Tarvitsen neuvoja parisuhteeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minäjahän"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minäjahän"

Vieras
Olen seurustellut neljä vuotta mieheni kanssa. Molemmille suhde oli ensimmäinen vakava suhde, johon lähdimme eri tavalla. Minä olin kokenut ainoastaan pettymyksiä miesrintamalla ja minulla oli ollut ennen mieheni tapaamista juttua erään toisen miehen kanssa, kunnes selvisi, etten ole ainoa nainen, jota mies pyöritti. Katkeroituneena lähdin suhteeseen asenteella "nautitaan tästä niin kauan kuin sitä kestää". Olin aikaisempien kokemusten perusteella varma, että juttu kestää maksimissaan kesän verran.

No sitten kävi niin, että humalassa petin miestä ja mies kostoksi petti minua. Kävimme vakavan keskustelun, jossa pohdimme tilanteeseen johtaneita syitä, mitä haluamme suhteelta ja haluammeko jatkaa yhdessäoloa. Sovimme, että aloitamme puhtaalta pöydältä ja jatkamme suhdetta. Asia on kuitenkin vaikuttanut hyvin paljon suhteeseemme. Mieheni ei pysty luottamaan minuun 3,5 vuotta tapahtuneen jälkeen, enkä sitä ihmettelekään. Luottamuksen jälleenrakentaminen on pitkä prosessi. Olen valmistautunut tähän. Mutta silti miehen mustasukkaisuuden osoituskeinot saavat minut miettimään, onko suhteesta enää mhinkään.

Jos minulla on puhelin kädessä, mies kysyy heti, kenen kanssa tekstailen. Puhelimeni päästäessä ilmoitusäänen, mies kysyy, kenen kanssa tekstaan. Siis jo ennen kun ehdin katsoa, sainko viestin vai ilmoittiko puhelin jostain muusta. Aina kun lähden viihteelle, saan seuraavana päivänä kuulla vihjailua pettämisestä, huorittelua ja erolla uhkailemista. Olemme puhuneet hyvin paljon varsinkin erolla uhkaamisesta ja huorittelusta. Olen sanonut, etten halua olla miehen kanssa, joka huorittelee minua. Mies sanoo, että ei pysty hillitsemään kielenkäyttöään, kun ärsytyskynnys ylittää tietyn pisteen.

Olemme käyneet yhdessä pariterapiassa. Aluksi mies suhtautui kielteisesti asiaan, mutta kun ilmoitin meneväni vaikka yksin, hän tuli tapaamisiin mukaan. Muutaman kerran jälkeen olemme enimmäkseen puhuneet riitelystä ja siitä, minkälaiset toisen piirteet tai käyttäytyminen häiritsee toista. Pariterapiasta on ollut hyötyä ja olemme keskustelleet enemmän kotonakin.

Alun viestistä saa pelkästään kielteisen kuvan miehestäni. Kuten hyvin tiedämme, asioilla on myös toinen puoli. Minä tosiaan rakastan miestäni ja hänessä on lukemattomia hyviä piirteitä. Meidän arvot ovat samanlaiset, miehellä on yhtä kiero huumorintaju kuin itsellänikin, hän on tukenut minua lukemattomin tavoin ja voin aina tukeutua höneen. Haluan tulevaisuudessa lapsia ja miehestä tulisi aivan esimerkillinen isä. Mies on sanonut painavansa vaikka kahta duunia, jotta hänen lapsillaan tulee olemaan kaikki perustarpeet kunnossa.

