Tapetoitteko niin, että samat tapetit ovat vuosia seinällä? Miksi tapeteilla ei voisi revitellä? Vaihto helppoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ötmy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ötmy

Vieras
Me olemme juuri rakentaneet uuden talon. Pyrin valitsemaan mahdollisimman ajattomia sisustusratkaiuja, jotka olisivat kiva vielä 15v päästäkin. Esim. mahdollisimman vaaleita ja neutraaleja kaakeleita, hyvät kodinkonet ja keittiön kaapistot sellaisiksi ns. ajattomiksi.
Kaakaleiden vaihto on kallista ja sitä ei osaa moni tehdä yms..

Mä olen revitellyt tapeteiteilla. On esim. tehosteseinä ja joissakin huoneessa kaikki seinät tapetoituna aika persoonnallisilla tapeteilla.

Mun lapsuudenkodissani + tuttujen kodeissa on tapetteja kyllä vaihdeltu vuosien saatossa.
Lastenhuoneen nalletapetti on vaihtunut sydäntapettiin ja teini maalannut huoneensa tummansiniseksi jne.

Nyt moni on ihmetellyt meidän tapettivalintoja siten, että ovat olleet typeriä valintoja.
"ihan varmasti kyllästyt tuohon lintutapettiin muutaman vuoden päästä." Niin, mitä sitten?
Ei se yhden seinän uudelleen tapetointi niin kallista ja vaivalloista ole. Sitten jos kyllästyn niin sitten tapetti vaihtoon.

Tai lapsella on keijuja tapetissa. Moni marisee, että ei varmasti tykkää teininä niistä. No tyttö on nyt 4v, joten yli 10v siihen, kun on teini. Eiköhän ne tapetit voida vaihtaa.

Pitääkö siis joku samoja tapetteja sen 40v seinällä? Tottakai saa pitää. Ei se väärin ole. Kukin tyylillään.
Suurin osa silti tapetoi huoneita "säännöllisin väliajoin". Ei viisitoistavuotiaalla tarvitse olla sama tapetti seinällä, kuin mitä valitsi sinne 3-vuotiaana.

Mä asuin lapsuudenkodissani 19v ja sinä aikana tapetit vaihtuivat kuusi kertaa, kalusteet viisi kertaa ja lattia kerran. Yhtä seinää maalattiin usein.

En mä tapetteja/maalattuja seiniä pidä kovin pysyvinä sisustusratkaisuina. Ne on juurikin ne, joilla on helppo revitellä.

No ei se tapetointi nyt NIIN helppoa ja halpaa ole, että parin vuoden välein viitsisin siihen ryhtyä. Kyllä ne varmaan sen vajaa 10 vuotta saa seinillä olla, ainakin niissä huoneissa, joissa on enemmän tapetoitavaa seinäalaa.

Meille tulee makuuhuoneisiin tehosteseinät. Meidän makkariin tulee todella näyttävä ja erikoinen tapetti. Lapset (2v ja 6v) valitsevat omat tehostetapettinsa. Vaihdetaan sitten, kun sen aika tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja ötmy;28042280:
Me olemme juuri rakentaneet uuden talon. Pyrin valitsemaan mahdollisimman ajattomia sisustusratkaiuja, jotka olisivat kiva vielä 15v päästäkin. Esim. mahdollisimman vaaleita ja neutraaleja kaakeleita, hyvät kodinkonet ja keittiön kaapistot sellaisiksi ns. ajattomiksi.

Mä olen revitellyt tapeteiteilla. On esim. tehosteseinä ja joissakin huoneessa kaikki seinät tapetoituna aika persoonnallisilla tapeteilla.

Mun lapsuudenkodissani + tuttujen kodeissa on tapetteja kyllä vaihdeltu vuosien saatossa.
Lastenhuoneen nalletapetti on vaihtunut sydäntapettiin ja teini maalannut huoneensa tummansiniseksi jne.

