan se iso puolustautua, jos pienempi tulee "päälle". Tietenkin siitä tulee pahempaa jälkeä, mutta kyllä aika lehmän hermot pitäs isollakin olla, ettei kiivastuisi tuosta. Ja tosiaan en tiesä mitä tässä tapauksessa on käynyt, mutta tämmöinen kuviteltu tilanne on ihan mahdollinen vaihtoehto.

Jos kaksi koiraa käy yhdessä yhden pienemmän päälle, silloin ei ole kyse puolustautumisesta, vaan laumavietistä. Ja se on tosi pelottavaa.

Väitinkö, että tässä olis niin käynyt? Toisaalta et tainnut itsekään olla paikalla, joten et voi varmasti sanoa mitä on tapahtunut? En tiedä miksi miellät laumavietin pelottavaksi. Omat koirat puolustaisivat toisiaan aivan varmasti, jos tarpeen olisi. Saman ne tekisi myös, jos "lauman" ihmiset olisivat vaarassa. Ei ne yhdessä kenenkään päälle käy ihan vain tapppelemisen ilosta, mutta tarvittaessa osaavat kyllä yhdessä puolustautua. Ja edelleen lisäyksenä: En tiedä mitä tässä tapauksessa on tapahtunut, kunhan pohdiskelen... Valitettavaahan tuo on joka tapauksessa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä tapausta tai tunne taustoja, mutta myös "uhrissa" voi olla vika jos edusti tyypillistä terrieriä, eli isottelee ja räyhää 10 kertaa isommalle...

Just joo - eli iso koira saa tappaa pienemmän, jos pieni käyttäytyy koiralle tyypilliseen tapaan ja isottelee. On sulla mielipiteet!

Saahan se iso puolustautua, jos pienempi tulee "päälle". Tietenkin siitä tulee pahempaa jälkeä, mutta kyllä aika lehmän hermot pitäs isollakin olla, ettei kiivastuisi tuosta. Ja tosiaan en tiesä mitä tässä tapauksessa on käynyt, mutta tämmöinen kuviteltu tilanne on ihan mahdollinen vaihtoehto.

OK - sama sitten toimii varmaan silloinkin, kun pieni lapsi toimii koiraa ärsyttävästi, vai? Että isolla koiralla on oikeus "puolustautua" ja tappaa?

Olet outo!

Koir

Eläimet on eläimiä, mutta omistajillahan se vastuu on viime kädessä kuin myös vanhemmilla! Eikä lapsi kyllä osaa niin kovakouraisesti provosoida, että tasapainoinen koira kävisi päälle puolustautuakseen. Nimenomaan sanoin sitä, että pieni(kin) koira voi käydä päälle eli samalla lailla iso voi puolustautua kuin tekisi isommankin koiran hyökätessä. Eikä tarvi olla tarkoituksena tappaminen, mutta kun on isompi niin voimaa voi olla liikaa ja huonolla tuurilla osuu just johonkin väärään kohtaan. Ja edelleenkin: Mä en tarkoita, että tässä tapauksessa olis niin käynyt.

Kyllä lapsi PYSTYY provosoimaan myös tasapainoisen koiran!

Ai kui? Oliskohan lapsella sitten jotain opittavaa ja älä lue tätä niin, että se pitäs tappaa??

Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Jospa kaikki vaan voisivat pitää koiransa kiinni ja opettaa ne ohittamaan toiset koirat räyhäämättä :/

Ja vaikka pikkupiski räyhäisikin, ihmisten pitäisi ulkoiluttaa vain niin isoja eläimiä, jotka pystyy hallitsemaan remmissä. Eli kahden tanskandogin kanssa ulkoileminen on mahdottomuus monelle, koska niitä ei pysty pitelemään jos ne provosoituvat.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jospa kaikki vaan voisivat pitää koiransa kiinni ja opettaa ne ohittamaan toiset koirat räyhäämättä :/

Ja vaikka pikkupiski räyhäisikin, ihmisten pitäisi ulkoiluttaa vain niin isoja eläimiä, jotka pystyy hallitsemaan remmissä. Eli kahden tanskandogin kanssa ulkoileminen on mahdottomuus monelle, koska niitä ei pysty pitelemään jos ne provosoituvat.

Totta,ja ainakin Helsingissä on näitä vatipäitä jotka pitää koiraansa auki "kun meidän sesse on niin kiltti" |O

Ja millä S******n perusteella se pikku piski saa jojona painella sen flexin päässä ja räyhätä? Ihan kun mä saisin huudella tua ihmisille jotai Haista v:tä mut mulle ei sais sanoo mitään vastaan. Eli ihmiset EI saa ulkoiluttaa siis niitä pikku piskejä! Ne on kaikkein huonoiten hallinnassa ihmisillä kun kukaan ei viitti niitä kouluttaa. Mähän voin ihan vastata niille fifin ulkoiluttajille, että jos ne ei pidä pikku piskiään kurissa, niin minkä h******n takia mun pitäs pitää mun koirani kurissa. Antaa sen mennä, pomppia ja haukkua ihan yhtälailla kun ne fifitki. Jos tulee pahaa jälkee nii ihan on sen fifin omistajan vika.

