tarttuuko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätönkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätönkö

Vieras
Siis nyt on ihan pakko kysellä, kun itse olen ollut siinä uskossa ettei mm. korvatulehdus tartu...mut lueskelin tossa yhtiä sivuja, ja siellä äiti väitti, että lapsensa olivat saaneet korvatulehduksen tarttumalla toisesta lapsesta... Minä kun olen luullut, että virukset ja bakteerit kyllä tarttuvat, mutta ei ne itse taudit, ja sitten on lapsesta tai yleensäkin siitä ihmisestä kiinni, että minkä taudin niiden pöpöjen tiimoilta sit sairastaa...vai? Olenko ihan hakoteillä tässä asiassa...?

Näin se munkin mielestä menee. Eli korvatulehdus itsessään ei tartu, mutta sen aiheuttaja eli bakteeri tai virus saattaa tarttua. On sitten ihmisestä kiinni, mikä on se heikko kohta, johon pöpö tautinsa tekee. Esim. adenovirus saattaa tehdä kuumeen, yskän, flunssa, vatsaoireita, korvatulehduksen, ihottumaa.. Joku saa noi kaikki, osa vain jonkun oireen.

Voi tarttua.

Välikorvantulehdus

Tartunta:
Riippuu välikorvantulehduksen syystä. Jos tulehdus on viruksen aiheuttama, tauti leviää ilmaan yskittäessä ja niistettäessä. Bakteerin aiheuttama tauti ei ole yhtä tarttuva. Välikorvantulehdus on usein seurausta pitkittyneestä flunssasta.

Päiväkoti:
Lapsi voi mennä päivähoitoon, kun lämpö on normaali ja kun hän voi leikkiä ja osallistua hoitopaikan toimintaan tarvitsematta erityishuomiota.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm?id=464&sprog=4&grp=4&menu=12

Uusimmat

Yhteistyössä