Nyt moni on ihmetellyt meidän tapettivalintoja siten, että ovat olleet typeriä valintoja.
"ihan varmasti kyllästyt tuohon lintutapettiin muutaman vuoden päästä." Niin, mitä sitten?
Ei se yhden seinän uudelleen tapetointi niin kallista ja vaivalloista ole. Sitten jos kyllästyn niin sitten tapetti vaihtoon.

Tai lapsella on keijuja tapetissa. Moni marisee, että ei varmasti tykkää teininä niistä. No tyttö on nyt 4v, joten yli 10v siihen, kun on teini. Eiköhän ne tapetit voida vaihtaa.

Pitääkö siis joku samoja tapetteja sen 40v seinällä? Tottakai saa pitää. Ei se väärin ole. Kukin tyylillään.
Suurin osa silti tapetoi huoneita "säännöllisin väliajoin". Ei viisitoistavuotiaalla tarvitse olla sama tapetti seinällä, kuin mitä valitsi sinne 3-vuotiaana.

Kaikki eivät osaa itse tapetoida ja tuollainen ostettuna palveluna on kallista. En sanoisi että suurin osa tapetoi säännöllisin väliajoin, kyllä paljon on perheitä joissa ne samat tapetit on edelleen mitkä oli 10v sitten.

Ei tietenkään niin ettei saisi vaihtaa, mutta ymmärrystä siihen etteivät kaikki ole yhtä käteviä käsistään kuin te ehkä olette.

No kukin revittelee millä haluaa.
Mä en halua sellaista, että joka huoneessa on vähän mitä sattuu tapettia vaan jotain yhtenäisyyttä pitää olla, joten tapettien valintaan meni kauan aikaa. Siksi en rupeais ihan heti vaihtamaan.

MÄ taas en tykkää tapeteista ollenkaan. Mulla ei ole (eikä tule olemaan9 ainuttakaan tapetoitua seinää. Mä tykkään sekotella maaleja. Ei oo kellään muulla samoja värejä ku meillä. Ne on ihan ite sekoteltu. Mun makakri on Lila/keltanen, olohuone on beesi, eteinen turkoosi, käytävä keltanen, poikien huoneista toinen harmaa ja toinen sininen jne. Mitään ei löydy mistään värikartasta... Ite tehty oman maun mukaan sekottelemalla eri värejä keskenään. Yhtään valkosta ei ole eikä tule.

MÄ taas en tykkää tapeteista ollenkaan. Mulla ei ole (eikä tule olemaan9 ainuttakaan tapetoitua seinää. Mä tykkään sekotella maaleja. Ei oo kellään muulla samoja värejä ku meillä. Ne on ihan ite sekoteltu. Mun makakri on Lila/keltanen, olohuone on beesi, eteinen turkoosi, käytävä keltanen, poikien huoneista toinen harmaa ja toinen sininen jne. Mitään ei löydy mistään värikartasta... Ite tehty oman maun mukaan sekottelemalla eri värejä keskenään. Yhtään valkosta ei ole eikä tule.

Ja sinä nyt rupeasti vihaamaan turkoosia eteistä ja saisit siitä päänsärkyä, niin ei varmaan olisi maailmaa kaatava asia maalata se uudelleen.
Helpompi se on, kuin että vihasit kylppärinne laatoitusta ja saunan sijoitusta.

Mulla ei ole mitään kokemusta tapettejen vaihdosta, ja ei taida olla miehelläkään..se on muutenkin vähän semmonen tumpelo että vasarakin pysyy just ja just kädessä. Tällä hetkellä asutaan vuokratalossa mutta sitten kun ostetaan oma asunto niin todennäköisesti tulen valitsemaan sellaiset tapetit joita jaksan katsella ainakin sen 10 vuotta, juuri sen takia että meistä kumpikaan ei osaa niitä vaihtaa ja pitäisi aina hommata jostain apua...voihan se tietty olla helppoakin jos sen oppii..