Doggiuroksetkin näyttää olevan kovin ärhäköitä nykyään. itseäni hirvittää aina oman koiran kanssa ohittaessa kun dogin omistaja roikkuu kuonopanta/hihna yhdistelmässäja koira räyhää ja hyppii ja päälle olisi tulossa. Entisessä naapurostossa tälläinen 'mukava' tapaus oli alkkispariskunnalla, koira 'ulkoilutettiin' kävelyttämällä 2 minuuttia talon ympäri, ja se räyhäsi kaikille muille koirille, lopun aikaa se päivysti parvekkeella ja haukkui kaikkea mikä liikkuu- oikein naapuruston ilo...

Doggiuroksetkin näyttää olevan kovin ärhäköitä nykyään. itseäni hirvittää aina oman koiran kanssa ohittaessa kun dogin omistaja roikkuu kuonopanta/hihna yhdistelmässäja koira räyhää ja hyppii ja päälle olisi tulossa. Entisessä naapurostossa tälläinen 'mukava' tapaus oli alkkispariskunnalla, koira 'ulkoilutettiin' kävelyttämällä 2 minuuttia talon ympäri, ja se räyhäsi kaikille muille koirille, lopun aikaa se päivysti parvekkeella ja haukkui kaikkea mikä liikkuu- oikein naapuruston ilo...

Niin ja mun oma koira ei provosoi millään lailla, ei edes katso toista koiraa päin, vaihtaa aina puoltakin niin että on minun takanani.

Menee Ot:ksi, mutta menköön. Meilläkin doggi kulkee kuonopannassa mun ulkoiluttamana. On sillä vaan niin himskatisti voimaa, että en uskalla ottaa pienintäkään riskiä, etten saisi pidettyä hallinnassa. Ja juttu onkin siinä, että kun on kuonopanta, niin ei siinä hihnassa tarvitse roikkua. Sen koiran kyllä pitää siinä vaikka pikkurillillä.

Meidänkin koira olisi tulossa ns. päälle (siltä se varmaan näyttää siis), koska se haluaisi leikkiä kaikkien kanssa. Ollaan vaan jo kauan sitten todettu, että toiset koiranomistajat eivät katso kovin hyvällä meidän 80-kilosta ilopilleriä, joten parempi, että ei pääse tutustumaan hihnassa. Että sellainen "mukava" tapaus meillä.

Kerran meidänkin koiran kimppuun hyökkäsi tanskandoggi,1.5v.En tiedä sitten joutuiko tuo sen koiran juoksuista ja meidän vai mistä.Omistaja sai sen kiinni mutta pääsi vielä toisenkin kerran.
11 tikkiä tuli koiraan.Ei mitään isoja puremahaavoja mutta parempi oli kuulemma tikata.

Remmissä oli omistajallaan ja pääsi kadestä irti.Mutta toisaalta mikään ihme,toisessa kädessä tanskangoggi,toisessa joku piemenpi koira ja vielä tupakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:

Ja millä S******n perusteella se pikku piski saa jojona painella sen flexin päässä ja räyhätä? Ihan kun mä saisin huudella tua ihmisille jotai Haista v:tä mut mulle ei sais sanoo mitään vastaan. Eli ihmiset EI saa ulkoiluttaa siis niitä pikku piskejä! Ne on kaikkein huonoiten hallinnassa ihmisillä kun kukaan ei viitti niitä kouluttaa. Mähän voin ihan vastata niille fifin ulkoiluttajille, että jos ne ei pidä pikku piskiään kurissa, niin minkä h******n takia mun pitäs pitää mun koirani kurissa. Antaa sen mennä, pomppia ja haukkua ihan yhtälailla kun ne fifitki. Jos tulee pahaa jälkee nii ihan on sen fifin omistajan vika.

Kun omistaja on noin aggressiivinen, voi vain kuvitella, minkälainen koira on...

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:

Tuokin voi olla totta...

Aha, ja sen takia sillä jättiläisen kokoisella koiralla on oikeus tappaa se pieni vai?

Ei kai sentään oikeutta tappaa, mutta kun tuollainen iso koira nappaa kiinni, niin se voi olla yhestä kertaa henki pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:

Kun omistaja on noin aggressiivinen, voi vain kuvitella, minkälainen koira on...

Kyllä sitä pikkasen vähemmälläkin saa agressioit pintaan kun aina vaan syyllistetään ison koiran omistajia ja fifeissä ei ikinä oo mitää vikaa! Hienoo mennä lenkillä kun tulee sinkoileva 2metrinen naru vastaan, minkä päässä räksyttää joku karvapallo. Sit MUN pitää pitää koirani kiltisti vieressä ja se ei sais murahtaakkaan. EI KÄY! Jos sitä palloo ei pidetä kurissa, niin miks mun pitäs pitää oma rotikkani kurissa? Ja koiran kanssa touhutessani en todellakaan ole agressiivinen. Mun rotikkani on hyvin innokas ja touhukas opiskelija jonka kanssa reenaillaan tottista yms hyvin iloisen reippaasti. Jos mun kiukkuni tässä tietokoneella vähän pääsee pintaan ja puran senkin hiljaa näpyttelemällä nettiin, niin se ei vaikuta mitenkään mun koiraani.

