Tarvitsen apua.. laktoosittoman ruokavalion aloitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Elikkäs nyt pitäisi lapselle aloittaa laktoositon ruokavalio.. varmaan ihan helppoa nykyään kun paljon vaihtoehtoja, mutta ajatuksena näin yht'äkkiseltään tuntuu vaikealta.
Maito siis ilman muuta laktoositonta, mutta onko leivissä tms jokapäiväisessä tuotteessa eroja, siis pitäisikö leivässäkin lukea laktoositon, tai miten valita ruoka jne? Oisko jollain vinkkejä tähän alkuun? Kiitos :)

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
leivät on nykyään kaikki melkein laktoosittomia, mut kannattaa kumminkin kahtoa tuoteselostus. pitääkö ruokavalion olla ihan laktoositon vai käykö hyla tuotteet?

no se lääkäri sanoi että nyt laktoositon noin 3viikkoa ja sitten voisi kokeilla hylaa

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Elikkäs nyt pitäisi lapselle aloittaa laktoositon ruokavalio.. varmaan ihan helppoa nykyään kun paljon vaihtoehtoja, mutta ajatuksena näin yht'äkkiseltään tuntuu vaikealta.
Maito siis ilman muuta laktoositonta, mutta onko leivissä tms jokapäiväisessä tuotteessa eroja, siis pitäisikö leivässäkin lukea laktoositon, tai miten valita ruoka jne? Oisko jollain vinkkejä tähän alkuun? Kiitos :)

Leivissä suurin osa on laktoosittomia. Mm. nakit, makkarat, einestuotteet, karkit (lähinnä suklaa ), jogurtit, margariinit ja jäätelöt kannattaa katsoa, että ovat laktoosittomia. Muutaman kerran kun oikein ajan kanssa katsot kaupassa, että mitkä tuottaat on laktoosittomia, ja laitat itsellsi muistiin ne, niin pian jo osaat ostaa suuremmitta ihmettelyittä pojalle sopivia tuotteita. Ja onneksi tänäpäivänä saa lähes kaikkea laktoosittomana!

Meillä miehelle ei sovi maitotuotteet. Ei häiritse mitenkään normaalia ruuanlaittoa, kun tosiaan tarjontaa on vaikka kuinka. Hänelle sopii juomaksi kevyt maitojuoma, itse imelää Hyla-maitoa ei käytä. Leivät kyllä menee kaikki.
Kannattaa olla tarkkana, jos ostaa niitä pussikastikkeita, niissä on monesti maitojauhetta, ja niistä menee mun miehen vatsa ainakin sekaisin. Niitä ei ollakaan enää sit voitu käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Leivissä suurin osa on laktoosittomia. Mm. nakit, makkarat, einestuotteet, karkit (lähinnä suklaa ), jogurtit ja jäätelöt kannattaa katsoa, että ovat laktoosittomia. Muutaman kerran kun oikein ajan kanssa katsot kaupassa, että mitkä tuottaat on laktoosittomia, ja laitat itsellsi muistiin ne, niin pian jo osaat ostaa suuremmitta ihmettelyittä pojalle sopivia tuotteita. Ja onneksi tänäpäivänä saa lähes kaikkea laktoosittomana!

Mullakin meni hetki ennen kuin opin muistamaan miehen erikoisruokavalion, mm. juustoissa ja voissa meinas monesti unohtua, mutta nyt se on ihan selviö että ne tarkastaa ja valitsee aina niitä Hyla tai Into-tuotteita =)

Laktoosia voidaan lisätä ruokaan myös suoraan. Voissa on laktoosia. Juustoissa voi olla laktoosia (vain pitkään kypsytetyt tuotteet ovat laktoosittomia).

Käytännössä maitotuotteissa vain suomalaiset valmistajat kertovat laktoosista (Valio, Ingman/Arla, Pirkka ja muutama muu). Juustoportti muistaakseni ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vinkeistä! eiköhän me alkuun päästä :)

Tässä onkin aika kattava perustieto laktoosittomista tuotteista ja hyviä vinkkejä. Sitten jos lapsi pystyy siirtymään ns. hylatuotteisiin (vähälaktoosisiin ) niin sitten kaikki helpottuu vielä entisestään! Mutta kyllä sinä näillä pääset alkuun! Ja muistathan, että kaupassa saa kysyä myyjien apua jos ei itse ole varma jostain tuotteesta, että sopiiko vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
kiitos vinkeistä! eiköhän me alkuun päästä :)

Tässä onkin aika kattava perustieto laktoosittomista tuotteista ja hyviä vinkkejä. Sitten jos lapsi pystyy siirtymään ns. hylatuotteisiin (vähälaktoosisiin ) niin sitten kaikki helpottuu vielä entisestään! Mutta kyllä sinä näillä pääset alkuun! Ja muistathan, että kaupassa saa kysyä myyjien apua jos ei itse ole varma jostain tuotteesta, että sopiiko vai ei.

Kiitos! On vähän tylsää alkaa karsimaan, kun jo pitkään saanut syödä kaikkea.. pienenä oli kotimaiset viljat, kananmuna ja maito poissa ruokavaliosta, mutta nyt saanut jo pari vuotta niitä syödä.. niin kurjaa nyt alkaa taas uudestaan karsimaan ja muuttelemaan mitä saa syödä jne.. Mutta onneksi tämä laktoositon on noihin aikaisempiin verrattuna helppo toteuttaa :)

Mulle voit pistää privaa jos haluat, tietysti jos kirjautunut olet. Meillä nuorin on laktoosittomalla :wave:

Tarkkana saat olla, sitä on yllättävän monessa paikassa, on maitojauhetta, herajauhetta, margariinia mikä onkin laktoosipitoista tms. Että leivässäkin voi olla laktoosia, lähinnä rasvan muodossa. Tuoteselostuksia tarkkana nyt vaan tiiraamaan :wave:

mitenköhän, saako päivähoidossa laktoosittoman, vai pitääkö itse viedä maitoja ym?

Tarvitset lääkärintodistuksen. Yleensä saa sitten kauramaitoa mutta nyt on sitten tullut myös uusi "säästetään rahaa" politiikka että yli 2-vuotiaat eivät enään tarvitse omia maitotuotteita vaan heille on vettä ja mehuja.
On aika paikkakohtaista noudatetaanko tuota. Me esimerkiksi ei koska minusta jokaisen lapsen on hyvä juoda maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mitenköhän, saako päivähoidossa laktoosittoman, vai pitääkö itse viedä maitoja ym?

Tarvitset lääkärintodistuksen. Yleensä saa sitten kauramaitoa mutta nyt on sitten tullut myös uusi "säästetään rahaa" politiikka että yli 2-vuotiaat eivät enään tarvitse omia maitotuotteita vaan heille on vettä ja mehuja.
On aika paikkakohtaista noudatetaanko tuota. Me esimerkiksi ei koska minusta jokaisen lapsen on hyvä juoda maitoa.

kysyin heti tänään asiaa.. ja onnistuu, ei tarvitse todistuksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mulle voit pistää privaa jos haluat, tietysti jos kirjautunut olet. Meillä nuorin on laktoosittomalla :wave:

Tarkkana saat olla, sitä on yllättävän monessa paikassa, on maitojauhetta, herajauhetta, margariinia mikä onkin laktoosipitoista tms. Että leivässäkin voi olla laktoosia, lähinnä rasvan muodossa. Tuoteselostuksia tarkkana nyt vaan tiiraamaan :wave:

kiitos, täytyy joku päivä laitella postia.. olen rekisteröitynyt, mutta tosi harvoin tulee nykyään kirjauduttua sisään..

Yhteistyössä