Tarhassa lasten väkisinsyöttämistä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Olen muutaman pakkosyöttö tapauksen nähnytkin, ei tosin noin pahoista jutuista ollut kyse.

Niin minäkin, meidän ruokapöydässä istuu yleensä semmonen jota on lähes pakko tunkee se ruoka kurkusta alas.
Mutta se nyt onkin täysin eriasia..

onhan se eri asia tunkeeko sen äiti vai tarhan täti. Tosin yleensä nämä kotona ruuan kans kiukuttelevat syövät tarhassa kuitenkin muiden mukana ihan normaalisti.

No tää tapaus on 10kk ikänen alle 7.5kg joka ei söisi mitenkäänpäin. Enkä kyllä viittis lähtee muuallekkaan testaan, et söisikö muualla paremmin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja lulu:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
Aika rajulle kuulosti joo toi hämenlinnan tapahtuma. Meillä lapset annotelevat ruuan itse, hoitaja vieressä ohjaamassa pienimpiä määrän suhteen, lähinnä etteivät kauho lautasta täyteen, muistutetaan että otetaan sen verran kun jaksaa syödä, ja että ota ensin vaikka pieni annos ja hae sitten lisää tms. Ei ole juurikaan ollut ongelmia, paitsi tietysti aina kun joku tulee uutena ja opetetaan miten meillä toimitaan. Kaikkea maistetaan, jos joku ei jaksa syödä, sitten ei jaksa (mut ei jaksa syödä sitten leipää tai mahd.jälkiruokaakaan). Jos joku jatkuvasti jättää ruokaa, seurataan hänen annostelujaan tarkemmin, ja ohjataan sen kans. Ruokailun olis tarkoitus olla ehdottomasti mukava ja positiivinen hetki päivässä!

Minkä ihmeen takai siltä lapselta pitää jättää se näkkärikin pois, kun muuten jo syö vähän? Eikö pieniruokaiselle lapselle olisi erityisen tärkeää saada vähän lisäenergiaa?

On hyvä että päiväkotien syöttämis- ja ruokailutavoista aletaan puhua, koska niissä on paljon parantamisen varaa.

en ymmärrä tuota sadismia. Sen ymmärrän että kenellekään ei mitään erikoisruokia aleta tehdä, jos ei tarjolla oleva kelpaa mutta miksi ei saa näkkäriä ottaa jos ei ruoasta tykkää.
Lapsilla on erilainen maku. Meillä oli kotona aina kotiruokaa, kaikki tehty itse alusta saakka (ensimmäisen kerran anoppilassa söin purkkihernekeittoa, oma äiti teki aina itse kaikki ruoat) ja silti olisin syönyt aina grillihampurilaisia jos olisin saanut valita. Ja jotkut ruoat oksensin ulos (silakkaruoat)

No jaa, meillä syödään sitä mitä on tarjolla. Mitään ei ole pakko syödä mutta jos ei ruoka kelpaa niin muuta ei ole tarjolla. Sitten ollaan nälissään. Pojalla on tietyt ruoka-aineet mitä ei voi sietää ja niitä en tarjoa. Muuten pitää syödä sitä mitä on ruokana tai olla nälissään. Olen ehkä tiukka mutta näin se meillä vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
No jaa, meillä syödään sitä mitä on tarjolla. Mitään ei ole pakko syödä mutta jos ei ruoka kelpaa niin muuta ei ole tarjolla. Sitten ollaan nälissään. Pojalla on tietyt ruoka-aineet mitä ei voi sietää ja niitä en tarjoa. Muuten pitää syödä sitä mitä on ruokana tai olla nälissään. Olen ehkä tiukka mutta näin se meillä vaan on.

No et ole tiukka, löysä ennemmin. Meillä tarjotaan vuorotellen kaikkien lempiruokia, vaikka ne oliskin jonkun inhokkiruokia. Ei aleta lasten takia vältteleen yhtään mitään ruoka-ainetta, ja lastenkin maku muuttuu, entinen inhokki voi olla yhtäkkiä suosikki.

Aika rajulle kuulosti joo toi hämenlinnan tapahtuma. Meillä lapset annotelevat ruuan itse, hoitaja vieressä ohjaamassa pienimpiä määrän suhteen, lähinnä etteivät kauho lautasta täyteen, muistutetaan että otetaan sen verran kun jaksaa syödä, ja että ota ensin vaikka pieni annos ja hae sitten lisää tms. Ei ole juurikaan ollut ongelmia, paitsi tietysti aina kun joku tulee uutena ja opetetaan miten meillä toimitaan. Kaikkea maistetaan, jos joku ei jaksa syödä, sitten ei jaksa (mut ei jaksa syödä sitten leipää tai mahd.jälkiruokaakaan). Jos joku jatkuvasti jättää ruokaa, seurataan hänen annostelujaan tarkemmin, ja ohjataan sen kans. Ruokailun olis tarkoitus olla ehdottomasti mukava ja positiivinen hetki päivässä!

Minkä ihmeen takai siltä lapselta pitää jättää se näkkärikin pois, kun muuten jo syö vähän? Eikö pieniruokaiselle lapselle olisi erityisen tärkeää saada vähän lisäenergiaa?

