Tanskandoggit tappoivat terrierin Espoossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
En tiedä tapausta tai tunne taustoja, mutta myös "uhrissa" voi olla vika jos edusti tyypillistä terrieriä, eli isottelee ja räyhää 10 kertaa isommalle...

Tuokin voi olla totta...

Tyypillinen terrieri ei kyllä ole tuollainen. Pahempia ovat ne pienet fifit, jotka urheasti räyhäävät hihnansa päästä. Ja kun pahasti mulkaisee niin viuuuuuu.

AI TERRIERIT EI RÄKYTÄ JA UHOA!!!! Ekä pippurisimpia tuollaiset terrierrit,,,

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Jospa kaikki vaan voisivat pitää koiransa kiinni ja opettaa ne ohittamaan toiset koirat räyhäämättä :/

Ja vaikka pikkupiski räyhäisikin, ihmisten pitäisi ulkoiluttaa vain niin isoja eläimiä, jotka pystyy hallitsemaan remmissä. Eli kahden tanskandogin kanssa ulkoileminen on mahdottomuus monelle, koska niitä ei pysty pitelemään jos ne provosoituvat.

Kuvitellaan tämmöinen tilanne: pienempi koira tulee vapaana isomman (remmissä olevan) jalkoihin haukkumaan ja mahdollisesti näykkimään, niin mitä teet? Itse voin sanoa, että aivan varmasti annan omani puolustautua, jos se toinen koira ei mun huudoista huolimatta älyä lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
En jaksa lukea ketjua tai uutista, mutta mainitsempa nyt oman mielipiteeni. Eli pienen koiran omistajan tulisi olla tietoinen siitä seikasta, että suurempi koira (kuten tanskandoggi) voi yhdellä puraisulla viedä hengen 5 kiloiselta räksyttäjältä. Ja yhteen puraisuun ei ärsytystä paljoa tarvita, ei kummaltakaan puolelta.

Joten pikkukoirien omistajat; koira syliin, jos isompi uhka lähestyy. Vältytään ikäviltä tilanteilta eikä tarvitse lyödä tanskandogille pahan koiran -leimaa otsaan. :)

Heh, vai vielä syliin pitäisi ottaa, kun vastassa on tanskandoggi? Oliko muita hyviä ehdotuksia?

Tässäkin tapauksessa toinen noista koirista oli purrut tuon kuolleen koiran omistajaa käteen eli omistaja oli todennäköisesti siis yrittänyt mennä väliin.
Sorry nyt vaan, mutta vastuu on vain ja ainoastaan ison koiran omistajalla, vaikka pieni koira räyhäisi miten vaan. Jos on niin tampio, että pitää isoa koiraa irti tai vaikka olisi minkälaisessa hihnassa hyvänsä, niin kyllä se pitää pystyä hallitsemaan se koira. Ei pidä ottaa niin isoa koiraa, että sitä ei pysty pitelemään. Ei minunkaan voimani riittäisi pitelemään jotain rotikkaa tai tanskandoggia.

Minä pidän tasapuolisesti sekä isoista että pienistä koirista ja itsellä on keskikokoinen ei-räksyttävä terrieri. Minusta mikään ei oikeuta siihen, että toisen koiran saa tappaa.

En jaksa lukea ketjua tai uutista, mutta mainitsempa nyt oman mielipiteeni. Eli pienen koiran omistajan tulisi olla tietoinen siitä seikasta, että suurempi koira (kuten tanskandoggi) voi yhdellä puraisulla viedä hengen 5 kiloiselta räksyttäjältä. Ja yhteen puraisuun ei ärsytystä paljoa tarvita, ei kummaltakaan puolelta.

Joten pikkukoirien omistajat; koira syliin, jos isompi uhka lähestyy. Vältytään ikäviltä tilanteilta eikä tarvitse lyödä tanskandogille pahan koiran -leimaa otsaan. :)

No entäs jos se doggi (tai joku muu isompi rotu) päättä silti haukata sitä koiraa...siinä menee sitten samalla omistajan käsi ja mahdollisesti naamakin.