Ongelma on se, että tunnen olevani alistettu tai tukahdettu suhteessa. Kun aloitimme puhtaalta pöydältä, aloin välttelemään baarissakäyntiä, jotta mieheni muka voisi helpommin luottaa minuun. Samalla aloin erakoitua ja pitää vähemmän yhteyttä ystäviini. Myöhemmin aloin taas käymään viihteellä ja aluksi mies suhtautui erittäin huonosti siihen. Nykyään hänen asenne on jo lieventynyt eikä jälkipuintia tule yhtä usein kuin ennen. Viimeisellä baarireissulla jouduin raiskatuksi, jonka jälkeen tilanne huononi parisuhteessa. Aluksi mieheni uskoi, että olisin keksinyt koko tarinan ja olisin ollut mukana toimessa. Minua taas loukkasi, että sain kaikilta muilta tukea paitsi mieheltäni. Voin heti tapahtuman jälkeen erittäin huonosti ja ruokahaluni katosi täysin ja oksensin sen vähänkin mitä sain syötyä. Asiasta puhuttiin erittäin paljon ja miehenikin ymmärsi minun olevan uhri. Silti mies pitää raiskaajaa vain 70% syyllisenä ja loppu 30% syyllisyydestä kuuluu minulle, koska olin niin huonossa kunnossa, etten pystynyt huolehtimaan itsestäni etc...
Tehdään nyt selväksi, mies ei ole IKINÄ kieltänyt minua menemästä mihinkään. Olen omassa päässäni tehnyt sen aikaisemmin. Silti minua häiritsee tuo viestien "kyttääminen" ja sen takia en enää viestittelekään kotona muiden kanssa. Ei siksi, että puheissamme olisi jotain salattavaa. Mutta jos käy niin että saan viestin ja kännykkäni päästää äänimerkin ja mies kysyy, kenen kanssa tekstaan ja vastaan vaikka tekstailevani Elinan kanssa. Seuraavaksi mies kysyy, mitä viestittely koskee. Ja tuosta syntyy olo, että minua vahditaan.

Arki meillä sujuu hyvin, mutta riidoilla on tapana paisua. Sen lisäksi olen huomannut katkeroituneen miehelle siitä, että en vietä enää aikaa ystävieni kanssa. Tiedän, että olen itse pääsyyllinen siihen, mutta tuo viestien kyttääminen vaikuttaa hyvin paljon. Lisäksi ennen minulla oli paljonkin miespuolisia kavereita, mutta heidän kanssaan en ole enää missään tekemisissä, koska mieheni kuvittelee jokaisen heistä olevan potentiaalinen rakastajani.

Useimmat varmaan kommentoivat, että ero on ainut ratkaisu. Olen sitä pohtinut hyvin paljon, mutta haluaisin ensin tehdä kaikkeni suhteen pelastamiseksi. Meillä on kuitenkin erittäin paljon hyvääkin. Haluaisinkin nimenomaan neuvoja, miten luottamusta voisi rakentaa uudelleen ja miten ongelmiamme voisi ratkaista.

Miä luovuttaisin. En valitettavasti usko tuossa tilanteessa homman päättyvän _kaikkien_ kannalta hyvin jos tähän astikin miehen myönnytykset ovat vain reaktio sinun toimiisi. Myös hänen pitäisi edetä/muuttua itsekseenkin.

Ensinnäkin, oletko valmis parisuhteeseen ja perheeseen? Pettäminen, vaikkakin kerran kumpuaa jostain - joka on vasn puettu humalan syyksi. Yhtälailla herää kysymys miksi baarit edelleen tuntuvat vetävän sinus puoleen? Äläkä sano että se on ainoa paikka tavata kavereita ja tanssia. Tunnen tuon valheen, ihan henkkoht tasolla. Joku sua sinne vetää, mieti rehellisesti mikä?

On aika ilmeista että pettämisesi ei tule koskaan häviämään teidän elämästä. Ei ole olemassa ihmelläkettä jolla pääsee yli esmes puhelimen seuraamisesta. Tai on, se on se että puhelin on ns. Miehen luettavissa aina jos se hänestä siltä tuntuu jne. Tosin en tiedä auttaako se siihen että on mustasukkainen kun käyt baareissa jne.

Ymmärrän että miehessäsi on paljon hyvää (paitsi että kahden työn tekeminen kun on pieniä lapsia EI ole hyvä piirre miehessä, sekä lapsi että äiti kaipaa isä&puolison läsnäoloa enemmän kuin rahaa). Mutta jotenkin näen että ette ole toisillene nyt ne oikeat. Tulette hyvin toimeen. Mutta jos liitto on kunnossa, silloin toista ei tartte kytätä. Silloin ei toista tartte pettää. Ja silloin ei ole tarve kännisille baarihyppelyille.

No en tiedä, vaikea sanoa....mutta haastavalta kuulostaa tuo teidän parisuhde. pettämisessä menee luottamus toki ja sitä on vaikea saada takaisin...sinä olit se , joka petti "ensin". Toisaalta ihmisen olisi kyettävä antamaan anteeksi ja uskallettava luottaa toiseen uudelleen.

