Tarttuko lapsen silmätulehdus miten herkästi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suttunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suttunen

Vieras
Kun mä olen jotenkin aina ollut siinä uskossa, että se tarttuu herkästi.. mutta ilmeisesti asia ei niin olekaan?

Siis että jos lapsella on silmätulehdus, mutta se ei kauheasti rähmi tai muuta niin sitä ei tarvitse hoidosta tai harrastuksista ottaa pois? Nuha meillä oli jo ja meni ja toi tuli jälkitautina.

Alkuperäinen kirjoittaja Suttunen:
Kun mä olen jotenkin aina ollut siinä uskossa, että se tarttuu herkästi.. mutta ilmeisesti asia ei niin olekaan?

Siis että jos lapsella on silmätulehdus, mutta se ei kauheasti rähmi tai muuta niin sitä ei tarvitse hoidosta tai harrastuksista ottaa pois? Nuha meillä oli jo ja meni ja toi tuli jälkitautina.

Suositus on, että niin kauan kuin silmä rähmii, niin ei hoitoon, eikä harrastuksiin. Tarttuu helposti

Silmätulehdus on helposti tarttuva. Rähmää joutuu lapsen käsien kautta muiden lasten iholla ja leluihin, joista sitten tartunta tapahtuu. Lääkitys tehoaa melko nopeasti, joten hoitoon voi viedä piankin sen aloittamisen jälkeen. Salvaa (silmätipat) pitää laittaa useasti päivässä että se tehoaa, siksi yleensä lapsi pidetään kotihoidossa; päivähoidossa ei ehditä lääkitä ja siellä se sitten tarttuisi hoitajiin ja hoitokavereihinkin.

Ei kun mä netissä jossain sivulla seikkailin, oli siis pph:n ohjeistusta tai jotain ja siellä luki, ettei silmätulehduslasta tarvitsisi hoidosta laittaa pois.

Ehkä mun pitää ihan jostain sairaslapsi.comista tarkistaa.. kun ei terveyskeskus vastaa.

Ei kun mä netissä jossain sivulla seikkailin, oli siis pph:n ohjeistusta tai jotain ja siellä luki, ettei silmätulehduslasta tarvitsisi hoidosta laittaa pois.

Ehkä mun pitää ihan jostain sairaslapsi.comista tarkistaa.. kun ei terveyskeskus vastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonskunäiti:
Meillä oli tytöllä toissa viikolla silmätulehdus ja lääkäri sanoi, ettei tartu enää vuorokaden jälkeen tippojen aloittamisesta. Meidän perheestä ei kukaan muu sairastunut (yht. 5hlöä).

Meille tarttu, vaikka kaveri oli jo pari päivää saanu tippoja... ja toiselle lapselle tarttu myös.. eli on tooooosi tarttuvaa! Kannattaa vaan pestä käsiä eikä koskea silmiin..

Mitenkähän mahtaa olla tollainen silmätulehdus, joka ei rähmi ollenkaan? Meillä olisi reissuun lähtö huomenna, mutta lapsella toinen silmä punoittaa ja on turvoksissa ja sitä kutittaa hirveästi. Mutta ei siis rähmi. Miehellä oli samanlainen silmätulehdus viikko sitten, sai siihen tipat ja ne auttoi kyllä päivässä parissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Suttunen:

Mun siskolle ainakin aina soitettu päiväkodista jos lapsella alkanut silmätulehdus, että pitää hakea hoidosta pois. Sitten takaisin hoitoon kun on tippoja saanut.

Yhteistyössä