Kumpi on pahempi: pienen räksyttävän karvapallon (kuten nämä egonsa pullistelijat järjestään nimittelevät pieniä koiria) narussa nykiminen vai se että ison koiran taluttajalla ei riitä voimat pitämään aasiansa aisoissa, joka hyökkää uhrin kimppuun (ja tottakai taas on uhrin vika, koska se on pieni ja räksyttävä karvapallo, ei suinkaan sen ison vika kun hyökkää!)????
Mikäs on vikana sitten isoissa koirissa, jos noin herkästi ovat hyökkäämässä? Eikö ole sosiaalistettu koiraa vai onko se siellä luonteessa eli päässä vika?

Ja huom, minä en päästä koiriani fleksissä kenenkään toisen koiran lähelle ilman lupaa! Mutta ihmettelen tätä puolustelukantaa joka lähes aina toistuu näiden hyökkäävien koirien omistajissa. Jos se koira on oikein kasvatettu, se EI hyökkää kenenkään kimppuun, ei edes räksyttävän ärsyttävän puudelin.

Ja mikä siinä on, että niitä koiria pitää oikein pareittain ulkoiluttaa vapaana??? Varsinkin niitä, joilla se tuhovoima on tappavaa luokkaa.

Isojen koirien omistajana totean, että niitten aggressiot muita koiria kohtaan on tosiaan saaneeta alkunsa jo pentuiässä kun ne karvapallot fifit räyhäävät AINA. Ja niidsen omistajat ei tee elettäkään komentaakseen koiriaan. Vaikee on sosiaalistaa pieniä kohtaan kun hammasta tikkaa kun menee lähelle. Ja pennulle vielä. Mun riiseniuros ohittaa hiljaa olevat koirat tosi nätisti, mutta vastaa rähinään samalla mitalla. Ja sekös niitä fifien omistajia huvittaa! kun siinä riisenissä on pitelemistä, ihan kuin kiusallaan tulevat siihen metrin päähän kokeilemaan onneaan!

En jaksa lukea ketjua tai uutista, mutta mainitsempa nyt oman mielipiteeni. Eli pienen koiran omistajan tulisi olla tietoinen siitä seikasta, että suurempi koira (kuten tanskandoggi) voi yhdellä puraisulla viedä hengen 5 kiloiselta räksyttäjältä. Ja yhteen puraisuun ei ärsytystä paljoa tarvita, ei kummaltakaan puolelta.

Joten pikkukoirien omistajat; koira syliin, jos isompi uhka lähestyy. Vältytään ikäviltä tilanteilta eikä tarvitse lyödä tanskandogille pahan koiran -leimaa otsaan. :)

Tuokin voi olla totta...

Tyypillinen terrieri ei kyllä ole tuollainen. Pahempia ovat ne pienet fifit, jotka urheasti räyhäävät hihnansa päästä. Ja kun pahasti mulkaisee niin viuuuuuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Olen täällä todella järkyttyneenä, sydän oikein pamppailee. Näin nimittäin nuo tyypit eilen koirineen tuossa metsän laidalla. Olin juuri tulossa oman terrierini kanssa metsästä. Aivan hirveää, mietin että kuka tuttu koira tuo on.

mistäs sä tiiät, et ne on ollu just nuo samat tyypit. aika monella on tanskandoggeja

Hmm, annas kun mietin hetken...
Hmm. meidän kylällä ei ole dogeja ollenkaan (on tosi pieni paikka ja kaikki tuntevat toisensa). Ja jos näin kaksi dogia omistajineen tulevan autosta viiden aikaan tuossa paikassa, niin sanoisin, että aika liki 100 % todennäköisyydellä on kyse samoista tyypeistä.
Ja mitä väliä sillä edes sinulle on?

No, onneksi nuo tyypit eivät varmaan ihan heti tule samaan metsään lenkkeilemään. Muita hulluja varmasti riittää, jotka pitävät isoja koiriaan vapaana edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:

Tuokin voi olla totta...

Aha, ja sen takia sillä jättiläisen kokoisella koiralla on oikeus tappaa se pieni vai?

Mä ainakin yritin avata asiaa vähän lisää, jos viitsit lukea ketjua eteen päin.

Niin ja mun oma koira ei provosoi millään lailla, ei edes katso toista koiraa päin, vaihtaa aina puoltakin niin että on minun takanani.

Tuollaisesta koirankohtelusta pitäs tehdä ilmoitus! Tottakai se räyhää, kun onturhautunut, selvästi aivan liian vähäisellä liikunnalla ja ei vissiin mitään aktiovintia muutenkaan.

Tuokin voi olla totta...

muistiin juolahti vähän asian vierestä se mikälie aasi se nyt oli mikä tappo sen sitä ärsyttäneen kamelin,,,ja ihan oli kamelin syy!

Yhteistyössä