Tapahtui jotain ihan kamalaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti vain

Vieras
Meidän puolivuotias vauva putosi hoitopöydältä laattalattialle! Kaikki tapahtui niin nopeasti etten ehtinyt reagoida ennenkuin vauva oli jo lattialla. Itse olin ihan vieressä auttamassa toista lasta potalle. Vauva itki heti ja onneksi selvittiin muutamalla kolhulla, mutta järkytyin todella valtavasti :´(

Usein toivoin että vauva nukkuisi pidempiä unia päivällä, tämän jälkeen olen niin onnellinen siitä kun pikkuinen -herää- iloisena pikku tirsojen jälkeen! Kyllä säikäytti todella, en enää uskalla jättää vauvaa muualle kuin lattialle ilman, että pidän kiinni koko ajan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa jolle on noin käynyt.Tiedän tunteen.

Ja mä ihmettelen, että kuinka tosiaan näitä tapahtuu niin usein? Miten vauva voi tippua jos äiti/isä on siinä vieressä koko ajan?

Ja mä ihmettelen, että kuinka tosiaan näitä tapahtuu niin usein? Miten vauva voi tippua jos äiti/isä on siinä vieressä koko ajan?

Voi tapahtua jos vauva on kovin vikkeläliikkeinen.
Meidän poika tippui 5kk sängystä lattialle. Olin siinä n.metrin päässä, en ehtinyt tehdä mitään. Ei onneksi käynyt mitään vakavaa.

tuota hoetaan jo synnytyssairaalasta lähtien,älä jätä vauvaa hoitopöydälle ilman että joku katsoo sitä....hmmm,miksei ihmiset kuuntele hoitohenkilökuntaa??
inhottava tapaus,mutta toivottavasti otit opiksesi....

Niin vaan voi käydä. Meilläkin mimmi makas hoitotasolla, ja mä seisoin siinä edessä. Ei tarvinnu ku kaivaa korurasiaa joka oli ihan vieressä, niin mimmi oli jo lattialla. :(

Melkein kaikille sattuu tuo kerran, äläpä huoli. Pääasia että vauvelisi on kunnossa! :hug:

Minullakin meinasi esikoisen kanssa käydä noin. En tiedä miksi, koska oli siinä vaihtamassa vaippaa häneltä eli ihan siis vieressä ja huomiokin vauvassa. Yhtäkkiä se vain kiepsahti reunan yli mutta sain viime hetkellä jalalla kammettua pesukonetta vasten ettei maahan tippunut onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Voi tapahtua jos vauva on kovin vikkeläliikkeinen.
Meidän poika tippui 5kk sängystä lattialle. Olin siinä n.metrin päässä, en ehtinyt tehdä mitään. Ei onneksi käynyt mitään vakavaa.

Mutta hoitopöydällä? Mielestäni hiukan eri asia kuin sänky.

Sitä ei aina ehdi reagoimaan.Niin se vaan on.Sitä ei aina tajua miten nopesti se vauva siitä tipahtaa,jatkossa kyllä muistaa varmasti.

Näitä sattuu, aina ei ehdi :( Näitkö muuten ettei lyönyt päätään? Voi olla tullut aivotärähdys vaikkei vielä olisi oireita. Sitä varten seurataan vuorokausi. Ja noin pienen kohalla en tiiä voisko tulla jotain muuta mikä kannattais tarkistaa ?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Niin vaan voi käydä. Meilläkin mimmi makas hoitotasolla, ja mä seisoin siinä edessä. Ei tarvinnu ku kaivaa korurasiaa joka oli ihan vieressä, niin mimmi oli jo lattialla. :(

Melkein kaikille sattuu tuo kerran, äläpä huoli. Pääasia että vauvelisi on kunnossa! :hug:

siis hoitopöydällähän tarvikkeiden pitäisi olla siinä niin kätevästi, ettei vauvasta tarvitse otetta tai katsetta irroittaa. Jos näin ei ole, niin aika turvaton hoitopöytä ja silloin pitää hoitaa vaipanvaihdot yms. jossain missä on turvallisempaa. Oikeasti, näitä tuntuu sattuvan lähes kaikille niin kyllä pitää jo osata varautua!

Sitä ei aina ehdi reagoimaan.Niin se vaan on.Sitä ei aina tajua miten nopesti se vauva siitä tipahtaa,jatkossa kyllä muistaa varmasti.