Ei IKINÄ koiraa syliin jos tulee uhkaava tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
En tiedä tapausta tai tunne taustoja, mutta myös "uhrissa" voi olla vika jos edusti tyypillistä terrieriä, eli isottelee ja räyhää 10 kertaa isommalle...

Tuokin voi olla totta...

Tyypillinen terrieri ei kyllä ole tuollainen. Pahempia ovat ne pienet fifit, jotka urheasti räyhäävät hihnansa päästä. Ja kun pahasti mulkaisee niin viuuuuuu.

Meidän terrierit ei ainakaan räkytä ja uhoa. Pippurisia ne kyllä on, mutta osaavat käyttätyä ja suhtautuvat muihin koiriin täysin välinpitämättömästi.

Ei missään nimessä omaa koiraa syliin, vaan itsesi taakse/sivulle. Tämän kuulin ihan koirien kasvattajalta. Sanoi että jos otat pienen koirasi syliin, niin se kertoo isommalle koiralle (siis luonnevikaiselle joka on tulossa muuten vain päälle, ei normaalille itseään puolustavalle), että tuo on heikko, sen minä tapan. Ja sitten tuossa kohtaa saat itsekin sen ison koiran silmillesi.

Itse olen haaveillut joko rotikasta, doggista, dopsusta tai am. pitistä.. Mutta missään nimessä en pitäisi koiriani vapaana, muutakuin omalla aidatulla pihalla mistä eivät taatusti pääse mihinkään, ja täällä keskellä kaupunkia sellaista mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ole. Ja kävisin koirani kanssa tokossa yms, että oikeasti hallitsisin koirani, eikä koirani hallitsisi minua.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:

Tuokin voi olla totta...

Vai vielä terrierit... Tiedätkö sinä, että Suomessakin löytyy varmaan noin 40 eri terrieriä, jotka eroavat kooltaan ja ominaisuuksiltaan kuin yö ja päivä. Löytyy kaikkea pikku räksistä 55 cm säkäkorkeudeltaan oleviin, joilla on todella kumea ison koiran haukku. Ne eivät räkytä.

Riippuu terrieristä, mutta kyllä tuo meidänkin pikku jästi saa halutessaan pahaa jälkeä aikaan kun leuat oikein mukavasti lukittuu "saaliiseen" kiinni.. Onneksi niin ei ole ikinä vielä käynyt, ja aion pitää huolen ettei käy. Uros kun on, koittaa aina alistaa vastaantulevan uroksen (niskan päälle) vaikka ns. leikkisikin. Ja osaa kyllä ruveta isottelemaan juuri vain sen takia että on mies.
Niin että sitä vaan, että eipä voi tietää miten provosoivasti on tuo kuollut koira käyttäytynyt. Ja jännä että se ihmisillä aina unohtuu että koira on ELÄIN, ja sillä tulee olemaan eläimen vaistot syntymästä kuolemaan, sama miten päin sitä hallittavaksi kouluttaisi. Eli mun mielestä ei koskaan voi sanoa että "ei meidän koira ainakaan niin voi tehdä" - ainakin jos jättää tilanteen koiran päätettäväksi eikä omistajan, ja juuri näinhän tässä nyt oli päässyt käymään. Koirat kohtasivat ilman isäntiään, ties mitkä vaistot ohjasivat, ja ......

Alkuperäinen kirjoittaja yhden tanskandogin omistaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Doggiuroksetkin näyttää olevan kovin ärhäköitä nykyään. itseäni hirvittää aina oman koiran kanssa ohittaessa kun dogin omistaja roikkuu kuonopanta/hihna yhdistelmässäja koira räyhää ja hyppii ja päälle olisi tulossa. Entisessä naapurostossa tälläinen 'mukava' tapaus oli alkkispariskunnalla, koira 'ulkoilutettiin' kävelyttämällä 2 minuuttia talon ympäri, ja se räyhäsi kaikille muille koirille, lopun aikaa se päivysti parvekkeella ja haukkui kaikkea mikä liikkuu- oikein naapuruston ilo...