Minkä ikäisiä mahdatte olla? Tuntuu, että käyt aika paljon viihteellä ja juot itsesi humalaan?? Saatan olla väärässäkin...mietin, miksi seurustelevana haluat olla noin paljon baareissa ja vieläpä humalassa? Oletkokaan valmis parisuhteeseen? Onko miehesi erilainen ja haluatteko ehkä eri asioita. Jos seureutellaan vakavammin, yleensä kaverit ja baarireissut jäävät vähemmälle. Toisaalta sinulla on toki oikeus (ja ihan hyväkin) tavata kavereita...

Raiskaus on aina raiskaajan syy, ihan täysin. Se tulisi miehen ymmärtää. Positiivista on, että olette käyneet pariterapiassa. Nämä olivat vain ajatuksia kirjoituksesi pohjalta, mitään selkeitä vastauksia tai neuvoja on vaikea antaa, mutta pohdittavaa kuitenkin. Tsemppiä!

Miä luovuttaisin. En valitettavasti usko tuossa tilanteessa homman päättyvän _kaikkien_ kannalta hyvin jos tähän astikin miehen myönnytykset ovat vain reaktio sinun toimiisi. Myös hänen pitäisi edetä/muuttua itsekseenkin.

Kiitos neuvosta!
Olemme molemmat kasvaneet ja muuttuneet suhteen aikana toista huomioonottavammiksi. Esimerkiksi voin sanoa, että olemme hyvin erilaisia riitelijöitä. Mies korottaa ääntään ja päällepäsmäröi asioitaan ja saattoi ennen paiskoa tavaroita. Minä taas olen rauhallinen ja haluan keskustella asiat selväksi. Olen kertonut, että huutaminen ja tavaroiden heitteleminen saavat minut pelkäämään riitatilannetta.
Tavaroiden heitteleminen on loppunut kokonaan ja nykyään mies harvoin korottaa ääntäkään... eli olemme pyrkineet ottamaan toistemme huomioon ja kehittää huonoja piirteitä parempaan suuntaan.

[QUOTE="miemie";30801062]Ensinnäkin, oletko valmis parisuhteeseen ja perheeseen? Pettäminen, vaikkakin kerran kumpuaa jostain - joka on vasn puettu humalan syyksi. Yhtälailla herää kysymys miksi baarit edelleen tuntuvat vetävän sinus puoleen? Äläkä sano että se on ainoa paikka tavata kavereita ja tanssia. Tunnen tuon valheen, ihan henkkoht tasolla. Joku sua sinne vetää, mieti rehellisesti mikä?

On aika ilmeista että pettämisesi ei tule koskaan häviämään teidän elämästä. Ei ole olemassa ihmelläkettä jolla pääsee yli esmes puhelimen seuraamisesta. Tai on, se on se että puhelin on ns. Miehen luettavissa aina jos se hänestä siltä tuntuu jne. Tosin en tiedä auttaako se siihen että on mustasukkainen kun käyt baareissa jne.

Ymmärrän että miehessäsi on paljon hyvää (paitsi että kahden työn tekeminen kun on pieniä lapsia EI ole hyvä piirre miehessä, sekä lapsi että äiti kaipaa isä&puolison läsnäoloa enemmän kuin rahaa). Mutta jotenkin näen että ette ole toisillene nyt ne oikeat. Tulette hyvin toimeen. Mutta jos liitto on kunnossa, silloin toista ei tartte kytätä. Silloin ei toista tartte pettää. Ja silloin ei ole tarve kännisille baarihyppelyille.[/QUOTE]

Itseasiassa käyn baareissa erittäin harvoin. Ehkä kerran kolmeen tai neljään kuukauteen. Joskus haluan lähteä ystävien kanssa irroittelemaan, siinä syy baarissa käymiseen.
Humala ei ollut pettämisen syy. Jonkinlainen "mahdollistaja" se oli. Tosiaan pettäminen tapahtui aivan suhteen alussa, jolloin jo muutenkin ajattelin, ettei suhde tule kestämään. Syy tähän löytyy menneistä "suhteista", jotka ovat kaikki miesten päätöksestä loppunut 2vk-2kk sisällä. Uskoin, että nykyinen mies olisi samanlainen ja suhtauduin suhteeseen aluksi kevyesti välttääkseni myöhemmät pettymykset.

