Tarhaan tutustuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vaan

Vieras
Kyselisin muilta kokemuksia siitä miten olette hoitaneet lasten tarhaan tutustumisen? Tässä nyt kovasti pähkäilen miten hoitaisin tämän järkevästi.

Eli, lapseni aloittavat tarhan 2.8. (lapset ovat 4 v ja 2.5 v.). Kotihoidontukeni loppuu siis 1.8., koska tarhapäätös alkaa tuosta 2.8. Töihin olen ilmoittanut että menisin 9.8., jotta voin sen yhden viikon harjoitella lasten kanssa. Se yksi viikko on siis palkatonta vapaata enkä saa myöskään kotihoidontukea, aika masentava yhtälö kyllä :( Mutta lomani olen joutunut jo pitämään hoitovapaan aikana joten kertyneitä lomapäiviä ei enää ole, mitä tähän voisi käyttää.

Tarhan johtaja sanoi että jos lapset ovat hetkeäkään yksin tarhassa niin tarhapäätöksen pitää olla voimassa (vakuutusten takia). Ymmärrän tämän kyllä. Ja johtaja sanoi myös että järkevintä harjoittelua olisi että sen viikon ajan jättäisin lapset aina vähän pidemmäksi aikaa tarhaan yksin. Eli tyyliin ensin ulkoilun ajaksi, sitten yli ruokailun, sitten yli päiväunien ja sitten kutakuinkin koko päiväksi eli viikon lopulla hakisin lapset sitten kun ovat jo välipalan syöneet ja ovat ulkona. Ja sitten seuraavalla viikolla alkaisi työni ja lapset koko päivän tarhassa.

Taustatietoa sen verran että olen yksinhuoltaja ja työmatkani on tunnin verran eli siis kun olen töissä 8-16 niin lapset ovat tarhassa n. 7-17. Pitkä päivä, mutta eipä ole vaihtoehtoja. Teen kylläkin lyhennettyä työviikkoa eli olen töissä aina ma-to.

Olen nyt vain jäänyt pohtimaan että onko tämä se paras vaihtoehto harjoitella. Koen että on, mutta mielelläni kuulisin miten muut ovat toteuttaneet harjoittelun :) Tarha on heinäkuun kiinni eli silloin ei onnistu mikään harjoittelu. Mikäli siirtäisin tarhapäätöstä tuohon 9.8. asti niin silloin joutuisin tuon ekan viikon olemaan koko ajan lasten kanssa tarhassa (niiden vakuutusten takia) eikä se tunnu kovin mielekkäältä. Koska silloin joutuisin sitten jättämään lapset kylmiltään 10 tunniksi hoitoon, ilman että ovat aiemmin olleet hetkeäkään yksin hoidossa...

Tästä on kyllä aikaa, mutta itse olin lasten kanssa siellä muutaman aamupäivän ennen töihinpaluutani, ja sitten lapset olivat alusta alkaen ihan normaalit päivät hoidossa. Sama ei nyt sinulla onnistu, koska tarha kiinni välissä. Voisitko mennä jo nyt keväällä tutustumaan yhdessä lasten kanssa muutaman aamupäivän? Sitten tuo pieni kertausjakso ennen varsinaista töihinpaluutasi, pari päivää voisi silloin riittää, että lapset muistaisivat paikan ja kuviot. Meillä vanhempi sopeutui ensi hetkestä ihan täysin, ei olisi tarvinnut mitään totuttelua, nuorempi on vähän varovaisempi, mutta hyvin sopeutui hänkin. Olivat suunnilleen saman ikäiset kuin teillä. Tarha oli kyllä aika pieni ja sikäli sopeutuminen varmaan helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan;10526677:
Kyselisin muilta kokemuksia siitä miten olette hoitaneet lasten tarhaan tutustumisen? Tässä nyt kovasti pähkäilen miten hoitaisin tämän järkevästi.

Eli, lapseni aloittavat tarhan 2.8. (lapset ovat 4 v ja 2.5 v.). Kotihoidontukeni loppuu siis 1.8., koska tarhapäätös alkaa tuosta 2.8. Töihin olen ilmoittanut että menisin 9.8., jotta voin sen yhden viikon harjoitella lasten kanssa. Se yksi viikko on siis palkatonta vapaata enkä saa myöskään kotihoidontukea, aika masentava yhtälö kyllä :( Mutta lomani olen joutunut jo pitämään hoitovapaan aikana joten kertyneitä lomapäiviä ei enää ole, mitä tähän voisi käyttää.

Tarhan johtaja sanoi että jos lapset ovat hetkeäkään yksin tarhassa niin tarhapäätöksen pitää olla voimassa (vakuutusten takia). Ymmärrän tämän kyllä. Ja johtaja sanoi myös että järkevintä harjoittelua olisi että sen viikon ajan jättäisin lapset aina vähän pidemmäksi aikaa tarhaan yksin. Eli tyyliin ensin ulkoilun ajaksi, sitten yli ruokailun, sitten yli päiväunien ja sitten kutakuinkin koko päiväksi eli viikon lopulla hakisin lapset sitten kun ovat jo välipalan syöneet ja ovat ulkona. Ja sitten seuraavalla viikolla alkaisi työni ja lapset koko päivän tarhassa.

