Tarviiko korvatulehdusepäily aina lääkäriä ja ab-kuuria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
On-off-kipuinen ja vähän kuumeinen lapsi (10 kk) ja mietin, että pitäiskö mennä lääkäriin vai ei. En halua turhaa ab-kuuria, mutta tarpeellisen kyllä haluan. On siis ekaa kertaa ikinä oikeasti kipeä, kuumettakin. Suppo toimii hyvin ja yöt rauhallisia. Ehkäpä sillä kuitenkin on korvatulehdus, joten pitäiskö mennä lääkäriin? Nuhaa on ollut jo pari viikkoa, mutta vasta muutaman päivän ollut kipeä ja välillä itkuinenkin. Mitä mieltä ootte? Ja vauhkoilta "heti lääkäriin hyttysenpistoa näyttämään"-mammoilta en kaipaa kommenttia. 70 % korvatulehduksista menisi ohi ilman lääkekuuria, mutta mistä sen tietää on tää nyt se 30 % kuuluva tapaus...

En menis lääkäriin ellei lapsi tule tosissaan kipeäksi (kova kume, flegmaattinen tms). Jos yöt nukkuu ok, tuskin on kovat kipeänä. Ei niitä kovatulehduksia välttämättä kaikille edes tule, meilläkin kaksi lasta ja yhteensä kai 3 korvatulehdusta molemmilla yhteensä (toisella 1 toisella 2, ja nyt ovat jo toisella kymmenellä).

Sehän se on, että suuri osa korvatulehduksista menisi ohi ilmankin kuuria. Jos lapsi on kuitenkin kunnolla kipeä, olen lähtenyt käyttämään lääkärissä, lääkäri sitten omalla ammattitaidollaan päättää, onko tarpeellista aloittaa ab-kuuri. Joskus tehdään myös siten, että ei aloiteta kuuria, ja käydään parin päivän päästä näyttämässä onko lähtenyt parantumaan. Jos ei ole, aloitetaan kuuri.

Muoks. Siis kunnolla kipea tarkoittaa sitä, ettei nuku, ei suostu olemaan makuuasennossa tai valittaa korviaan. Pelkkä kuume ei todellakaan tarkoita korvatulehdusta.

Älä anna suppoa liian herkästi, koska kuume tappaa pöpöt. Paina varovasti korvannipukkaa ja jos aristaa selvästi niin mene aamulla korvia näyttämään! Ei ne itellään parane vaikka niin väittävät =/ Niin ja jos ihan normaali nuhakuume niin ei tarvitse lääkäriä, korvia jos on syytä epäillä tosiaan niin sitten!

taas näitä, ehkä nyt vaan olisi lapsen kannalta paras käydä ne korvat tarkastamassa.. herrajestas sentään ku ihmiset on välillä hölmöjä...Mitä te menetätte siinä että käytte tarkistamassa pienokaisenne voinnin. Turhaa käyntiä kun ei mun mielestä ole..jos vähänkän epäilee jottain. Niin..ja toi sun vika lause..mistä tietää..tuskin mistenkään muutoin kun sinne lääkäriin menemisellä. Itsehän sinä päätät annatko sille lääkekuurin vai etkö, vaiko läkitseekö ne lääkärit nykyään lapset.

Helpommalla pääset, jos huomenna käyt lääkärissä. SOvitte sitten, aloitatteko kuurin heti vai myöhemmin. Perjantaina on paljon helpompaa käydä lääkärissä tai sairaanhoitajalla kuin viikonloppuna.

Kävimme tänään (kahden kipuillan+kipulääkkeen ) sairaanhoitajalla, joka antoi heti ajan lääkärille. Tulehdushan se siellä oli.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mistä syystä epäilet korvatulehdusta? en lue tuosta yhtään oiretta.

Niin, oireet eivät kovin selvät.
Saa itkukohtauksia (=kipua varmaan), haroo joskus korvaa (ei koko ajan, ei paljoa edes), on kuumeinen, nuhainen ollut pitkään.

Jotenkin sellainen olo, että muut ihmiset vie lapsensa jokaikisestä nuhasta lääkäriin ja syövät 15 kuuria vuodessa. Ja sitten ajattelen, että pitäiskö meidänkin... Lapsi on kuitenkin suurimman osan päivästä reipas itsensä. Tosin oon antanut vähän suppoja, jotka selvästi auttaa.

Mun 1v tyttö oli monta viikkoa itkuinen ja vein hänet tällä viikolla lääkäriin. Ei kuitenkaan ollut korvatulehdus. Lääkäri epäili hampaitten puhkeamisen aiheuttavan kipuja ja tänään huomasin, että kaksi hammasta on puhkeamassa.
Kyllä minä sinuna kuitenkin käyttäisin lääkärissä. Eihän sitä antibioottikuuria ole pakko ottaa, mutta saisit ainakin selville mikä pientä vaivaa. Nuo lapset kun ei osaa kertoa mihin koskee...
Miten sun lapsen maha muuten toimii? Meidän tytöllä oli yhdessä vaiheessa ummetusta ja itki sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Saa itkukohtauksia (=kipua varmaan), haroo joskus korvaa (ei koko ajan, ei paljoa edes), on kuumeinen, nuhainen ollut pitkään.

