"tapan sut huora"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sielu sykkyrällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa a. Aika iso ryppy tulisi rakkauteen noista sanoista. Kun todella luottamus, kunnioitus ja rakkaus kuuluvat mielestäni toimivaan ja hyvään parisuhteeseen.

Koko vk.lopun olet kuunnellut tuollaisia lauseita. Aika kamalaa on sanomisen sisältä vaikka sitä ei tarkoittaisikaan.

Nyt jos käivsi noin, niin ei taitaisi suhde oikein sitä kestää. Niin iso olisi pettymykseni. Hyvään suhteeseen ei todellakaan tuollainen kuulu. Todella nyt on suhteen tulevaisuutta ajatellen todellisen mietinnän paikka.

Tyttäreni sanoi myös aikanaan, että ei hänen miesystävänsä häntä koskaan lyö, vaikka väkivaltainen tausta miehellä olikin. Rakasti syvästi miestä. Eipä aikaakaan, niin voi kauhistus. Yksi sairaalakeikka ei riittänyt, vaan tyttäreni sanoi, että mies oli juonut ja suuttui, kun hän jutteli yhdelle neekerille. Toisella sairaalakeikalla vasta uskoi, että mies voi lyödä häntäkin. Pääsi onneksi eroon miehestä.

Älä sinäkään ap usko, että mies ei koskaan toteuta aikeitaan. Et voi koskaan tietää, milloin näin tapahtuu. Olet vaaravyöhykkeellä ainakin 5 kertaa vuodessa. Lähde suhteesta, kun olet vielä yhtenä kappaleena.

Kiitos jälleen kaikenlaisista kommenteistanne. Kaipasinkin monenlaista näkemystä.

Juurikkaan perustelut asiaan ovat melkein kuin oman ukkoni suusta. Yksin ei kuljeta koska se toista loukkaa. Ja ravintoloissa ei voi muuta kuin "hillua." Asiallisesti siellä ei voi käyttäytyä kukaan, paitsi ehkä sitten kun oma puoliso on mukana. Silloin ulkona käyminen ei ole "hillumista." Juurikas on vain siinä kohti onnekkaampi kuin minä, hän on löytänyt kumppanin joka ajattelee samalla tavoin kuin hän. En voi kuin onnitella.

Niin, kauhealta varmasti kuulostaa mieheni kielenkäyttö minua kohtaan. Vielä lisää loukkaa se että hän usein jälkeenpäin vähättelee ja mitätöi sanomisiaan saaden minut vaikuttamaan jotenkin hysteeriseltä. Eilen juttelimme aiheesta ja kerroin että puhuin myös terapeutille nimitykset joita hän minusta käyttää ja saamani tappouhkaukset. Sanoin että terapeutille on n. 6 viikon jonot vastaanotolle ja minä sain ajan tälle keskiviikolle hätätilanteeni vuoksi. Mies meni ns. vanhan näköiseksi eikä sanomisensa olleetkaan enää mitättömiä kuvitelmiani. Sanoin myös että teen päätöksen mahdollisesta lähdöstäni vasta kun olen käynyt perheneuvolassa juttelemassa. Ja että katson myös ensin millaisella tahdolla hän tällä kertaa hoitonsa aloittaa. En tiedä aitoa vai ei, mutta kyyneleet silmissään mieheni ravasi ympäri taloa, tupakalla ja mietti. Yritti lähelle mutta en päästänyt. En saunonut hänen kanssaan ja pyysin menemään vierassohvaan nukkumaan. Olin ehkä julma mutta sanoin ajattelevani nyt ensisijaisesti vain itseäni. Ja nukuinkin muuten aika makeasti pitkästä aikaa!

Ihmeellinen taito on joillain ihmisillä saada toinen uskomaan kaikkea mitä mitä sepittää. Meillä tuo miehen illuusio särkyi nyt siihen kun ulkopuoliset tulevat välejämme selvittämään. Mies on monesti mustasukkaisuuksissaan esittänyt, että hän hankkii terapeutin minulle koska olen niin epäluotettava ja valehtelen alvariinsa. Ei ole koskaan sitä tehnyt. Nyt kun teinkin sen itse, hän meni lukkoon. Sanoin vielä, että haluan nyt todellakin nämä luonnehäiriöni selviä jos kerran jatkuva onneton elämämme niistä johtuu.
Alkoholinkäyttöönsä mieheni otti kantaa itse. Nyt hänellä on sekin ongelma että hän munasi julkisesti minun suhteeni lauantai-iltana ollessaan humalassa. Sai mustiskohtauksen nähtyään minut pöydässä ystäväni ja hänen veljensä kanssa, pöydässä jonne itse hänet kutsuin! Sitä laakia ei voi minun piikkiini laittaa kun muutkin oli näkemässä. Mies aikoo mennä käymään paikallisessa aa-illassa. Kai siitäkin jotain apua on? En luonnehtisi miestäni alkoholistiksi, mutta ongelmia hän helposti pakenee viinaan. Jos ongelmia ei ole, hän on vaivatta ilman saunakaljojakaan monta aikaa.