Mutta kun ei se vauva PÄÄSE tippumaan, kun pöytä on sellainen, että reunat on turvattu ja takana seinä ja edessä se joka hoitaa ja katsoo ja pitelee vauvaa koko ajan..?

meilläkin sängystä pudonnut. Ja kun ikää tuli sen verran että lähti liikkeelle, niin sitten niitä kömpästyksiä vasta onkin sattunut. On kiipeillyt milloin missäkin ja kompastunut omiin jalkoihinsa yms. Ja mustelmia tullut ja vertakin, vaikka korkealta ei ole pudonnut. Ja meidän lapsi ei ole kaikkein vilkkaimmasta päästä!
Ja hoitopöytää ei käytetty enää kun lapsi oli noin 3-4kk, vaipat vaihdoimme pääosin lattialla. Paljon helpommalla pääsimme niin:D

Meidän parivuotias säikäytti eilen illalla kans. Minä menin edeltä suihkuun ja hän tuli perässä, olin hetkeä aiemmin avannut suihkun ja olin jo puoliksi kerennyt siihen suihkuun kun tää poika juoksi suihkuun ja siinä märällä lattialla suoraan selälleen ja iski takaraivonsa laattalattiaan. Onneksi kävi heti huutamaan, ettei mennyt taju. Säikähdin siis ihan tajuttomasti. Mieletön kuhmu nousi päähän. Onneks muuten hän on ollut normaali. Mut kyl välillä jotkut asiat tapahtuu vaan niiin nopeesti ettei ite kerkeä tekemään mitään, katsoa vaan siinä vieressä kun toinen satuttaa itsensä.

No, onneksi ei käynyt kuinkaa. Toivottavasti tajuat, että et voi kääntää katsetta sekunniksikaan pois vauvasta. Laita vauva lattialle, jos pitää muuta touhuta. Enkä pahalla tätä sano, mutta olkaa nyt varovaisia. Itse olen työskennellyt erittäin vaikeasti vammaisten hoitokodissa ja siellä yksi oli vammautunut vain siksi, että oli tippunut hoitopöydältä. tämän takia olen itse hysteerinen siitä, ettei katseeni käänny hetkeksikään pois, kun vauva hoitopöydällä tai sängyllä. Ja kyllä, 2 isompaa lastakin löytyy, vauva ei ole ainut lapsi meillä.

Mutta kun ei se vauva PÄÄSE tippumaan, kun pöytä on sellainen, että reunat on turvattu ja takana seinä ja edessä se joka hoitaa ja katsoo ja pitelee vauvaa koko ajan..?

Meidän hoitopöytä on juuri sellainen "turvattu" --> hoitoalusta on pesukoneen päällä, mutta siitä huolimatta vauva jotenkin onnistui kiepahtamaan lattialle kylki edellä. Kuten kirjoitin aiemmin, olin auttamassa toista lasta potalle ihan siin vieressä, joten en silloin kokonaan seissyt siinä edessä kun vauva putosi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olin auttamassa toista lasta potalle ihan siin vieressä, joten en silloin kokonaan seissyt siinä edessä kun vauva putosi.

Vauvaa EI JÄTETÄ hetkeksikään ilman valvontaa siihen hoitopöydälle!!! :headwall: Ei riitä että on "ihan siin vieressä", siinä ollaan koko ajan kiinni vauvassa eikä touhuta mitään muuta :headwall:

Mulla tipahti vauva sohvalta matolle kun olin käymässä imettämään ja tarvitsin molempia käsiä ja vauva sitten keikahti soffalta alas. Ei onneksi käynyt kuinkaan mutten sen koommin sitä enää sohvalle laittanut vaan suoraan lattialle jos piti jotain tehdä.

Se huonouden tunne joka moisesta tapahtumasta tulee on sanoinkuvaamattoman suuri. Tiedän kokemuksesta. Eikä se tunne jätä rauhaan kovinkaan helposti. Vahinkoja kuitenkin sattuu vaikka kuinka olisi hyvä ja täydellinen vanhempi ja kuinka vahtisi ja valvoisi. Joka muuta väittää, valehtelee.

Aapeelle: Hetki hetkeltä parempaa mieltä ja taisitte säikähdyksellä selvitä. Lasta kannattaa kuitenkin tarkkailla seuraavan vuorokauden ajan sekä seuraavilta unilta herätellä lyhyin väliajoin voinnin tarkastamista varten.

Meillä kans tippui hoitopöydältä kun toinen lapsi kysyi jotain niin herpaantui huomio sen verran.
Se on turha täällä kauhittella ja syyllistää, kun se vahinko tulee se ei todellakaan tule kello kaulassa, ei sitä kukaan tahallaan haluaa pientä satuttaa mutta joskus voi silti sattua ja se voi sattua sille tarkimmallekin äidille tai isälle.

ymmärrän jos 1kk-2kk ikäinen joka ei vielä osaa yhtään liikkua, tipahtaa vahingossa hoitopöydältä, mutta kelle tulee mieleen jättää 6kk ikäinen hetkeksikään vahtimatta hoitopöydälle?!!! 6kk osaa jo liikkua..
Meillä ei hoitopöytää edes käytetty enää 6kk iässä, sillä vauvan liikkumistaidot jo niin hyvät että saattaa tippua vaikka aikuinen seisoisi vieressä.

Yhteistyössä