On hyvä että päiväkotien syöttämis- ja ruokailutavoista aletaan puhua, koska niissä on paljon parantamisen varaa.

en ymmärrä tuota sadismia. Sen ymmärrän että kenellekään ei mitään erikoisruokia aleta tehdä, jos ei tarjolla oleva kelpaa mutta miksi ei saa näkkäriä ottaa jos ei ruoasta tykkää.
Lapsilla on erilainen maku. Meillä oli kotona aina kotiruokaa, kaikki tehty itse alusta saakka (ensimmäisen kerran anoppilassa söin purkkihernekeittoa, oma äiti teki aina itse kaikki ruoat) ja silti olisin syönyt aina grillihampurilaisia jos olisin saanut valita. Ja jotkut ruoat oksensin ulos (silakkaruoat)

Minusta ei kyllä ole mitenkään liikaa vaadittu että lapsi syö edes vähän sitä ruokaa, vaikkei siitä pitäisikään. Meillä on sallittua ottaa ruokaa vaikka vain se yksi lusikallinen, ja kun on sen syönyt, saa leipää. Jos annat yhdelle tai kahdelle eri oikeudet, vaatii muu porukka kohta samaa.

Minusta ei kyllä ole mitenkään liikaa vaadittu että lapsi syö edes vähän sitä ruokaa, vaikkei siitä pitäisikään. Meillä on sallittua ottaa ruokaa vaikka vain se yksi lusikallinen, ja kun on sen syönyt, saa leipää. Jos annat yhdelle tai kahdelle eri oikeudet, vaatii muu porukka kohta samaa.

No sittenhän tuo on ihan ok, paitsi jos joku ei uskalla/osaa /ymmärrä sanoa, että vähän ruokaa ja ottaa vahingossa paljon, eikä pysty syödä. sitten ei saa leipää...

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

No et ole tiukka, löysä ennemmin. Meillä tarjotaan vuorotellen kaikkien lempiruokia, vaikka ne oliskin jonkun inhokkiruokia. Ei aleta lasten takia vältteleen yhtään mitään ruoka-ainetta, ja lastenkin maku muuttuu, entinen inhokki voi olla yhtäkkiä suosikki.

Poika ei tykkä kananmunasta pelkälteen eikä pinaattikeitosta, siinä ne on mitä meillä vältellään =) Mä syön kyllä pinaattikeittoa munalla :D Vähän väliähän tuo vinkuu ettei se ja se ruoka kelpaa mutta kun on nälkä niin hyvin maistuu. Sitten kun on pari lusikallista maistanut niin se onkin maailman parasta ruokaa :D

]

Minusta ei kyllä ole mitenkään liikaa vaadittu että lapsi syö edes vähän sitä ruokaa, vaikkei siitä pitäisikään. Meillä on sallittua ottaa ruokaa vaikka vain se yksi lusikallinen, ja kun on sen syönyt, saa leipää. Jos annat yhdelle tai kahdelle eri oikeudet, vaatii muu porukka kohta samaa.[/quote]

Tätä peesaan. Siis mitenkä ne lapset ikinä tottuu uusiin ruokiin/makuihin jos aina vaan tarjotaan sitä lasten herkkua/lapsille kelpaavaa ruokaa. Ja toisiaan päiväkodeissa/hoidossa yleensä on varmasti hankalaa jos jokaisen mieliteon mukaan eletään.
Ylipäätään jos lasten syömisestä/syömättömyydestä tehdään hirveä numero niin siitä minusta ne syömisongelmat johtuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja kokkikolmonen:
]

Tätä peesaan. Siis mitenkä ne lapset ikinä tottuu uusiin ruokiin/makuihin jos aina vaan tarjotaan sitä lasten herkkua/lapsille kelpaavaa ruokaa. Ja toisiaan päiväkodeissa/hoidossa yleensä on varmasti hankalaa jos jokaisen mieliteon mukaan eletään.
Ylipäätään jos lasten syömisestä/syömättömyydestä tehdään hirveä numero niin siitä minusta ne syömisongelmat johtuvat. [/quote]

Mutta on eri juttu olettaa vaikka 3-vuotiaan tietävä aina kuinka paljon jaksaa syödä. jos lapsi ottaakin vahingossa kauhallisen hyväksi luulemaan sa ruokaa ja jaksaa syödä siitä vain muutaman lusikallisen on kohtuutonta, että häneltä evätään näkkileipä sen takia.

On eri asia se, että tarvitsee maistaa kuin se, että KAIKKI on pakko syödä.
Jos pienet lapset olisivat kovin fiksuja ei heitä tavitsisi päiväkotiin hoidettavaksi viedä vaan olisivat vanhempien työpäivän ajan kotosalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
voi järkytys!

80-luvulla tuo oli kovin yleistä. Minä istuin 3h kun en suostunut syömään suklaapuuroa, enkä appelsiiniriisiä. Olin 5v.

ja 90 luvulla myös. minä ja yks luokan poika istuttiin ruokkikset itien maksalaatikkopäivinä kun opettaja haarukoi ruuat suuhun väkisin. kaveri oksensi makkarakeitot lautaselle pakkosyötössä jne

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Mihin perustuu "lautanen tyhjäksi"-ohje?
Minut on varmaan aivopesty siihen lapsena ja se upposi minuun niin, etten osaa kyseenalaistaa sitä. Pidän sitä hyvänä käytöstapana. Eli minusta on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle ja varsinkin ruoan hukkaan heittäminen on todella kiittämätöntä.

Eri kulttuureissa on eri tavat: jos syöt lautasen tyhjäksi, olet vielä nälkäinen, jos jätät lusikallisen riisiä, olet syönyt itsesi kylläiseksi.

Minä en jaksa olla kiitollinen siitä, että en pysty syömään koko annosta. Mieluummin syön sen, minkä tunnen sopivaksi ja laitan loput jääkaappiin odottamaan seuraavaa nälkää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Olen muutaman pakkosyöttö tapauksen nähnytkin, ei tosin noin pahoista jutuista ollut kyse.

Niin minäkin, meidän ruokapöydässä istuu yleensä semmonen jota on lähes pakko tunkee se ruoka kurkusta alas.
Mutta se nyt onkin täysin eriasia..

No, mä olen nähnyt noita juttuja päiväkodeissa.

Yhteistyössä