Kahden työn kommentti tuli tilanteessa, jossa pohdimme mitä tekisimme, jos yllättäen tulisin raskaaksi. Mies totesi, että yhdeksän kuukauden aikana painaisi vaikka kahta työtä, jottei vauvalta puuttuisi mitään perustarpeisiin liittyvää.

[QUOTE="veeras";30801091]No en tiedä, vaikea sanoa....mutta haastavalta kuulostaa tuo teidän parisuhde. pettämisessä menee luottamus toki ja sitä on vaikea saada takaisin...sinä olit se , joka petti "ensin". Toisaalta ihmisen olisi kyettävä antamaan anteeksi ja uskallettava luottaa toiseen uudelleen.

Minkä ikäisiä mahdatte olla? Tuntuu, että käyt aika paljon viihteellä ja juot itsesi humalaan?? Saatan olla väärässäkin...mietin, miksi seurustelevana haluat olla noin paljon baareissa ja vieläpä humalassa? Oletkokaan valmis parisuhteeseen? Onko miehesi erilainen ja haluatteko ehkä eri asioita. Jos seureutellaan vakavammin, yleensä kaverit ja baarireissut jäävät vähemmälle. Toisaalta sinulla on toki oikeus (ja ihan hyväkin) tavata kavereita...

Raiskaus on aina raiskaajan syy, ihan täysin. Se tulisi miehen ymmärtää. Positiivista on, että olette käyneet pariterapiassa. Nämä olivat vain ajatuksia kirjoituksesi pohjalta, mitään selkeitä vastauksia tai neuvoja on vaikea antaa, mutta pohdittavaa kuitenkin. Tsemppiä![/QUOTE]

Olemme nuoria, alle 30 vuotiaita. Kuten aikaisemmin vastasin, käyn viihteellä hyvin harvoin. Oma isäni on alkoholisti ja siksi juon normaalisti vähän alkoholia. Yleensä olen aina siinä kunnossa, että huolehdin itseni lisäksi myös kavereistani. Edellinen humalahakuinen ryyppäys tapahtui, kun mies oli unohtanut pitkään puheissa olleet treffimme ja mielummin peruutti treffit kuin kaverien kanssa sopimansa menot. Vitutukseen minä kännit vedin. Lopputulos olikin se, että humalatila yllätti itsenikin, enkä ole varma, lisäsikö raiskaaja juomaani jotain. Nimittäin tapasin tämän miehen baarissa, jossa olin ystäviemme kanssa ja hän lyöttäytyi seuraamme. Itse huitelin itsekseni enimmäkseen ja ystäväni pitivät miehelle seuraa. Kerran kun tulin vessasta taas ystävieni luo, mies ojensi minulle tilaamansa kaljan, jonka (typeränä) otin vastaan. Seuraavaksi olinkin siinä kunnossa, että minut olisi voitu viedä ties minne.

Ei noita asioita ratkota mitenkään enää jälkeenpäin. Ainoa keino välttää tuollaiset ongelmat on olla huoraamatta jo alun perin. Piste. Se tarkoittaa sitä, että sitä persettä ei jaeta muille miehille kuin omalle jos ollaan parisuhteessa eikä muuta ole sovittu. Jos oma mies ei kiinnosta, suhde lopetetaan siististi ennenkuin perse lähtee taas tyrkylle muualle. Mikä helvetti siinä niin vaikeaa on? Onko sitä huomiota ja vierasta munaa aivan pakottava tarve saada vaikka on omakin parisuhde?

Sitten jälkeenpäin ihmetellään ja rääytään mammapalstalla että miksi mies ei luota ja miksi ihmeessä se huorittelee. No miksiköhän?

Teillä molemmilla on ongelmana roikkua menneisyydessä.

Lähdit nykyiseen suhteeseen epäluuloisena aiempien pettymyksiesi vuoksi. Ja teit pian virheen pettämällä nykyistä miestäsi. Mutta eihän miehesikään mikään fiksu ollut kostaessaan pettämällä sinua! Mies ei voi mitenkään perustella omaa tyhmyyttään sinun tyhmyydelläsi, sillä jokainen vastaa teoistaan ihan itse olipa syy tekoon mikä tahansa.