Menee Ot:ksi, mutta menköön. Meilläkin doggi kulkee kuonopannassa mun ulkoiluttamana. On sillä vaan niin himskatisti voimaa, että en uskalla ottaa pienintäkään riskiä, etten saisi pidettyä hallinnassa. Ja juttu onkin siinä, että kun on kuonopanta, niin ei siinä hihnassa tarvitse roikkua. Sen koiran kyllä pitää siinä vaikka pikkurillillä.

Meidänkin koira olisi tulossa ns. päälle (siltä se varmaan näyttää siis), koska se haluaisi leikkiä kaikkien kanssa. Ollaan vaan jo kauan sitten todettu, että toiset koiranomistajat eivät katso kovin hyvällä meidän 80-kilosta ilopilleriä, joten parempi, että ei pääse tutustumaan hihnassa. Että sellainen "mukava" tapaus meillä.

Meillä on myös iso koira, joka tahtoisi leikkiä kaikkien kanssa. Mutta moni varmaan luulee, että on tulossa päälle, kun pitää semmosen metakan... Voishan se paremminkin käyttäytyä, mutta on tossa jo edistystä tapahtunut. Nyt haukkuu enää niille, jotka aloittaa sen haukkumisen :) Vielä, kun se saadaan pois, niin hyvä on.

Se on se ja sama onko terrieri haukkunut, hyppinyt, rähissyt tai kävellyt nätisti hihnassa, vika on vain ja ainoastaan tanskandogien omistajan joka ei hallinnut koiriaan. Kaikkia hulluja niin isojen ku pienien koirien omistajia on nähty, jotka ei pidä koiriaan kiinni ja eivät todellakaan hallitse koiriaan. Jos koiran hallitsee hyvin niin se ei provosoidu räyhäävästä toisesta koirasta ellei se suoraan päälle tule.
Ja on tullut kuljettua lenkkipolulla kantaen kättä pidempää mukana kun oma koira on tollanen termospullon kokonen.

Niin että sitä vaan, että eipä voi tietää miten provosoivasti on tuo kuollut koira käyttäytynyt. Ja jännä että se ihmisillä aina unohtuu että koira on ELÄIN, ja sillä tulee olemaan eläimen vaistot syntymästä kuolemaan, sama miten päin sitä hallittavaksi kouluttaisi. Eli mun mielestä ei koskaan voi sanoa että "ei meidän koira ainakaan niin voi tehdä" - ainakin jos jättää tilanteen koiran päätettäväksi eikä omistajan, ja juuri näinhän tässä nyt oli päässyt käymään. Koirat kohtasivat ilman isäntiään, ties mitkä vaistot ohjasivat, ja ......

Tässä oli kyllä omistajat käsittääkseni paikalla, jos toista omistajaa oli purtu. Ja avainsana: dogit olivat vapaana. Se ei ole sallittua eikä järkevää.

Kaikkien kannattaa todellakin tiedostaa, että se oma fifi voi tehdä mitä vaan, koska on eläin, mutta järkevä koiranomista ei ota riskiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Tässä oli kyllä omistajat käsittääkseni paikalla, jos toista omistajaa oli purtu. Ja avainsana: dogit olivat vapaana. Se ei ole sallittua eikä järkevää.

Kaikkien kannattaa todellakin tiedostaa, että se oma fifi voi tehdä mitä vaan, koska on eläin, mutta järkevä koiranomista ei ota riskiä.

Ei ota riskiä ei, ja tosiaankin pääsyy on doggien omistajassa/omistajissa koska pitivät koiransa vapaana/päästivät koiransa irti. Mutta enivei, halusin kai korostaa sitä, että kaikki koirat, pienet, suuret, keskikokoiset voivat niin halutessaan tehdä mitä vaistot sanovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Itse olen haaveillut joko rotikasta, doggista, dopsusta tai am. pitistä.. Mutta missään nimessä en pitäisi koiriani vapaana, muutakuin omalla aidatulla pihalla mistä eivät taatusti pääse mihinkään, ja täällä keskellä kaupunkia sellaista mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ole. Ja kävisin koirani kanssa tokossa yms, että oikeasti hallitsisin koirani, eikä koirani hallitsisi minua.