Huhhuh.. on tää rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Juurikas:
En kyllä hyväksy ap:n miehenkään kyttäytymistä: uhkailua, nimittelyä.. mietin vain asiaa vähän pintaa syvemmälle.. mistä kaikki johtuu.. Onko tämä vain miehen vika vai voisiko taustalla olla jotain muutakin..

Jos tämä asia olisi noin mustavalkoinen ja pelkästään mies toimisi väärin.. lähtisin kyllä ap:n tilalla nostelemaan. Onhan sekin mahdollista.

Olet siis sitä mieltä että ap.on itse aiheuttanut tuon välikohtauksen. Justiinsa.
Mitäs teillä muuten tapahtuisi jos kumppanisi avaisi silmänsä ja huomaisi että elämää on muuallakin kuin kotona tai muuten vaan sinun kanssasi kylkikyljessä?

ketjun aloittaneelle: No nyt on avoimet kortit:) suunta on ainakin oikea. Älä säästä miestäsi siellä terapiassa, kerro rehellisesti kaikki. Tuli vaan mieleen että kun ulkopuolinen on paikalla on turha kaunistella tapahtumia ja sanomisia. Jospas se miehesikin voi avautua ja kertoa sitten miksi käyttäytyy noin kuinkäyttäytyy...Ja voitte yhdessä pohtia parhaan ratkaisun. Voimia tulevaan ja olevaan!

Kiitän saamastani kannustuksesta:) Sitä tarvitsen. Vaikka en näe kasvojanne, armaat kanssa-ellit, sananne lohduttavat ja antavat voimia. Ja mukavaa, että ketju on pysynyt asiallisena. Harvinaista täällä:) Huomenna siis terapiaan!

"jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jaettu suru taas puolta kevyempi"

Naiset on näköjään valmiita tekemään mitä tahansa saadakseen pitää sen miehen. Siis VOIDAKSEEN pitää sen.

Joo aloittakaa vaan terapiat. Mikä ettei, se voi kannattaa, tai sitten sillä vaan siirretään tuskaa tuonnemmaksi. Mikä on se todennäköisempi vaihtoehto.

Saanko arvata, kuinka tässä käy. Joo, mennään sinne terapiaan. Aloitetaan se ihan vilpittömin mielin (ainakin nainen aloittaa sen ihan vilpittömin mielin, mies ei välttämättä, mutta naisen mieliksi, menettämisen pelkokin on vielä tässä vaiheessa esillä.)

Ensin menee suht ok, sitten alkaa kangerrella. Mies alkaa väittää, että kaikki on naisen syytä ja naisen tahdon mukaisesti tässä pitää hänenkin marionettina roikkua, ja koko ajan häntä tässä syyllistetään. Mies jättäytyy pois yhteisestä terapiasta. Hän alkaa käydä terapiassa yksin, naista ei huolita mukaan. Nainen ei itse asiassa tiedä, missä mennään, koska mies joka tapauksessa on nyt hoidossa jne. Jos nainen alkaa taas uhata erolla, mies väittää naisen toimivan omia ehtojaan vastaan ja olevan epäjohdonmukainen, sitäpaitsi mies alkaa itse uhata naista erolla. Koko homma luhistuu lopulta omituiseksi suhdesotkuksi, johon on nyt sitten ehditty jo sotkea mukaan kummankin omaiset ja muu lähipiiri, koska heitä on myös haluttu asiassa kuulla, ja lopulta homma joko romahtaa, eli tulee ero, tai sitten jatketaan entistä mallia.

Tämän olen läheltä nähnyt. Mieheni siskon ja hänen miehensä väleja setvittiin juuri tällä tavalla, terapeutit, psykiatrit, lääkärit, työnantajat, sisaret ja veljet ja heidän perheensä, hyvä lemmikkieläimiäkin jo vaadittu haastateltavaksi. Kun piti kartoittaa tilanne, että mistä tämä sairaalloinen mustasukkaisuus johtuu. Kaikken inhottavinta minusta oli, kun mieheni vanhaa äitiäkin piti siellä itkettää. Ja ero näille tuli sitten kuitenkin. Mies totesi myöhemmin miehelleni, että erota olisi pitänyt heti, niin kaikki olisi mennyt sujuvammin. Mutta kun vaimo ei muuta kuin terapiaan, terapiaan.