Jotenkin sellainen olo, että muut ihmiset vie lapsensa jokaikisestä nuhasta lääkäriin ja syövät 15 kuuria vuodessa. Ja sitten ajattelen, että pitäiskö meidänkin... Lapsi on kuitenkin suurimman osan päivästä reipas itsensä. Tosin oon antanut vähän suppoja, jotka selvästi auttaa.

korvan harominen voi tarkoittaa, että on väsynyt tai hampaita puhkeamassa. mimmonen kakka on: onko makeahkon hajuinen ja löysä?

Samaa minäkin täällä mietin,lapsi 2v.Ekaa kertaa epäilen,että korvat kipeät kun niitä rappaa ja muutenkin on kiukkuinen ku ampiainen (tavallista enemmän ;) )Ollut kuumetta,flunssaa ja kova yskä.

Heh, luuletko että lääkäri antaa antibioottikuurin korvaan katsomatta? Itselläsi on vielä niin pieni lapsi, että korvatulehduskierre tai vaan ne muutamat tulehdukset mitä lapsella yleensä on, ovat vasta edessäpäin. Ilman tulehdusta kuuria ei määrätä!

En itsekään kannata sitä, että joka nuhasta lääkäriin viedään, mutta tuo on jo ihmisten aliarvioimista, että joku söisi noin monta kuuria turhaan. Toiset lapset vain sairastavat enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

korvan harominen voi tarkoittaa, että on väsynyt tai hampaita puhkeamassa. mimmonen kakka on: onko makeahkon hajuinen ja löysä?

Kakka on ihan normaali ja haisee ihan normaalilta eli pahalta. Ei mun mielestä eroa mitenkään tavallisesta. Ummetusta ei ole.

Hampaita oon miettinyt kanssa, mutta ei näy vielä mitään. Tosin kyllä varmaan kaksi on lähiaikoina tulossa, siltä kumminkin näyttävät, vaikka eivät ihan just ole puhkeamassa. Tai mistä sitä tietää..

Meidän tytöllä oli hiljattain molemmat korvat tosi tulehtuneet. Ainoa oire nuhan ja köhän lisäksi oli kuume, joka oli 37- max 38. Tyttö on jo niin iso, että olisi osannut kertoa, jos korviin olisi sattunut. Siksi ei tullut mieleenkään, että korvissa mitään olisi. Olin siis aika hämmästynyt, kun lääkäri totesi molemmat korvat tosi pahasti tulehtuneeksi. Että eipä sitä aina voi päätellä edes siitä kuinka paljon lapsi valittaa korviaan. Lääkärikin oikeen ihmetteli miksei lapsi ole korviaan valittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Samaa minäkin täällä mietin,lapsi 2v.Ekaa kertaa epäilen,että korvat kipeät kun niitä rappaa ja muutenkin on kiukkuinen ku ampiainen (tavallista enemmän ;) )Ollut kuumetta,flunssaa ja kova yskä.

No sinä ainakin voit korvaa kokeilla varovasti painaa koska 2v kyllä jo sanoo jos sattuu.. Ja ap.. meillä kun oli vauva niin aina tiesi että on korvatulehdus jos öistä ei tullut mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän tytöllä oli hiljattain molemmat korvat tosi tulehtuneet. Ainoa oire nuhan ja köhän lisäksi oli kuume, joka oli 37- max 38. Tyttö on jo niin iso, että olisi osannut kertoa, jos korviin olisi sattunut. Siksi ei tullut mieleenkään, että korvissa mitään olisi. Olin siis aika hämmästynyt, kun lääkäri totesi molemmat korvat tosi pahasti tulehtuneeksi. Että eipä sitä aina voi päätellä edes siitä kuinka paljon lapsi valittaa korviaan. Lääkärikin oikeen ihmetteli miksei lapsi ole korviaan valittanut.

Joo totta tuokin sillä se on suuri prosentti tulehduksista jotka eivät tosiaan aiheuta edes korvakipua..

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Heh, luuletko että lääkäri antaa antibioottikuurin korvaan katsomatta? Itselläsi on vielä niin pieni lapsi, että korvatulehduskierre tai vaan ne muutamat tulehdukset mitä lapsella yleensä on, ovat vasta edessäpäin. Ilman tulehdusta kuuria ei määrätä!

En itsekään kannata sitä, että joka nuhasta lääkäriin viedään, mutta tuo on jo ihmisten aliarvioimista, että joku söisi noin monta kuuria turhaan. Toiset lapset vain sairastavat enemmän.

En luule, että antaa kuurin katsomatta. Mutta mieluusti jättäisin kuurin kokonaan syömättä, jos ei ole välttämätöntä. Sitä juuri tässä mietin, että ei lääkäri tee yhtään mitään ihmeitä siellä, vaikka olisikin tulehdus. Että kuinka kauan ootte antaneet lapsen olla rauhassa kotona ennen kuin vieneet? Siis kuinka kauan voin odotella, että menee ohi. Ja lapsi siis kipeän oloinen, mutta jaksaa leikkiä ja touhuta hyvin kuitenkin. Väsyneenä kipeys alkaa harmittaa.

jos lapsen laittaa makuulle ja hän alkaa itkeä, on todennäköistä että korva on tulehtunut. (paine menee korvaan ja se sattuu) näin on meillä joka kerta tunnistettu korvatulehdus.

Yhteistyössä