Ihan ot: minkä korkuinen pitää aidan olla, että doggi pysyy pihalla? Veljen setteri tulee heittämällä yli vielä 1,5-metrisestäkin ja voisin kuvitella, että doggilla pitäisi olla vieläkin korkeampi. Vai onko ne kömpelömpiä?

Tää on kyllä takuuvarma keino saada siitä omasta pienestä koirasta vieraita koiria pelkäävä, räksyttävä koira. Ihan älytöntä kuunnella joitain koiranomistajia, kun ne selittää kuinka se oma koira pelkää isoja, mustia koiria, vaikka mitään ei ole koskaan tapahtunut. No miksiköhän se pelkää? Koska se emäntä/isäntä (yleensä kyllä emäntä...) pelkää! Jos koiran ottaa syliin, se luulee, että omistajaa pelottaa, ja että sen täytyy suojella omistajaa siltä pahalta pedolta. Sama tapahtuu, jos sen oman koiran vetää hihnasta siihen vierelle, kun toinen tulee vastaan. Hihnan voi toki ottaa huomaamattomasti lyhyemmälle, mutta koiraa ei koskaan kannata vetää hihnasta vierelleen. Saati sitten tosiaan ottaa syliin kohtaamistilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:

Ihan ot: minkä korkuinen pitää aidan olla, että doggi pysyy pihalla? Veljen setteri tulee heittämällä yli vielä 1,5-metrisestäkin ja voisin kuvitella, että doggilla pitäisi olla vieläkin korkeampi. Vai onko ne kömpelömpiä?

Meillä on n. 1,5-metrinen aita, eikä meidän dogilla ainakaan olisi mitään mahkuja päästä siitä yli. Se kyllä alussa hyppi sitä vasten, mutta se me saatiin nopeasti kitkettyä pois. En tiedä yleisesti doggien kömpelyydestä, mutta tuollainen 80-kilonen urosdoggi kyllä rikkoo helposti paikkansa, jos lähtee liikaa urheilemaan.

Todella älykääpiömäistä syyttää terrieriä. Vika on yksiselitteisesti tanskandoggien ulkoiluttajan, joka sääntöjen vastaisesti piti koiriansa irti eikä sitten saanut pidettyä niitä kurissa. Törkeää ja ihan turha puolustella häntä!

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

No entäs jos se doggi (tai joku muu isompi rotu) päättä silti haukata sitä koiraa...siinä menee sitten samalla omistajan käsi ja mahdollisesti naamakin.

Ei IKINÄ koiraa syliin jos tulee uhkaava tilanne.

Valitettavasti en koskaan voisi jättää koiraani yksin tilanteeseen ja peräytyä itse. Ymmärsi koira sen itse tai ei, niin menen ehdottomasti väliin ja otan omani pois (sillä siinä tilanteessa minulla on jokatapauksessa enemmän voimaa kuin omalla pienellä koirallani).

Ja jos kerta kaikki vastuu on ison koiran omistalla, mistä en ole samaa mieltä (it takes two to tango), niin siinä tilanteessa voidaan olettaa omistajan joko a) pitävän koiraa tiukasti hihnassaan ettei se pääse omaani lähelle tai b) hakevan irti olevan koiransa niin nopeasti, ettei se ehdi aiheuttaa vahinkoa minun koiralleni tai minulle.

Uskallan ottaa koirani syliin näissä tapauksissa, sillä tunnen sen käytöksen joka tilanteessa. Opettivat koirakirjat ja -asiantuntijat mitä tahansa muuta, otan oikeuden soveltaa sääntöjä itselleni ja omalle koiralleni sopiviksi, joten jatkossakin aion ottaa koirani pois hampaiden alta senkin uhalla, että tulen itse purruksi.