Pitäkää ainakin päänne kylmänä siellä terapiassa. Minusta sinä kyllä vaikutat liiankin viisaalta naiselta tähän ympyrään. Pistäisit välit poikki ja etsisit helpomman miehen. Sillä tavalla saisi mieskin ihan ilmaista shokkiterapiaa ja voisi ehkä tutkailla tuntojaan paremmin kun aloittaa uuden suhteen jonkun kanssa.

Niin ja lisään tähän vielä: Miehesi ei ole kovin fiksu mies. Huoritteleminen ei kuulu fiksun miehen sanavalintoihin, ei missään tilanteessa.

Eli onko todella tällainen mies edes kiinnipitämisen arvoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja omaakin tilaa:
Miksi käytät koko ajan sanontaa kapakassa hilluminen? Jos menen ystävättäreni kanssa iltaa viettämään, emme me siellä mitenkään erikoisemmin "hillu". Otamme muutaman oluen, ja juttelemme tyttöjen asioita, tai keskustelemme aiheista, jotka kiinnostavat juuri meitä kahta.

En näe mitään pahaa parisuhteen kannalta siinä, että kumpikin käy välillä ulkona myös omien kavereiden kanssa. Ei siellä tapaamisissa mitään salamyhkäistä tarvitse tapahtua, eikä tapahdukaan. Myönnän suoraan, että meillä on kummallakin tarve liikkua välillä myös ilman toisen seuraa, vaikka suhteemme on ihan kunnossa. Kyllä ihminen tarvitsee myös omaa elämää, vaikka eläisi parisuhteessa.

Olemme käyneet myös matkoilla yksin - toisen pätkätyö ei aikoinaan antanut mahdollisuutta samanaikaisiin lomiin. Ei ole tehnyt pahaa suhteelle, koska matkustelemme totta kai myös kaksin.

Ihan uteliaisuudesta minäkin kysyn: Mihin kellonaikaan sinä ystäviäsi tapaan oluen ja juttelun merkeissä? Ja miksi?

Mistä tulee se niin suuri tarve omaan aikaan, että täytyy jopa matkustella ilman omaa kumppania? Eikö omaksi ajaksi riitä esim. lenkillä käynti jonkun ystävän kanssa?

Minä olen 36 vuotias. Ollut naimisissa kahdeksan vuotta. Yhteiseloa takana muuten kolmetoista vuotta.

Ihan uteliaisuudesta: minkäikäinen olet, kauanko olette seurustelleet?

Olet siis sitä mieltä että ap.on itse aiheuttanut tuon välikohtauksen. Justiinsa.
Mitäs teillä muuten tapahtuisi jos kumppanisi avaisi silmänsä ja huomaisi että elämää on muuallakin kuin kotona tai muuten vaan sinun kanssasi kylkikyljessä?
[/quote]

Jos mies huomaisi että elämä on mukavampaa muualla kuin minun kanssani, hän lähtisi elämään sitä sinne muualle. Mitäs minulla siihen voisi olla sanomista?

Miten voit rakastaa miestä joka sanoo "tapan sut huora". Itse en voisi, vaikka mies olisi kuinka ihana selvinpäin ja yleensä. Mies ei ole lapsesi eikä edes sukulaisesi, joten sinulla ei ole mitään velvollisuutta pitää hänestä huolta. Oma lapsi voi murkkuiässään kiukutella ja sanoa ilkeitä, mutta aikuisen miehen suusta tuollaista ei pitäisi kuulla. Terapiat eivät voi auttaa ilkeyden tai mustasukkaisuuden kitkemisessä, joten tuhlaatte aikaanne niissä.

Elämää on parisuhteenne ulkopuolellakin. Ota elämä omiin käsiisi ja anna itsellesi mahdollisuus onneen.

on vain tapa hallita ja alistaa toinen toimimaan alistajan tahdon mukaan.

Mustasukkaisen uhkailut, itkeminen, haukkuminen jne. ovat vain tapa (jonka on oppinut toimivaksi), jolla hän ohjailee toisen osapuolen käytöstä haluamakseen. Kaikki on aina tietysti toisen syytä; väkivallaltakin olisi vältytty, mikäli toinen ei olisi tehnyt sitä tai tätä...

Olen myös tehnyt havainnon ystäväpiirissäni; ne jotka epäilevät puolisoaan jatkuvasti pettämisestä, ovat juuri niitä, jotka vehtaavat vieraissa aina tilaisuuden tullen. Koska itse ovat itsetunnoltaan heikkoja ja hakevat pönkitystä vierailta, he peilaavat nämä samat ominaisuudet koskemaan kaikkia muitakin...

