Taru Sormusten Herrasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saruman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saruman

Vieras
Yksikään, joka on kirjan lukenut ensin, ei voi pitää tuosta leffasarjasta. Eka osa vielä menettelee, mutta taso laskee kuin lehmän häntä.

Vai onko sellaiset, jotka ovat lukeneet kirjan aikoinaan, pitäneet leffasta? Siis sellaiset, jotka ovat aikoinaan rakastaneet kirjaa ja lukeneet sen useasti. Eri asia on sitten väkisinlukijat.

Tuli vaan mieleen tosta auton haltija-ketjusta.

Sama juttu! Ei niitä (yleensäkin kirjoja ja elokuvia)voi sillai verrata. Vähän sama kun vertais nettishoppailua ja oikeaa shoppailua.

Niin nettishoppailu on perseestä mutta oikee shoppailu on jo ihan järkyttävää helvettiä.

Ei voi verrata leffoja ja kirjoja ylipäätään, mutta tässä on erikoistapaus siksi, että tässä näitä filmatisointeja pidetään aika hyvinä. Mun mielestä kirjan henki on tyystin kadotettu, ekassa osassa se vielä säily. Leffassa ite katoin, kenties pitää yrittää vielä kotona DVD:ltä kun ei oo teinit rapistelemassa poppareita ja puhumassa paskaa.

aikoinani ekan kerran kirjan luettuani olin aika haltioissani... ei niitä voi verrata, kirja on omaa luokkaansa, elokuvat sinällään ihan viihdyttävää hömppää isolla rahalla... ainutlaatuisuus unohtunut elokuvista, mikä mielestäni kirjan yksi tärkein ominaisuus, ainakin mulle... ;)

MInä olen lukenut kirjan ekan kerran 13-vuotiaana, rakastanut sitä ja lukenut sen ainakin kymmenen kertaa uudelleen. Rakastin myös niitä leffoja, en olisi millään malttanut odottaa seuraavaa osaa. DVD:ltä en ole leffoja himoinnut samaala tavalla.. Ja lisään vielä että yleensä aina petyn jos näen leffan kirjan luvun jälkeen, mutta ko. leffat oli huippuja!

Millä tavalla koet leffat tönköiksi?

Totta kai silloin aluksi esimerkiksi joidenkin näyttelijöiden aksentit ärsyttivät ja juonen oikomiset suorastaan suututtivat harrasta Tolkien -fania, mutta nyt vähän aikuisempana suhtaudun asiaan vähän lunkimmin.

Ei se niin vakavaa ole. Elokuvassa oli myös onnistuttu monelta osin, vaikkei juonta niin tarkasti seurattukaan.

Oikeastaan pitäisin kirjatrilogiaa ja elokuvia ihan erillisinä teoksina, vaikka ne toki ovatkin vähintäänkin sisaruksia. Omat vivahde-eronsa niissäkin kuitenkin on. Moni nuorempi sukupolvi on varmasti löytänyt koko Keski-Maan juuri elokuvien myötävaikutuksella.

Kun Hobitti aikanaan tulee elokuvateattereihin, aion sen käydä katsomassa ja nauttia siitä, vaikkei sekään varmasti ole täydellisesti toteutettu.

Ja miten kirjan koskaan voisikaan visualisoida täydellisesti kaikkia tai yleensä ketään lukijaa miellyttävällä tavalla? Kirjan lukeminen on täysin erilainen kokemus elokuvaan verrattuna, kirja antaa jokaiselle täydellisen vapauden kuvitella tarkastikin kuvaillut asiat omien mielikuviensa kautta.

mie olen nuo kirjat lukenut niin monta kertaa että hermot meni niiden leffojen kanssa, väärät henkilöt teki vääriä asioita, henkilöitä puuttui ja hommat meni monessa kohdassa väärin.. että se ärsytti :(
nyt en oo hetkeen lukenut kirjoja kun mielessäni näen vain niitä leffan näkymiä ja ilo lukemisesta on pilalla

mä aikoinaan venytin kirjan lukemista (miksi lie jäänytkään tuo kirja multa nuorena lukematta ) siihen asti et näin ekan jakson..
ja niinkuin aina, kirja ja elokuva elää omaa elämäänsä, ei niitä voi (eikä kuulu? ) verrata, molemmat mielettömän hyviä=)