Kuvitellaan tämmöinen tilanne: pienempi koira tulee vapaana isomman (remmissä olevan) jalkoihin haukkumaan ja mahdollisesti näykkimään, niin mitä teet? Itse voin sanoa, että aivan varmasti annan omani puolustautua, jos se toinen koira ei mun huudoista huolimatta älyä lopettaa.

Ei tule. Minun koirani on AINA taajamassa kiinni. Eikä missään flexissä, vaan remmissä. Se ei ikinä pääse pyörimään toisen koiran jalkoihin vaikka saattaakin räksyttää. Se, joka päästää koiransa vapaaksi (lainvastaisesti!) on aina syyllinen.

Pointti oli se, että isoja koiria ei välttämättä hallita vaikka ne olisivat kiinnikin, koska ihmiset hankkivat liian isoja (ja jopa useita) egonjatkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Kumpi on pahempi: pienen räksyttävän karvapallon (kuten nämä egonsa pullistelijat järjestään nimittelevät pieniä koiria) narussa nykiminen vai se että ison koiran taluttajalla ei riitä voimat pitämään aasiansa aisoissa, joka hyökkää uhrin kimppuun (ja tottakai taas on uhrin vika, koska se on pieni ja räksyttävä karvapallo, ei suinkaan sen ison vika kun hyökkää!)????
Mikäs on vikana sitten isoissa koirissa, jos noin herkästi ovat hyökkäämässä? Eikö ole sosiaalistettu koiraa vai onko se siellä luonteessa eli päässä vika?

Ja huom, minä en päästä koiriani fleksissä kenenkään toisen koiran lähelle ilman lupaa! Mutta ihmettelen tätä puolustelukantaa joka lähes aina toistuu näiden hyökkäävien koirien omistajissa. Jos se koira on oikein kasvatettu, se EI hyökkää kenenkään kimppuun, ei edes räksyttävän ärsyttävän puudelin.

Ja mikä siinä on, että niitä koiria pitää oikein pareittain ulkoiluttaa vapaana??? Varsinkin niitä, joilla se tuhovoima on tappavaa luokkaa.

No mietippä, jos ite auot jossain vaikka päätäs isommalle ihmiselle ja saat turpiin. Kumman vika se on? Jos pieni koira alkaa isommalle räksyttää ja isompi alkaa haukkuun takas, nii hyvässä lykyssä se leimataan samantien hulluks ja tappajaks ja tiäs mikskä, koska siittä lähtee isompi ääni. Mun koira ainakin provosoituu siittä, et joku pieni koira sille haukkuu. Se alkaa haukkuun takas ja tempoon hihnassa. Pää syy siihen on, että se haluaa mennä tervehtiin koiraa tai sit sitä se räksytys vaa ottaa päähä. Näin siis meillä, kaikilla se ei tietenkään ole se syy, vaan koira on oikeesti vihanen muille koirille. Omalla kohdalla koira on siis hyvin sosiaalistettu ja koirapuistossa käydään useinkin, mutta hihnassa se ei niistä fifeistä paljoo perusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Ei tule. Minun koirani on AINA taajamassa kiinni. Eikä missään flexissä, vaan remmissä. Se ei ikinä pääse pyörimään toisen koiran jalkoihin vaikka saattaakin räksyttää. Se, joka päästää koiransa vapaaksi (lainvastaisesti!) on aina syyllinen.

Pointti oli se, että isoja koiria ei välttämättä hallita vaikka ne olisivat kiinnikin, koska ihmiset hankkivat liian isoja (ja jopa useita) egonjatkeita.