Olet siitä ihana, että puolustelet miestäsi kaiken aikaa ja etenkin itsellesi. Hän tekee sinun mielestäsi monta asiaa oikein, mutta muistaako miehesi kiittää sinua sinun hyvistä ominaisuuksistasi? Lähtisin sinuna nyt siitä, että kysyt mieheltäsi onko hänellä aikomus antaa anteeksi vanhaa virhettäsi vai muistuttaa siitä lopun ikäänsä? Ja onko hän ajatellut, ettet sinä muistuta häntä hänen virheestään ja syytä silti olisi. Kostaminen kun ei mikään ratkaisu parisuhteessa ole ollenkaan.

Se, että olet "rangistuksena" joutunut kantamaan vielä tuskaa raiskatuksi joutumisesta kertoo, ettei miehesi ole todellakaan oikeudenmukainen saati kohtelisi sinua edes reilusti. Raiskauteen ja väkivaltaan ei ole koskaan syytä ja miehesi kehittymättömyydestä kertoo juuri se, että jos hän itse hyväksyy oikeudekseen kostaa sinulla, hän myös myös hyväksyy raiskaudetkin. Hänen pitäisi ehdottomasti olla oman puolisonsa tukena ja apuna!!!!

Minun mielestäni vaikutat kypsemmältä kuin miehesi. Saatat ehkä sählätä ja riehua, mutta se ei tee ihmisestä huonoa. Osaat kuitenkin miettiä tilannettanne ja käsitellä sitä asiallisesti, tunteitta ja ketään syyttämättä. Se kertoo sinusta ihmisenä todella paljon ja vain hyvää-ainakin minun mielestäni.

Koettakaa vielä käydä jossakin puhumassa ja avaamassa tilannetta. Opetelkaa antamaan toisillenne anteeksi. Se lähtee ihan siitä, että joka päivä muistuttaa itseään antamaan anteeksi "annan anteeksi x:lle". Pikku se vaikuttaa ajatuksiin, asenteisiin ja alkaa avaamaan ongelmaa uudesta näkökulmasta. Anteeksi antaminen ei tarkoita alistumista tai nöyristelyä, vaan näkemään toista selkeämmin ja miten tilanteessa pitää toimia eteenpäin.

No nyt on annettu sinulle ajateltavaa (ja neuvojakin ehkä), mutta jotenkin tulee tunne, että puolustelet miestäsi ja itseäsi etkä halua selvästikään kuulla mietteitä ja ajatuksia mitä kuvaillusi ja kirjoituksesi herättää....eli vaikea sitten sanoa mitään tai neuvoja antaa (joita kysyit)...aika näyttää sitten teidän kohdalla varmaan ja sait nyt ainakin mietittävää.

Teillä molemmilla on ongelmana roikkua menneisyydessä.

Lähdit nykyiseen suhteeseen epäluuloisena aiempien pettymyksiesi vuoksi. Ja teit pian virheen pettämällä nykyistä miestäsi. Mutta eihän miehesikään mikään fiksu ollut kostaessaan pettämällä sinua! Mies ei voi mitenkään perustella omaa tyhmyyttään sinun tyhmyydelläsi, sillä jokainen vastaa teoistaan ihan itse olipa syy tekoon mikä tahansa.

Olet siitä ihana, että puolustelet miestäsi kaiken aikaa ja etenkin itsellesi. Hän tekee sinun mielestäsi monta asiaa oikein, mutta muistaako miehesi kiittää sinua sinun hyvistä ominaisuuksistasi? Lähtisin sinuna nyt siitä, että kysyt mieheltäsi onko hänellä aikomus antaa anteeksi vanhaa virhettäsi vai muistuttaa siitä lopun ikäänsä? Ja onko hän ajatellut, ettet sinä muistuta häntä hänen virheestään ja syytä silti olisi. Kostaminen kun ei mikään ratkaisu parisuhteessa ole ollenkaan.

Se, että olet "rangistuksena" joutunut kantamaan vielä tuskaa raiskatuksi joutumisesta kertoo, ettei miehesi ole todellakaan oikeudenmukainen saati kohtelisi sinua edes reilusti. Raiskauteen ja väkivaltaan ei ole koskaan syytä ja miehesi kehittymättömyydestä kertoo juuri se, että jos hän itse hyväksyy oikeudekseen kostaa sinulla, hän myös myös hyväksyy raiskaudetkin. Hänen pitäisi ehdottomasti olla oman puolisonsa tukena ja apuna!!!!