Aiheeseen liityen lainaan PMMP:n lyriikoita:

Matoja
San. Paula Vesala, Mira Luoti

Mä en katsele vasemmalle
Mä en katsele oikealle
katselen eteenpäin
täysillä eteenpäin
Taisi heiketä verbaliikka
käytössä parempi taktiikka:
nyrkillä hallinta
voimalla hallinta

Mä haistan jo vihan, nyt pelottaa ihan
ja epäilen sua, kun epäilet mua
Jos odotan vähän, niin mätänen tähän
Mä jätän sut pitkästymään

Saanko tarjota yhden vinkin
Mua on kohdeltu paremminkin
Ehkä sä loukkaannut, nytkö sä loukkaannut
Nimität mua hirviöksi
silti kelpaisi kyllä seksi
Miksi se naurattaa
ehkä se on hauskaa

Olen tippunut korkealta niin
Syöksynyt kuin
olisi kaulassa ollut sileää
parikin harmaata myllynkiveä
Olen palvellut heitä
jotka mua sylkevät
kuin olisin alhainen, halpa tavara
Madellut
kuin vain voi nöyrä madella
Oi, noussut taas uudestaan

Kolkko, nimetön, kylmä hämärä
meitä kuristaa ilman käsiä
Miten oisin voinut pettää sinua
näkyvistä et päästänyt minua
Sekoat, kun yrität mut omistaa
sekoat ja haluaisit ravistaa
Repisit sieluni irti kodistaan
haluat itsesi sillä koristaa
Sanot, että minussa on sisällä
satojen ihmisten mennyt elämä
elävä kuollut ja kuollut elävä
Elämä, on, minussa on elämä
Vika on tietenkin aina minussa
minulla ei ole lainkaan tapoja
nahan alla kihisee vain rumia
torakanalkuja, käärmeenmunia
matoja ja piruja ja matoja

Liekki suutelee jalkapohjaa
sitä palvelen, se mua ohjaa
täysillä eteenpäin
Silloin kun tuli selkää nuolee
niin on juostava, muuten kuolee
Jonnekin taakse jäät, sinne sä taakse jäät

Mä säälin jo valmiiksi seuraavaa raukkaa
jonka elämänhalun aiot lamauttaa
Jos odotan vähän...

Auta mua
San. Paula Vesala, Mira Luoti

Pää on kipeä
sisältä pimeä
Sattuu satuttaa
Kaipaus kuvottaa
ikävä oksettaa
Rikkoo, rikotaan

Sä teet musta sairaan
sinisen ja harmaan

Orjatar likainen
(aina, aina)
pois enää pääse en
(polttaa, polttaa)
Sokeesti sinusta sairastuin
(auta mua)
hukun vaikka uin
Sut väkijoukosta tuntisin
(silmät kii)
sidotuin silmin

Väärä, luvaton
tää peli mulle on:
pettää, petetään
Aion varastaa
jos en sua muuten saa
Jättää, jätetään

Sinä teet minusta perhosen
Kaunis ja lyhyt on lento sen

Onni
San. Paula Vesala

Olen kauhean kalpea
ja niin hirveän pieni
Sinä ylpeä, loistava
valo kaunis ja ihana
Olen tottunut luopumaan
kukaan viivy ei kauaa
Mä en käskenyt lähtemään
enkä pyytänyt jäämään
Vain muistamaan

Tehdään niin kuin täytyy
Kun mentävä on
niin mentävä on
Annoit mulle onnen
Saat takaisin sen
sua tarvitse en

Epäreilua sattumaa
että kun minä pieni
väsyin, kalpea, loistamaan
sammui toinenkin tähti
ja nyt huomasin viimeinkin
että yö on niin suuri
Pimeää aina jatkuvaa
Näen juuri ja juuri
ja onneni on jossain siellä

Annoit mulle onnen
nyt annan sen pois
Mä päästän sut pois

Olkaa yksin ja juoskaa karkuun
San. Paula Vesala

Koulu oli painajaisunta
älykkäämmät huuteli, haukkui
Kotonakin riitely loppui vasta
kun isä sohvalle sammui
Kipu ehkä tarttui sun jalkaan
jotenkin jäi kasvoihin kiinni
Mikä susta kiskoo sen irti
laitoshoito vai vitamiini

Mistä tässä selviydytään
mikä on mennyt vikaan
Vittuiletko muille jakaaksesi
ilosanomaa

Joka ikinen on ansainnut
vieläkin parempaa
ja suurempaa
Heti kun on nähty yksi virhe
kiire on vaihtaa
Kiire vaihtaa

Epäiletkö milloinkaan
että et jaksaisikaan niellä enempää
Naruasi toivot köydeksi
ja pettymykset riittää, riittää