Usko nyt, että näitä tapauksia on! En mä tarkoittanutkaan, että juuri sun koiras olisi tommoinen... Samaa mieltä olen tuosta vapaana pidosta, mutta tässä kuvitteellisessa tilanteessa isompi koira olisi siis remmissä. Ja mun mielestä tommoisessa tilanteessa sitä ei tarvitsekaan ns. hallita, tai itse ainakin päästäisin remmin löysemmälle, jos toinen puree nilkoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:
Kumpi on pahempi: pienen räksyttävän karvapallon (kuten nämä egonsa pullistelijat järjestään nimittelevät pieniä koiria) narussa nykiminen vai se että ison koiran taluttajalla ei riitä voimat pitämään aasiansa aisoissa, joka hyökkää uhrin kimppuun (ja tottakai taas on uhrin vika, koska se on pieni ja räksyttävä karvapallo, ei suinkaan sen ison vika kun hyökkää!)????
Mikäs on vikana sitten isoissa koirissa, jos noin herkästi ovat hyökkäämässä? Eikö ole sosiaalistettu koiraa vai onko se siellä luonteessa eli päässä vika?

Ja huom, minä en päästä koiriani fleksissä kenenkään toisen koiran lähelle ilman lupaa! Mutta ihmettelen tätä puolustelukantaa joka lähes aina toistuu näiden hyökkäävien koirien omistajissa. Jos se koira on oikein kasvatettu, se EI hyökkää kenenkään kimppuun, ei edes räksyttävän ärsyttävän puudelin.

Ja mikä siinä on, että niitä koiria pitää oikein pareittain ulkoiluttaa vapaana??? Varsinkin niitä, joilla se tuhovoima on tappavaa luokkaa.

No mietippä, jos ite auot jossain vaikka päätäs isommalle ihmiselle ja saat turpiin. Kumman vika se on?

Tässä ketjussa ollaan varmaan sitä mieltä, että sen räyhääjän äidin, koska ei pidä kakaraansa kurissa :D

Ei vaan, oli joo väärä ketju näille pohdinnoille, mutta olisi kiva, kun muistettais, että asioilla on aina kaksi puolta. Tietenkin näitä hulluja koiria (omistajineen) riittää, mutta aina ei ole pelkästään siinä isommassa vika. Pienissäkin koirissa on valitettavasti niitä, jotka käyvät perheen lasten päälle, mutta yleensä vain ne isompien hyökkäykset päätyvät lehtiin, koska sillä voimalla tulee jo pahaa jälkeä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:

No mietippä, jos ite auot jossain vaikka päätäs isommalle ihmiselle ja saat turpiin. Kumman vika se on?

Tässä ketjussa ollaan varmaan sitä mieltä, että sen räyhääjän äidin, koska ei pidä kakaraansa kurissa :D

Ei vaan, oli joo väärä ketju näille pohdinnoille, mutta olisi kiva, kun muistettais, että asioilla on aina kaksi puolta. Tietenkin näitä hulluja koiria (omistajineen) riittää, mutta aina ei ole pelkästään siinä isommassa vika. Pienissäkin koirissa on valitettavasti niitä, jotka käyvät perheen lasten päälle, mutta yleensä vain ne isompien hyökkäykset päätyvät lehtiin, koska sillä voimalla tulee jo pahaa jälkeä :(

Haha. :D :D Näinhän se on. Ja ite ainakin puollustan koiraani siihen asti kunnes se jonkun päälle käy.. Ihmisen tai koiran. Ja vahva tunne on, että ikinä en joudu mielipidettäni pyörtään. :) Oma koira kyl täyspäinen on, vaikka provosoituu. Se tosin on alle vuoden ja kovasti vielä opiskellaan, ettei muihin koiriin kiinnitetä mitään huomioo. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi:
Todella älykääpiömäistä syyttää terrieriä. Vika on yksiselitteisesti tanskandoggien ulkoiluttajan, joka sääntöjen vastaisesti piti koiriansa irti eikä sitten saanut pidettyä niitä kurissa. Törkeää ja ihan turha puolustella häntä!

En missään vaiheessa sanonut että syytän vain terrieriä!! Kuinka pässi pitää olla että vetää omat johtopäätökset noin?
Tottahitossa pääsyy ja tapahtuman mahdollistanut juttu on se jos koirat oli irti.
Mutta sillä puolustin niitä KOIRIA ettei nekään luonnolleen mitään voi jos toinen koira provosoi ja omistaja päästää irti!
En ole HÄNTÄ, eli koiran omistajaa puolustanut missään kohtaa.

Yhteistyössä