Tarkottaako "hankkia" Porin murteessa viitsimistä/jaksamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lunatic

Vieras
Tuli vaan mieleen kun yks porilainen puhuu aina että "ei hanki nyt laittaa" tms.

Ja sitten taas karjalan murteessa kehtaaminen on jaksamista/viitsimistä
"en mie kehtaa" , "et sie kehtaa" esim. sano mummo usein.

Eli onks kehtaaminen ja hankkiminen sama asia. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jotain sinnepäin, käsittääkseni. Oon asunu pian 8 vuotta satakunnassa joista 6 Porissa ja mä en vieläkään ymmärrä kaikkia murreilmasuja :ashamed:

Minä oon asunu 38 vuotta, ja sama homma. =)

Juu, tarkottaa vähä niinku ei viitti nyt tai esim. jos sanois näin et "ei se hanki niitä laittaa päälleen", niin tarkottaa, että joku ei halua/viitsi laittaa jotakin esim. vaatetta päälleen...

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Juu, tarkottaa vähä niinku ei viitti nyt tai esim. jos sanois näin et "ei se hanki niitä laittaa päälleen", niin tarkottaa, että joku ei halua/viitsi laittaa jotakin esim. vaatetta päälleen...

Ok. =)

Olen itse Porin liepeiltä, ja perisatakuntalaisten vanhempieni "Mitä sä nyt hankit siinä?" (tjsp.) tarkoittaa "Mitä sinä oikein viivyttelet?". Porin murre on muuten jotain aivan järkyttävää...

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Jotain sinnepäin, käsittääkseni. Oon asunu pian 8 vuotta satakunnassa joista 6 Porissa ja mä en vieläkään ymmärrä kaikkia murreilmasuja :ashamed:

Minä oon asunu 38 vuotta, ja sama homma. =)

No hyvä etten oo ainoo :D Välillä tulee ihan täys turisti olo kun ei ymmärrä kaikkee. Vielä pahempi on ku menee anoppilaan kun siellä murre on sellasta poriraumaruotsi-sotkua.

Alkuperäinen kirjoittaja ms ellie:
Olen itse Porin liepeiltä, ja perisatakuntalaisten vanhempieni "Mitä sä nyt hankit siinä?" (tjsp.) tarkoittaa "Mitä sinä oikein viivyttelet?". Porin murre on muuten jotain aivan järkyttävää...

Niin ja muutenkin satakuntalainen puhe. Kuuntelin joku pv omaa ääntäni kun olin nauhottanut puhelimeen, HIRVEETÄ MÖNGERRYSTÄ.. :o .. Omasta mielestäni en puhu mitään murretta edes, mutta voi hyvänen aika mitä sönkkausta kun sitä kuunteli.. :laugh:

Ihme että kukaan tajuaa mitä sanon.. jos jotain sanon. :|

Niin ja muutenkin satakuntalainen puhe. Kuuntelin joku pv omaa ääntäni kun olin nauhottanut puhelimeen, HIRVEETÄ MÖNGERRYSTÄ.. :o .. Omasta mielestäni en puhu mitään murretta edes, mutta voi hyvänen aika mitä sönkkausta.. :laugh:

Omaa ääntä ja puhetta on kauhea kuunnella. :D Minä aina alan piipittää, jollen kiinnitä asiaan huomiota.

en oo kyl koskaa tollast kuullu?

No hyvä etten oo ainoo :D Välillä tulee ihan täys turisti olo kun ei ymmärrä kaikkee. Vielä pahempi on ku menee anoppilaan kun siellä murre on sellasta poriraumaruotsi-sotkua.

Heh, mullakin on välillä turisti-olo.. vaikka syntynyt täällä olen.
Varmaan kun ei ole oikeesti satakuntalaiset juuret ja tätä tönkköverta suonissa. :D

niin on. muttei kyllä kauaksi jää turkulainen murrekaan

Tuli vaan mieleen kun yks porilainen puhuu aina että "ei hanki nyt laittaa" tms.

17 vuotta asuin porissa, enkä kyllä koskaan kuullut tuollaista :o Hankkiminen oli jonkun ostamista tms. Siis ihan oikeaa hankkimista :D

Alkuperäinen kirjoittaja lallati:

17 vuotta asuin porissa, enkä kyllä koskaan kuullut tuollaista :o Hankkiminen oli jonkun ostamista tms. Siis ihan oikeaa hankkimista :D

kohta oon asunut 36 vuotta täällä ja en oo kyl ikinä tommosta kuullut. Hankkiminen on kyl mustakin ihan jonkun tavaran tai muun hankkimista.