OLKAA YKSIN
JA JUOSKAA KARKUUN
RAKKAUS TUNTUU
JA RAKKAUS SATTUU

Eka poikaystävä jätti
toinen piti siskosta liikaa
kolmas oli kauhean nätti
parempi on jättää kuin luottaa
Miten tulit aiemmin toimeen
ilman tuota harhaista mieltä
Oletko jo tottunut kuoreen
sinua ei tunnista sieltä
Joka ikinen on ansainnut
vieläkin parempaa
ja suurempaa
Heti kun on jääty kiinni
on julma kiire vaihtaa
Täytyy vaihtaa

OLKAA YKSIN
JA JUOSKAA KARKUUN
RAKKAUS ALKAA
JA RAKKAUS SAMMUU

Olet aina kakkonen
kuka jää, kuka jää
Katso ympärillesi:
kuka jää, kuka jää
Olet tosi huonona
hätäovi auki
ja toinen jalka ulkona
pakotie valmiina

OLKAA YKSIN
JA JUOSKAA KARKUUN
RAKKAUS MURSKAA
JA RAKKAUS TURTUU

Maria Magdalena
San. Paula Vesala

Olen menettänyt enemmän kuin ikinä muut
Sillä ei ole väliä
koska minulla on enemmän kuin kenelläkään:
seinän takana Sinä
Vanno, rakkaani
että et muuta haluaisikaan
kuin likaiset käteni
Eihän minulla ole muuta annettavaa
Tunnet häpeäni

Puu
kaltereihin asti ulottuu
Unohdetaan ihan kaikki muu
Kuuntelen sinua, kun se on osani
Mun nimeni on Maria Magdalena
sun jalkojesi juureen langennut

Täällä kukaan ei kosketa
ota minut syliin sitten kun tulet hakemaan
Kaunis morsian
puettu valkoisiin vaatteisiin
Milloin pääset katsomaan?

Puu
kaltereihin asti ulottuu
Unohdetaan ihan kaikki muu
Kuuntelen sinua, se on osani
Mun nimeni on Maria Magdalena
sun jalkojesi juureen langenneena

Salla tahtoo siivet
San. Paula Vesala

Haluat pois
Et silti tiedä, missä hyvä ois
ja peität kaiken
Mitä mä teen
Jos näkisin ees yhden kyyneleen
niin kuivaisin sen

Sä kerrot että päivänvalo pelottaa
ja silti valvot yösi
etkä unta saa

En osaa auttaa

Kai ehjin siivin
me vielä joskus liidetään
Alhaalla jossain nukkuu kaikki muut
Kukaan ei löydä
pimeyteen meidät merkitään
Saa salaisuuden sysimetsän puut

Sisällä on sinussa
vesi raskas, rannaton
Se tahdotonta liikuttelee
kun vuorovesi nousee tai laskee
vie onnetonta

Kun en saa sua kiinni
aina pelkään vaan
sun satuttavan itseäsi uudestaan

Enkä voi auttaa

Kyllä noi ravintolaillat tiedetään. Ja ne tietää kuka tahansa sinkku, eronnut, karannut tai parisuhteessa elävä. jotkut hyväksyvät ne, ja antavat pettämisetkin anteeksi. joillekin parisuhde on sitoumus jossa kunnioitetaan puolison tunteita ja otetaan huomioon se, että toinen voi pahoittaa mieelnsä jostain eikä siksi tehdä niin... Tosiasiassa parisuhteessa ei edes pitäisi olla tarvetta hillua kapakoissa ilman puolisoa. lihatiskejähän ne on... Sen tietää kuka tahansa jos viitsii vähän miettiä.

Onko sinulla itselläsi jotenkin huono omatunto? Olen käynyt lukuisissa ravintoloissa ystävieni kanssa (ilman miehiä) ja me menemme sinne syömään hyvää ruokaa ja juomaan hyvää viiniäsekä seurustelemaan (Lue: Kenenekään ei tarvitse kotonaan kokata vierasjoukolle). Joskus saatamme tehdä drinkkikierroksen ilman ruokailua, mutta kukaan ei ole koskaan ollut millään lihatiskillä tyrkyllä tai seuraa etsimässä.

Samoin matkustelu: Mieheni tykkää käydä laskettelemassa, minä nautin auringon lämmöstä ja shoppailusta. Miksi kummankaan pitäisi lähteä sellaiseen paikkaan, joka ei kiinnosta? yhdesä ehtii kyllä silti lomailla ja aikaa viettää, vaikkei ihan joka paikkaan samaa matkaa menisikään.

Anna mun kaikki kestää: Tapansa teilläkin. Me taas olemme valinneet elämänkumppaneiksemme sellaisen puolison jota kiinnostaa samat asiat , sama kumppani. Ei ole tarvetta mennä yksin, erikseen tekemään "omia juttuja" kummallakaan.