Mä rakastan tapetteja! Voisin iltalukemisena selailla tapettikirjoja. Boråsin tapetit ovat niin ihania, että ihan hytkytyttää!
Ikkunaseinät+käytävät on maalattu. Muuten tapettia. En tykkää maalatuista seinistä.
Meillä on keittiössä melko neutraali kuviotapetti (valko-vaaleabeige), muuten on huoneissa yksiäriset vaaleat tapetit ja yhdellä seinällä erikoisemmat tapetit.
Makkarin yhdessä seinässä on vaaleanpunvihreitä isoja kuvioita, olohuoneessa valkoisella pohjalla köynnöksiä, lintuja ja pääväri violetti.
Pojalla harmaamustavalkoinen muumi.

Ollaan rakentamassa taloa. Sama meno jatkuu sieläkin. Rakasta tuota mun olohuoneen lintutapettia niin kovaa, että voisin laittaa uuteen kotiin samaa tapettia.

Me muutettiin tähän 6v sitten ja vaihettiin osin tapettia. Ei se nii auvoista ja helppoa ollu että aivan huvin vuoksi siihe uudelleen rupeaisi. Eikä noita vaihettuja kyl halutakaan uusia. Osa seinistä on kokonaan remppaamatta joten seuravaana ne joille ei oo mitää tehty. Kohan ensin päätettäis edes se että mitä niille tehään sitte ko tapetit on poistettu.

Minä tykkään tapeteista, niitä tänne ollaankin laittamassa varmaan jokaisen huoneeseen. Boråsin tapetteja varmaan tulevat kaikki olemaan, ne todellakin on ihania!

Ehkä sitä vähän myös ajattomuutta miettii tapetteja valittaessa, mutta mieluummin kuitennin valutsen tosi ihanan ja tosi värikkään kuin laimeannja ihan kivan. Yhdessä makkarissa meillä on vaalea tapetti, toiseen makkariin tulee vähän enemmän väriä. Keittiössä on sinisävyinen Boråsin tapetti josta tuli kyllä kommenttia, että sininen väri on so last decade.

• Tykkää
Reactions: Lau123
Miten muuten te, jotka tapetoitte usein, revittekö vanhan tapetin pois vai laitatteko uuden sen päälle? Me remontoimme joku aika sitten asuntomme, ja jestas mikä työ oli repiä jotain kymmen kerrosta edellisten asukkaiden tapetteja pois. Halusimme kuitenkin poistaa ne kunnolla, koska joissain kerroksissa oli vähän ryppyjä ja muutenkin seinät olivat aika epätasaiset. Lopulta sitten maalasimmekin osan rapatuista seinistä, kun vaan lopulta saimme sen rappauksen esiin.

Musta on helpompi sisustaa vaihtamalla verhoja, mattoja ja sisustustyynyjä, kuin tapetteja tai edes maalia.

Meillä on asunnossa pääasiassa valkoiset seinät. Yhdessä huoneessa on turkoosia ja keltaista ja olohuoneessa ja ruokailutilassa yksi seinä on latten värinen. Mutta samaan aikaan ko. huoneissa on nyt punaiset verhot, matot ja tyynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ötmy;28042280:

No mä maalaan, koska mun mielestä tapetointi ei ole helppoa ja vaivatonta.

Tapetointi on helppoa, kun:

a) pohjamaalaa tapetoitavan pinnan. Tällöin poisto onnistuu ihan vain kastelemalla tapetti ja vetämällä se irti seinästä.

b) käyttää non-wowen tapettia. Se ei tartte mitään vettymistä, senkun lätkii liisterin seinään ja tapetin päälle ja silittää suoraksi paikoilleen. Vielä kun valitsee tapettia joka ei vaadi kohdistamista niin TODELLA helppoa.

Näillä ohjeilla yhden huoneen vanhojen poistoon ja uusien laittoon menee yksi arki-ilta.

Yhteistyössä