tarjoaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruoan

Vieras
oon kai hieman hukassa pojan syömisten kanssa... poika puol vuotias nyt ja soseita menee 2krt päiväs, joskus hyvin ja joskus huonommin. mietinkin nyt sellaista, että annatteko yleensä ruokaa aina tiettyinä aikoina (siis noin suurin piirtein) vai vähän miten sattuu, milloin lapsi selvästi ilmaisee tosi nälkää? miten lapsenne ilmoittaa nälästä? mulla ongelmana va´rmaan se, että tarjoan liian herkästi sapuskaa ja sit syödään vain vähän ja kohta tietty taas vähän nälkä jne... mites maito, ennen vai jälkeen soseen vai soseella vettä ja maidot sit ihan erillään esim. välipalana?

Meillä näin.
Aamupuuro 8.30
lounas 11-11.30
välipala 14
päivällinen 16-17
iltapuuro 19-20

Ruuilla juodaan meil vettä ja velliä muutoin (tutteli ei kelpaa). Kannattaa mennä kellon mukaan. Saa lapsikin rytmin. Maidot voi antaa esim. ½-1h ruuan jälkeen.

Mulla laps ny 9kk mut näin mentiin jo 7kk ikäsestä.

Puolivuotiaalla se maito on ykkönen ravintona ja kiinteät vasta totuttelussa, että ei niin haittaa vaikka ei paljoa mene.

Meillä tehtiin niin, että imetyksen ja kiinteän valissä oli aina vähintään tunti. Eli tissi ja sössö olivat selkeästi eri aterialla tms.

Neiti on kohta 8kk ja esim aamupäivät menee näin:
7 tissiä
8:30 puuroa
10 tissiä ja nälkä on KOVA
12 liharuoka
13:30 tissiä, nälkä on KOVA jne...

No tossa välit on kyllä 1,5 tuntia... En kyllä tissiä anna ""kellon mukaan"" vaan lapsentahtisesti. Ruoan kanssa tarjoan vettä.

Jotkut lapset haluavat kiinteät heti maidon päälle, jotkut haluavat maitoa heti kiinteiden jälkeen...

Jos minä tarjoan kiinteitä heti tissin jälkeen, niin huutohan siitä tulee.

Tässä asiassa pitää kuunnella lasta ja yrittää löytää se paras ratkaisu Teidän perheeseen :) Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa!!

Meidän poika 7.5 kk ja näin rytmit joista koitan pitää kiinni:8 tissi,9 puuro+hedelmäsosetta,11 kasvissose,13 tissi,15 liharuoka,18 tissi,20 puuro+hedelmäsosetta,21 tissi ja yöllä kerran tissi(aika vaihtelee kovasti).Kun nälkä niin kitisee.Saa nähdä kun päiväunien tarve ja ajat jossain vaiheessa muuttuu niin miten ajoitan sitten syönnit kun nyt menee hyvässä rytmissä,nukkuu vielä kolmet unet päivällä.

Meillä aloitettiin soseet 5kk iässä, vauva nyt 7kk. Alusta asti on ollut selkeät ruokailuajat unirytmin mukaan. Meilläkin on välillä päiviä, jolloin kiinteitä menee vain muutama lusikallinen, mutta olen päättänyt etten ala ruokaa tuputtamaan, syö minkä syö tässä vaiheessa. Imetin aluksi aina ennen soseita että menisi kunnolla maitoa, nyt olen alkanut imettämään vasta jälkeen.

Meillä ruokailurytmi suunnilleen tälläinen:
aamupuuro klo 7-8 (vajaa tunti heräämisestä)
lounas (lihakasvissose) klo 12
päivällinen (kasvissose) klo 17
iltapuuro klo 18.30

Yhteistyössä