Juurikas pitää sitkeästi kantansa, pidä pois. Kuten todettu, tuo sopii teille.

On kuitenkin pariskuntia, jotka ovat ihan yhtä hyveellisiä kuin sinä ja miehesi, vaikka liikkuvatkin joskus ilman puolison seuraa. Se seura valitaan kyllä huolella, siinä on samanhenkisiä, kunnollisia ja vastuullisia ihmisiä. Koska he tuntevat toisensa niin hyvin, voi sinusta heidän irrottelunsa ja leikinlaskunsa sivullisesta tuntua joltakin muulta kuin se on. Se on harmitonta vitseilyä, huumoria ja juttelua, tanssiakin. Se ei ketään pahenna, mutta rentouttaa kyllä. Sitä paitsi, aina voi lähteä pois, jos meno ei tunnu itsestä sopivalta.

Joillekuille meistä nuo ravintolaillat ja reissut voivat liittyä työvelvollisuuksiin, koulutukseen ja tapahtumiin. Jotta jaksaa taas seuraavana päivänä keskittyä, se tarkoittaa omassa huoneessa nukkumista ja ihan yksin. Koska et ole siellä ravintoloissa käynyt, niin et tiedä (?), että siellä saa myös alkoholittomia juomia, ihan samannäköisiä kuin muutkin. Niitä työreissulaiset enimmäkseen nauttivat. Sitä paitsi, moni lähtee kotiin autolla ihan nollatoleranssilla.

Mistäkö tiedän? Siitä, että tuo on minun ja monen, monen muun tapa.

Jotenkin minustakin alkaa tuntua, että jostain syystä Juurikkaalla on ennakkoluuloja. Pitäisi käydä siellä ravintolassa eikä uskoa kaikkien isojen poikien juttuja. Viittaan "kaikkihan sen tietävät"-kommenttiin jossain tuolla edellä.

Luin vain päällisin puolin ap:n kirjoituksen, joten en ota kantaa siihen, enkä keskusteluun.

Maassamme on toiminut vuoden 2003 keväästä alkaen "Miesten kriisikeskus", joka perustettiin alunperin, koska miehet kokivat, etteivät saaneet silloisissa auttamistahoissa apua.

Heillä on ns. matalan kynnyksen palvelua tarjolla ja suunnattu ja erkoitunut nimenomaan miehille. Näytti siltä, että toiminnan rahoitus ja jatko on kyseenalainen, joten toiminta saattaa päättyä tämän vuoden loppuun.

Käyppäs katsomassa mitä palveluita heillä on tarjolla
http://www.miestenkriisikeskus.net

Huomenta,
oli mulla eilen vastaanotto kun menin kotiin. Talo oli siivottu, kohta lämpesi sauna valmiiksi ja sain jättimäiset tummanpunaiset ruusut ja enkelisuklaata! Miehellä on niin kova morkkis ettei se voi paikallaan istua. Hermo meinasi ratketa kun seurailin sen steppailua...

Alkuperäinen kirjoittaja omaakin tilaa:
Miksi käytät koko ajan sanontaa kapakassa hilluminen? Jos menen ystävättäreni kanssa iltaa viettämään, emme me siellä mitenkään erikoisemmin "hillu". Otamme muutaman oluen, ja juttelemme tyttöjen asioita, tai keskustelemme aiheista, jotka kiinnostavat juuri meitä kahta.

En näe mitään pahaa parisuhteen kannalta siinä, että kumpikin käy välillä ulkona myös omien kavereiden kanssa. Ei siellä tapaamisissa mitään salamyhkäistä tarvitse tapahtua, eikä tapahdukaan. Myönnän suoraan, että meillä on kummallakin tarve liikkua välillä myös ilman toisen seuraa, vaikka suhteemme on ihan kunnossa. Kyllä ihminen tarvitsee myös omaa elämää, vaikka eläisi parisuhteessa.

Olemme käyneet myös matkoilla yksin - toisen pätkätyö ei aikoinaan antanut mahdollisuutta samanaikaisiin lomiin. Ei ole tehnyt pahaa suhteelle, koska matkustelemme totta kai myös kaksin.

Ihan uteliaisuudesta minäkin kysyn: Mihin kellonaikaan sinä ystäviäsi tapaan oluen ja juttelun merkeissä? Ja miksi?

Mistä tulee se niin suuri tarve omaan aikaan, että täytyy jopa matkustella ilman omaa kumppania? Eikö omaksi ajaksi riitä esim. lenkillä käynti jonkun ystävän kanssa?

Minä olen 36 vuotias. Ollut naimisissa kahdeksan vuotta. Yhteiseloa takana muuten kolmetoista vuotta.

