Tarvitseeko 1,5-2v kerhoja jne..???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja podiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

podiskelen

Vieras
Mietin tässä kun miulla on esikoinen nyt 1v 8kk, ja kuopus 3,5kk.. Tarvitseeko tuo isompi jo jotain kerhoja tai avointa päiväkotia? Eli ikäistänsä seuraa?

Energiaa hällä riittää ja viihtyy todella hyvin muiden lasten kanssa, eli viihtyisi varmasti jossain tuollasessa..itse vaan en ole niiiiiiiin innostunut.

Mut kysynkin nyt muiden mielipidettä että "tarvitseeko" tuon ikäinen muutakin kuin kotona ja kylässä olemista??? meillä ei oikein ole ystäväperheitä joilla olisi leikkikavereita meidän tytölle..

Ei välttämättä kerhoja tai muuta järjestettyä toimintaa mutta kyllä kohtapuoliin olisi hyvä jo tavata muitakin samanikäisiä lapsia ja alkaa pikkuhiljaa harjoitella sosiaalisia taitoja.

Meillä on lapsi 1v9kk ja ei hän nyt sinällään tarvitse mitään, mutta koska on ainoa lapsi ja vähän arka, olen vienyt häntä ahkerasti leikkipuistoon ja kerhoon jottahän tottuisi toisten lasten seuraan ja oppisi leikkimään muiden kanssa =) Varsinainen tarve kavereille tulee varmaan siinä parin vuoden päästä, mutta eihän kerhoista mitään haittaakaan ole.

[QUOTE="heh";22466056]Ei välttämättä kerhoja tai muuta järjestettyä toimintaa mutta kyllä kohtapuoliin olisi hyvä jo tavata muitakin samanikäisiä lapsia ja alkaa pikkuhiljaa harjoitella sosiaalisia taitoja.[/QUOTE]

peesi!

Ei tarvitse. Mutta saa niitä tatjota jos siltä tuntuu ja itse haluat käydä. meillä on kerhot aloitettu 3 vuotiailla, tunti viikossa ja urheiluun painottuvaa toimintaa. Ja lisättäköön, että kotona olen lapseni hoitanut kolmen vanhaksi.

Kyllä meillä ainakin on riittänyt ihan ulkoilu, muovailuvaha, sormivärit , piirtäminen, kirjat ja laulut virikkeeksi... Kotona. Minua kun ei kiinnosta niissä äitiryhmissä käydä pätkän vertaa.

Hmmmm...mein tyttö ei oo yhtään arka muiden seurassa, varsinkaan lasten.. enemmin tekis hyvää et oppis tosiaan jakamaan tavaroita ja leikkimään muiden kanssa...
Jos ottais itteä niskasta kiinni ja alkuvuodesta hilautuis vaikka avoimeen päiväkotiin :)

[QUOTE="vieras";22466145]Ei tarvitse. Mutta saa niitä tatjota jos siltä tuntuu ja itse haluat käydä. meillä on kerhot aloitettu 3 vuotiailla, tunti viikossa ja urheiluun painottuvaa toimintaa. Ja lisättäköön, että kotona olen lapseni hoitanut kolmen vanhaksi.

Kyllä meillä ainakin on riittänyt ihan ulkoilu, muovailuvaha, sormivärit , piirtäminen, kirjat ja laulut virikkeeksi... Kotona. Minua kun ei kiinnosta niissä äitiryhmissä käydä pätkän vertaa.[/QUOTE]

* Tarjota :D Korjaan..

