Tarviin apua masennukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 12v tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mitä itse olette tehneet?

• Hakeuduin terapiaan/lääkäriin

Ääniä: 0 0,0%
  • Annoin asian olla

• Kerroin vanhemmilleni ensimmäisenä

• Äänestäjiä yhteensä
    0
1

12v tyttö

Vieras
Oon tyttö, 12v. Luulen et mul on masennus. Oo tehny netissä paljon erilaisia testejä masennukseen liittyen, ja itekki oon huomannut sitä hiljattain. Liikkuminen, ulkoilu tai leikkiminen ei enää kiinnosta. Oon kokoajan tosi väsynyt ja oon päivät vaan puhelimella. Pienempänä olin tosi positiivinen ja seikkailunhalunen. Nykyään suurin tosi nopeesti pienistäkin asioista. Esim. Jos netti ei toimi, alan vaan kiroilemaan ja hakkaamaan puhelinta. Mun elämässä on tapahtunu kaikkee paskaa, ja kerran yritinki itsemurhaa. Viiltely on osa elämää, tulee tehtyä melkein joka ilta. En jaksa enään keskittyä kouluunkaan ja koulu-ura vaan laskee. Ulkonäköpaineitakin on. Jos joku puhuu musta, ahdistun vaan niin paljon. Vaan mun kaverit tietää mun masennuksesta. En uskalla kertoo mun vanhemmille, koska pelkään, että ne syyttää itteään. Muutenkin mua ahdistaa kaikki puhuttelun, ihan vaan sellaisetkin jos joku yrittää lohduttaa mua. Oon huomannut että vaivat vaan suurenee. Mitä pitäis tehä? Hakeudu koska terapiaan? Mitä lääkärinvastaanotolla sitten tapahtuu? Joudunko alottaa terapiakäynnit, lääkkeet tai pakkohoitoon? Auttakaa:'(

Puhut äitille/isälle. Lopeta viiltely.
Oman lapseni nuorisopsykiatri sanoi että riippuvuudet, kuten peliriippuvuus/nettiriippuvuus aiheuttaa ensin sen että pitää saada aina vaan lisää esimerkiksi roikkua netissä. Lopulta se ei enää tuo tyydytystä ja seuraa masennus. Nuorella menee 3kk aikaa jotta aivot "uusiutuu" eli toivut riippuvuudesta.

Mutta jokatapauksessa tarviit apua

Mene käymään kouluterkan tai koulukuraattorin luona, heidän kauttaan pääset asiassa eteenpäin eli saat lähetteen eteenpäin. Koulupsykologikin on yksi vaihtoehto. Voit kertoa vanhemmillesi itse tai pyytää noita muita kertomaan, ihan miten itse haluat.

Tapaat varmaan ensin erikoislääkärin, jolle kerrot tilanteestasi ja saat aikoja terapeutille juttelemaan. He haluavat tavata vanhempasi ja jutella heidänkin kanssaan. He eivät kuitenkaan saa kertoa sinun kertomisia asioita ilman lupaasi, ainoastaan jos tulee ilmi jotain lastensuojelua vaativaa (kuten hyväksikäyttöä tms), niin he ovat yhteydessä viranomaisiin. Mutta he kyllä kertovat tuosta vaitiolovelvollisuudestaan yms sinulle.

Yhteistyössä