Ihan uteliaisuudesta: minkäikäinen olet, kauanko olette seurustelleet?

Ohhoh! Nyt hämmästyin! Kuvittelin sinua parikymppiseksi.

Mistähän aloittaisin: Olen 44 vee ja olen ollut suhteessani lähes 15 vuotta. Että mihin kellonaikaan? Meillä ei ole ystävättärenieni kanssa mitään tiettyä kellonaikaa, riippuu tapauksesta. Ihan tavalliseen kellonaikaan voin mennä muutamalle tuopille höpisemään, kotiin menen kyllä yöksi, jos sitä vihjaat. Miksi haluan tavata ystävättäriäni? Tuotapa onkin jo vaikea perustella. Miksi en haluaisi tavata heitä? Ja miksi minulla on oltava omaa elämää? Jaa-a. Varmaankin siksi, että emme kumpikaan kärsi läheisriippuvuudesta, ja meillä on myös omia kavereita.

Parin tunnin lenkki ei tosiaan riitä, eivätkä kaikki ystävättäreni ole urheilullisia. Kävin kyllä viikko sitten useamman tunnin lenkillä erään ystävättäreni kanssa, ja mukavaa oli. Mutta ensi kerralla saatta olla, että tapaammekin tuopin äärellä. Miksi pitäisi juuri lenkille lähteä?

On hauska rupatella ystävättärien kanssa, sillä voimme puhua aiheista, jotka kiinnostavat nimenomaan meitä. Erään ystävättäreni kanssa keskustelemme paljon muun muassa henkisistä asioista, ja jos poikaystäväni istuisi vieressä, hän varmaan ikävystyisi ja pyytäisi vaihtamaan aihetta.

Mitä outoa on yksin matkustamisessa? Jokaisen pitäisi joskus kokeilla, miten pärjää ihan oman itsensä seurassa. Kasvattaa itseluottamusta kun huomaa pärjäävänsä. Yksi syy oli se, että lomat eivät ole osuneet samoihin aikoihin. Ja yksi syy se, että meitä kiinnostaa erilaiset kohteet. Kumppanini kävi esimerkiksi kerran Thaimaassa ilman minua, sillä en halunnut laittaa niin hirveää rahasummaa matkaan, josta en ollut lainkaan kiinnostunut.

Ihmettelet, miksi minulla on tarve olla kavereiden seurassa. Minä ihmettelen, miksi sinulla on tarve liimautua mieheesi. Joltain kyselit, että miltä tuntuisi, jos mies huomaisi, että elämää on muuallakin. Taisit vihjata toisiin naisiin. Minusta tuntuu siltä, että luulet oman tilan ja kavereiden kanssa liikkumisen tarkoittavan sitä, että ollaan iskemässä muita, ja paheksut sitä siksi. Ei se kaikilla tarkoita sellaista käyttäytymistä.

Ja tiedätkö mitä? Elämää tosiaan on myös oman kodin ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja *alkuper.:
Huomenta,
oli mulla eilen vastaanotto kun menin kotiin. Talo oli siivottu, kohta lämpesi sauna valmiiksi ja sain jättimäiset tummanpunaiset ruusut ja enkelisuklaata! Miehellä on niin kova morkkis ettei se voi paikallaan istua. Hermo meinasi ratketa kun seurailin sen steppailua...

Tuollainen vastaanotto pitäisi olla muutenkin silloin tällöin normaalia parisuhteessa, ei vaan silloin kun jollakin on morkkis. Kunnon suhteessa hemmotellaan ja huomioidaan toista muutenkin, ilman että ensin on annettu tappouhkaus. En katsoisi enää minuuttiakaan miestä, joka minut uhkaisi tappaa tai huoraksi haukkuisi.

Mieheni toi mulle eilen "ihan muuten vaan" kukkakimpun tullessaan ja tuo useinkin. Lähes aina on miehen tuomia leikkokukkia maljakossa. Ja illalla lenkin ja saunan jälkeen juotiin vaaleanpunaista kuohuviiniä pullo ihan ilman syytä. Pieniä onnen hetkiä kuuluu parisuhteen arkeen aina ja pitääkin kuulua.

Parisuhteesta pitää saada jotain plussaa yksinoloon verrattuna, muuten sitä ei kannata jatkaa.

Kyllä noi ravintolaillat tiedetään. Ja ne tietää kuka tahansa sinkku, eronnut, karannut tai parisuhteessa elävä. jotkut hyväksyvät ne, ja antavat pettämisetkin anteeksi. joillekin parisuhde on sitoumus jossa kunnioitetaan puolison tunteita ja otetaan huomioon se, että toinen voi pahoittaa mieelnsä jostain eikä siksi tehdä niin... Tosiasiassa parisuhteessa ei edes pitäisi olla tarvetta hillua kapakoissa ilman puolisoa. lihatiskejähän ne on... Sen tietää kuka tahansa jos viitsii vähän miettiä.