No minusta lapselle on hyväksi opetella juurikin sitä ryhmässä oloa ja sosiaalisia taitoja. Toki oma koti ja perhe ovat tärkeitä, mutta mitä kun äiti ei järjestäkkään lapselle mitään tekemistä, voi olla että istuvat parikin päivää vain sisällä. Tunnen nimittäin yhden äidin, jolla on kaksi lasta, ensimmäinen jo 3 vuotias, eikä siellä jakseta touhuta paljoakaan lapsien kanssa, ei ulkoilla, ei leikitä yms. heidän kanssaan, ja tämä lapsi on ilkeä ja suoraan sanottuna kamala riiviö, joka purkaa turhautumistaan ja energiaansa kiusaamalla nuorempaa siskoaan ja tekemällä muita ilkeyksiä, olen ehdottanutkin äidille, että veisi tätä vanhempaa vaikka kerhoon, jotta saisi olla muiden lapsien kanssa, mutta eipä ole vienyt. Tällaisessa tilanteessa, vaikka äiti työttömänä kotona, niin minusta ehdottomasti parempi lapselle olisi päivähoitopaikka tai kerho. En tarkoita että teillä olisi näin, kerroin vaan esimerkin missä tilanteessa se oma koti ei aina ole niin hyvä ratkaisu. Ja olen myös sitä mieltä, että lapsi nauttii saadessaa olla muiden kanssa.

Hmmmm...mein tyttö ei oo yhtään arka muiden seurassa, varsinkaan lasten.. enemmin tekis hyvää et oppis tosiaan jakamaan tavaroita ja leikkimään muiden kanssa...
Jos ottais itteä niskasta kiinni ja alkuvuodesta hilautuis vaikka avoimeen päiväkotiin :)

Vien myös siksi että oppisi juuri tuo leikkimisen ja vähän ryhmässä toimimista, tai ainakin vähän tottuisi siihen =) Kotona kun helposti kävisi niin että ainoa lapsi saattaisi oppia vähän turhankin tarkaksi tai turhan ujoksi.

Ja on siellä kerhoissa sitten sinullekin juttuseuraa.

No minusta lapselle on hyväksi opetella juurikin sitä ryhmässä oloa ja sosiaalisia taitoja. Toki oma koti ja perhe ovat tärkeitä, mutta mitä kun äiti ei järjestäkkään lapselle mitään tekemistä, voi olla että istuvat parikin päivää vain sisällä. Tunnen nimittäin yhden äidin, jolla on kaksi lasta, ensimmäinen jo 3 vuotias, eikä siellä jakseta touhuta paljoakaan lapsien kanssa, ei ulkoilla, ei leikitä yms. heidän kanssaan, ja tämä lapsi on ilkeä ja suoraan sanottuna kamala riiviö, joka purkaa turhautumistaan ja energiaansa kiusaamalla nuorempaa siskoaan ja tekemällä muita ilkeyksiä, olen ehdottanutkin äidille, että veisi tätä vanhempaa vaikka kerhoon, jotta saisi olla muiden lapsien kanssa, mutta eipä ole vienyt. Tällaisessa tilanteessa, vaikka äiti työttömänä kotona, niin minusta ehdottomasti parempi lapselle olisi päivähoitopaikka tai kerho. En tarkoita että teillä olisi näin, kerroin vaan esimerkin missä tilanteessa se oma koti ei aina ole niin hyvä ratkaisu. Ja olen myös sitä mieltä, että lapsi nauttii saadessaa olla muiden kanssa.

Tämä "sun mielestä" vaan ei oikein tue sitä mitä kasvatusalan ammattilaiset yleisesti ovat aiheesta mieltä. Ja monesti vastaus päiväkodista siihen virikehoitoon pienille tulee olemaan sen suuntainen, että ryhmät on pienten puolella täynnä, 1,5 vuotiaiden kanssa aika menee ihan siihen samaan miten kotonakin, ettei siinä kovin virikkeitä ehdi tarjoamaan kun pari aikuista pyörittää kymmentä vaippahousua, ruokineen, päiväunineen ihan rättiväsyneenä. Siihen ulkoilut päälle. Kodin rauha on ehdottomasti parempi paikka. En ole kuullut kenenkään puoltavan noin pienelle päiväkotiryhmää.