Taustatietoa sen verran että olen yksinhuoltaja ja työmatkani on tunnin verran eli siis kun olen töissä 8-16 niin lapset ovat tarhassa n. 7-17. Pitkä päivä, mutta eipä ole vaihtoehtoja. Teen kylläkin lyhennettyä työviikkoa eli olen töissä aina ma-to.

Olen nyt vain jäänyt pohtimaan että onko tämä se paras vaihtoehto harjoitella. Koen että on, mutta mielelläni kuulisin miten muut ovat toteuttaneet harjoittelun :) Tarha on heinäkuun kiinni eli silloin ei onnistu mikään harjoittelu. Mikäli siirtäisin tarhapäätöstä tuohon 9.8. asti niin silloin joutuisin tuon ekan viikon olemaan koko ajan lasten kanssa tarhassa (niiden vakuutusten takia) eikä se tunnu kovin mielekkäältä. Koska silloin joutuisin sitten jättämään lapset kylmiltään 10 tunniksi hoitoon, ilman että ovat aiemmin olleet hetkeäkään yksin hoidossa...

Jos et voi olla pidempään poissa töissä niin tottakai on parasta, että olet ensin viikon lasten kanssa yhtä aikaan tarhassa. Meillä se vakuutusasia tarkoitti, että paperit pitää olla allekirjoitettu ennen kuin tarhaan jäädään yksin. Lapsi jäi siis yksin tarhaan ennen kuin varsinainen tarha-aika alkoi, oltiin siis tutustumassa helmikuun lopussa kun maaliskuussa alkoi tarha.

Olen kyllä eri mieltä kuin edellinen kirjoittaja - siis itse en olisi koko viikkoa lasten kanssa tutustumassa, vaan nimenomaan jättäisin lapset aina vähän pidemmäksi ajaksi hoitoon. Muutenhan he joutuvat jäämään ihan kylmiltään sen viikon jälkeen 10 tunniksi hoitoon, eikä ihan oikeasti tutustumisvaiheessa ole mielekästä kenellekään että äiti on lasten kanssa tutustumassa kovin montaa tuntia putkeen monta päivää peräkkäin. Liian pitkä tutustuminen äidin/vanhemman kanssa ei minusta ole hyvä juttu. Lapsi tottuu siihen, että vanhempi on aina mukana, ja järkyttyy kun joutuukin jäämään sinne yksi. Eli alusta asti pieniä hetkiä yksin hoidossa - ekana päivänä voisitte olla yhdessä tunnin-pari, toisena päivänä jätät ulkoiluun hetkeksi lapset leikkimään, kolmantena sitten vähän pidemmäksi ajaksi jne. Eli mun mielestä ap:llä oli ihan hyvä suunnitelma! Toki voitte käydä jo ennen päiväkodin "loma-aikaa" tutustumassa yhdessä, eli kesäkuulla, jos se teille on mahdollista.
Meillä vajaa 2-vuotias tutustui pari aamupäivää niin, ettei jäänyt päiväunille, vaan oli leikkimässä ja ulkoilemassa, ja sen jälkeen joutuikin jäämään jo koko päiväksi. Ja hienosti on mennyt alusta asti. Toki lapsilla on erilaisia luonteita, aremmalle voi alku olla hankala.

Liian pitkä tutustuminen äidin/vanhemman kanssa ei minusta ole hyvä juttu. Lapsi tottuu siihen, että vanhempi on aina mukana, ja järkyttyy kun joutuukin jäämään sinne yksi.

Minä olen taas ihan eri mieltä. Meidän ujon ja hitaasti lämpenevän lapsosen kanssa oli erittäin tärkeää, että hän sai tutustua uuteen paikkaan ja ihmisiin nimenomaan jomman kumman vanhemman kanssa. Tosin meillä oli se ero, että harjoittelua oli kaksi viikkoa. Ekat kuusi päivää olin koko ajan mukana. Viimeiset neljä päivää sitten niin, että lapsi oli lyhyitä mutta päivä päivältä pidentyviä aikoja itsekseen. Yhtään liikaa ei ollut meille harjoittelua tässä.

Itse tekisin ap:n tapauksessa niin että kävisin ennen lomia jo pari päivää tutustumassa. Sitten varsinaisella harjoitteluviikolla esim. 3 päivää niin että olisi itse mukana koko ajan. Viimeisenä kahtena harjoittelupäivänä sitten lapsi jäisi ensin lyhyeksi aikaa ja sitten toisena päivänä jo pidemmäksi aikaa yksin.

Viimeksi muokattu:
Voisitko ap muuttaa tarhapäätöksen alkamaan esim. 5. tai 6.8. (ei kai sen maanantai tarvi olla), jolloin voisit olla ma-ke lasten kanssa muutaman tunnin ja to tai viimeistään pe jättäisit joksikin aika yksikseen. Saisit muutaman kodinhoitotukipäivän lisää. Meillä ainakin piti sinä päivänä kun lapsi jää yksin olla tuo päätös voimassa. Meillä tuollainen harjoittelu riitti ihan hyvin 1v:lle.

Yhteistyössä