Minun mielestäni vaikutat kypsemmältä kuin miehesi. Saatat ehkä sählätä ja riehua, mutta se ei tee ihmisestä huonoa. Osaat kuitenkin miettiä tilannettanne ja käsitellä sitä asiallisesti, tunteitta ja ketään syyttämättä. Se kertoo sinusta ihmisenä todella paljon ja vain hyvää-ainakin minun mielestäni.

Koettakaa vielä käydä jossakin puhumassa ja avaamassa tilannetta. Opetelkaa antamaan toisillenne anteeksi. Se lähtee ihan siitä, että joka päivä muistuttaa itseään antamaan anteeksi "annan anteeksi x:lle". Pikku se vaikuttaa ajatuksiin, asenteisiin ja alkaa avaamaan ongelmaa uudesta näkökulmasta. Anteeksi antaminen ei tarkoita alistumista tai nöyristelyä, vaan näkemään toista selkeämmin ja miten tilanteessa pitää toimia eteenpäin.

Kiitos ihanasta kommentista!
Halusin antaa mahdollisimman monipuoleisen kuvan tilanteesta. Jos vain haukkuisin miehen vikoja, kaikkihan käskisivät eroomaan!
Mies sanoo, että on antanut virheeni anteeksi, muuten hän ei enää olisi suhteessa. Mies itsekin tiedostaa, ettei hän saisi haukkua tai piikitellä, mutta itsehillinnässä hänellä on paljon työtä tehtävänä...

Kun mies ymmärsi, etten keksinyt raiskausta päästäni ja huomasi kuinka paljon oireilin tapahtuneen takia, hän oli tukenani. Kun käsittelimme yhdessä asiaa, hän lopuksi nappasi minut pitkään ja hartaaseen halaukseen. Itkimme molemmat toisiimme tukeutuneina. Raiskaus oli miehellekin valtava shokki ja käsitellessään omia tunteitaan, mies unohti minut. Mutta raiskaamista mies ei missään nimessä hyväksy. Miehen ensimäinen reaktio oli: "mä tapan sen jätkän!". Mikä ei ole kovin kypsä, mutta luonnollinen reaktio.

Joka tapauksessa tiedostan, että jos aiomme jatkaa yhdessäoloa, meillä on paljon tehtävää ja ennen kaikkea puhuttavaa.

[QUOTE="veeras";30801171]No nyt on annettu sinulle ajateltavaa (ja neuvojakin ehkä), mutta jotenkin tulee tunne, että puolustelet miestäsi ja itseäsi etkä halua selvästikään kuulla mietteitä ja ajatuksia mitä kuvaillusi ja kirjoituksesi herättää....eli vaikea sitten sanoa mitään tai neuvoja antaa (joita kysyit)...aika näyttää sitten teidän kohdalla varmaan ja sait nyt ainakin mietittävää.[/QUOTE]

Yritän lainauksissa avata tilannetta lukijalle enemmän ja korjata väärinkäsityksiä. Toivottavasti tekstistäni kävisi ilmi se asia, että olen pohtinut vakavissani eroa, vaikka todellisuudessa en sitä halua, kun mies on minulle sopiva monelta kantilta. Järki taas huutaa, että suhteessa täytyy voida olla oma itsensä ja jos se ei onnistu tämän miehen kanssa, sitten hän ei ole minulle oikea. Tämä pohdinta on koko viestiketjun idea. Mitä tehdä, kun järki ja tunteet puhuvat eri kieltä?
Tämä ei suinkaan tarkoita, etten haluaisi kuulla neuvoja ja ajatuksia, joita viesteistäni nousee. Päin vastoin, niitä tulin hakemaan :)