[QUOTE="vieras";22466214]Tämä "sun mielestä" vaan ei oikein tue sitä mitä kasvatusalan ammattilaiset yleisesti ovat aiheesta mieltä. Ja monesti vastaus päiväkodista siihen virikehoitoon pienille tulee olemaan sen suuntainen, että ryhmät on pienten puolella täynnä, 1,5 vuotiaiden kanssa aika menee ihan siihen samaan miten kotonakin, ettei siinä kovin virikkeitä ehdi tarjoamaan kun pari aikuista pyörittää kymmentä vaippahousua, ruokineen, päiväunineen ihan rättiväsyneenä. Siihen ulkoilut päälle. Kodin rauha on ehdottomasti parempi paikka. En ole kuullut kenenkään puoltavan noin pienelle päiväkotiryhmää.[/QUOTE]

Niin, ja unohdin mainita, etten missään nimessä nyt tarkoita että 1,5 vuotiaalle päiväkoti olisi ratkaisu...puhuin tässä 3-vuotiaasta, ja esimerkillänä lähinnä yritin viitata tuohon että koti ja perhe ovat tärkeitä, ettei niin aina ole. Noin pienelle ei tosiaankaan ole hyvä vielä mikään suuri päiväkotiryhmä. Itselläni on 2 vuotias lapsi pph:lla, koska en halunnut veidä hantä isoon ryhmään.

1,5-2v ei tarvitse muuta kuin turvallisen aikuisen ja kasvuympäristön. Tuon ikäinen ei osaa leikkiä toisten kanssa. Kaikki äiti-lapsi- yms kerhot on lähinnä aikuisten vertaisryhmiä, ja sellaisenaan hyviä.

[QUOTE="vieras";22466160]Lapsi alkaa kaipaamaan niitä lähempänä kolmea vuotta ja jos sattuu olemaan sisaruksia, niin riittää hyvin siihen asti. Puistokin on ihan hyvä juttu.[/QUOTE]

Eiköhän se oli aika yksilökohtaista, mitä lapsi kaipaa missäkin iässä. Mun esikoinen on aikamoinen sähikäinen, ja todellakin oli kahden vuoden iässä nimenomaan niitä LAPSIkavereita vailla. Puisto on ihan hyvä juttu joo, mutta jos se on tyhjä, niin innostaa lasta aika lailla vähemmän.

Eli ap:n kysymykseen sanoisin, että itse tunnet lapsesi parhaiten. Jotkut tykkää kodin ulkopuolisesta meiningistä enemmäin kuin toiset. Viimeistään hyvissä ajoin ennen hoitoonvientiä alkaisin totuttaa lapsiporukoihin joka tapauksessa, ei tuu sitten päivähoito niin isona yllätyksenä :)

Itse kävin esikoisen kanssa jonkun verran avoimessa päiväkodissa hänen ollessaan 1½v ja osittain siksi että näkisin muitakin aikuisia kuin mieheni (asuimme paikassa missä ei plajon muita samanikäisiä äitejä/lapsia ollut) ja kumpikin kyllä viihdyimme sielä.
Nyt kun lapsia on kaksi, 4½v ja 2v & isompi käy päiväkerhossa kaksi kertaa viikossa niin olen käynyt lisäksi perhekerhossa kerran viikossa että nuorempikin tapaisi oman ikäisiä kavereitaan ja olisi muutakin seuraa kuin äiti ja isoveli... nuo muut tämän "kylän" lapset kun ovat jo päiväkodissa niin voisi käydä äidillä ja lapsilla päivät pitkäksi vaikka paljon piiretäänkin, leivotaan ja touhutaan yhdessä. Ja meillä ainakin tuo pienempi on ihan innoissaann kun tulee puhe että lähdetään kerhoon ja menisi varmasti mielellään myös päiväkerhoonkin mutta ei sinne vielä puoleen vuoteen pääse.
Ollaan muutettu ja tiedän tääläkin olevan avoin päiväkoti mutta sinne en ole saanut vielä raahauduttua, ptäs varmaan joku päivä käydä katsastamassa paikka.

Mielenkiinnosta muutes kysäisen että mistäpäin te n.2v lasten äidit olette? Meilläpäin kun ei tuon nuoremman ikäisiä oikeen ole ja hänelle kaipaisin kavereita eikä noita muita samanhenkisiä kotiäitejäkään täälä enää paljon ole kun kaikki palanneet jo töihin. Ja me siis asustellaan pk-seudulla, tarkemmin Nurmijärven suunnalla.

Yhteistyössä