Ap:n mies kylä meni sanallisesti alhailelle tasole, ja toivon todella ettei hän tarkoita mitä sanoo, onhan noita psykopaattejakin olemassa. Mutta jos tämä oli vain äärimmäinen tapa kertoa kuinka pahalta tosiaan tuntuu niin ei hän ainakaan ymmärrystä sa ei ap:ltä eikä ulkopuolisiltakaan.

Nyt naurattaa. Käyttäisitkö joskus jotain muutakin verbiä kuin hillua? :) Lihatiskejä? En tietenkään tiedä, minkälaisilla lihatiskeillä olet itse joskus käynyt, en ole itse koskaan ollut sellaisella.

Etkö ole kuullut, että ravintoloita on monenlaisia? Eivätkä kaikki mene ravintolaan etsimään petoskumppaneita, on sulla ajatukset! Jos minä menen ystävättäreni kanssa ulos (aion tehdä niin tiistai-iltana, ja ajattele: tämän kertainen ystävättäreni on jopa pienen pojan äiti!) normaali ilta on sellainen, että istumme nokakkain ja keskustelemme. Pöydässä ei käy ulkopuolisia, siinä vain kahdestaan nökötämme.

Et kai sä tohon lankea????

Kämppä siivottu, ruusuja ja suklaata... Voi hyvä ihminen, älä naruta ittees. Kunnon miehet tekee tollasta ihan muutenkin. Vaikka ukkos ostaisi sulle nyt kuun taivaalta, se ei merkitse mitään. Yrität nyt vaan niin kovasti esittää tänne, kuinka miehesi katuu ja varmasti muuttuu ja kuinka sun kannattaa jatkaa sen kanssa.

Ei kannata. Mutta omahan on asiasi. Jokainen oman polkunsa valitsee.

Mulle tuli tuosta ap:n tapauksesta ihan omat vanhempani ja lapsuus mieleen. Silloin tällöin isän sairaalloisia mustasukkaisuuskohtauksia, väkivaltaa, uhkailuja, pelkoa... kunnes taas vaakakuppi kallistui toiseen suuntaan, jolloin käytiin terapiassa, kaduttiin, lepyteltiin, luvattiin parannusta, jne. Kunnes jossain vaiheessa ne mustasukkaisuuskohtaukset palasivat takaisin kuvioihin. Tätä jatkui vuosikausia.

Olen siten aika skeptinen miehen muuttumisen suhteen, vaikka kai niitä poikkeustapauksiakin on. Tärkeintä on ehkä, ettei ole lapsia sivullisina seuraamassa tätä kaikkea. Jos nainen itse kestää/haluaa elää uhkailevan miehen kanssa, vaikka apuakin on tarjolla, se on sitten hänen oma valintansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi sua!:
Et kai sä tohon lankea????

Kämppä siivottu, ruusuja ja suklaata... Voi hyvä ihminen, älä naruta ittees. Kunnon miehet tekee tollasta ihan muutenkin. Vaikka ukkos ostaisi sulle nyt kuun taivaalta, se ei merkitse mitään. Yrität nyt vaan niin kovasti esittää tänne, kuinka miehesi katuu ja varmasti muuttuu ja kuinka sun kannattaa jatkaa sen kanssa.

Ei kannata. Mutta omahan on asiasi. Jokainen oman polkunsa valitsee.

Ei, en lankea. Viestini oli tarkoitus kuullostaa ironiselta. Ei tämä ole eka eikä toinenkaan kerta kun mies tällä tavoin töppäilynsä jälkeen "kunnostautuu." Ei osu eikä uppoa sanoin hänellekkin. Olin tosin salaa tyytyväinen kun siivosi itse viikonlopun sotkunsa.

Teille kaikille jotka neuvoitte mua jo lähtemään, en ole vielä valmis. Kiitos kuitenkin, tiedän että tarkoititte mun parastani. Aion katsoa tämän vaiheen loppuun, se voi käydä nopeammin kuin äkkiä.

Sillä välin hiukan salaa itsekseni kuitenkin nautin mieheni kiemurtelusta tuskissaan ja käytän sitä törkeästi hyväkseni. Tulihan taas ikkunanpesuilmat ja saunakin on pesemättä. Olen myös pitkään ihaillut kävelykadulla kenkäkaupan ikkunassa aivan hävyttömän kalliita kenkiä ja niihin sopivaa pikkulaukkua.... Olenkos vähän sika ;)

Yhteistyössä