Tai sitten vaan lopetatte vanhojen vatvomisen ja kaiken ylianalysoinnin. Eikös tämä pettämiskuviokin ole vanhaa kauraa ja sitäpaitsi käsitin, että mies meni ja petti sinua "kostoksi" heti perään?? Nythän on niin, että mies ei muutu. Mustasukkaisuus saattaa lieventyä ajanmittaan tai sitten ei - sen aisoissa pitämiseen ja muutenkin toisen kontrolloimisen tarpeeseen löytyy kyllä keinoja ja toimintatapoja joita ammattilaisilla on tarjota- jos näitä nyt haluaa opetella. Sinä voit päättää siedätkö miehen näitä huonoja puolia vaiko et.. Ovatko ne kynnyskysymyksiä, vai onko hänellä jokin sellainenIhmissuhteet, varsinkin rakkaus suhteet ovat aina jossainmäärin kimurantteja ja kipeitä ja vaikeita. Teillä on vielä tämä raiskausasiakin, jonka on pakko olla molemmille kipeä aihe. Selvästi rakastat miestä, ja olette jo tehneet kovasti työtä sen eteen että suhteenne voisi hyvin tai että te voisitte hyvin suhteessanne.. Jospa nyt ihan vaan keskittyisitte elämään ja hölläisitte vähän. Ei teidän suhteenne ole vielä lopussa, muuten et edes pohdiskelisi täällä.. Kyllä sen tietää sitten kun riittää.

Tai sitten vaan lopetatte vanhojen vatvomisen ja kaiken ylianalysoinnin. Eikös tämä pettämiskuviokin ole vanhaa kauraa ja sitäpaitsi käsitin, että mies meni ja petti sinua "kostoksi" heti perään?? Nythän on niin, että mies ei muutu. Mustasukkaisuus saattaa lieventyä ajanmittaan tai sitten ei - sen aisoissa pitämiseen ja muutenkin toisen kontrolloimisen tarpeeseen löytyy kyllä keinoja ja toimintatapoja joita ammattilaisilla on tarjota- jos näitä nyt haluaa opetella. Sinä voit päättää siedätkö miehen näitä huonoja puolia vaiko et.. Ovatko ne kynnyskysymyksiä, vai onko hänellä jokin sellainenIhmissuhteet, varsinkin rakkaus suhteet ovat aina jossainmäärin kimurantteja ja kipeitä ja vaikeita. Teillä on vielä tämä raiskausasiakin, jonka on pakko olla molemmille kipeä aihe. Selvästi rakastat miestä, ja olette jo tehneet kovasti työtä sen eteen että suhteenne voisi hyvin tai että te voisitte hyvin suhteessanne.. Jospa nyt ihan vaan keskittyisitte elämään ja hölläisitte vähän. Ei teidän suhteenne ole vielä lopussa, muuten et edes pohdiskelisi täällä.. Kyllä sen tietää sitten kun riittää.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ylianalysointi ei kannata. Asiat pitäisi saada kuitenkin jotenkin käsiteltyä, etteivät samat asiat nouse aina uudelleen pintaan.

Hmm.. mitenkähän pystyisin ilmaisemaan itseni parhaiten. Mustasukkaisuus ei ole ongelma vaan se, miten mies sen ilmaisee. Minusta parisuhteeseen ei kuulu toisen mollaaminen. Toki olen itsekin sitä riidan yhteydessä joskus tehnyt, mutta pääsääntöisesti yritän riidellessäkin pitää itsehillinnästäni kiinni. Eniten mollaaminen haittaa siksi, että se vaikuttaa siihen, millaisena näen itseni. Esimerkiksi jos minulle tärkein henkilö pitäisi minua tyhmänä, ajan kanssa alkaisin itsekin näkemään itseni niin.

"Mies ei muutu" väite ei pidä paikkansa. Me molemmat olemme korjanneet suhteen kannalta epäedullisia käytösmalleja. Me molemmat olemme muuttuneet.

Eniten olen pohtinut, jaksanko kuulla lähes päivittäin syyttävänsävyisiä vihjailuja siitä, että olisin jälleen pettänyt miestäni. Asia tulee ilmi monin pienin teoin. Hän saattaa kotiintullessa kysyä "kuka täällä on ollut?" sen sijaan että kysyisi "onko täällä ollut joku?".
Kun hän lähtee jonnekin reissuun hän saattaa ilmoittaa "nyt voit tuoda tänne kenet haluat, vaikka noi naapurin äijät".

Vaikka rakastamme molemmat toisiamme ja haluamme olla yhdessä, edellämainitut kommentit työntävät minua koko ajan kauemmas miehestäni. Olen kertonut tunteistani miehelle ja hänen reaktio on ollut tyyliä: "luuletko, että voisin sormia napauttamalla alkaa luottaa sinuun?". Ei, en luule, mutta epäluottamuksen osoitustavat minua häiritsevät. En voi vain "höllätä", jos kuulen inhoamiani asioita lähes päivittäin.

Yhteistyössä